Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Binnenkort schilderen. Ik zie voor een pot Levis 200 euro bij colora,150 gamma,120 zelfbouwmarkt. We gaan toch vlotjes een pot of 10 nodig hebben.

Wat is de beste plek om verfpotten binnen te harken?

Bonus punten voor feedback over magneet verf. Brol of werkt dat goed? We willen een magnetische muur maken in de keuken.

Ik ken meerdere schilders en allemaal blijven ze mooi weg van levis ;)

Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning, mijn netto maandloon is 2100, dat van mijn vriendin 2400. 4500 samen dus.
Wel heb ik een jaarlijkse bonus van minstens 5K die kan oplopen tot 10K en heb ik een bedrijfswagen en andere voordelen. Kan dit bij de 4500 geteld worden of niet ? Alsook maaltijdcheques.

Dat gezegd zijnde heb ik netto per jaar ongeveer een 36000 EUR, mijn vriendin ongeveer 33000 EUR.
Per maand is dat respectievelijk 3K en 2,8K.

Wat is de marge qua lening waar we in moeten gaan kijken ? Volgens KBC max 4500/2 = 2250 maar dit lijkt me wel extreem veel. Zou een 1900 EUR te doen zijn met onze lonen of is dit te veel ?

Alvast bedankt :)
Jaarlijkse bonussen tellen doorgaans niet mee omdat deze niet gegarandeerd zijn.

Persoonlijk hou ik me aan de 1/3de regel, in mijn geval hebben we effectief gehad dat ik langdurig ziek was en van 1700 netto naar een uitkering van 1000 euro zakte na een jaar én mijn partner zijn werk+bedrijfswagen verloor en daar dus ook nog eens 300 netto minderbinnen kwam + andere auto moeten kopen. (Geen ander werk gezocht maar opleiding gestart)
Dat zijn absoluut de uitzonderingen, maar op zo een momenten ben je wel blij dat je niet moet overwegen je huis te verkopen...

Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning, mijn netto maandloon is 2100, dat van mijn vriendin 2400. 4500 samen dus.
Wel heb ik een jaarlijkse bonus van minstens 5K die kan oplopen tot 10K en heb ik een bedrijfswagen en andere voordelen. Kan dit bij de 4500 geteld worden of niet ? Alsook maaltijdcheques.

Dat gezegd zijnde heb ik netto per jaar ongeveer een 36000 EUR, mijn vriendin ongeveer 33000 EUR.

Wat is de marge qua lening waar we in moeten gaan kijken ? Volgens KBC max 4500/2 = 2250 maar dit lijkt me wel extreem veel. Zou een 1900 EUR te doen zijn met onze lonen of is dit te veel ?

Als ik me niet vergis kijkt de bank enkel naar maandelijks nettoloon. Bonussen en dergelijk doen er dus niet toe.
Ze trekken daar dan uw lopende leningen af, rekenen een forfait voor visakaarten dacht ik en uw kind(eren) ten laste.

Met dat bedrag gaan ze aan de slag en zeggen dat je max 1/3 jullie nettoloon samen mag gebruiken voor uw hypoticaire lening.

Laatst de oefening bij onze bank laten doen en daar kan je maar max 90% de waarde van de woning lenen. Dat wil dus zeggen dat je 10% + extra kosten (schrijfrechten, notaris, ...) uit eigen zak moet leggen.

Jullie kunnen dus rekenen aan zo'n €1500/maand volgens wat ze mij hebben wijsgemaakt.

Edit: ik weet niet of die regel al in voege is maar ze wisten me ook te vertellen dat iedere verkochte woning moet geschat worden door een erkend schatter. Die waarde wordt aanvaard door de bank. Uw effectieve gekochte prijs doet er voor hen niet toe. Ook dat is extra bij de 10% + extra kosten.
Ik geloof dat er daar wel serieus wat kritiek op gekomen is, dus geen idee of dit effectief ook van kracht is/wordt.

Laatst bewerkt:
Fwiw, bedrijfswagen is iets waar ze wel degelijk zwaar op letten - elke bank bij ons reageerde daar (imo overdreven) positief op dat we beiden een bedrijfswagen hadden.

Fwiw, bedrijfswagen is iets waar ze wel degelijk zwaar op letten - elke bank bij ons reageerde daar (imo overdreven) positief op dat we beiden een bedrijfswagen hadden.

Ze letten daar wel op wss om wat te kunnen afwijken van de 1/3 regel.
Als je rekent dat je per wagen al rap 2500-3000/jaar betaald kan dat al tellen op het eind he.

