Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Een beëdigd landmeter zijn paaltjes hebben natuurlijk wel wat waarde.
Niettemin kunnen landmeters fouten maken, lees maar dit entertainend verhaal erop na: https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=37&t=42187

Dusja, ik zou al je papierwerk eens nakijken, het zelf allemaal eens nameten (om je eigen (on)gelijk te bewijzen voor jezelf) en van daaruit verdergaan. Dat die mens agressief kwam doen, tja, mensen zitten nu eenmaal niet rationeel in elkaar. Moest het tot een zaak komen over enkele centimeters, dan heb jij tenminste je "due diligence" gedaan en alles nagekeken.
Let wel op de verjaringstermijn, waardoor je heel "simpel" na 30 jaar ineens grond kan kwijt zijn.

De landmeter in dit shithole dorp waar ik woon heeft met ongeveer de helft van het dorp een long-standing vete omdat er tegen betaling "fouten" naar links of rechts gemaakt worden...

Is 3e generatie landmeter en er zijn blijkbaar al landbouwpercelen shenanigans die al 50-100 y mee gaan waardoor persoon A niet meer met persoon B klapt. B niet met C, C niet met D.

Een ingewikkeld network van vetes die enkel de 70 jarigen nog kunnen uitleggen :laugh:

Dat je op basis van het nummer kan zoeken is goed (omdat je dat vaak bij verkoop huis online al ziet)
Dat je op basis van adres kan zoeken is imo toch wel vergaand

Voor de fun even dat van mezelf en de buren (HOB dat jaartje later is gezet) opgezocht en verschil 1 punt (hebben evenveel zonnepanelen, tenzij die van hun iets zwaarder zijn)
In onze nieuwbouw verkaveling (5 woningen) hier was er geen enkele buur die geïnteresseerd was in korting op de RV blijkbaar. Nieuwbouw SOD min of meer identieke woningen, allemaal E30-E35. Wat extra energie-maatregelen was nochtans unbeatable ROI. De SOD wou natuurlijk zo standaard mogelijk blijven dus zelf de EPB simulatie en zo voor moeten opvragen. Enfin, goed voor de staatskas. :unsure:

De landmeter in dit shithole dorp waar ik woon heeft met ongeveer de helft van het dorp een long-standing vete omdat er tegen betaling "fouten" naar links of rechts gemaakt worden...

Is 3e generatie landmeter en er zijn blijkbaar al landbouwpercelen shenanigans die al 50-100 y mee gaan waardoor persoon A niet meer met persoon B klapt. B niet met C, C niet met D.

Een ingewikkeld network van vetes die enkel de 70 jarigen nog kunnen uitleggen :laugh:
Dat klinkt precies gelijk bij ons.
Maar gezien de landmeter vroeger nog ruimtelijke ordening deed bij de provincie krijg je zonder hem ook gewoon niets gedaan...

Weet iemand vanaf wanneer een energiecontract kan worden afgesloten bij aankoop nieuwe woning?
Situatie: verkopers betrekken de verkochte woning niet meer door echtscheiding - sleuteloverdracht naar mij toe als koper na max. 4 maanden.

In de veronderstelling dat het de komende weken/maanden goed kan vriezen, en op schade te vermijden aan de leidingen, lijkt het mij het beste dat de woning beperkt verwarmd blijft worden.
Mochten ze er nog inwonen tot aan het moment van de sleuteloverdracht, zou er geen probleem zijn uiteraard.

Strikt genomen blijft hun contract noglopen tot de sleuteloverdracht, maar kan mij inbeelden dat ze er niet echt meer naar zullen omkijken om daar de verwarming, op hun kosten, te laten draaien.

Daarom mijn idee of het zou mogelijk zijn om de energiekosten al op mij te nemen.
Uiteraard dan wel vragen dat ze de thermostaat opzetten.

(idem voor waterleidingen: vermits woning niet meer ingebruik voor een paar maanden: vragen dat ze het water aflaten om bevroren leidingen te vermijden?)

Laatst bewerkt:
Weet iemand vanaf wanneer een energiecontract kan worden afgesloten bij aankoop nieuwe woning?
Situatie: verkopers betrekken de verkochte woning niet meer door echtscheiding - sleuteloverdracht naar mij toe als koper na max. 4 maanden.

