Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Met die negatieve rentes die de banken ons opleggen, zal de situatie toch alleen meer erger worden? Onze bankier raadde bv aan om vastgoed te kopen…

de reden waarom maakt hier niet uit toch?
feit is dat ING hun professionele klanten aanraadt om vastgoed te kopen.
De manier waarop jij het zegt is dat de bank u geld geeft met negatieve rente wat niet het geval is ;)
Kan dat je op papier negatieve rente hebt maar meestal staat er wel in dat het niet onder 0 mag + dat zijn al reeds lopende contracten

De manier waarop jij het zegt is dat de bank u geld geeft met negatieve rente wat niet het geval is ;)
Kan dat je op papier negatieve rente hebt maar meestal staat er wel in dat het niet onder 0 mag + dat zijn al reeds lopende contracten
Hij bedoelt negatieve rentes op rekeningen, niet op leningen ;)

In Aalst zou je voor die prijsklasse toch zeker een deftige appartement moeten vinden?

Moest de woonbonus nog bestaan, zou ik zeggen ga ervoor, maar als je nu toch goedkoop huurt, zou ik eventueel een app kopen om te verhuren(je kunt nog profiteren van de federale woonbonus bij verhuur). Laat ondertussen de huurder uw app afbetalen. Na 5 a 10 jaar kun je verkopen met meerprijs om dan uw eindbestemming(huis/villa) te kopen.
Ondertussen kun je mss iemand leren kennen en ben je flexibel. Zij kan in uw huurappartement komen, jij bij haar, of jij kunt de huurder buitensmijten en toch nog in uw appartement wonen.
Denk ook vooral aan: wat gaat mijn maandelijkse mensualiteit zijn na mijn aankoop? Is dit comfortabel genoeg om nog leuke dingen te doen? Kan ik nog voldoende sparen?

't Zal inderdaad zoiets moeten zijn, heeft weinig zin om te blijven sparen en die effort teniet zien te gaan door stijging van de prijzen.

Uhm ben ik naar de verkeerde aalst aan het kijken ofzo? Want daar staat toch heel wat binnen dat budget te koop, ook grotere appart van 80 m2

Aha, die had ik nog niet gezien. Was aan't filteren op 2 slaapkamers of meer (wat ik eigenlijk nog altijd wel wil). Ziet er idd deftig uit, ook nog iets van terras.

Wandelafstand van station Lede, dat op dezelfde spoorlijn ligt als Aalst; alle treinen die in Aalst stoppen, stoppen ook in Lede.
Vlakbij oprit Erpe-Mere of Aalst (<10min rijden, dus sneller dan vanuit centrum Aalst meestal :D ).
Best wel wat winkels/andere voorzieningen op wandelafstand.

Ohja, als station het belangrijkste is, hier kunt ge van uw voordeur tot op het perron pissen :p
(instelprijs, I know, zal wel boven uw budget gaan uiteindelijk ;) )

En is nog heel wat werk aan ook :-p vooral dat tweede. Dat eerste heeft dan weer geen terras of tuintje. Kan wel iets van gemaakt worden, veronderstellende dat er niet zwaar overboden wordt.

Ik vond dit enorm grappig...

Ik betwijfel ofdat diatonico het hiermee eens is. Noch ben ik het hiermee eens...

Die woonbonus heeft (mede) de prijzen de hoogte ingejaagd. Nu kan ik er niet van profiteren, maar moet wel de hogere prijzen die het gevolg er van zijn betalen :-/

Ik deel jouw frustratie, toen ik als master begon te werken en 1800 euro verdiende kon ik niks vinden. Ouders die niks wilden geven, amper 20k uit studentenjobs. Een schijt relatie met iemand met wie ik toen zeker niks wou kopen. Ik ben dan gewoon offshore gaan werken en zag mijn loon quasi verdubbelen. Ik heb toen nog wat bij een cougar gewoond ( 11jr ouder dan mij), nadien kort iets gehuurd en uiteindelijk voor 215 een villatje gekocht.

Ik had wel geen 100K spaargeld, eerder 80K, want sérieus wat geld er door gejaagd aan uitgaan en alcohol in mijn single periode. Ondertussen brave getrouwde huisvader met 2 kinderen en vrouw heeft ook nog een eigendom.
Precies, hier gelijkaardige situatie (minus cougar verhaal).

