Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Qua ruimte vind ik een ronde tafel vooral efficienter wanneer je veel volk uitnodigt of wanneer je zeer feestelijk eet. En het is ook makkelijker om rond te stappen in je living want je moet niet rond de hoeken gaan.

Als je aan een rechthoekige tafel zit en je doet een buffet, fondue of raclette, dan moet je vaak aparte bijzettafels en dergelijke voorzien voor sauskes, brood, groenten, drank. En de vleesschotels en drankglazen liggen er altijd een beetje rommelig tussen gepropt.

Met een ronde tafel kan je alles veel makkelijker centraal op tafel aanbieden, geraakt iedere arm makkelijker aan een teppanyaki plaat zonder het wijnglas van zijn buur om te stoten. Ook vind ik het veiliger, het risico om bij het verplaatsen de fondue set op de grond te trekken omdat je gasten telkens over die stroomkabels heen moeten, etc ...

Ook handig is dat je op een ronde tafel een roteerbare tableau kan installeren. Je ziet dat vooral terug in Chinese restaurants, zo'n feng shui dining room table. Daar is dat superhandig omdat je heel veel varieteit en bijgerechten op tafel hebt staan:

228881-800x373r1-Dining-table-with-spinning-center.jpg

PS: aziaten hebben daar een serieuze tafeletiquette rond:

feng-shui-dining-room.jpg

wtf
Grootste voordeel van een ronde tafel vind ik dat je veel makkelijker met iedereen aan de praat geraakt.

Ronde tafels zijn veel praktischer in diner, voor conversatie bvb maar ook praktisch omdat ge eigen geen persoon langs u (in dezelfde lijn) hebt en mensen korter opeen kunnen zitten.
Helaas nemen ze relatief veel plaats in omdat eetkamers/woonkamers meestal eerder rechthoekig van vorm zijn en niet echt vierkant.
Mijn ouders hebben zo een Chinese ronde tafel, met center draaiplatform, paarlemoer inleg enal. Ooit indertijd besteld rechtstreeks via het lokaal Chinees restaurant waar mijn zussen toen werkten, dat was import viavia hun kanalen aan 1/5de van de winkelprijs ofzo, als't niet meer was.
Daar kunt ge dus héél ruim met 6 aanzitten, 10 gaat nog goed, meer is doenbaar.

Wie wil verkopen moet nu gewoon verkopen want volgens staat er een serieuze crash te wachten. Gekoppeld met de interestvoeten die wel weer zullen stijgen zie ik dat gewoon niet goedkomen.
't Is te hopen. Als single met 100k spaargeld is het al onmogelijk om iets deftig te vinden met die 40% regel voor uw hypotheek.

Met een budget van rond de 200-240 vind je alleen kleine panden waar nog veel werk in nodig is.... Werk waar ik na aankoop het geld niet voor heb :headshake:

Ik snap niet hoe al die single vrouwen die ik tegenkom al een huis hebben. Sommige zelfs nog een appartement erbij. Steun van de ouders ongetwijfeld. Ik geraak daar nooit. Ik kan sparen, carrière maken... Maakt niet uit, de prijzen blijven stijgen en doen mijn effort gewoon teniet.

@Diatonico : 40% regel? Veel banken hanteren 50% van uw inkomen.

Wat is uw nettoloon? Met 100k eigen inbreng kan je toch al wat doen?
Zit nu op 2000 netto. Probleem is ook de policy bij mijn werkgever (Colruyt). Contract is 36u, maar we kunnen meer presteren en (een deel) laten uitbetalen. Maar dat staat op de loonbrief als bonus, maar telt niet mee voor de bankier.
Ik kan 200k lenen, en heb 100k inbreng voor alles. Dus dan moet ik al iets hebben van 250k waar niet teveel werk meer aan is. Een paar jaar geleden ging dat nog, nu vragen ze zelfs voor complete bouwvallen al 200k.

't Is te hopen. Als single met 100k spaargeld is het al onmogelijk om iets deftig te vinden met die 40% regel voor uw hypotheek.

Met een budget van rond de 200-240 vind je alleen kleine panden waar nog veel werk in nodig is.... Werk waar ik na aankoop het geld niet voor heb :headshake:

Ik snap niet hoe al die single vrouwen die ik tegenkom al een huis hebben. Sommige zelfs nog een appartement erbij. Steun van de ouders ongetwijfeld. Ik geraak daar nooit. Ik kan sparen, carrière maken... Maakt niet uit, de prijzen blijven stijgen en doen mijn effort gewoon teniet.
Als ze single zijn is er toch geen issue? Dat je arm geboren wordt kan je niet aan doen, dat je arm trouwt wel :unsure:

Zit nu op 2000 netto. Probleem is ook de policy bij mijn werkgever (Colruyt). Contract is 36u, maar we kunnen meer presteren en (een deel) laten uitbetalen. Maar dat staat op de loonbrief als bonus, maar telt niet mee voor de bankier.
Ik kan 200k lenen, en heb 100k inbreng voor alles. Dus dan moet ik al iets hebben van 250k waar niet teveel werk meer aan is. Een paar jaar geleden ging dat nog, nu vragen ze zelfs voor complete bouwvallen al 200k.