In de veronderstelling dat het de komende weken/maanden goed kan vriezen, en op schade te vermijden aan de leidingen, lijkt het mij het beste dat de woning beperkt verwarmd blijft worden.
Mochten ze er nog inwonen tot aan het moment van de sleuteloverdracht, zou er geen probleem zijn uiteraard.

Strikt genomen blijft hun contract noglopen tot de sleuteloverdracht, maar kan mij inbeelden dat ze er niet echt meer naar zullen omkijken om daar de verwarming, op hun kosten, te laten draaien.

Daarom mijn idee of het zou mogelijk zijn om de energiekosten al op mij te nemen.
Uiteraard dan wel vragen dat ze de thermostaat opzetten.

(idem voor waterleidingen: vermits woning niet meer ingebruik voor een paar maanden: vragen dat ze het water aflaten om bevroren leidingen te vermijden?)
In een standaard verkoopsovereenkomst staat er dat de woning verwarmd moet worden op een niveau dat beschermd tegen vrieskou, o.a. voor de waterleidingen.

Dus op zich moet je niks doen. Niks verhindert echter dat je vroeger al de energiecontracten op jou neemt, maar dan maak je best al dat je de woning kan betreden en dat er niemand anders meer woont. Ik zou dat echter niet doen, wegens die standaard verkoopsovereenkomst.

Eventueel kan je wel bedingen dat je effectief de sleutels al kan bekomen en dat je bvb kleine verbouwingswerken (schilderen,...) kan doen. Dan is het wel interessant.

In een standaard verkoopsovereenkomst staat er dat de woning verwarmd moet worden op een niveau dat beschermd tegen vrieskou, o.a. voor de waterleidingen.
In het compromis staat het hier niet zo expliciet vermeld. Er staat gewoon dat de verkoper het onroerend goed als een voorzichtige en redelijk persoon dient te bewaren en dat hij in staat voor alle beschadigingen indien hij dit niet naar behoren doet.

Dus impliciet vallen hier dus ook alle leidingen onder, zou ik vermoeden? (zowel CV als water).

In het compromis staat het hier niet zo expliciet vermeld. Er staat gewoon dat de verkoper het onroerend goed als een voorzichtige en redelijk persoon dient te bewaren en dat hij in staat voor alle beschadigingen indien hij dit niet naar behoren doet.

Dus impliciet vallen hier dus ook alle leidingen onder, zou ik vermoeden? (zowel CV als water).
klopt, dit is hoe het in de praktijk verwoord wordt. zo kan je bvb ook niet met een volledig beschimmelde woning eindigen.

Vorige week zijn we gaan kijken naar een huis dat te koop staat voor €325.000, volgens de immo wil de verkoper minstens €320.000 krijgen en er was al een koper die zoveel bood maar de verkoop is afgesprongen doordat ze niet aan een lening geraakten. Wij willen maximum €300.000 geven dus heb ik gemaild naar de immo dat €320.000 voor ons te veel is en ze gerust terug contact mochten opnemen wanneer de verkoper een lager bod zou kunnen aanvaarden. Nu heb ik een mail teruggekregen van de immo met de vraag welk bedrag we dan in gedachten hebben. Ik zou eventueel antwoorden dat we denken aan een bedrag eind de €200.000 om niet te concreet te antwoorden. Een goed idee? Langs de ene kant vind ik het wel raar om over bedragen te spreken met de immo zonder te bieden.

Vorige week zijn we gaan kijken naar een huis dat te koop staat voor €325.000, volgens de immo wil de verkoper minstens €320.000 krijgen en er was al een koper die zoveel bood maar de verkoop is afgesprongen doordat ze niet aan een lening geraakten. Wij willen maximum €300.000 geven dus heb ik gemaild naar de immo dat €320.000 voor ons te veel is en ze gerust terug contact mochten opnemen wanneer de verkoper een lager bod zou kunnen aanvaarden. Nu heb ik een mail teruggekregen van de immo met de vraag welk bedrag we dan in gedachten hebben. Ik zou eventueel antwoorden dat we denken aan een bedrag eind de €200.000 om niet te concreet te antwoorden. Een goed idee? Langs de ene kant vind ik het wel raar om over bedragen te spreken met de immo zonder te bieden.
Dus tussen wat ze willen en jij wil bieden wil je gewoon NOG meer verschil steken in de hoop dat ze... Wat?

Zeg gewoon dat je 300k biedt, geen ruimte voor onderhandeling meer en tot datum x ipv spelletjes te spelen.

Voor jullie is het 300k waard. Doe gewoon een bod van 300k dat voor periode van 48/72u geldig is.

