Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Het netto persoonlijk inkomen van hooggeschoolden lag in 2019 gemiddeld op 2.384 euro per maand. Bij middengeschoolden bedroeg het 1.635 euro per maand en bij laaggeschoolden 1.285 euro.
Gelieve in't vervolg er ook de bron bij te zetten want zo 1 zinnetje ergens uit copy-pasten zegt niks...

Dat zijn gemiddelden en spreken zijn stelling dus niet tegen.
En dat gemiddelde is inclusief mensen op pensioen en met een werkloosheidsuitkering.
En in dat gemiddelde zitten ook mensen die deeltijds werken in.
...

Gelieve in't vervolg er ook de bron bij te zetten want zo 1 zinnetje ergens uit copy-pasten zegt niks...

En dat gemiddelde is inclusief mensen op pensioen en met een werkloosheidsuitkering.
...
Oeps, URL was niet meegeplakt.
Deze dan beter?

Het persoonlijk inkomen lag in 2019 bij de 18- tot 34-jarigen op 1.363 euro per maand. Dat is lager dan bij de oudere leeftijdsgroepen. Bij de 35- tot 49-jarigen bedroeg het 2.314 euro per maand, bij de 50- tot 64-jarigen 2.199 euro en bij de 65-plussers 1.480 euro.

18 tot 34. Is wel klote hé, want mijn persoonlijk inkomen was 0 op mijn 18... allez neen, 1400€ of zo voor het ganse jaar (1 maand jobstudent). Daarmee trek je dan die statistieken enorm omlaag als dat wordt meegeteld in de statistieken hé.

18 tot 34. Is wel klote hé, want mijn persoonlijk inkomen was 0 op mijn 18... allez neen, 1400€ of zo voor het ganse jaar (1 maand jobstudent). Daarmee trek je dan die statistieken enorm omlaag als dat wordt meegeteld in de statistieken hé.
Klopt, net zoals niet iedereen verder studeert en dus op zijn 18de wel op de arbeidsmarkt komt. Ale, ik wil nu niet blijven discussiëren over cijfers want het is duidelijk dat ik er ook niet veel van ken maar ik wou enkel aangeven dat de gemiddelde Vlaming geen masterdiploma met bijhorend loon heeft en bijgevolg niet zo makkelijk kan sparen als hier werd geopperd. Bg is nu eenmaal geen representatieve weergave, zeker niet als je de loonfiches bekijkt ;)

Klopt, net zoals niet iedereen verder studeert en dus op zijn 18de wel op de arbeidsmarkt komt. Ale, ik wil nu niet blijven discussiëren over cijfers want het is duidelijk dat ik er ook niet veel van ken maar ik wou enkel aangeven dat de gemiddelde Vlaming geen masterdiploma met bijhorend loon heeft en bijgevolg niet zo makkelijk kan sparen als hier werd geopperd. Bg is nu eenmaal geen representatieve weergave, zeker niet als je de loonfiches bekijkt ;)
Maar dat is juist het punt, 1700€ netto is sinds de taxshift niet onoverkomenlijk, ook voor degenen die geen bachelor of hogeschooldiploma hebben.
Natuurlijk zolang ze voltijds werken.

Ik kan gewoon mijn vorige post erbij halen hoor, opmerkingen zijn 100% hetzelfde:
...
Vervang enkel pensioen door nog studerende mensen voor die leeftijdsgroep :p

Ik zei dat je geen hogere studies gedaan moet hebben voor een loon van 1700 euro.
Als je cijfers vind dat zelfs mensen die enkel een diploma secundair onderwijs hebben, gemiddeld 1.635 euro verdienen, dan bevestigt dat toch juist mijn punt?
En 82,3% van de bevolking heeft trouwens een diploma secundaire of hogere studies:

