Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630

Maandag naar deze gaan kijken. Paar biedingen nog niet geaccepteerd. Veel gezinnen die zich mispakken aan het aantal slaapkamers, aangezien een extra slaapkamer in het bijgebouw niet praktisch is. Oprit naast het huis behoort niet tot het eigendom maar er is wel een akkoord met de eigenaar van die oprit.

Mijn verwachtingen zijn redelijk laag, maar wat denken jullie?

Met oog op de toekomstige verkoopwaarde en renovatieplicht zou ik nu net wel op die epc letten. 439k voor die regio is een smak geld, is denk ik ook de reden waarom het nog te koop staat, zet het iets onder de 400k en kans is veel groter dat je meerdere bezoeken hebt die richting de 420k gaan opbieden. De prijzen zijn vandaag absurd hoog, er komt meer en meer druk op de EPCscore, je wil niet het risico lopen vandaag een som geld te betalen die je er nooit meer gaat uithalen.
Ok de laatste score is nog steeds een D, maar je weet niet hoe die D later gaat gepercipieerd worden. Zeker in een regio met traditioneel lagere marktwaarden.
EPC is belangrijk, maar nu ook niet zo belangrijk dat je het, zonder wettelijke verplichting, per se opnieuw moet laten berekenen na elke grote renovatie.

Onze woning had een EPC van 429, met als opmerkingen:
1. vervang driedubbel glas door HR-glas (gaat over 1 ruit, zullen we doen als die eens vervangen moet worden)
2. plaats extra isolatie in het hellende dak (relatief weinig nut gezien isolatie op 'kruipzolder' die we niet konden bewijzen, maar waarvan nu wel een foto is)
3. isoleer de vloer bij uitvoering van een grondige renovatie (te hoge kost om haalbaar én milieuvriendelijk te zijn)
4. isoleer de buitenmuren (nutteloos: enige buitenmuur was een muur waar buur nog tegen moest aanbouwen, ondertussen gebeurd)
5. vervang de elektrische verwarmingsinstallatie (niet vervangen, gewoon verwijderd)
6. plaats zonwering aan de buitenzijde van de vensters als deze nog niet aanwezig is (zou niet nuttig zijn, er is nu een overhangend dak die die functie heeft).

Als ik die zaken die gebeurd zijn (al dan niet 'spontaan') gewoon kan aantonen, zal dat voor de meeste mensen we voldoende zijn en kan ik het eventueel met een zelfberekend EPC-attest (genre: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc) aantonen. Nu natuurlijk met nieuwe wetgeving wel terug nodig.

Vakantiewoning heeft EPC van 173 . Was voor ons geen verkoopsargument, omdat we liever de facturen van uitgevoerde renovatie + zichtbare renovatie zagen. Of dat EPC nu 173 of 250 was, ging niks aan onze prijs uitmaken.

Maandag naar deze gaan kijken. Paar biedingen nog niet geaccepteerd. Veel gezinnen die zich mispakken aan het aantal slaapkamers, aangezien een extra slaapkamer in het bijgebouw niet praktisch is. Oprit naast het huis behoort niet tot het eigendom maar er is wel een akkoord met de eigenaar van die oprit.

Mijn verwachtingen zijn redelijk laag, maar wat denken jullie?

Zie ik daar vochtplekken op een aantal plafonds?
Veel grond maar wel een lastige inplanting, geen oprit (afspraak met een buurman kan altijd veranderen - buurman kan veranderen,...) of garage; langs achter een beetje allegaartje van aaneengezette "koten" als ik het zo zwart-wit mag zeggen, dus ik heb de indruk dat er van die 190 m² niet zoveel in het hoofdgebouw zit.
Op het eerste zicht ziet de inrichting er wel goed opgefrist uit en zeer deftig EPC peil voor een huis dat oorspronkelijk uit 1980 dateert. Wel moeilijk te zien op de foto's hoeveel er gerenoveerd is (sommige van die ramen boven lijken in mindere staat)
En inderdaad maar 2 slaapkamers in het hoofdgebouw, is toch een belangrijk nadeel afhankelijk van je gezinssituatie/plannen.
Foto's zijn duidelijk genomen op een zonnige dag, benieuwd hoe lichtrijk het is op een bewolkte dag - omwille van de langwerpige vorm, al helpt die dakkoepel in de keuken hopelijk wel een stuk.

Nog zo een “volledige” renovatie met EPC F 🤦🏼‍♂️

Wat mij vooral stoort is dat je niet gewoon de EPC rapporten kan inkijken online.
Voor zover ik weet heb je daar een professioneel EPB verslaggever abonnement voor nodig.

Nog zo een “volledige” renovatie met EPC F 🤦🏼‍♂️

Zelfs geen moeite gedaan om het dak te kuisen :unsure:

Zelfs geen moeite gedaan om het dak te kuisen :unsure:
De foto’s zijn wazig maar dat lijken van ver mogelijks wel asbestleien, dus die mag je zelfs niet kuisen 😛

Ik zou dat EPC-rapport toch ook eens willen zien. 554 kWh/m2 voor een huis van 1980 met zonnepanelen is echt slecht.

Nog eens rondgekeken en vind werkelijk niks deftig in mijn regio rond de 500K.

Moet ik dan blij worden van dit soort huizen ?

Onlangs die gaan bekijken, zeer gezellig in de bocht, instant gevoel dat er iemand in je living gaat rijden.

