Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Als ge het niet kunt betalen zonder woonbonus moet te gewoon wat langer sparen totdat ge het wel kunt betalen... Zo moeilijk is dat toch niet.
Je spaart 10k per jaar, huizenprijzen stijgen met vb 12k per jaar.
In zo'n geval ga je er met sparen niet komen hoor. Je holt achter een trein, maar de trein is vertrokken en rijdt almaar sneller en sneller.

In zo'n geval ga je er met sparen niet komen hoor
. Je holt achter een trein, maar de trein is vertrokken en rijdt almaar sneller en sneller.

Gecontroleerd voor financiering valt die stijging heel goed mee, weet je goed genoeg... Heel magere redenering hoor.

Mensen die in Leuven wonen?
Hoe rap zou een nieuwbouwapp op 300m vd Grote Markt en met een opp. van 92m2 met terras van 8m2 verhuurd geraken? Stel dat je 1.3k huur zou vragen.

Het voordeel van woonbonus was dat het ademruimte gaf aan starters in de jaren volgend op de lening.
Velen kopen het maximum haalbare voor hun budget, waardoor ze een strop rond hun nek trekken voor 20, 25, soms 30 jaar.

Door woonbonus kregen ze elk jaar 2.000-3.000€ terug van de belastingen.
Dit werd gebruikt om ofwel rond te komen, ofwel om te consumeren.

Afschaffen woonbonus heeft geen prijsverlagend effect gehad, want dit bepaalde het originele aankoopbudget niet.

Ik vind het afschaffen ervan allesbehalve een sociale maatregel of een maatregel die 'de hardwerkende Vlaming' (zogezegd de doelgroep van NVA) ten goede komt.
(Er moest iets gevonden worden om de door hen gecreëerde put van tax shift te dempen die vooral bedrijven ten goede kwam...)
Ik denk dat je de 'hardwerkende Vlaming' en 'domme Vlaming' door elkaar haalt.

Waarom zou belastingsgeld gebruikt moeten worden om een cultuur in stand te houden van mensen die niet met geld kunnen omgaan en op kap van de rest van de maatschappij boven hun stand willen leven?

Je zag dit soort HLN artikelen vorig jaar ook al. 'Vorig jaar kon ons gezin nog 3x per jaar op vakantie gaan en nu zijn wij door corona bijna faiet'. Plaatsvervangende schaamte gewoon ....

In zo'n geval ga je er met sparen niet komen hoor. Je holt achter een trein, maar de trein is vertrokken en rijdt almaar sneller en sneller.
Dit is niet de realiteit. Een modaal gezin kan in België nog steeds een woonst kopen door tot aan een minimum bedrag door te sparen. Het probleem is ingebakken hebzucht om zo groot en duur mogelijk te kopen tot aan wat maximaal haalbaar is, en daar dan vervolgens nog eens over te gaan.

Waarom zou belastingsgeld gebruikt moeten worden om een cultuur in stand te houden van mensen die niet met geld kunnen omgaan en op kap van de rest van de maatschappij boven hun stand willen leven?

Je zag dit soort HLN artikelen vorig jaar ook al. 'Vorig jaar kon ons gezin nog 3x per jaar op vakantie gaan en nu zijn wij door corona bijna faiet'. Plaatsvervangende schaamte gewoon ....

Omdat het niet de doelstelling was om mensen aan te leren hoe met geld om te gaan. Maar om de prijzen te drukken voor oa. starters.
Dat doel is echter niet behaald, desondanks dat ze stellen in hun uitleg dat dit met vlag en wimpel gelukt is.

Ze hadden dan gewoon moeten zeggen wij schaffen de subsidiepolitiek af omdat wij geen subsidies willen geven voor de aankoop van een woning. Dan had je het daarmee oneens kunnen zijn. Maar dan was het wel correct met het objectief.

Dat was niet boven hun stand, want de maatregel bestond + dat kan je van veel zaken zeggen.
Deze maatregel was er om veelal jonge en onervaren mensen een duw in de rug te geven zodat ze met meer gemak onroerend goed konden verwerven.

