Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
dat huis in Katelijne is gewoon zo ongelooflijk underpriced imo.
Amai, heel mooi huis. Die veranda :drool:
Kopen, dan kunnen we in dezelfde gemeente wonen!
Mystery solved :unsure:

Maar laat al maar... Ge krijgt 20min max, en dan moet ge onder gesloten enveloppe bieden ZONDER voorwaarden. Yeeeeeaaaaaah no thx. Ik koop geen huis op 20min en daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen. Ik ga wel langs als ze het niet verkocht krijgen.

De markt is echt knettergek aan het worden.

Vandaag een huisje in 's gravenwezel gaan bekijken, 515.000 vraagprijs. 200m2, huis van 1979 waar enkel de badkamer en zolder vernieuwd is en nog en tuintje van begot 50m2 groot.

Ik ben me heel bewust van de knettergekke prijzen op dit moment, maar zelfs in deze markt zou dat echt niet meer mogen kosten dan 450k. Verkopers proberen natuurlijk, 8 jaar geleden wellicht gekocht ergens rond de 330k en nu proberen dikke winst op te maken. Foto's zagen er wel goed uit en hun kijkdagen zaten dus natuurlijk wel stampvol.

We zitten al aan bezichtiging 25 en mijn vriendin begint stil maar zeker gigantisch gefrustreerd te worden. Zeker omdat we het droomhuis van ons aan ons neus hebben zien voorbijgaan een maandje terug. Moest het nog zijn omdat we onrealistische verwachtingen hebben, ok ... Maar mensen proberen niet meer 20, maar zelfs 30% meer te vragen dan voor corona soms hier. Het gaat er echt wat over.

Dat is het spel he. Zolang de kopers sneller wanhopig worden om een huis te vinden dan de verkopers om het van de hand te doen, zullen deze zotte prijzen aanhouden.
Met de corona maatregelen is de eigen woonst opeens de belangrijkste voorziening geworden voor vrije tijd en ontspanning. Het zou mij niet verbazen als er volgend jaar een stevige correctie plaatsvindt.

Ik zou op dit moment geen nieuw huis willen kopen. Jaartje wachten kan je 50-100k besparen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is het spel he. Zolang de kopers sneller wanhopig worden om een huis te vinden dan de verkopers om het van de hand te doen, zullen deze zotte prijzen aanhouden.
Met de corona maatregelen is de eigen woonst opeens de belangrijkste voorziening geworden voor vrije tijd en ontspanning. Het zou mij niet verbazen als er volgend jaar een stevige correctie plaatsvindt.

Ik zou op dit moment geen nieuw huis willen kopen. Jaartje wachten kan je 50-100k besparen.
50-100k, dat geloof je toch zelf niet 😂😂😂😂

50-100k, dat geloof je toch zelf niet 😂😂😂😂
Ik zie in deze thread maar wat ik zie. Huizen die 2 jaar geleden nog voor 300k te koop zouden staan, durft men nu gemakkelijk 350 - 400k vragen. Dat kotje van 170 m² van de jaren '70 dat Sora hier post -> 515k 🤪

bouwmaterialen worden inderdaad ook constant duurder.
Ook dat hangt samen met de coronacrisis. Half Vlaanderen (en bij uitbreiding de rest van de wereld) lijkt momenteel aan het renoveren geslagen nu dat men hun vakantiegeld- en dagen voor iets nuttigs wil gebruiken.

Vorige maand heeft 3 man op het werk plots verlof genomen. Snel nog dakramen, veranda, zwembad, whatever, gaan bestellen 'want de prijzen gaan omhoog gaan' . Paniek overal. Rap nog kopen, kopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie in deze thread maar wat ik zie. Huizen die 2 jaar geleden nog voor 300k te koop zouden staan, durft men nu gemakkelijk 350 - 400k vragen.
Wil nog niet zeggen dat ze aan die prijs verkocht geraken.

Nu goed je moet niet meestappen in die trend. Maar wanneer in de recentste 30 jaar heb jij prijscorrecties van 50-100K gezien jaar op jaar in Vlaanderen?