240k op 25j zou toch moeten lukken?

je kan je ook laten opschrijven voor een nieuwbouw sociale woning, met 2000 netto kom je nog in aanmerking.

https://www.klehetvolk.be/ik-wil-kopen/inschrijvingsvoorwaarden => om aan te tonen dat ze nog ruime inkomensgrenzen nemen.

Hier in de buurt reeds zulke woningen gezien en de tijd dat je je zou moeten schamen voor de bouwstijl is precies toch voorbij.

Laatst bewerkt:

Ben je single? Waarom niet goedkoop cohousing doen in een grote stad of zo? "huren is weggesmeten geld", euh niet als je kunt huren aan een cheap ass bedrag van 300/400 euro. Laat dat geld goed oppotten op de beurs, verhuur een pand of zo.
Be smart.

Is het dan niet interessanter om als single eerst voor een appartement te gaan? Voor dat bedrag heb je wel wat mooie dingen en dan steekt je geld tenminste in iets dat waardevaster is dan een spaarboekje + zonder extra huuronkosten.

Die krijgen 100% hulp mee van papa en mama. Totaal oneerlijk tegenover die dat niet hebben natuurlijk, maar dat is de wereld waarin we leven.

240k op 25j zou toch moeten lukken?

je kan je ook laten opschrijven voor een nieuwbouw sociale woning, met 2000 netto kom je nog in aanmerking.

https://www.klehetvolk.be/ik-wil-kopen/inschrijvingsvoorwaarden => om aan te tonen dat ze nog ruime inkomensgrenzen nemen.

Hier in de buurt reeds zulke woningen gezien en de tijd dat je je zou moeten schamen voor de bouwstijl is precies toch voorbij.
Interessant, bedankt voor de link! 'k Ga mij moeten haasten voor ik opslag krijg :unsure:
240k lenen wil je zeggen? Beste wat ik kon krijgen was 200k. Ga binnenkort wel naar de hypotheekwinkel.

Als ze single zijn is er toch geen issue? Dat je arm geboren wordt kan je niet aan doen, dat je arm trouwt wel :unsure:
Welke zelfrespecterende vrouw gaat er nu beginnen me ne vent die niet eens een eigendom heeft, als zij dat zelf wel heeft :unsure: lelijk zou ik mijzelf niet noemen, maar ben niet bepaald Casanova.

Ben je single? Waarom niet goedkoop cohousing doen in een grote stad of zo? "huren is weggesmeten geld", euh niet als je kunt huren aan een cheap ass bedrag van 300/400 euro. Laat dat geld goed oppotten op de beurs, verhuur een pand of zo.
Be smart.
Heb nu al een heel goedkope huur. Cohousing zou dat wat laten zakken, true, maar dan moet ik downsizen naar een slaapkamer. Niet echt handig als single man in zijn early 30s... En dan moet je nog cohousers vinden, en als er 1 vertrekt zit je met de zeik etc.

Is het dan niet interessanter om als single eerst voor een appartement te gaan? Voor dat bedrag heb je wel wat mooie dingen en dan steekt je geld tenminste in iets dat waardevaster is dan een spaarboekje + zonder extra huuronkosten.
Klopt, was ook mijn eerste gedacht. Ofwel heb ik tot nu toe pech, maar appartementen zijn precies niet veel beter. Klein, versleten, op het 3e verdiep, 0.0 buitenruimte (terras), even goed geïsoleerd als een catwalk model en nog steeds 180k. Mag ik nog eens 100k insteken om het deftig te krijgen.

Die krijgen 100% hulp mee van papa en mama. Totaal oneerlijk tegenover die dat niet hebben natuurlijk, maar dat is de wereld waarin we leven.
Always been that way, always will stay that way. Sommigen onder ons hebben op dat vlak dikke pech. Moeder die lang geleden overleden is, en een vader die het allemaal heeft weggepist aan drank en tammigheid.

FF reclame maken voor het huis van een goeie vriend. Kinderen het huis uit en 2 jaar geleden gescheiden, dus het is veel te groot voor hem.