Aha, die had ik nog niet gezien. Was aan't filteren op 2 slaapkamers of meer (wat ik eigenlijk nog altijd wel wil). Ziet er idd deftig uit, ook nog iets van terras.
Als hetgene dat je wilt, zelfs niet met 100k spaargeld te realiseren valt, dan steek je dat idee in de koelkast voor later. Een app met 1 slaapkamer maar beter afgewerkt of praktischer ontworpen (lees: open keuken), daar heb je als single meer aan dan aan een app met 2 slaapkamers voor dezelfde prijs.

Als master afgestudeerd en na 2 jaar huren&sparen als single heb ik onmiddelijk een appartement van 110k gekocht . 50m² was als eerste woning voor een single als mezelf meer dan genoeg. Locatie op 10 minuten wandelafstand van werk, zodat ik een zee van vrije tijd had om te sporten en nu en dan overuren voor mijn carriere.

Wees flexibel, denk lange termijn en maak daarvoor dan ook kortetermijns compromis. Leg de lat niet te hoog, wetende dat dit maar een tussentijdse woning zal zijn. Als single heb je sowieso niet het budget om je droomwoning te kopen, dus er is geen enkele reden om die eerste aankoop proberen te perfectioneren. Je koopt gewoon iets waar je minstens de komende 10 jaar gelukkig in zou kunnen leven.

Na 14 jaar heeft dat appartement van 110k mij bijkomend 220k opgebracht door waardestijging en verhuur. Onnodig lang blijven huren en tegelijkertijd proberen te sparen om toch maar 'net iets groter' te kunnen kopen als single is een zero sum game. Uiteindelijk stijgt vastgoed sneller in prijs dan je kan sparen.

Time in the market > timing the market

Laatst bewerkt door een moderator:
Die woonbonus heeft (mede) de prijzen de hoogte ingejaagd. Nu kan ik er niet van profiteren, maar moet wel de hogere prijzen die het gevolg er van zijn betalen :-/
Ja, net zoals de korting op de registratierechten de prijzen ook heeft omhoog gejaagd.

Iemand die 1500€ kon en wilde afbetalen, die gaat nu niet maar 1200€ afbetalen omdat de woonbonus wegviel. Neen die betaalt nog altijd 1500€ af.

Dus het systeem waar ze over bezig zijn dat zoveel beter is tegen de prijsstijgingen is juist iets wat de personen nog een pak harder nekt. Want de verkopers blijven natuurlijk hun prijzen vragen. Die gaan niet zomaar hun prijzen omlaag doen. En men kan nog altijd die bedragen van 1500€ gemakkelijk lenen (als koppel toch)... dus neerwaartse druk zie je niet echt.

Terwijl de prijzen vroeger dan vb op 300k stond waarbij 30k extra naar de belastingen ging. Staat die woning nu voor 312k te koop staan en gaat er 18k naar de belastingen. (al klopt die redenering nu niet meer 100% door covid)

En ik heb nog geen enkele bank in de bepaling van de lening die je kunt krijgen horen zeggen van kijk eigenlijk mag jij 1800€ lenen want je krijgt nog 300€ terug als koppel van de belastingen.

Wat ik mensen wel heb zien doen dat is zeggen van kijk als alleenstaande koop ik mij een woning met een lening van 900€ en door de woonbonus komt dat semi overeen met een huur van 750€. Wonen moet ik toch, en het is dan tenminste van mij.

Woonbonus had inderdaad niks te maken met betaalbaar maken/houden van de huizen.
Veel mensen zetten het gewoon op rekening of gaan ermee op reis of leggen er bv hun terras mee aan.

Men kon trouwens perfect de Woonbonus voor bestaande contracten ook vernietigen, het had zelfs logisch geweest.
Maar ja, electoraal had dat lastig geweest...
Men grijpt voor andere zaken wel vaak in op lopende contracten, dus beetje raar. Maar ja, politici ..

Want de verkopers blijven natuurlijk hun prijzen vragen. Die gaan niet zomaar hun prijzen omlaag doen. En men kan nog altijd die bedragen van 1500€ gemakkelijk lenen (als koppel toch)... dus neerwaartse druk zie je niet echt.
Goh, nee eigenlijk.

De markt wordt bepaald door wat de koper wilt uitgeven. Als je nu ziet hoeveel er boven vraagprijs geboden wordt; kan je moeilijk stellen dat de verkopers maar hun prijzen blijven vragen...

En dat wilt dus zeggen dat al die kopers dit ook kunnen/willen neerleggen, zonder de woonbonus.

Goh, nee eigenlijk.

De markt wordt bepaald door wat de koper wilt uitgeven. Als je nu ziet hoeveel er boven vraagprijs geboden wordt; kan je moeilijk stellen dat de verkopers maar hun prijzen blijven vragen...