Woonbonus was wel nog op 2de woning?
Ik ga waarschijnlijk wel wat over houden +/-40000.
Dit zou dan op de spaarrekening belanden, maar dan kan ik evengoed een klein appartementje kopen om te verhuren

Brussel heeft dat veel beter opgelost. Vrijstelling van registratierechten op de eerste 175 000 euro. Hoe duurder het huis je koopt hoe meer registratierechten je betaalt (vanaf 500 000 vervalt de vrijstelling op de eerste 175 000 euro wel, die grens had ik persoonlijk wat hoger gelegd). Maar al bij al een sociale maatregel die de juiste impulsen geeft.

Vlaanderen heeft gewoon zijn registratierechten naar 7.5% gebracht waardoor mensen die een klein huis kopen nu meer betalen dan vroeger, en mensen die een groot huis kopen nu minder betalen dan vroeger (als we even abstractie maken van het feit dat het systeem van kadastraal inkomen nu ook weer niet perfect representatief was).

Brussel heeft dat veel beter opgelost. Vrijstelling van registratierechten op de eerste 175 000 euro. Hoe duurder het huis je koopt hoe meer registratierechten je betaalt (vanaf 500 000 vervalt de vrijstelling op de eerste 175 000 euro wel, die grens had ik persoonlijk wat hoger gelegd). Maar al bij al een sociale maatregel die de juiste impulsen geeft.

Vlaanderen heeft gewoon zijn registratierechten naar 7.5% gebracht waardoor mensen die een klein huis kopen nu meer betalen dan vroeger, en mensen die een groot huis kopen nu minder betalen dan vroeger (als we even abstractie maken van het feit dat het systeem van kadastraal inkomen nu ook weer niet perfect representatief was).
De eerste 80k zijn toch ook vrijgesteld in Vlaanderen.

Dat was niet boven hun stand, want de maatregel bestond + dat kan je van veel zaken zeggen.
Deze maatregel was er om veelal jonge en onervaren mensen een duw in de rug te geven zodat ze met meer gemak onroerend goed konden verwerven.
Alle goede bedoelingen tenspijte faalde de woonbonus maatregel en had men beter 10 jaar eerder de registratierechten verlaagd. Als je starters een duw in de rug wil geven, dan doe je dat beter door ze een fiscaal voordeel te geven op het moment dat ze het geld nodig hebben in plaats uitgesmeerd over de 20 volgende jaar, beetje bij beetje geld toe te stoppen waneer ze het niet meer nodig hebben.

Alle goede bedoelingen tenspijte faalde de woonbonus maatregel en had men beter 10 jaar eerder de registratierechten verlaagd. Als je starters een duw in de rug wil geven, dan doe je dat beter door ze een fiscaal voordeel te geven op het moment dat ze het geld nodig hebben in plaats uitgesmeerd over de 20 volgende jaar, beetje bij beetje geld toe te stoppen waneer ze het niet meer nodig hebben.
Ben ik het niet mee eens, omdat de registratierechten verminderen geen impact heeft op de verkoopsprijs van een woning.
Die wordt gewoon voor dat verschil naar boven gestuwd.

Dan hadden ze beter gewoon die woonbonus behouden, maar de aftrek (de volledige) voorzien voor een korte termijn. Dus 5j of zo. Maar die aftrek dan ook een pak hoger te leggen dan nu. Dan voorzie je die mogelijkheid van een extra duwtje in de rug zonder dat het hiermee echt de totale prijs kan omhoog duwen.

Ben ik het niet mee eens, omdat de registratierechten verminderen geen impact heeft op de verkoopsprijs van een woning.
Die wordt gewoon voor dat verschil naar boven gestuwd.

Dan hadden ze beter gewoon die woonbonus behouden, maar de aftrek (de volledige) voorzien voor een korte termijn. Dus 5j of zo. Maar die aftrek dan ook een pak hoger te leggen dan nu. Dan voorzie je die mogelijkheid van een extra duwtje in de rug zonder dat het hiermee echt de totale prijs kan omhoog duwen.
Laat nu studie na studie bevestigen dat de woonbonus juist hetzelfde effect had. Dat is ook de reden dat men al in 2010 opriep om daar korte metten mee te maken en dat de politiek het slechts zeer gradueel heeft durven afbouwen, uit schrik om een vastgoedcrash te veroorzaken.
Bij ieder bank voor een hypothecaire lening:
'Och meneer, met uw loon kunt gij zeker 700€/maand aflossen hoor. Vergeet niet dat ge ook nog eens de woonbonus terugtrekt. En leen zeker genoeg, he, fiscale korf zo maximaal mogelijk vullen!'