Start vanaf 200k ;)

Klopt, was ook mijn eerste gedacht. Ofwel heb ik tot nu toe pech, maar appartementen zijn precies niet veel beter. Klein, versleten, op het 3e verdiep, 0.0 buitenruimte (terras), even goed geïsoleerd als een catwalk model en nog steeds 180k. Mag ik nog eens 100k insteken om het deftig te krijgen.
Zoek je dan in een zeer dure buurt, iets met meerdere slaapkamers of recents?

Want zelfs in Leuven centrum vind je nog 50m2 appartementen voor 220k die perfect instapbaar zijn.

[/QUOTE]
Zoek je dan in een zeer dure buurt, iets met meerdere slaapkamers of recents?

Want zelfs in Leuven centrum vind je nog 50m2 appartementen voor 220k die perfect instapbaar zijn.
Ik zoek in de brede omgeving rond Aalst (liefst dicht bij E40 en treinlijn tussen Gent en Brussel ivm job).
50m2 vind ik anders wel klein hoor, dat is ongeveer de grootte van mijn 1 slaapkamer appartementje.

Ik zoek in de brede omgeving rond Aalst (liefst dicht bij E40 en treinlijn tussen Gent en Brussel ivm job).
50m2 vind ik anders wel klein hoor, dat is ongeveer de grootte van mijn 1 slaapkamer appartementje.
[/QUOTE]
Ik wist dat mijn nicht (woont in Oilsjt) onlangs iets had gepost op smoelboek maar vraagprijs is 350k en het ligt te Hillegem.

In Aalst zou je voor die prijsklasse toch zeker een deftige appartement moeten vinden?
Heb nu al een heel goedkope huur. Cohousing zou dat wat laten zakken, true, maar dan moet ik downsizen naar een slaapkamer. Niet echt handig als single man in zijn early 30s... En dan moet je nog cohousers vinden, en als er 1 vertrekt zit je met de zeik etc.
Moest de woonbonus nog bestaan, zou ik zeggen ga ervoor, maar als je nu toch goedkoop huurt, zou ik eventueel een app kopen om te verhuren(je kunt nog profiteren van de federale woonbonus bij verhuur). Laat ondertussen de huurder uw app afbetalen. Na 5 a 10 jaar kun je verkopen met meerprijs om dan uw eindbestemming(huis/villa) te kopen.
Ondertussen kun je mss iemand leren kennen en ben je flexibel. Zij kan in uw huurappartement komen, jij bij haar, of jij kunt de huurder buitensmijten en toch nog in uw appartement wonen.
Denk ook vooral aan: wat gaat mijn maandelijkse mensualiteit zijn na mijn aankoop? Is dit comfortabel genoeg om nog leuke dingen te doen? Kan ik nog voldoende sparen?

Uhm ben ik naar de verkeerde aalst aan het kijken ofzo? Want daar staat toch heel wat binnen dat budget te koop, ook grotere appart van 80 m2

Wandelafstand van station Lede, dat op dezelfde spoorlijn ligt als Aalst; alle treinen die in Aalst stoppen, stoppen ook in Lede.
Vlakbij oprit Erpe-Mere of Aalst (<10min rijden, dus sneller dan vanuit centrum Aalst meestal :D ).
Best wel wat winkels/andere voorzieningen op wandelafstand.

Ohja, als station het belangrijkste is, hier kunt ge van uw voordeur tot op het perron pissen :p
(instelprijs, I know, zal wel boven uw budget gaan uiteindelijk ;) )

Ik vond dit enorm grappig...

Ik betwijfel ofdat diatonico het hiermee eens is. Noch ben ik het hiermee eens...

Ik deel jouw frustratie, toen ik als master begon te werken en 1800 euro verdiende kon ik niks vinden. Ouders die niks wilden geven, amper 20k uit studentenjobs. Een schijt relatie met iemand met wie ik toen zeker niks wou kopen. Ik ben dan gewoon offshore gaan werken en zag mijn loon quasi verdubbelen. Ik heb toen nog wat bij een cougar gewoond ( 11jr ouder dan mij), nadien kort iets gehuurd en uiteindelijk voor 215 een villatje gekocht.

Ik had wel geen 100K spaargeld, eerder 80K, want sérieus wat geld er door gejaagd aan uitgaan en alcohol in mijn single periode. Ondertussen brave getrouwde huisvader met 2 kinderen en vrouw heeft ook nog een eigendom.

De prijzen nu zijn echt wel zot, zeker omdat de lonen amper gestegen zijn. De prijzen zijn ook gebaseerd op tweeverdieners, die het équivalent van jouw nettoloon kunnen afbetalen. Vaak gaat het ook om mensen die krijgen van thuis. Er is gewoon veel spaargeld op de rekeningen van de boomers en dat gaat nu naar kinderen of kleinkinderen of boomers die zelf nog iets bijkopen.

Ik weet ook niet welke regio je zoekt?

Terug
Bovenaan