En dat wilt dus zeggen dat al die kopers dit ook kunnen/willen neerleggen, zonder de woonbonus.
Het is een wisselwerking hé. Hetgeen de verkoper vraagt is rekening houdende met hetgeen de koper ervoor wil betalen. EN hetgeen die wil betalen is afhankelijk van alle kosten die erbij komen kijken.

Dus als de kosten dalen, dan wil dat zeggen dat de prijzen omhoog kunnen gaan. En de verkoper zal de eerste zijn om zijn prijs dan ook omhoog te duwen indien de andere omstandigheden gelijk blijven. Wat er dan extra uitkomt voor de verkoper is dan mooi meegenomen.

Dat is toch niet voor ons gewone mensen zo?
En dat vloeit ook gewoon voort uit feit dat ze zelf bij ECB moeten betalen
Nog niet, daarom het woordje "zal" in zijn initiële post. En hangt er ook vanaf wat je als "gewone mensen" aanschouwt :p
Wordt bij ons door sommige banken al gedaan vanaf een bepaald bedrag. In veel andere landen is dit momenteel al standaard en bij een veel lager bedrag (dacht Denemarken ergens rond de €15.000 vanaf juli 2021).

België volgt wel.

Het is een wisselwerking hé. Hetgeen de verkoper vraagt is rekening houdende met hetgeen de koper ervoor wil betalen. EN hetgeen die wil betalen is afhankelijk van alle kosten die erbij komen kijken.

Dus als de kosten dalen, dan wil dat zeggen dat de prijzen omhoog kunnen gaan. En de verkoper zal de eerste zijn om zijn prijs dan ook omhoog te duwen indien de andere omstandigheden gelijk blijven. Wat er dan extra uitkomt voor de verkoper is dan mooi meegenomen.
Als de verkoper teveel vraagt, geraakt het niet verkocht.
Als de verkoper te weinig vraagt, wordt er boven de vraagprijs geboden.

Ik zie nog steeds niet in hoe de verkoper bepaalt hoor :p

Vraagje: zo'n vaste airco unit, dat hoort toch gewoon bij het huis (tenzij ze dat anders opnemen in het compromis) of vergis ik me?

Nog niet, daarom het woordje "zal" in zijn initiële post. En hangt er ook vanaf wat je als "gewone mensen" aanschouwt :p
Wordt bij ons door sommige banken al gedaan vanaf een bepaald bedrag. In veel andere landen is dit momenteel al standaard en bij een veel lager bedrag (dacht Denemarken ergens rond de €15.000 vanaf juli 2021).

België volgt wel.
particuliere rekeningen die gereglementeerd is.
Vraagje: zo'n vaste airco unit, dat hoort toch gewoon bij het huis (tenzij ze dat anders opnemen in het compromis) of vergis ik me?
Ik zou denken van wel

Het voordeel van woonbonus was dat het ademruimte gaf aan starters in de jaren volgend op de lening.
Velen kopen het maximum haalbare voor hun budget, waardoor ze een strop rond hun nek trekken voor 20, 25, soms 30 jaar.

Door woonbonus kregen ze elk jaar 2.000-3.000€ terug van de belastingen.
Dit werd gebruikt om ofwel rond te komen, ofwel om te consumeren.

Afschaffen woonbonus heeft geen prijsverlagend effect gehad, want dit bepaalde het originele aankoopbudget niet.

Ik vind het afschaffen ervan allesbehalve een sociale maatregel of een maatregel die 'de hardwerkende Vlaming' (zogezegd de doelgroep van NVA) ten goede komt.
(Er moest iets gevonden worden om de door hen gecreëerde put van tax shift te dempen die vooral bedrijven ten goede kwam...)

Ik zou denken onroerend door bestemming, dus wel.

Laatst bewerkt:
Dat is zoals zonnepanelen he, die horen er ook bij zolang dat niet expliciet vermeld staat in het compromis (wij hebben dat er destijds extra laten inzetten om zeker te zijn dat ze bleven liggen).

Dat is zoals zonnepanelen he, die horen er ook bij zolang dat niet expliciet vermeld staat in het compromis (wij hebben dat er destijds extra laten inzetten om zeker te zijn dat ze bleven liggen).
Ja zoiets dacht ik ook, die makelaar begon al dat de airco niet bleef, best mee in de onderhandelingen/compromis nemen dan om geen gezever te hebben.

Terug
Bovenaan