Nu goed je moet niet meestappen in die trend. Maar wanneer in de recentste 30 jaar heb jij prijscorrecties van 50-100K gezien jaar op jaar in Vlaanderen?
We hebben in de recentste 30 jaar dan ook nog nooit een crisis als deze gezien. Of een stijging van 6-7% in aankoopprijs .

Ik verwacht dat daar volgend jaar een serieuze correctie van een paar procenten op komt.

We hebben in de recentste 30 jaar dan ook nog nooit een crisis als deze gezien. Of een stijging van 6-7% in aankoopprijs .
Maar wat kan je daaruit afleiden? Dat er sowieso een correctie moet komen? Ik begrijp je punt niet.

Je kan ook niet zeggen dat die stijgen er gekomen is omwille van Corona. Het kan even goed een logische volgende stap zijn in het exponentieel probleem van huisvesting in een land als Vlaanderen gecombineerd met extreem lage rentes. En dat zal na de crisis gewoon hetzelfde blijven
Het is niet omdat een notaris in een interview die beweringen maakt dat dat klopt. Zeker niet over iets enorm complex als de huizenmarkt

Mja, ik woon in Leuven en heb ook de files als ik naar mijn job rond Diegem moet gaan hoor. Je rijdt vanuit Tielt Winge gewoon in de staart van de file. Als je de files voor wilt zijn moet je gewoon vroeg genoeg vertrekken, maar ik ga vanuit Leuven niet veel langer kunnen blijven liggen dan iemand die vanuit Tielt Winge of Diest vertrekt.
Maar vanuit Leuven pak je snel de trein of de fiets tot Diegem. Vanuit Tielt-Winge moet je al stukje rijden voor de trein te kunnen nemen of autostrade op te rijden. En met de fiets idem

Maar wat kan je daaruit afleiden? Dat er sowieso een correctie moet komen? Ik begrijp je punt niet.

Je kan ook niet zeggen dat die stijgen er gekomen is omwille van Corona. Het kan even goed een logische volgende stap zijn in het exponentieel probleem van huisvesting in een land als Vlaanderen gecombineerd met extreem lage rentes. En dat zal na de crisis gewoon hetzelfde blijven
Het is niet omdat een notaris in een interview die beweringen maakt dat dat klopt. Zeker niet over iets enorm complex als de huizenmarkt
Oorzaak kan zeker multifactorieel zijn. Maar er is onder analisten wel een grote consensus over de rol van corona hierin.

We zullen volgend jaar zien.

Ik zie in deze thread maar wat ik zie. Huizen die 2 jaar geleden nog voor 300k te koop zouden staan, durft men nu gemakkelijk 350 - 400k vragen. Dat kotje van 170 m² van de jaren '70 dat Sora hier post -> 515k 🤪

Ook dat hangt samen met de coronacrisis. Half Vlaanderen (en bij uitbreiding de rest van de wereld) lijkt momenteel aan het renoveren geslagen nu dat men hun vakantiegeld- en dagen voor iets nuttigs wil gebruiken.

Vorige maand heeft 3 man op het werk plots verlof genomen. Snel nog dakramen, veranda, zwembad, whatever, gaan bestellen 'want de prijzen gaan omhoog gaan' . Paniek overal. Rap nog kopen, kopen.
Klopt maar de prijzen van bouwmaterialen gaat ook niet meer dalen na de corona tekorten.

Net zoals ik de huizenmarkt niet direct zie ineenstorten. Mensen redeneren niet rationeel wanneer ze een woning verkopen, prijzen zullen blijven stijgen.

De prijzen gaan niet plots zakken. Ik hoor al jaren dat de prijzen wel eens opnieuw gaan zakken, het is nooit gebeurd en de rentevoet blijft maar dalen.

Die 6% stijging waar men nu over spreekt, is trouwens ook relatief. In heel veel regio's is dat pakken en pakken meer. Naar mijn mening zijn de nieuwe prijzen gezet en daarmee moeten we leren leven. Het is duidelijk dat de Belgen deze prijzen aanvaarden en als je nu ziet wat voor een stormloop het is op huizen of wat voor knettergekke dingen er gedaan worden, dat gaat binnen een jaar niet plots anders zijn.

