Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Hoe kun je dat gerust stellen? Je spreekt rechtstreeks de cijfers tegen. Je kunt letterlijk aflezen dat 38.3% minder dan 1500 netto inkomen heeft.
Daarnaast ook nog eens stellen dat 20% "verre van een groot deel is", vind ik absurd en puur zaken draaien om toch maar "je gelijk" te halen.

Met 9.18 miljoen 18+ wilt zeggen dat 1.83 miljoen mensen onder je "20%" zouden vallen, terwijl het dus in feite 3.52 miljoen meerderjarigen zijn die onder de 1500 netto verdienen. Het percentage dat onder de 1650 zit, zal dus nog een stuk hoger liggen.
Goed, daar zullen wat studenten tussen zitten die je er inderdaad (gedeeltelijk) uit moet halen. Maar je blijft spreken over miljoenen Belgen. Dat vind ik een groot deel. En lijkt me dat je "miljoenen Belgen" moeilijk kunt wegzetten als een 'marginale groep'.

Inderdaad, "een meerderheid" zal inderdaad geen probleem hebben om te sparen en een woning te kopen. Maar er blijft een enorm grote groep achter.
Maar zo misbruik je de cijfers ook natuurlijk.

We hebben het niet over die 9.18 miljoen 18+.
We hebben het over voltijds werkende alleenstaanden.
Dus wie valt er allemaal af:
  • Studenten
  • Deeltijds werkenden
  • Werklozen/zoekenden
  • Feitelijk/Wettelijk samenwonenden & gehuwden
  • Gepensioneerden
  • ...
Je beschuldigd anderen van de cijfers naar hun hand te zetten/verkeerd te interpreteren; maar dan doe je het zelf ook.

Maar zo misbruik je de cijfers ook natuurlijk.

We hebben het niet over die 9.18 miljoen 18+.
We hebben het over voltijds werkende alleenstaanden.
Dus wie valt er allemaal af:
  • Studenten
  • Deeltijds werkenden
  • Werklozen/zoekenden
  • Feitelijk/Wettelijk samenwonenden & gehuwden
  • Gepensioneerden
  • ...
Je beschuldigd anderen van de cijfers naar hun hand te zetten/verkeerd te interpreteren; maar dan doe je het zelf ook.

Neen. Dat doe ik niet. Of vind je dat al deze mensen geen dak boven hun hoofd mogen hebben?

Neen. Dat doe ik niet. Of vind je dat al deze mensen geen dak boven hun hoofd mogen hebben?
Ja, dat doe je wel, want dat is de context van de discussie waar je op inpikt.
Dus die mensen verdienen een dak over hun hoofd, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat erover dat het mogelijk is voor voltijds werkende alleenstaanden om op 5j genoeg bijeen te sparen om iets te kopen.

Ja, dat doe je wel, want dat is de context van de discussie waar je op inpikt.
Dus die mensen verdienen een dak over hun hoofd, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat erover dat het mogelijk is voor voltijds werkende alleenstaanden om op 5j genoeg bijeen te sparen om iets te kopen.

Als je de maatstaf van 1650 netto gebruikt, dan is het voor 80% van de voltijds werkende bedienden het geval. Terwijl arbeiders gemiddeld gezien nog minder verdienen. Daarnaast kan niet iedere alleenstaande voltijds werken. Er wordt ook gedaan alsof het voor iedereen zo evident is om voltijds te werken. En dan zelfs van deze groep is er een heel groot aantal die onder "jullie maatstaf" vallen.
Daarnaast wordt nu gewoon het gehele betoog aan de kant geschoven "als het misbruiken van de cijfers", terwijl er zoveel andere nuances in staan, zoals leeftijd, wat weeral compleet genegeerd wordt.
Waarom negeer je het gegeven dat hij enkel bedienden bekijkt? Waarom een groep van meer dan 20% zo marginaliseren en aan de kant schuiven als "gemorrel in de marge"?

Ik ben beter van je gewoon.

huren? Kopen is geen recht.
Velen doen hier alsof "wonen" geen recht is.

