Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ligt het aan mij of zijn de prijzen de voorbije maand-twee maanden toch merkbaar gedaald, blijven panden langer te koop te staan, en ligt de markt dus wat op zijn gat? De rente is wat gestegen, ~0.2%, dat is nu ook weer niet drastisch.

Vooral nieuwbouwprojecten staan langer te koop (heb ik de indruk). Hier in het begin van ons straat is een nieuwbouwproject met een 4tal woningen op een stukje grond van 200-300m² waarvan er nog 1tje al meer dan 2 jaar te koop staat.
Ook een naburig dorp waar ik dagelijks (woon-werkverkeer) langs rijd is er maar 1 van 3 aaneensluitende nieuwbouwwoningen verkocht. Die staan ook al minstens een jaar of 2 te koop.
Allemaal prijzen van 600K+ btw in.

Hier in de buurt staat al 2+ jaar een Matexi-bord te pronken met dat daar een nieuwe woonwijk komt. Het is daar nog zo verloederd als wat. Het zal toch ook niet als zoete broodjes verkopen.

600k+ plus voor minimaal tuintje met maximale inkijk.
En ruimtes waar je u niet eens deftig kan in draaien.
En een garage waar geen deftige in past.

De vraagprijzen voor nieuwbouw blijven ook hier inderdaad stabiel, met inderdaad minder vlotte verkoop tot gevolg. Bij bestaande woningen (particuliere verkoop) lijkt de prijs toch lager te gaan, die kunnen niet altijd blijven wachten op hun geld.

Tweespalt voor ons, want we plannen ergens volgend jaar te starten met een nieuwbouw op al aangekochte grond, waar de materiaalprijzen en arbeidskosten toch hoog blijven of verder stijgen, en ik zie die ook niet snel dalen? Terwijl het bouwbudget afhangt van wat we krijgen voor onze huidige woning, wat dus eerder dalend lijkt te zijn.

Terug
Bovenaan