Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Klopt hetgeen je zegt. Maar de verslagen moeten we altijd zelf vragen. Hij zal nooit iets pro-actiefs sturen. Het kan inderdaad heel goed zijn dat er geen interesse is, maar laat ons zeggen dat z'n manier van doen en z'n lichaamstaal als we hem zien er niet veel goed aan doet.
Maar je kan nu toch onmogelijk weten of dat aan je makelaar of aan een gebrek van marktinteresse ligt?
Persoonlijk zou ik het eerst zelf proberen via immoweb e.d. en als dat niet lukt pas via een makelaar gaan.

Ons appartement staat nu ongeveer twee maanden te koop. Is door drie schatters ongeveer aan dezelfde prijs geschat. Het is een iets "duurder" appartement door de grootte en de effectieve prijs per vierkante meter in de gemeente.
We hebben een lokale immo makelaar onder de arm genomen. En daar misschien de mist ingegaan. Ik heb de indruk dat die mens niet te veel doet. Onze grootste frustratie momenteel is dat er in die twee maanden, geen enkele bezoeker langsgekomen is. (en dat doet natuurlijk wat alarmbellen rinkelen)
Als ik wat statistieken bekijken op zimmo voor onze gemeente, dan is het niet zo vreemd blijkbaar dat het wat langer kan duren. Het enige advies dat hij ons momenteel geeft is "geduld" hebben. Ik kan je zeggen dat ik al zit af te tellen tot dat zijn contract afloopt. (helaas zes maanden)

Ik vraag me dan af wat het beste na die zes maanden zullen doen. Ik heb ook wel een goed gevoel bij het immo kantoor waar we ons nieuw pand mee gekocht hebben. Of zouden we toch eerder opteren voor Biddit?

Appartementen verkopen minder goed tegenwoordig. Ik ben zelf op zoek en tegenwoordig veel prijsverlagingen bij appartementen. Ze geraken ze aan de straatstenen niet kwijt. De prijzen voor appartementen zijn vaak echt van de pot gerukt imo. Ze vragen al bijna evenveel als voor een huis met vergelijkbare eigenschappen. Maar met een appartement zit ge wel gekloot me mede eigenaren en be syndicus. En als ge pech hebt zit er boven u nen trompetist met zware voeten die graag 's nachts leeft.

Appartementen verkopen minder goed tegenwoordig. Ik ben zelf op zoek en tegenwoordig veel prijsverlagingen bij appartementen. Ze geraken ze aan de straatstenen niet kwijt. De prijzen voor appartementen zijn vaak echt van de pot gerukt imo. Ze vragen al bijna evenveel als voor een huis met vergelijkbare eigenschappen. Maar met een appartement zit ge wel gekloot me mede eigenaren en be syndicus. En als ge pech hebt zit er boven u nen trompetist met zware voeten die graag 's nachts leeft.
Het is ook een beetje mijn gevoel. En mijn buikgevoel was op voorhand al dat het zo ging zijn. Maar ja, dan laat je je kop gek maken door de verhaaltjes van de mensen ... "jullie zullen het rap kwijt zijn". "zo'n mooi en lichtrijk appartement". "Hoe, staat het nu nog te koop?", "Wat nog geen bezoekers gehad?"

"Ik koop uw huis", en de dubbele FU zal volgend jaar misschien aan 70% m'n redding zijn. 😬

Kennis van mij heeft haar appartement dat ze voor 310k gekocht heeft 6 jaar geleden of zo afgeprijsd tot 260k en uiteindelijk verkocht voor 250k. Heeft 15 maanden te koop gestaan. Uiteindelijk laatste afprijzing 1 bezoek gehad. En was 1 a 2 maand na de laatste reductie in prijs.

Kennis van mij heeft haar appartement dat ze voor 310k gekocht heeft 6 jaar geleden of zo afgeprijsd tot 260k en uiteindelijk verkocht voor 250k. Heeft 15 maanden te koop gestaan. Uiteindelijk laatste afprijzing 1 bezoek gehad. En was 1 a 2 maand na de laatste reductie in prijs.

Was het met een deftig terras?
Zoals al eerder gemeld : volgens mij gaan gewone appartementen, zonder iets van buiten zoals een mooi terras, een paar moeilijke maanden hebben qua verkoop wegens corona.
Veel kopers willen nu iets met een tuin of terras.

Edit : ik zeg ook deftig terras omdat veel appartementen te koop staan met zo'n 2m² terras.

Een appartement kan je niet zomaar vergelijken met een huis. De meeste appartementen beschikken immers over een lift, wat bij een huis zo goed als nooit aanwezig is. Die lift kost immers wel wat geld, zowel in bouwkost (zo'n 25K per verdieping), als in lopende kosten (onderhoud, keuring, elektriciteit, herstellingen).

De VME kan inderdaad een bron van ergernis vormen, maar een goede syndicus is goud waard. Je kan samen immers heel wat comfortverhogende uitgaves doen, zoals een tuinman, die je in een huis nooit zou doen omdat je dat niet alleen kan betalen.

Een appartement kan je niet zomaar vergelijken met een huis. De meeste appartementen beschikken immers over een lift, wat bij een huis zo goed als nooit aanwezig is. Die lift kost immers wel wat geld, zowel in bouwkost (zo'n 25K per verdieping), als in lopende kosten (onderhoud, keuring, elektriciteit, herstellingen).