Wat hier geopperd wordt is dat sparen voor een eigen woonst vooral weggelegd is voor tweeverdieners met hogere studies, 4k inkomen en een bedrijfswagen. In realiteit kan het merendeel van de bevolking dat, alleen moeten daar inspanningen voor gedaan worden. En die inspanningen gelden zowel voor twee verdieners die voor een HOB op 6 are gaan als alleenstaanden met 1700 euro voor een studio of appartement, daar kan je niet onderuit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat hier geopperd wordt is dat sparen voor een eigen woonst vooral weggelegd is voor tweeverdieners met hogere studies, 4k inkomen en een bedrijfswagen. In realiteit kan het merendeel van de bevolking dat, alleen moeten daar inspanningen voor gedaan worden. En die inspanningen gelden zowel voor twee verdieners die voor een HOB op 6 are gaan als alleenstaanden met 1700 euro voor een studio of appartement, daar kan je niet onderuit.
En de logica gebiedt, als je als alleenstaande voor een HOB 6 are wilt gaan, dat je dan veeeeeeeel meer inspanningen moet doen.

Of geld toegestopt krijgen natuurlijk.

Ik zei dat je geen hogere studies gedaan moet hebben voor een loon van 1700 euro.
Als je cijfers vind dat zelfs mensen die enkel een diploma secundair onderwijs hebben, gemiddeld 1.635 euro verdienen, dan bevestigt dat toch juist mijn punt?

klopt helemaal. Door de jobkorting/werkbonus is de kloof qua verdiensten per maand tussen het doen van hoger onderwijs en niet verder studeren zelfs gedaald.
En het ziet ernaar uit dat men de lagere lonen nog meer wil ontlasten, dus ..

1600 bruto voor een alleenstaande is 1537 netto
2000 bruto voor een alleenstaande is 1670 netto
3000 bruto voor een alleenstaande is 1995 netto

In België is minimumloon 1625 eur voor een 38u week.

Je kan wel zeggen dat hoe hoger de studies, hoe meer extralegale voordelen, maar deze worden bij de meeste banken niet in rekening gebracht.
En niet iedereen met hogere studies zal bruto 4/5/6K verdienen later. Meesten zelfs niet.

Met 1670 netto kan je makkelijk 150K lenen. Ok, niet genoeg voor een woning, maar voorafgaand sparen kan ook wel.
Maar dan moeten er inderdaad opofferingen gemaakt worden als langer thuis blijven wonen (tegenwoordig precies een schande, en zeker vrouwen vinden dat zogezegd “onvolwassen”), en gewoon ook wat minder uitgeven (jongeren nu leiden nogal graag het leven wat eerder past bij mensen met een buffer). YOLO heeft ook gevolgen op uw spaargedrag natuurlijk.
Als ge natuurlijk met uw 1670 eur of zelfs 1995 eur direct iets gaat huren van 500/600 kom je er ook niet natuurlijk (je bent dan wel “zelfstandig” zogezegd....)

Laatst bewerkt:
En 82,3% van de bevolking heeft trouwens een diploma secundaire of hogere studies:

Kun je deze cijfers dan ook even uitzetten naargelang leeftijd? Aangezien een hogere leeftijd ook samen gaat met een hoger inkomen. Een gemiddeld inkomen van 1635 wilt ook het omgekeerde zeggen, dat er ook veel mensen hier onder zitten. En zeker op jongere leeftijd, wanneer je een huis zou willen kopen, zal dit meestal lager liggen.

De cijfers op jongere leeftijd worden hier ook wel heel gemakkelijk "wegverklaard", terwijl jongere mensen gewoon een lager startersloon hebben. Dus als je dan naar het gemiddelde gaat kijken over alle leeftijden heen en dan gaat zeggen, "kijk dat is toch bijna dat bedrag" (terwijl het bijna 100 euro lager ligt gemiddeld) en dit leeftijdsverschil negeert, is toch ook wel veel te kort door de bocht.

En eigenlijk : Als het gemiddelde 1635 is, en je zegt dat het 'met 1700 toch moet lukken', wilt dat nog altijd zeggen dat er hopen mensen uit de boot vallen.

Edit : Ook dit nog even toevoegen : https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2021/pano-s2021a2/

Edit2 : En je valse analogie wil ik toch ook aanklagen. Er is hier letterlijk niemand die zegt, wat jij zegt. Dat je 2verdiener/hoogopgeleid/... moet zijn om te kunnen sparen.