Het aanbod zal niet snel de grote vraag in de woningmarkt aan kunnen dus ik zie niet in waarom de prijzen gaan zakken terug. Ze gaan na corona wellicht wel minder spectaculair stijgen zoals nu, maar daar zal het wel bij blijven.

Ook blijvende instroom van nieuwe Belgen en groeiende groep eenoudergezinnen. En iedereen moet wonen.

Banken blijven ook vlot krediet verstrekken.
Zelf mij heel krap gezet ( ik leen 50%van mijn inkomen) en voor de curieusiteit eens aanvraag gedaan bij KBC,
25.000 eur voor aanleg tuin.
Aanvraag goedgekeurd... (ik ga er evenwel niet op ingaan, spaargeld).
En ik ben alleen en heb 2500 netto incl maaltijdcheques...

Hangt toch af van de notarissen ook? Als deze niet eerder kunnen, dan zal het toch gewoon later zijn?
Lijkt me dat men je ook sowieso niet kan verplichten om dit eerder te gaan doen?
Nee maar stel dat notaris het rond krijgt op 25/6. En we kopen dan aan. Mijn kopers willen/kunnen eventueel ook eerder.
vriendin haar kopers gaat waarschijnlijk niet eerder willen/kunnen.

normaal doen we ieder 100k eigen inbreng. Dit zou op dat moment 130k zijn.
waardoor krediet anders zou zijn.
maar kan je voor een week een overbruggingskrediet nemen en wat zijn daar dan zoal de kosten aan.
maandag bellen we ook even naar de bank, maar dan hebben we al een gedacht.

Ik verwacht dat daar volgend jaar een serieuze correctie van een paar procenten op komt.
Er was wel daling in de vastgoedprijzen tussen 1980 en 1984 dacht ik.

De meeste Belgen die vandaag een woning kopen, hebben nooit een periode gekend waarin de reële waarde van een woning jarenlang lager lag dan de aankoopwaarde. Zo’n periode is er vroeger wel geweest. Wie rond 1980 een huis kocht, moest zowat 15 jaar wachten alvorens hij de reële waarde ervan terugzag.
mythe-of-feit-vastgoed-wordt-alleen-maar-meer-waard

De prijzen gaan niet plots zakken. Ik hoor al jaren dat de prijzen wel eens opnieuw gaan zakken, het is nooit gebeurd en de rentevoet blijft maar dalen.

Die 6% stijging waar men nu over spreekt, is trouwens ook relatief. In heel veel regio's is dat pakken en pakken meer. Naar mijn mening zijn de nieuwe prijzen gezet en daarmee moeten we leren leven. Het is duidelijk dat de Belgen deze prijzen aanvaarden en als je nu ziet wat voor een stormloop het is op huizen of wat voor knettergekke dingen er gedaan worden, dat gaat binnen een jaar niet plots anders zijn.

Het aanbod zal niet snel de grote vraag in de woningmarkt aan kunnen dus ik zie niet in waarom de prijzen gaan zakken terug. Ze gaan na corona wellicht wel minder spectaculair stijgen zoals nu, maar daar zal het wel bij blijven.

De huizenmarkt balanceert net zoals aandelen tussen hebzucht en wanhoop, zowel van koper als verkoper. De verkoper wil er alles uitkrijgen, maar als het te lang te koop staat wordt hij wanhopig. Hetzelfde met de kopers, bij een relaxtere huizenmarkt probeer je onder de vraagprijs te bieden, als er veel vraag is zoals nu worden ze wanhopig en bieden ze snel snel meer dan het huis eigenlijk waard is. En het is duidelijk dat sinds corona de kopers met een erg grote wanhoop- en schaarstementaliteit zitten.