Bij ons hebben ze gewoon het VAA bij het inkomen geteld als extra 'netto-inkomen'. Een wagen is in de praktijk natuurlijk een veel groter voordeel.

Maaltijdcheques rekent men ook mee bij bv RecordCredits en KBC.

Ik moest de helft overhouden van loon incl maaltijdcheques (alleenstaande). 1/3 regel bestaat in praktijk niet meer (denk ik).

Maaltijdcheques rekent men ook mee bij bv RecordCredits en KBC.

Ik moest de helft overhouden van loon incl maaltijdcheques (alleenstaande). 1/3 regel bestaat in praktijk niet meer (denk ik).

Ik zou toch persoonlijk rond die 1/3 blijven, zodat ik toch wat geruster op mijn beide oren kan slapen.
Ik denk dat in de meeste gevallen dat zal uitkomen op €1200+ (gemiddeld loon van beide aan 1900 excl gerekend).

De eigen inbreng wordt tegenwoordig veel belangrijker dan wat je maandelijks moet afbetalen. Je kan nog perfect een lening van €1500/maand aankunnen. Als je de eigen inbreng niet kan doen, mag je het al vergeten.

In mijn geval telde Argenta mijn nettoloon samen met de maaltijdcheques en een (bescheiden) huurprijs van een garage dat ik ontvang. Ik wou sowieso al zelf niet hoger gaan dan 1/3 het nettoloon.

Ze letten daar wel op wss om wat te kunnen afwijken van de 1/3 regel.
Als je rekent dat je per wagen al rap 2500-3000/jaar betaald kan dat al tellen op het eind he.
Die 1/3e regel is nu eigenlijk wel gewoon iets dat gebasseerd is op een "gemiddeld inkomen". Je moet zien wat je nodig hebt om te kunnen leven zoals je wil, al de rest kan je in principe gebruiken voor afbetaling.
Iemand met 10k nettoloon heeft echt geen enkel probleem met een lening van 5k per maand bvb...

Ik zou toch persoonlijk rond die 1/3 blijven, zodat ik toch wat geruster op mijn beide oren kan slapen.
Ik denk dat in de meeste gevallen dat zal uitkomen op €1200+ (gemiddeld loon van beide aan 1900 excl gerekend).

De eigen inbreng wordt tegenwoordig veel belangrijker dan wat je maandelijks moet afbetalen. Je kan nog perfect een lening van €1500/maand aankunnen. Als je de eigen inbreng niet kan doen, mag je het al vergeten.

Ik heb Max geleend wat ik kon, ik kon wel aantonen dat ik maar 100k nodig had (voldoende eigen middelen), maar heb er toch 325k geleend (lage rente en ik leef zuinig)

Die 1/3e regel is nu eigenlijk wel gewoon iets dat gebasseerd is op een "gemiddeld inkomen". Je moet zien wat je nodig hebt om te kunnen leven zoals je wil, al de rest kan je in principe gebruiken voor afbetaling.
Iemand met 10k nettoloon heeft echt geen enkel probleem met een lening van 5k per maand bvb...

I know, in de post eronder sprak ik over gemiddelde inkomens. Daarop is de 1/3 vooral van toepassing maar het is zoals je zegt geen exacte wetenschap. Alhoewel de bank op de duur wel met cijfers begint te werken, in die zin dat ze er voor uzelf een plafond opsteken waar je niet hoger kan lenen. En daarbij wijken ze niet zoveel af van die regel. Maar opnieuw, gerekend voor "gemiddelde" inkomens.

Als ik zie naar hoe wij leven is dat zeker te doen, ook 2 bedrijfswagens, iets minder netto. Kwamen ongeveer op 40% uit en is meer dan haalbaar.

Bedankt voor alle antwoorden. We reizen wel graag dus zuinig leven we niet. Wel hebben we nu een 200k bijeen gespaard, inclusief verkoop eigen woning (nagevraagd bij bank en dat zal op een 50k uitkomen)

Nu enkel nog een huis zoeken :D

Opbod vanaf 445k? Lol
Ze spreken in de advertentie over een 'prachtig' bad.

Dat is nu toch gewoon een doorsnee bad?

Opbod vanaf 445k? Lol
Hoeveel mooier had die tuin wel niet geweest met gras in plaats van volledig platgegooid met stenen?

En ik maar denken dat die lelijke gevelstijl enkel gereserveerd was voor mijn overburen...

huis.jpg

Terug
Bovenaan