Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Wij krijgen de kosten door van de notaris en vinden dit aan de hoge kant:

• Aankoopprijs: € 400.000,00
• Kosten akte pandwissel
o Registratierechten: 75,00 €
o Erelonen: 536,53 €
o Dossierkosten: 745,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 580,00 €
o BTW: 269,12 € € 2.205,65
• Aandeel in de onroerende voorheffing: € 43,82
• Kosten akte aankoop: € 22.823,77
o Registratiebelasting: 18.000,00 €
o Erelonen: 2.743,24 €
o Dossierkosten: 1.045,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 240,00 €
o BTW: 795,53 €
• Kosten akte kredietopening: € 4.858,67
o Registratierechten: 1.893,00 €
o Erelonen: 1.076,34 €
o Dossierkosten: 740,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 767,90 €
o BTW: 381,43 €
• Kosten akte hypothecaire volmacht: € 1.036,15
o Registratierechten: 50,00 €
o Erelonen: 175,00 €
o Dossierkosten: 640,00 €
o BTW: 171,15 €

Totaal te betalen: € 430.968,06

We werken voor mijn partner aan 3% registratierechten en bij mij met meeneembaarheid (6%). Dus de registratierechten zijn €18000.

Maar dan komen daar nog bijna €13000 bij. Is dit normaal? De bank raadde aan om met een volmacht te werken omdat dit goedkoper zou zijn.

Volmacht is inderdaad goedkoper.
Ereloon voor registratie huis en hypotheek volmacht liggen wettelijk vast.

Daarnaast was het bij ons gewoon 1x500 euro dossier kosten, dus die laatste 5000 euro is inderdaad wat veel bij jullie maar het zal een wat complexere constructie zijn dan bij ons (wat gewoon aankoop eerste huis was) ?

Volmacht is inderdaad goedkoper.
Ereloon voor registratie huis en hypotheek volmacht liggen wettelijk vast.

Daarnaast was het bij ons gewoon 1x500 euro dossier kosten, dus die laatste 5000 euro is inderdaad wat veel bij jullie maar het zal een wat complexere constructie zijn dan bij ons (wat gewoon aankoop eerste huis was) ?
Het gaat bij ons om verkoop appartement (later nog, want werken met overbruggingskrediet) dat ingebracht wordt aan de hand van een pandwissel.

De dossierkosten zijn wat aan de hoge kant maar dat zal in het allerbeste geval €750 schelen bij een andere notaris.
Het is veel maar dat komt omdat je met 4 aktes zit natuurlijk.

Wij krijgen de kosten door van de notaris en vinden dit aan de hoge kant:

• Aankoopprijs: € 400.000,00

We werken voor mijn partner aan 3% registratierechten en bij mij met meeneembaarheid (6%). Dus de registratierechten zijn €18000.

Waarom kies je voor meeneembaarheid? Dat kan enkel als je je pand verkoopt en dan kan je ook kiezen voor 3%.
Dan kom je op 3% van 400k wat 12k is. Waarom dan 6k weggooien?

Pas op voor die schilderwerken in één van die kamers. Dat ziet er relatief nieuw uit en zit in een hoek van de woning. Grote kans dat daar vochtplekken geweest zijn. Als het er té nieuw uitziet, maskeren ze mogelijks nog huidige vochtplekken.

Het dak is tussen 2016 en 2017 herdaan, maar lijkt niet sterk geisoleerd (de andere woningen zijn eerder vernieuwd en liggen een stuk hoger, dus wss beter geisoleerd, ook al zijn er uitzonderingen). Misschien was dat omwille van de vochtplekken dat een dringende herstelling van dak nodig was?

De zonnepanelen zijn er ook nog maar van 2022-2023. Da's ook niet zo normaal dat je nog investeert in zonnepanelen en dan toch vlug de woning verkoopt. Wat is hier gebeurd? Is niet vanzelfsprekend dat je dat nog doet als je woning al bijna een A-attest heeft na de investering in zonnepanelen. Is het EPC-attest dan wel waarheidsgetrouw of is er een plotse verkoop (overlijden, scheiding, ...)? Check bvb eens de ramen om te zien wat daar gebeurd is.

Foto's zijn ook getrokken in augustus (zie kalender in de keuken), je kan dus zeker een stuk afdingen, ook al is het een "vanaf-prijs".

Behalve dat het een bel-etage woning is (vind ik persoonlijk ook, niet handig, zeker niet met kleine kinderen) zie ik wel geen overduidelijke rode vlaggen die zéker maken dat je de woning niet moet kopen, maar toch bovenstaande goed bekijken. De schutting met de buren zal trouwens ook binnen een aantal jaren vervangen moeten worden, maar op zich is dat maar een relatief kleine kost.

(het is niet omdat we hier op een aantal punten wijzen, dat die woning niet te kopen is. Ligging lijkt me héél goed en prijs valt op zich al mee, ook al moet je rekening houden dat verbouwen(uitbreiden?) niet echt mogelijk zal zijn gezien de ingesloten ligging en kleinere tuin).