Verkoopprijzen van huizen worden voornamelijk begrensd door maandelijkse aflossingen, met daaraan gelinkt de rentevoet. Huizenprijzen kunnen stijgen want door de dalende rentevoet blijft het maandelijks percentage aan aflossingen relatief gelijk. Voor 2008 daalden de rentevoeten al en sinds de crisis van 2008 is er al zeker niets anders meer gebeurd:
kVmuqm5.png

De grafiek gaat tot 2017, maar het is niet dat het sindsdien gestegen is. Weet je nog aan welke rentetarieven onze ouders een lening hebben moeten aangaan? Momenteel staat de rentevoet in 2021 erg laag, praktisch op de bodem. Mensen lenen gemiddeld gezien ook op een langere termijn. Als de rente terug begint te stijgen is de kans heel groot dat de huizenprijzen dalen, gezien het anders niet meer te betalen valt: de koper kijkt naar het totale bedrag, kost huis + kost rente. De begrenzing voor de koper zit bij de totale maandelijkse aflossing. Als de rente stijgt maar de vraagprijs van de huizen dalen niet, zullen potentiële kopers het niet meer kunnen betalen waardoor verkopers hun huizen moeilijker kwijt geraken en de prijzen dus wel moeten dalen. In dat opzicht is een huis kopen aan een lage rentevoet net geen zo'n goed idee, want de kostprijs van het huis is hoog.

Daarnaast is er ook een begrenzing door huurprijzen. Als de verkoopprijzen blijven stijgen, maar de huurprijzen blijven relatief gelijk, waarom zou ik dan een huis kopen als huren mij goedkoper uitkomt? Kopen vs huren is natuurlijk een andere discussie, maar dat speelt ook mee. En in Vlaanderen is er een groot verschil tussen de kost van iets huren vs de kost van iets kopen, net omdat iedereen vastgoed ziet als de perfecte investering - waardoor sommige verhuurders zelfs een negatieve cashflow hebben. Het idee van "huizenprijzen kunnen ook dalen" wordt al snel afgedaan als iets volledig absurd en ondenkbaar, alsof het een natuurwet zou zijn dat er ten eerste bij vastgoed permanent een waardestijging is en ten tweede de waardestijging van huizen ook altijd hoger moet zijn dan de inflatie. Het is niet omdat dat nu al een tijdje zo is, dat het daarom ook moet blijven zo doorgaan. Net zoals het ook geen natuurwet is dat de rentevoet nooit meer zal stijgen.

Over natuurwetten gesproken: hoe zit het met de bevolkingsstijging? Qua sterfgevallen en geboortes blijft Vlaanderen gelijk, er is een zeer beperkte natuurlijke aangroei. De geboortes dalen sinds 2010 elk jaar. Veruit het grootste deel van onze bevolkingsgroei komt door immigranten. En denk je dat die mensen, die vaak in de onderlaag van onze maatschappij leven en zeer weinig middelen hebben, huizen van 300k+ gaan kunnen kopen?

Hoe zit het dan met onze bevolkings"piramide"?

9cU2frN.png

Dat het meer lijkt op een watertoren dan op een piramide zal waarschijnlijk niemand verbazen. Het argument dat de permanente bevolkingsgroei zal zorgen voor een permanente stijging van de huizenprijzen mogen we dus wel van tafel gooien. Het kan ook niet anders, want het andere vaak gehoorde argument is dat wij, de jongere generatie, de pensioenen van de ouderen gaan moeten betalen die met meer zijn dan ons en dat dat niet haalbaar is, vandaar dat iedereen langer moet werken... De demografische realiteit is vergrijzing, niet andersom. Voor de huizenmarkt zijn er ook tegenargumenten: meer kleine gezinnen, meer singles... We zullen zien, niemand heeft een glazen bol. Ik denk dat een eigen huis vooral iets moet zijn dat je echt wil omdat je je eigen huis wilt, los van of het een goede belegging is of niet.

Is dit nu niet spuuglelijk, zo een trap in de keuken? En t is dan nog eens een gedrocht ook,
dat is voor mij nu zo eens een afknapper.

Voila, maand en half later verkocht (en aan vraagprijs, nagevraagd bij verkoper daar die ik ken).

Terug
Bovenaan