Edit3 : Ik besef juist dat bovenstaande cijfers zelfs incl. vervangingsinkomens ed. zijn. Er zal dus eigenlijk (quasi?) niemand een inkomen hebben van 0. Aangezien er inderdaad ook natuurlijk heel wat goed verdienende personen zijn zonder hogere opleiding, zal de mediaan vermoedelijk lager liggen dan het gemiddelde. Aangezien het niet enkel over beroepsinkomen gaat, maar alle vormen van inkomen.

Laatst bewerkt:

Daarnaast is het ook een vereiste als single om voltijds te werken als je nog wil sparen, waar er toch redelijk wat zijn die dat niet doen, om allerlei verschillende redenen.
In het onderwijs bvb is een voltijdse opdracht vinden als starter al geen sinecure.
Als twintiger (met hypotheek) werkte ik evenveel jaren voltijds als deeltijds (zowel 4/5de als 50%) omdat ik het moest zien te combineren met studies in afstandsonderwijs. Die studies vond ik dan weer nodig om later meer geld te kunnen verdienen.
Ik heb familieleden die om medische redenen niet voltijds kunnen werken (ook al als twintiger) en rond de 50%-3/5de draaien en omdat ze geen 66% invalide zijn (want ze werken meer dan 33% van een voltijds rooster) hebben ze geen recht op een aanvullende uitkering.
Maar die klagen dan inderdaad ook niet dat het oneerlijk is dat ze geen nieuwbouw met 3 slaapkamers kunnen zetten natuurlijk 😉

Laatst bewerkt:
Ik heb een lening lopen op lijn appartement, vorig jaar heb ik laten herzien. Looptijd terug op 25 jaar gezet en een variabel lineair krediet genomen. Hoe kan ik berekenen wat ik momenteel bij een verkoop zou moeten betalen?

Ik heb een lening lopen op lijn appartement, vorig jaar heb ik laten herzien. Looptijd terug op 25 jaar gezet en een variabel lineair krediet genomen. Hoe kan ik berekenen wat ik momenteel bij een verkoop zou moeten betalen?
Ik heb gewoon een mail gestuurd met de vraag wat mijn openstaand saldo was.

Qua afkopen van de lening wil je zeggen? Dat is normaal, bij mijn weten, drie maanden rente.

Als je cijfers vind dat zelfs mensen die enkel een diploma secundair onderwijs hebben, gemiddeld 1.635 euro verdienen, dan bevestigt dat Wat hier geopperd wordt is dat sparen voor een eigen woonst vooral weggelegd is voor tweeverdieners met hogere studies, 4k inkomen en een bedrijfswagen. In realiteit kan het merendeel van de bevolking dat, alleen moeten daar inspanningen voor gedaan worden. En die inspanningen gelden zowel voor twee verdieners die voor een HOB op 6 are gaan als alleenstaanden met 1700 euro voor een studio of appartement, daar kan je niet onderuit.
In realiteit? Welke realiteit? Alle cijfers die hier worden aangehaald worden makkelijk weggepraat én eigenlijk reageerde ik hierop:
Wie na 5 jaar werken niet zelf kan kopen moet eens naar zijn uitgaves kijken of de verwachtingen bijschroeven.
Ik ga niet beweren dat het voor niemand lukt. Maar niemand kan hier precies eens toegeven dat er ook een (groot) deel is dat zoiets simpelweg niet kan.
dan wordt er nog eens onderstreept hoe scheefgetrokken de vergelijking is want aja, iedereen heeft de kans om langer thuis te wonen. Extralegale voordelen mogen we blijkbaar ook niet meetellen want de bank doet dat niet maar ‘t is toch gemakkelijk als ge uw benzine niet moet betalen etc. Maar bon, tis van mijne lever.