Zelfs met een termijn van 5 jaar is een verlaging van registratierechten alsnog een beter mechanisme. Dat voordeel is instant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat nu studie na studie bevestigen dat de woonbonus juist hetzelfde effect had. Dat is ook de reden dat men al in 2010 opriep om daar korte metten mee te maken.
Bij ieder bank voor een hypothecaire lening:
'Och meneer, met uw loon kunt gij zeker 700€/maand aflossen hoor. Vergeet niet dat ge ook nog eens de woonbonus terugtrekt. En leen zeker genoeg, he, fiscale korf zo maximaal mogelijk vullen!'

Zelfs met een termijn van 5 jaar is een verlaging van registratierechten alsnog een beter mechanisme. Dat voordeel is instant.
Maar een instant voordeel wordt onmiddellijk evengoed meeverwerkt in de leningscapaciteit.

In plaats van och meneer met uw loon kunt gij zeker 700€ de maand aflossen hoor. Want de woonbonus doet er structureel nog eens 150 elke maand vanaf.

Nu is het eerder och meneer met uw loon kunt gij zeker 700€ de maand aflossen hoor. Ach gij moet eigenlijk geen 700e de maand hebben, je komt toe met 550€. Maar meneer toch, jij kunt gerust naar een hogere categorie van woning gaan kijken. Die 700e de maand is echt geen probleem. En wat iedereen weet, indien de meerderheid meer budget heeft, dan stijgt de prijs van de woningen waar de meerderheid in vist.

In het geval van bij mij is het dan meneer je kunt zeker 700e de maand aflossen. Ja je hebt wel 5 jaar waarbij je 300€ de maand aflost. Je kunt misschien gaan naar 800€ de maand, maar 900 of 1000€ met uw loon kunnen we toch niet toestaan.

Hierdoor heb je in de eerste 5 wat meer ademruimte om dan na die 5 jaar terug te vallen op het normale bedrag. En doordat het voordeel niet instant is, kun je ook moeilijk zeggen van we kunnen gaan kijken naar een budget dat y hoger ligt zonder problemen. Of je moet uw lening hebben opgedeeld in een stuk op 5j dan natuurlijk...

Uiteindelijk is de cutoff de leningscapaciteit (en spaargeld (indien 10j thuiswonen normaal is dan drijft dit de prijzen ook omhoog) en hetgeen je gesponsord wordt). Dat zijn de drijvende krachten achter de prijzen. (indien ik niets over het hoofd kijk toch).

EDIT : en de taxshift heeft in principe ook een omhoogduwende werking op de prijzen van de woningen. Aangezien mensen nu eenmaal x€ meer konden sparen / afbetalen per maand

Maar een instant voordeel wordt onmiddellijk evengoed meeverwerkt in de leningscapaciteit.

In plaats van och meneer met uw loon kunt gij zeker 700€ de maand aflossen hoor. Want de woonbonus doet er structureel nog eens 150 elke maand vanaf.

Nu is het eerder och meneer met uw loon kunt gij zeker 700€ de maand aflossen hoor. Ach gij moet eigenlijk geen 700e de maand hebben, je komt toe met 550€. Maar meneer toch, jij kunt gerust naar een hogere categorie van woning gaan kijken. Die 700e de maand is echt geen probleem. En wat iedereen weet, indien de meerderheid meer budget heeft, dan stijgt de prijs van de woningen waar de meerderheid in vist.

In het geval van bij mij is het dan meneer je kunt zeker 700e de maand aflossen. Ja je hebt wel 5 jaar waarbij je 300€ de maand aflost. Je kunt misschien gaan naar 800€ de maand, maar 900 of 1000€ met uw loon kunnen we toch niet toestaan.

Hierdoor heb je in de eerste 5 wat meer ademruimte om dan na die 5 jaar terug te vallen op het normale bedrag. En doordat het voordeel niet instant is, kun je ook moeilijk zeggen van we kunnen gaan kijken naar een budget dat y hoger ligt zonder problemen. Of je moet uw lening hebben opgedeeld in een stuk op 5j dan natuurlijk...