Als je de maatstaf van 1650 netto gebruikt, dan is het voor 80% van de voltijds werkende bedienden het geval. Terwijl arbeiders gemiddeld gezien nog minder verdienen. Daarnaast kan niet iedere alleenstaande voltijds werken. Er wordt ook gedaan alsof het voor iedereen zo evident is om voltijds te werken. En dan zelfs van deze groep is er een heel groot aantal die onder "jullie maatstaf" vallen.
Daarnaast wordt nu gewoon het gehele betoog aan de kant geschoven "als het misbruiken van de cijfers", terwijl er zoveel andere nuances in staan, zoals leeftijd, wat weeral compleet genegeerd wordt.
Waarom negeer je het gegeven dat hij enkel bedienden bekijkt? Waarom een groep van meer dan 20% zo marginaliseren en aan de kant schuiven als "gemorrel in de marge"?

Ik ben beter van je gewoon.

Velen doen hier alsof "wonen" geen recht is.
Je hebt absoluut een punt... Een woning kopen wordt moeilijker en in de nabije toekomst misschien helemaal onmogelijk voor een behoorlijk groot deel van de bevolking. Prijzen stijgen in verhouding harder als lonen. De repliek op dit forum dat mensen te hoge verwachtingen hebben over een woning en hun levensstijl maar moeten aanpassen is wel heel kort door de bocht.

Er zijn indicatoren die erop wijzen dat het steeds moeilijker wordt. Dat is toch gewoon een feit.

Je hebt absoluut een punt... Een woning kopen wordt moeilijker en in de nabije toekomst misschien helemaal onmogelijk voor een behoorlijk groot deel van de bevolking. Prijzen stijgen in verhouding harder als lonen. De repliek op dit forum dat mensen te hoge verwachtingen hebben over een woning en hun levensstijl maar moeten aanpassen is wel heel kort door de bocht.

Er zijn indicatoren die erop wijzen dat het steeds moeilijker wordt. Dat is toch gewoon een feit.
Leerlingen kunnen ook geen stylo van 2 euro meer kopen, maar elke 6 maand hebben ze wel een nieuwe GSM van 1000 euro

Hallo, weet niet of dit toegelaten is in deze topic, maar ik en mijn vriendin zijn onze eerste huizenjacht aan het doen. Ons oog was gevallen op dit pand: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/appels/9200/9326500?searchId=60ab9c2ce5f85

Wat is jullie mening qua waarde/prijs verhouding? Zijn er dingen dat je ziet dat een absoluut minpunt zijn?
Weinig berging en op Steenweg lijkt me niet zo aangenaam om te wonen? Vanbinnen weinig verkeerd mee op 1e zicht (je kan naar achter voor de tuin zonder in huis te gaan dus dat is goed voor de mensen die moeten gaan kakken)

Hallo, weet niet of dit toegelaten is in deze topic, maar ik en mijn vriendin zijn onze eerste huizenjacht aan het doen. Ons oog was gevallen op dit pand: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/appels/9200/9326500?searchId=60ab9c2ce5f85

Wat is jullie mening qua waarde/prijs verhouding? Zijn er dingen dat je ziet dat een absoluut minpunt zijn?
Ik zou wel het epc attest vragen aan de makelaar, als dat geen C of beter scoort, is er enkel voor het visuele gegaan en niet voor het ecologische ook.

Leerlingen kunnen ook geen stylo van 2 euro meer kopen, maar elke 6 maand hebben ze wel een nieuwe GSM van 1000 euro
Behalve dan natuurlijk dat de leerlingen die geen schoolspullen kunnen kopen NIET diegene zijn met een nieuwe merktelefoon... 🙄

Ik zou wel het epc attest vragen aan de makelaar, als dat geen C of beter scoort, is er enkel voor het visuele gegaan en niet voor het ecologische ook.
Behalve dan natuurlijk dat de leerlingen die geen schoolspullen kunnen kopen NIET diegene zijn met een nieuwe merktelefoon... 🙄
Lap spatie gezet, op 1e: staat in beschrijving
'De woning is grondig geïsoleerd en er werd een ventilatiesysteem D geïnstalleerd. EXTRA TROEVEN: energiezuinig'

2e: dat zijn nochtans verhalen van mensen die ik ken in onderwijs ;)

En zo zal er wel een kleine minderheid zijn. Maar dan moet je toch niet gaan doen alsof dat bij alle kinderen die "geen pen van twee euro kunnen kopen" zo is? Dat er wel eens slechte keuzes gemaakt worden, daar ga ik volledig mee akkoord. (Armoede helpt daar trouwens niet voor, armoede zorgt er voor dat je juist meer slechte keuzes maakt, maar dat ter zijde.)