De VME kan inderdaad een bron van ergernis vormen, maar een goede syndicus is goud waard. Je kan samen immers heel wat comfortverhogende uitgaves doen, zoals een tuinman, die je in een huis nooit zou doen omdat je dat niet alleen kan betalen.
Klopt. Het is iets heel variabel en subjectief. bassie82 slaat de nagel wel op de kop: zij die maanden wegkwijnden op een klein appartementje tijdens de lockdowns hebben er nu een degout van. Meeste appartementen hebben niet echt een deftig terras. Hooguit plaats voor ne stoel

Was het met een deftig terras?
Zoals al eerder gemeld : volgens mij gaan gewone appartementen, zonder iets van buiten zoals een mooi terras, een paar moeilijke maanden hebben qua verkoop wegens corona.
Veel kopers willen nu iets met een tuin of terras.

Edit : ik zeg ook deftig terras omdat veel appartementen te koop staan met zo'n 2m² terras.
2,5 m op 4 a 5m. Oppervlakte app. 85a90m2

Tja uw huis gratis wegschenken en dan verwachten dat de staat u betaald om uw leven te bekostigen dan moet je niet verwonderd zijn als de staat njet zegt he
(al is het eerst 5 jaar wel krijgen ook al onnodig wat mij betreft, verkoop dan eerst uw huis zou eerste zaak moeten zijn)

Ik zie heel veel potentieel in Biddit. Als de notarissen zich daar echt zouden op toeleggen, zou dat binnen 10 jaar volgens mij de standaardmethode kunnen worden om vastgoed te verhandelen. Transparant, geen louche immomakelaars meer voor gemakkelijke verkopen van gewone huizen en appartementen.
Gewoon alle documenten op een rijtje, je kan het op voorhand bezoeken, het biedproces is duidelijk.

Ghoh, als koper zou ik toch niet helemaal enthousiast zijn over dat platform.
Volgens de voorwaarden blijf je tot 10 werkdagen na het aflopen van de veiling gebonden aan je bod, ook als je niet het winnende bod had uitgebracht. Langs de andere kant zie ik nergens dat de verkoper gebonden is om het hoogste bod te aanvaarden?

Tja uw huis gratis wegschenken en dan verwachten dat de staat u betaald om uw leven te bekostigen dan moet je niet verwonderd zijn als de staat njet zegt he
(al is het eerst 5 jaar wel krijgen ook al onnodig wat mij betreft, verkoop dan eerst uw huis zou eerste zaak moeten zijn)
Is ook weer zo'n mentaliteit die ik niet snap.
Mensen proberen fiscaal het onderste uit te kan te halen en als dan uitkomt dat ze jarenlang van 2 walletjes aan het eten zijn, stappen ze maar naar de krant om te zeuren over een retrograde correctie 'want dat geld is intussen op'. Ze mogen blij zijn dat ze uiteindelijk van 15k van de ten onrechte uitgekeerde 30k moeten terugbetalen omdat de verjaring op 2 jaar staat.

Heeft iemand volledig artikel of een korte toelichting?

500k voor een HOB :eek:. (430k plus 21% btw)
En dan nog zo met een trap die je moet uittrekken naar de zolder.

Benieuwd hoe lang deze te koop gaat staan.

Als je dan ziet dat onderstaande recent afgeprijsd werd van 419k naar 399k

(En ja mensen ik weet het het “maar” Evergem is)

Heeft iemand volledig artikel of een korte toelichting?
Mensen worden oud. Ipv later erfenisrechten te moeten betalen, schenken ze de woning aan de zoon, met behoud vruchtgebruik én ze blijven zelf alles betalen van kosten aan de woning.

Ondertussen krijgen ze omwille van laag pensioen nog een extra tussenkomst van de overheid gezien hun leeftijd/zorgbehoevendheid.

Nu valt de overheid terecht over het feit dat ze die woning gratis geschonken hebben aan hun zoon en zich zo zelf verarmd hebben. De steun die ze kregen van de overheid moeten ze nu terugbetalen, maar slechts 15.000 euro (wegens beperking tot 2 jaar).

Schoondochter klaagt dat ze de woning niet kunnen verkopen omdat de ouders akkoord moeten gaan en ouders niet kunnen verkopen omdat zij akkoord moeten gaan.

Tip: je kan wel degelijk een geschonken woning verkopen, zelfs met vruchtgebruik. Je zal er gewoon minder voor krijgen, pech voor hen.

500k voor een HOB :eek:. (430k plus 21% btw)
En dan nog zo met een trap die je moet uittrekken naar de zolder.
Ik ben ook geen fan van de lange smalle indeling. De kamers lijken op foto alleszins al groot, maar dat kan bedrog zijn in het echt.
Als je dan ziet dat onderstaande recent afgeprijsd werd van 419k naar 399k

Dit heeft 100m² minder grond, en een EPC van 100 kWh/m². Als ik de website van de makelaar mag geloven heeft het eerste een E-peil van 0 (wat ik moeilijk te geloven vind gezien de gasketel en de beperkte hoeveelheid zonnepanelen...).
Verklaart dat het verschil in prijs? Misschien niet, maar het zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de locatie (drukte straat, lawaai, uitzicht etc.).

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met bestaande hypothecaire leningen over te dragen naar een nieuwe bank?

Situatie: mijn vriendin en ik hebben elk afzonderlijk een hypothecaire lening lopen op onze 1e woonst. We hebben een 2e woning gekocht waar we samen in willen wonen en afbetalen. KBC geeft ons by far het scherpste tarief, maar onze bestaande hypothecaire leningen zitten bij een andere bank. Blijkbaar zouden er tal van kosten (incl notariskosten) bij komen kijken om een lening over te dragen. Vroeg mij af of dit het sop de kolen waard is. Bij BNP Paribas hebben we 1.34% vast op bedrag van €320K, KBC zou 1.17% kunnen aanbieden.

Terug
Bovenaan