Uiteindelijk is de cutoff de leningscapaciteit (en spaargeld (indien 10j thuiswonen normaal is dan drijft dit de prijzen ook omhoog) en hetgeen je gesponsord wordt). Dat zijn de drijvende krachten achter de prijzen. (indien ik niets over het hoofd kijk toch)
Eender welk fiscaal voordeel zal mee verwerkt zitten in de prijs. Dat is onvermijdbaar.

Het punt is dat voor starters die nog geen eigen woonst kunnen kopen, en niet zozeer zij die van dit fiscaal voordeel een opportuniteit maken om een luxueuzer huis te kopen, een instant verlaging van de benodigde eigen inbreng een dubbel positief effect heeft als je meerekent hoeveel jaren dat een jong starterskoppel minder lang moet huren (=geld verliezen) om dat eigen inbreng kapitaal bijeen gespaard te krijgen. Met een systeem als 'je krijgt dat binnen 5 jaar wel terug', zijn die niets. Ik vind het vrij sadistisch om mensen een stuk geld terug te storten nadat ze eerst onnodig lang huurgeld hebben moeten betalen omdat de instapkosten zo hoog zijn. De overheid subsidieert daarmee infeite alleen maar de verhuurders, en niet starters.

Die 10% registratierecht was gewoon antieke wetgeving. Huizen zijn op enkele decennia minstens 3x in prijs gestegen. Net zoals notariskosten nu ook in opspraak komen, was deze belasting net zo goed disproportioneel hoog met als gevolg dat ze de wens om een eigen woonst te kunnen kopen, onnodig in de weg stond. Achteraf gezien is het schandalig dat iemand een jaar lang gratis voor vadertje staat moest werken om de belastingen te kunnen betalen om een gemiddelde woonst te kunnen kopen.
Ze veroorzaakte ook tal van andere problemen. Verhuizen? Ga terug langs de kassa. Scheiden? Jammer voor dat sociaal drama maar opnieuw, de kassa. En dan nog eens miserietaks daar bovenop.

Te hoge belastingen? -> voorzie nadien niet geen onnodig complex 'bonus'systeem van belastingsterugtrek gedurende 5 - 20 met een matteuseffect, maar verlaag de belastingen gewoon.

Als er problemen zijn omdat de overheid teveel intervenieert in de markt, dan los je dan niet op door nog meer tussen te komen maar door de tussenkomst te beperken.

Laatst bewerkt door een moderator:

Euh, dat is veel verkeerde informatie in 1 post :p
Hier het overzicht voor Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be/verkooprecht/tarieven-in-het-verkooprecht
En de korting voor enige, eigen huis: https://www.vlaanderen.be/het-verko...dering-voor-een-enige-eigen-bescheiden-woning

Hierbij een tabelleke, voor de enige eigen woning, geen IER:
Aankoopprijsreg VLreg BRU
100000​
400​
0​
125000​
1900​
0​
150000​
3400​
0​
175000​
4900​
0​
200000​
6400​
3125​
225000​
13500​
6250​
250000​
15000​
9375​
275000​
16500​
12500​
300000​
18000​
15625​
325000​
19500​
18750​
350000​
21000​
21875​
375000​
22500​
25000​
400000​
24000​
28125​
425000​
25500​
31250​
450000​
27000​
34375​
475000​
28500​
37500​
500000​
30000​
62500​
525000​
31500​
65625​
550000​
33000​
68750​
575000​
34500​
71875​
600000​
36000​
75000​
625000​
37500​
78125​
650000​
39000​
81250​
675000​
40500​
84375​
700000​
42000​
87500​
725000​
43500​
90625​
750000​
45000​
93750​

Als we dan naar een IER gaan, is het een ander verhaal (zeker omdat je ook nog 5jaar een vermindering van OV hebt dan):

Aankoopprijsreg VLreg BRU
100000​
200​
0​
125000​
1450​
0​
150000​
2700​
0​
175000​
3950​
0​
200000​
5200​
3125​
225000​
11250​
6250​
250000​
12500​
9375​
275000​
13750​
12500​
300000​
15000​
15625​
325000​
16250​
18750​
350000​
17500​
21875​
375000​
18750​
25000​
400000​
20000​
28125​
425000​
21250​
31250​
450000​
22500​
34375​
475000​
23750​
37500​
500000​
25000​
62500​
525000​
26250​
65625​
550000​
27500​
68750​
575000​
28750​
71875​
600000​
30000​
75000​
625000​
31250​
78125​
650000​
32500​
81250​
675000​
33750​
84375​
700000​
35000​
87500​
725000​
36250​
90625​
750000​
37500​
93750​
[edit]cijfers Brussel gecorrigeerd

Laatst bewerkt:
Ik had de exacte cijfers inderdaad niet opgezocht en als huiseigenaar ben ik precies ook niet meer 100% op de hoogte (ik heb die kosten al achter de rug).