Ik ga niet beweren dat het voor niemand lukt. Maar niemand kan hier precies eens toegeven dat er ook een (groot) deel is dat zoiets simpelweg niet kan.
dan wordt er nog eens onderstreept hoe scheefgetrokken de vergelijking is want aja, iedereen heeft de kans om langer thuis te wonen. Extralegale voordelen mogen we blijkbaar ook niet meetellen want de bank doet dat niet maar ‘t is toch gemakkelijk als ge uw benzine niet moet betalen etc. Maar bon, tis van mijne lever.
Wat hij zegt klopt nochtans, als je er 1 belangrijk punt aan toevoegt: "Wie na 5j voltijds werken niet zelf kan kopen moet eens naar zijn uitgaves kijken of de verwachtingen bijschroeven."

Want als je het echt wilt, kan dit perfect. Ook met het minimumloon in België zonder te blijven thuiswonen en zonder extralegale voordelen.
Maar dan zit het hem in het laatste stukje van @Kingrotra zijn uitspraak: verwachtingen bijschroeven. Zowel bij wat men wilt kopen als het uitgavepatroon wanneer men er voor spaart.

Als je nettoloon €1600 is (wat ongeveer het minimumloon is), moet je als alleenstaande niet een huis/appartement huren van €800/maand. Afhankelijk van je job is een wagen (en dus de benzine ook) niet nodig. Als je natuurlijk in centrum Gent of Antwerpen wilt wonen omdat het hip is en je er kunt uitgaan, en je een job hebt ergens in the middle of nowhere; dan gaat dit niet. Maar wederom, dan is het verwachtingen bijschroeven. Ofwel dat doen ofwel na 5j iets kunnen kopen. Ohja, en dat iets kunnen kopen zal dan waarschijnlijk ook niet in 1 van die steden zijn.

[edit]typo

Laatst bewerkt:
In realiteit? Welke realiteit? Alle cijfers die hier worden aangehaald worden makkelijk weggepraat én eigenlijk reageerde ik hierop:

Wie praat wat weg?
Met de cijfers die hier gepost zijn kan je stellen dat ongeveer 80% van de bevolking 1650 euro of meer kan verdienen. Zelfs als je niet kan rekenen op hotel mama, lijkt het mij vanaf dat bedrag perfect mogelijk om als alleenstaande een goedkoop studiotje te huren, een 3 tot 5 jarig spaarplan op te stellen en vervolgens je eigen appartement te kopen.

Voor de overige 20% die minder verdient, zal dat krapper zijn maar dit is verre van een 'groot deel'.

Wie praat wat weg?
Met de cijfers die hier gepost zijn kan je stellen dat ongeveer 80% van de bevolking 1650 euro of meer kan verdienen. Zelfs als je niet kan rekenen op hotel mama, lijkt het mij vanaf dat bedrag perfect mogelijk om als alleenstaande een goedkoop studiotje te huren, een 3 tot 5 jarig spaarplan op te stellen en vervolgens je eigen appartement te kopen.

Voor de overige 20% die minder verdient, zal dat krapper zijn maar dit is verre van een 'groot deel'.
Hoe kun je dat gerust stellen? Je spreekt rechtstreeks de cijfers tegen. Je kunt letterlijk aflezen dat 38.3% minder dan 1500 netto inkomen heeft.
Daarnaast ook nog eens stellen dat 20% "verre van een groot deel is", vind ik absurd en puur zaken draaien om toch maar "je gelijk" te halen.

Met 9.18 miljoen 18+ wilt zeggen dat 1.83 miljoen mensen onder je "20%" zouden vallen, terwijl het dus in feite 3.52 miljoen meerderjarigen zijn die onder de 1500 netto verdienen. Het percentage dat onder de 1650 zit, zal dus nog een stuk hoger liggen.
Goed, daar zullen wat studenten tussen zitten die je er inderdaad (gedeeltelijk) uit moet halen. Maar je blijft spreken over miljoenen Belgen. Dat vind ik een groot deel. En lijkt me dat je "miljoenen Belgen" moeilijk kunt wegzetten als een 'marginale groep'.

Inderdaad, "een meerderheid" zal inderdaad geen probleem hebben om te sparen en een woning te kopen. Maar er blijft een enorm grote groep achter.

Terug
Bovenaan