Laatst bewerkt:
Waarom kies je voor meeneembaarheid? Dat kan enkel als je je pand verkoopt en dan kan je ook kiezen voor 3%.
Soms kan je tot 12500 meenemen (in zijn geval hier natuurlijk max 12000). Mogelijks rekent hij hier enkel de kosten, niet wat je kan recupereren.

Meeneembaarheid is voordeliger omdat je blijkbaar per persoon kunt kiezen. Bij ons is het dus zo:

Mijn vrouw gaat voor de 3% en ik voor de 6% + meeneembaarheid. Ik krijg dan €7250 terug.

We betalen dus €18000 nu en krijgen €7250 terug. In totaal dus €10750.
Als ik voor de 3% ging dan was het €12000 of zijnde €1250 meer.

Alleen heb ik geen idee wanneer ik die €7250 terug krijg. Moet ik eens aan de notaris vragen.

Meeneembaarheid is voordeliger omdat je blijkbaar per persoon kunt kiezen. Bij ons is het dus zo:

Mijn vrouw gaat voor de 3% en ik voor de 6% + meeneembaarheid. Ik krijg dan €7250 terug.

Alleen heb ik geen idee wanneer ik die €7250 terug krijg. Moet ik eens aan de notaris vragen.

AH ok, dat was niet duidelijk, ik dacht als je alles gerekend had dat het 18000 was.
Meeneembaarheid kan je onmiddelijk verrekenen als je huis eerder verkocht is (maar dan moet je opletten met pandwissel), anders moet je dat voorschieten en terugvorderen en dat kan wel een tijdje duren.

Ik heb mijn eerste appartement verkocht en eerste bouwgrond gekocht op dezelfde dag en toen slechts 50 euro registratierecht op de bouwgrond moeten betalen.

Ik verkoop komende maandag mijn appartement en koop 30 min later een nieuwbouwwoning in aanbouw samen met mijn vriendin. Net zoals bij jou kiest zijn voor 3% en ik voor meeneembaarheid, doordat het onmiddellijk na elkaar komt zijn die registratierechten onmiddellijk verrekend.

Ik mis nog een keuringsattest vd elektrische installatie trouwens. Daar eens achter horen, dat gaat al een beeld geven van de toestand/leeftijd van de installatie.
Let wel, daar liggen zonnepanelen die waarschijnlijk redelijk recent geplaatst zijn dus let op dat het weldegelijk een attest van de gehele installatie is en niet gewoon een deel-attest van de zonnepaneleninstallatie.

Ik verkoop komende maandag mijn appartement en koop 30 min later een nieuwbouwwoning in aanbouw samen met mijn vriendin. Net zoals bij jou kiest zijn voor 3% en ik voor meeneembaarheid, doordat het onmiddellijk na elkaar komt zijn die registratierechten onmiddellijk verrekend.
Wij verkopen ons appartement later (akte waarschijnlijk 3 maanden na de akte van het huis). Misschien dat het daarom niet ineens verrekend kan worden? Ik vraag het aan de notaris.

Ik vraag me ook af waarom we met 4 aktes moeten werken (wordt ook gesteld aan de notaris). We werken met een pandwissel, overbruggingskrediet en een lening. Ik zou denken dat 3 aktes dan volstaan.

Wij verkopen ons appartement later (akte waarschijnlijk 3 maanden na de akte van het huis). Misschien dat het daarom niet ineens verrekend kan worden? Ik vraag het aan de notaris.

Ik vraag me ook af waarom we met 4 aktes moeten werken (wordt ook gesteld aan de notaris). We werken met een pandwissel, overbruggingskrediet en een lening. Ik zou denken dat 3 aktes dan volstaan.
Ik gok 4 aktes voor:
  1. Verkoop oude woning
  2. Aankoop nieuwe woning
  3. Pandwissel voor bestaande lening
  4. Nieuwe lening

Akte voor de verkoop van de oude woning zal ten vroegste pas voor ergens in maart zijn (compromis moet nog getekend worden - normaal deze week)
Dan is inderdaad misschien het overbruggingskrediet de 4e akte?
Al zou ik verwachten tot dat in 1 van die andere 2 aktes zou zitten (zelf nooit overbrugging nodig gehad).

Ja same here. Heb het aan de notaris gevraagd. Ben benieuwd.

Je hebt bij aankoop:
- akte aankoop
- akte hypothecaire volmacht (overbrugging)
- akte Hypotheek (indien extra hypotheek)

Je hebt bij verkoop:
- akte verkoop
- akte pandwissel

Ik had daar ook nog een huwelijkscontract tussen, maar dat staat los van de aankoop/verkoop.

- Aankoop
- Pandwissel
- Krediet
- hypothecaire volmacht

Dat zijn uw vier aktes.
Zo staat dat er inderdaad in. Maar mijn vraag is of alle 4 aktes nodig zijn (ken daar weinig van).

Ik zou zeggen:

Aankoop - logisch
Pandwissel - logisch
Maar dan hypothecair volmacht en krediet. Dat is dan voor de lening en de overbruggingskrediet?

Terug
Bovenaan