Maar mijn punt blijft toch geldig? Het kantelpunt zit rond de 340 000 euro, wat ongeveer mooi samenvalt met de kostprijs van een modale woning momenteel. Een goedkoper huis kost je meer in registratierechten in Vlaanderen dan in Brussel. Voor een duurder huis is het omgekeerd.
IER, daar weet ik eerlijk gezegd weinig van. Kan je er van uitgaan dat de kostprijs van de werken om die IER toegekend te krijgen even hoog zijn in een huis van 200K als een van 700K? Of zal dat min of meer lineair lopen?

Moeten de cijfers in Brussel trouwens geen knik vertonen na 500 000 euro? Dan betalen ze nog meer registratierechten wegens wegvallen vrijstelling eerste schijf 175 000?

Ik had de exacte cijfers inderdaad niet opgezocht en als huiseigenaar ben ik precies ook niet meer 100% op de hoogte (ik heb die kosten al achter de rug).

Maar mijn punt blijft toch geldig? Het kantelpunt zit rond de 340 000 euro, wat ongeveer mooi samenvalt met de kostprijs van een modale woning momenteel. Een goedkoper huis kost je meer in registratierechten in Vlaanderen dan in Brussel. Voor een duurder huis is het omgekeerd.
IER, daar weet ik eerlijk gezegd weinig van. Kan je er van uitgaan dat de kostprijs van de werken om die IER toegekend te krijgen even hoog zijn in een huis van 200K als een van 700K? Of zal dat min of meer lineair lopen?
Ik had het dan ook op uw punt dat Brussel het beter aangepakt heeft, en dat jij het punt van €500k zelfs nog hoger zou gelegd hebben.
Vlaanderen heeft een pak meer maatregelen dan gewoon "gemiddeld 7.5%".

En laten we dan ook natuurlijk het prijsverschil van Brussel niet vergeten:
fPo8HVc.png

bron
Moeten de cijfers in Brussel trouwens geen knik vertonen na 500 000 euro? Dan betalen ze nog meer registratierechten wegens wegvallen vrijstelling eerste schijf 175 000?
Correct, bij deze aangepast. (allez, daarstraks, maar dan was het forum down terwijl ik deze reply aan't typen was...)

Dit is niet de realiteit. Een modaal gezin kan in België nog steeds een woonst kopen door tot aan een minimum bedrag door te sparen. Het probleem is ingebakken hebzucht om zo groot en duur mogelijk te kopen tot aan wat maximaal haalbaar is, en daar dan vervolgens nog eens over te gaan.
Wel ja! Waarom, in godsnaam, zou een modaal gezin een alleenstaand huis met tuin verwachten..? Het soort waarin ze zijn opgegroeid. Waarom zou een koppel met jobs als pakweg onderwijzer en verpleegkundige ook maar durven dromen van een deftige woning? De standaard middenklasse woning waarin de gemiddelde millennial is opgegroeid blijkt ineens onbereikbaar als ze op de arbeidsmarkt terecht komen. Feit is dat een 'modaal' gezin steeds meer moet sparen om een kwalitatief slechtere woning te kunnen verwerven...

De urban planners komen dan met dit soort onzinnige concepten af: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kessel-lo/3010/9296462?searchId=6092df79358e7

Voorbeeld van een modale woning voor een modaal gezin? Dat is dan 500K euro beste verpleegkundige/onderwijzer...

Dat is de realiteit!

De urban planners komen dan met dit soort onzinnige concepten af: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kessel-lo/3010/9296462?searchId=6092df79358e7

Voorbeeld van een modale woning voor een modaal gezin? Dat is dan 500K euro beste verpleegkundige/onderwijzer...

Dat is de realiteit!

Ik dacht dat dit een grap was?

een smalle keuken met een nog smallere tafel in, een salon en woonkamer van 6 meter lengte (?!)
Dit alles in een kazerne-achtige structuur.

.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan