Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mijn maandlasten zullen inderdaad lager liggen dan de huur die ik nu betaal. Zelfs als ik er de hogere brandverzekering, onroerende voorheffing en pak hogere elektriciteitsfactuur (omwille van de warmtepomp, denk ik) bij optel, dan kom ik nog iets goedkoper uit dan de huur die ik momenteel betaal inclusief de algemene kosten. En inderdaad elk jaar die indexatie waarmee ze elk jaar opnieuw te laat zijn en ik met terugwerkende kracht het verschil moet bijbetalen. Er komt dus inderdaad bugdet vrij voor leukere zaken, maar dan mogen er geen zware gebreken naar boven komen waar ik nu zo een schrik voor heb. Het begint al met de elektriciteit die conform moet worden gemaakt. Dat wist ik natuurlijk wel en heb daar al budget voor voorzien. Van een elektricien al een kosteninschatting gekregen op basis van het keuringsverslag. Maar in mijn hoofd vallen er tijdens die werken een hoop lijken uit de kast waardoor die kosten gaan verdubbelen etc etc.. Ik ben van nature een doemdenker, maar nu heb ik het extreem.
Het is logisch dat je gaat twijfelen, zeker in deze situatie. Het zal allemaal wel meevallen.
Dat je maandlast lager gaat liggen is altijd dubbel met huren tov kopen. Ja je hebt indexatie bij huren maar je hebt in de toekomst 0,0 kosten om zaken te vervangen. Of dit nu slijtage of gebreken zijn maakt weinig uit. Een woning bezitten kost over algemeen meer dan huren uiteraard, tenzij je serieus downgrade. Een huis is ook nooit klaar, dat gezegde bestaat niet zomaar.
De huurprijzen de laatste jaren zijn wel enorm gestegen en niet meer in vergelijk. Dit heft bovenstaande op.

Laatst bewerkt:
Dat je maandlast lager gaat liggen is altijd dubbel met huren tov kopen. Ja je hebt indexatie bij huren maar je hebt in de toekomst 0,0 kosten om zaken te vervangen. Of dit nu slijtage of gebreken zijn maakt weinig uit. Een woning bezitten kost over algemeen meer dan huren uiteraard
Dat gaat alleen op als je het uitgespaarde geld op één of andere manier 'laat werken'.
Als je dat gewoon op uw zichtrekening laat staan of uitgeeft zal je na de huurtijd niks overhebben terwijl je na afbetalen van uw lening en investeringen in onderhoud natuurlijk wel een huis hebt.

Verwarrend. Dus stel: ik koop een nieuwe woonst t.w.v. 350K met pandwissel. Betaal ik dan 1% belasting (3,5K) op die aankoop?
Hangt af van zoveel factoren maar het korte antwoord is nee...

Ben je om te beginnen zeker dat je een pandwissel kan doen? Als ik het goed begrijp is het huis momenteel eigendom van jullie beide en is de hypotheek ook op beide namen? Dan vermoed ik niet dat dit zomaar kan maar daar heb ik geen ervaring mee.
Als je pandwissel kunt doen, is het gewoon een aanpassing aan de hypothecaire inschrijving aan €75. Als je een nieuwe hypotheek moet aangaan is het 1% op het bedrag van de hypotheek (inclusief toebehoren), niet de waarde van het huis. Zie link hierboven, staat er duidelijk in.

Als je een nieuwe woning koopt, ben je verkooprecht schuldig. Hoedanook, of het nu via pandwissel is of niet. Als het pand in Vlaanderen ligt, is dit dus standaard 12%. Er zijn tal van verminderingen en verlaagde tarieven mogelijk (zie link vorige pagina) waarvan de belangrijkste/meest voorkomende het verlaag tarief voor enige eigen woning is aan 2%.

Ik stel voor dat je het aan de bank en/of een notaris vraagt want het is niet verwarrend maar er zijn gewoon veel factoren/mogelijkheden. En als je dit al verwarrend vindt (terwijl je link duidelijk enkel over de hypotheek sprak & alles duidelijk op de site van VLABEL staat), lijkt het mij best om professioneel advies in te winnen en de volledige situatie uit te leggen i.p.v. op een anoniem forum/via google en beperkte informatie te hopen dat je de juiste informatie vindt...

Een pandwissel op een lening met meerdere ontleners zal niet kunnen als jij alleen een ander huis koopt.

Bij ons hebben ze mijn ex gewoon uit de bestaande hypotheek geschrapt tegen een dossier kost van 250 euro en heb ik ze alleen verder gezet.

Daarna een pandwissel (maar dat was pas na 7 jaar) gedaan met diezelfde hypotheek, dus in de juiste sequentie EN met de toestemming van de bank kan alles.
Bij een pandwissel betaal je initieel maar 2% registratie (bij mij was het nog 3%), maar je MOET je huidig pand binnen de 2 jaar verkocht hebben of je kan de rest bijpassen. Ondertussen moet je mogelijks wel een duur overbruggingskrediet aangaan.

Enige dat je in de gaten moet houden is dat je de hypotheek en het overbruggingskrediet kan dragen, ik heb dat gelukkig maar 1 maand moeten doen.
Maar mijn hypotheek is nog steeds zoals de eerste dag, tegen lage rentevoeten en met belastingsaftrek.

Terug
Bovenaan