Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Gemiddelde prijs in euro's en % stijging
Regio2021 Q32011 Q3StijgingCorrectie na inflatie
België
€ 295.367​
€ 215.255​
+37%​
+18,11%​
Brussel
€ 531.250​
€ 376.949​
+41%​
+21,31%​
Wallonië
€ 220.239​
€ 161.671​
+36%​
+17,26%​
Vlaanderen
€ 327.107​
€ 226.281​
+45%​
+24,43%​
Antwerpen
€ 351.595​
€ 240.431​
+46%​
+25,87%​
Limburg
€ 276.386​
€ 212.075​
+30%​
+12,18%​
Oost-Vlaanderen
€ 318.811​
€ 214.289​
+49%​
+28,06%​
Vlaams-Brabant
€ 383.079​
€ 258.448​
+48%​
+27,59%​
West-Vlaanderen
€ 287.419​
€ 206.049​
+39%​
+20,07%​

TBH had ik het nog erger verwacht.

Als ik zie wat ik met beperkt budget al heb kunnen verbeteren en zal verbeteren,(nog 2 aannemers gepland die okt/november komen) ben ik er steeds meer van overtuigd dat ik een fantastisch koopje heb gedaan in volle corona periode.
Dus dat kan OOK nog steeds, geef de moed niet op aan zij die zoeken! 💪

Ik ben niet verwonderd over de prijzen in Gent.

Heb zelf app in rand van Gent/Merelbeke dat ik verhuur. Geen exotische/fancy ligging aan het water of zo, maar wel deftig afgewerkt, 2 slpk, tuintje. 85m2 ong, van 2013, gekocht in 2015 voor ~200k. Zie 1 slpk appartementen (eigenlijk lofts/studies) in dezelfde straat duurder op Immoweb staan. Vergelijkbare appartementen rond de 300k, paar rond de 350, zelfs een nieuwbouw van 395k gespot. De goedkoopste is 239k en die is "om te renoveren".

Snel eens door Immoweb gegaan. Op de toplocaties in Gent en omstreken is het vlotjes nog 100 of 200k duurder voor dergelijk app.

Waar ik nu woon heb je voor die prijzen een gerenoveerd rijhuis met 400-500m2 tuin en 2 (~300k) of 3 slpk (~350).

Check dit, 2 of 3slpk, niet duidelijk. Maar in elk scenario nogal duur: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...merelbeke/9820/9557045?searchId=61605b83eac37

Wel "toplocatie" aan het water. 685k voor 2 slpk https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/gent/9000/9501621?searchId= (heb daar zelf nog gehuurd voor 500 per maand (500m verder ook aan het water) voor ongeveer even groot, dat zal wel ook niet meer het geval zijn)

Laatst bewerkt:
Net op het nieuws dat vastgoed prijzen met 7% stijgen en de vraag naar bouwgrond nog groter is

Koppeltje : "Bij elk huis is er wel iets dat ik anders zou doen, als je zelf bouwt kan je alles naar je eigen zin doen"

Kan iemand zo'n mensen van hun wolk halen en zeggen dat ze dan ook budget gebonden zijn ?

Net op het nieuws dat vastgoed prijzen met 7% stijgen en de vraag naar bouwgrond nog groter is

Koppeltje : "Bij elk huis is er wel iets dat ik anders zou doen, als je zelf bouwt kan je alles naar je eigen zin doen"

Kan iemand zo'n mensen van hun wolk halen en zeggen dat ze dan ook budget gebonden zijn ?
Koppeltje arroganties ook gezien, denken ook dat alles zomaar kan. Ofwel hebben ze veel gekregen, ofwel zijn ze gewoon naïef...

Als uw zin niet duur is hebben ze wel gelijk :p

Ge zou bijna beginnen hopen dat hun bouwavontuur een fiasco wordt en ze van miserie een om het zo te zeggen, tweedehandswoning moeten aanschaffen.

Valt me net op dat die attributen (plant, ronde houten kaarsding, kussentjes, ..) op bijna iedere foto terugkomen :)
Oh you. Nu kan ik het niet meer ontzien.