Wat dergelijke anekdotes er toe doen snap ik niet goed?

Op hierboven : Ik wou vooral kaderen dat het niet zwart-wit is. En dat er wel degelijk een grote groep is die niet de mogelijkheid heeft om te sparen voor een woning. Neen, dat is geen meerderheid. Dat is inderdaad een minderheid. Maar het blijft een grote groep. Hierboven leek het zo alsof geinsinueerd werd dat iedere persoon die niet kan sparen, het puur aan zichzelf te danken heeft. Het leek alsof men zei dat "iedere voldtijds werkende persoon" dit gewoon kan, terwijl ook dat niet het geval is.

Daarnaast is de discussie begonnen in een breder perspectief dan enkel "voltijds werkende alleenstaanden". Buiten deze categorie zijn er ook nog heel veel mensen die uit de boot vallen. Terwijl er echt wel werd gedaan alsof je dan "gewoon wat harder moet werken/sparen/minder uitgeven".

Als anekdotes van een ander rechtsgeldig zijn: ik kom ook uit het onderwijs en ken geen enkele leerling die duidelijk uit armoede komt (lege brooddozen, versleten kledij,...) én een gloednieuwe smartphone had. Een gsm hadden ze wél. Doorgaans een oud model dat ze van de ouders of broer/zus hadden gekregen toen die iets anders kochten. Maar dan wel geen geld voor belwaarde etc.
Maar dat staat natuurlijk helemaal los van het al dan niet kunnen kopen van een woning.
Als meerderjarigen met een volwaardig inkomen met geld gooien door elke nieuwe gril te bekostigen, zijn dat doorgaans niet diegene die klagen dat ze geen nieuwbouw kunnen permitteren. Die klagen dat de wachtlijsten voor sociale woningen zo lang zijn.. 🤷🏼‍♀️

Ik heb geprobeerd om te zoeken op basis van gemeente appels, ook niet direct zicht hoe de ligging is. Maar wetende dat jij en je vriendin ik dacht een bedrijfswagen hebben leek mij deze beter :

iets minder.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/dendermonde/9200/8789502?searchId=60abe7e463303 (enkel als je iets met veel tuin wilt - qua grootte lijkt het mij ook nog wel okish)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...rembergen/9200/9309539?searchId=60abe7e463303 (verschil in aankoopprijs kun je u aan de achterzijde nog een garage bouwen)

Deze indien je uw woning als opstapwoning ziet, lijkt mij ideaal om later als verhuurwoning te zien.

daarna was mijn goesting op :p

Ik heb geprobeerd om te zoeken op basis van gemeente appels, ook niet direct zicht hoe de ligging is. Maar wetende dat jij en je vriendin ik dacht een bedrijfswagen hebben leek mij deze beter :

iets minder.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/dendermonde/9200/8789502?searchId=60abe7e463303 (enkel als je iets met veel tuin wilt - qua grootte lijkt het mij ook nog wel okish)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...rembergen/9200/9309539?searchId=60abe7e463303 (verschil in aankoopprijs kun je u aan de achterzijde nog een garage bouwen)

Deze indien je uw woning als opstapwoning ziet, lijkt mij ideaal om later als verhuurwoning te zien.

daarna was mijn goesting op :p
Merci! Zitten idd paar tussen die ik ook al bekeken heb. Het gene me zo aanspreekt aan het huis die ik stuurde is de volledige renovatie (echt onze smaak), de ruimte en de grote tuin voor de honden. Ook zijn er boven 2 identieke kamers die heel handig zijn als thuiskantoren voor ik en mn partner (werken allebei hoofdzakelijk van thuis uit). Het nadeel is natuurlijk gesloten bebouwing en geen privéparking, wat ik op zich minder belangrijk vind dan de binnenkant van het huis. Na 5-10 jaar zouden we dan natuurlijk wel voor een open bebouwing gaan.

Terug
Bovenaan