Asbest en dan wel zonnepanelen zou ook niet mogen :p
Maar het gebeurt af en toe wel nog, spijtig genoeg. Ik vraag mij eigenlijk af of daar geen controle op gedaan wordt want uiteindelijk is dat vrij zichtbaar.
Net zoals het reinigen (bv met hogedrukreiniger) van asbestleien. Ik zou daar niet op willen gepakt worden…

Tot dacht ik +- halverwege 2018 kon het in principe wel.
Indien je de leien vervangt waar je de dakhaken steekt, deed je in feite geen behandelingen aan de asbesthoudende leien.
Volgens de letter van hoe het toen beschreven werd, was dit op zich wel correct.

Echter is de wetgeving veranderd in die zin dat het "afdekken" van zichtbare asbest verboden is.
Dus dan kon die methode niet meer toegepast worden.
Betekent ook dat overzetdaken sindsdien verboden zijn.

Eigenlijk toch positief verrast van deze woning. Ik denk dat de makelaar het niet goed heeft proberen verkopen online. De tuin, de garage, vogelkooien, tuinhuis etc werden niet goed weergegeven op foto. Ook werden er nieuwe dakisolatie, nieuwe ketel geplaatst na het EPC rapport van 2012 (werd niets over gezegd online) Het EPC zal dus beter scoren dan eerst gedacht. Ik ga dus een bod doen, zit alleen nog te denken hoeveel ik ga bieden. Er waren nog 2 andere geïnteresseerde bezoekers deze week.

Eigenlijk toch positief verrast van deze woning. Ik denk dat de makelaar het niet goed heeft proberen verkopen online. De tuin, de garage, vogelkooien, tuinhuis etc werden niet goed weergegeven op foto. Ook werden er nieuwe dakisolatie, nieuwe ketel geplaatst na het EPC rapport van 2012 (werd niets over gezegd online) Het EPC zal dus beter scoren dan eerst gedacht. Ik ga dus een bod doen, zit alleen nog te denken hoeveel ik ga bieden. Er waren nog 2 andere geïnteresseerde bezoekers deze week.
Wat mij wel niet aanstaat is dat ze in de aankoopbelofte van het immokantoor niets voorzien hebben voor opschortende voorwaarde, maar wel expliciet de 10% boete vermelden als de koper van de aankoop zou afzien.

Soit, in evergem oefenen de sociale woonmaatschappijen hun voorkooprecht niet uit.
Woning betreft een sociale koopwoning die door de eigenaar doorverkocht wordt na 6jaar.

Zeg nu zelf, er mag nog een boete afgaan, das toch kassa kassa bij verkoop?

Wat mij wel niet aanstaat is dat ze in de aankoopbelofte van het immokantoor niets voorzien hebben voor opschortende voorwaarde, maar wel expliciet de 10% boete vermelden als de koper van de aankoop zou afzien.
Dus in hun document van de aankoopbelofte is geen plek gelaten waar je naar eigen vrijheid andere afspraken/voorwaarden kan neerschrijven? Dat is wel bizar en daar zou ik ze zeker op aanspreken. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze vrij zeker zijn dat ze hun prijs gaan halen, en dat op deze manier ook uitspelen.

Laatst bewerkt:
Dus in hun document van de aankoopbelofte is geen plek gelaten waar je naar eigen vrijheid andere afspraken/voorwaarden kan neerschrijven? Dat is wel bizar en daar zou ik ze zeker op aanspreken. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze vrij zeker zijn dat ze hun prijs gaan halen, en op dat op deze manier ook uitspelen.
Ja dat is precies wat ik bedoel. Sterker nog, ze vermelden expliciet die 10% boete als je bod geaccepteerd wordt maar dat de verkoop niet doorgaat. Komt eigenlijk heel erg over als “met opschortende voorwaarden moet je hier niet afkomen”.

Soit, in evergem oefenen de sociale woonmaatschappijen hun voorkooprecht niet uit.
Woning betreft een sociale koopwoning die door de eigenaar doorverkocht wordt na 6jaar.

Wat koste deze woning nieuw?

Handdoekdroger in badkamer is door een garagist aangesloten...

Ja dat is precies wat ik bedoel. Sterker nog, ze vermelden expliciet die 10% boete als je bod geaccepteerd wordt maar dat de verkoop niet doorgaat. Komt eigenlijk heel erg over als “met opschortende voorwaarden moet je hier niet afkomen”.

Dat was bij onze verkoop ook een factor. Zoveel interesse dat we in de compromis hebben laten opnemen 6mnd gratis blijven en geen opschortende voorwaarden. Take it or leave it.

En het was nog altijd de deur uit op een week boven de prijs.

Is dat een sociale woning?
Was al altijd tegen sociale koopwoningen maar dit is gewoon triest, gewone werkende mensen kunnen iets van die grote nieuw al bijna niet meer betalen (merendeel krijgt geld)

Wat koste deze woning nieuw?

Handdoekdroger in badkamer is door een garagist aangesloten...

Prijzen waren toen rond de 210/220 incl 6% btw.

@SomeDude : jawel. En inderdaad...

Nog een vb

Deze (ook een sociale koop) was van 2002, en is verkocht met een vanafprijs van 350.000 eur dus geen idee voor hoeveel deze gegaan is finaal.

Terug
Bovenaan