Ja inderdaad.

Als u eisenpakket niet echt ligt in een luxe afwerking maar eerder praktisch is kan je zeker even goed bouwen als een huis volledig te renoveren naar u zin.

Er zijn dan wel weer andere nadelen aan bouwen.

Dat is dubbel vind ik. Het hangt er allemaal vanaf wat je net wil veranderen. Gaat het over een lelijke badkamer of ouderwetse keuken dan kan het allemaal perfect. Ga je het hebben over andere indeling of ingrijpende maatregelen dan zit je soms echt beter met een nieuwbouw. Alles is mogelijk, zelfs in een bestaande woning. Maar met een bouwgrond begin je met een leeg canvas. Met een bestaande woning begin je met een duur leeg canvas.

Het gaat hier toch over dezelfde @Mulan die uiteindelijk toch niet is gaan bouwen he?
Inderdaad, omdat er dankzij corona plots 30-50k bij zou komen.
Als je vanaf 0 moet beginnen en een gezinswoning wil bouwen (dus niet een bungalowtje in Wallonië op ne bouwgrond van 80k) moet je nu helaas wel rekenen op minimum 400k (grond+ woning + BTW).
't zijn zotte tijden! 😫😞😖

Ge zou bijna beginnen hopen dat hun bouwavontuur een fiasco wordt en ze van miserie een om het zo te zeggen, tweedehandswoning moeten aanschaffen.
Dat heb ik niet gezegd 🙂 Beetje realiteitszin mag wel
Kijk naar het verhaal van Mulan hier... Zo onrealistisch is het niet hoor...
Maar @Mulan besefte wel dat ze ook gebonden was aan een bepaald budget en niet "Als je bouwt kan alles naar je eigen zin"
Ja inderdaad.

Als u eisenpakket niet echt ligt in een luxe afwerking maar eerder praktisch is kan je zeker even goed bouwen als een huis volledig te renoveren naar u zin.

Er zijn dan wel weer andere nadelen aan bouwen.
Het ging niet over renoveren.
Ze vonden een bestaand afgewerkt huis te duur en dat was dan niet hun eigen zin.
Als ze gingen bouwen konden ze wel hun zin doen.

Er zijn altijd mogelijkheden hè, maar alleen al de manier.. ik gun het hun, maar ik vrees dat het toch eens lelijk kan tegenvallen, bouwen is niet goedkoper geworden.

Als je vanaf 0 moet beginnen en een gezinswoning wil bouwen (dus niet een bungalowtje in Wallonië op ne bouwgrond van 80k) moet je nu helaas wel rekenen op minimum 400k (grond+ woning + BTW).
Laten we hopen dat he slechts een crisis is waar we door moeten en dat de prijzen zich zullen stabiliseren. Echter, zie ik het op dit moment niet meteen gebeuren.

Voor Corona was dat hier ook al niet meer te vinden :p

Voor Corona was dat hier ook al niet meer te vinden :p
Niet overdrijven hé.

In Limburg sloegen ze u daarmee dood voor Corona.

Natuurlijk niet als het een OB moet zijn met 500m2 bewoonbare oppervlakte. Maar halfopen tot GB met een oppervlakte van 160 - 170m2 + garage en tuinkot (soms zelfs met een kelder). Ja hoor.

Brussel is onbegrijpelijk... 434 gemiddeld voor een rijwoning/halfopen.

De spreiding van het gemiddelde moet toch gigantisch zijn tussen pakweg een achterbuurt in Molenbeek en een wijk in Woluwe?

Niet overdrijven hé.

In Limburg sloegen ze u daarmee dood voor Corona.

Natuurlijk niet als het een OB moet zijn met 500m2 bewoonbare oppervlakte. Maar halfopen tot GB met een oppervlakte van 160 - 170m2 + garage en tuinkot (soms zelfs met een kelder). Ja hoor.
De Limburg mss maar hier (Leuvense) is niet de Limburg ;)
Ons is kleiner dan uw opgegeven opp en meer dan 400k

Terug
Bovenaan