Edit: hetgeen wat @Mulan ook zegt dus.

Ik zou zeggen: "ik kan een tegenbod doen lager dan 300.000 euro om uiteindelijk nog te stijgen naar 300.000, maar ik heb geen zin in een lange onderhandeling is dus mijn bod gewoon 300.000."

Zet er nog bij of je bijkomende voorwaarden zal stellen of niet (bekomen van lening, positief asbestattest, ...). Zeker het NIET-stellen van zo'n leningsvoorwaarde zal voor de verkopers wel wat waard zijn (als je financieel zeker genoeg bent).

Edit: hetgeen @Voidski en @Mulan dus zeggen :D

Dus tussen wat ze willen en jij wil bieden wil je gewoon NOG meer verschil steken in de hoop dat ze... Wat?

Zeg gewoon dat je 300k biedt, geen ruimte voor onderhandeling meer en tot datum x ipv spelletjes te spelen.
Je hebt de mogelijkheid dat je zegt 280-290, dat er dan een tegenbod komt van 300k of 295k. En dat je 5k in uw zakken steekt.

5-10k is redelijk wat geld. Daar kun je al bepaalde zaken voor renoveren. Belangrijkste is dat je voor uw eigen bepaalt of je bereid bent het spelletje te spelen en er naast te grijpen. Of dat je echt zegt van neen dit is mijn droomwoning, die heeft alles wat ik zoek en is echt echt wel voor mij die 300k waard.

Kortom, veel hangt af van welke andere ijzers je nog in het vuur hebt.

Ik heb familie met een immokantoor en die hebben mij altijd geleerd: "uw eerst bod moet zo laag zijn dat je je schaamt om het te zeggen". Als je uiteindelijk 300 000 euro wilt betalen is uw bod toch geen 300 000 euro? Wat doe jij als je in Turkije in die typische rommelwinkeltjes bent?

Mijn bod zou 275 000 euro zijn.

Ze willen momenteel niet lager dan 320 gaan, dan is de kans groot dat er zelf geen tegenbod komt met een "belachelijk laag" bod.

Ze willen momenteel niet lager dan 320 gaan, dan is de kans groot dat er zelf geen tegenbod komt met een "belachelijk laag" bod.
De immo zegt dat ze niet lager dan 320k gaan, maar je weet toch niet of dat klopt of om te bluffen is?
Ook dat verhaal dat er iemand al 320k heeft geboden maar geen lening kreeg van de bank, zijn dat geen truken van de immo?

De immo zegt dat ze niet lager dan 320k gaan, maar je weet toch niet of dat klopt of om te bluffen is?
Ook dat verhaal dat er iemand al 320k heeft geboden maar geen lening kreeg van de bank, zijn dat geen truken van de immo?
Dat is mogelijk bluf.

De vraag is hoe lang jij wilt onderhandelen. Begin je met je superlaag bod om zo een onderhandeling op te starten kan het wel 's zijn dat er iemand anders onder je duiven schiet. Dat risico loop jij en moet je afvragen of het dat waard is om de prijs te drukken.

Wil je het vooruit laten gaan dan zou ik gewoon het bedrag dat je eraan wilt geven vermelden en - indien van toepassing - dat je geen opschortende voorwaarde lening nodig hebt. Daar hebben ze al 's miserie mee gehad dus zal een voordeel zijn.

Ik ben de makelaar. Ik zeg tegen verkopers dat hun huis 320k waard is en dat de vraagprijs daarop ingesteld wordt Verkoop valt tegen, maar er is toch één iemand die kandidaat zou zijn, al geeft die aan dat 320k te veel is.

Om de kans te verhogen dat er rond die 320k geëindigd wordt, passen we de standaard truk van de foor toe om wat druk te leggen bij een potentiële koper: we hebben al een kandidaat, maar die heeft nog geen lening (of welke variant hierop).

De reactie van de koper moet in dat verhaal gewoon zijn: ok, geen probleem. Mijn bod is 300k en blijft 48h geldig.

Dan heeft de verkoper 3 opties:
1 negeren het bod want het is veel te laag
2 overwegen het bod, denken erover na en doen evt. een tegenbod
3 accepteren het bod

Jij als koper, tenzij je het huis ab-so-luut wil, moet je 0,0 aantrekken van wat een verkoper/makelaar tegen jou zegt om je bod te beïnvloeden. Het huis is enkel waard wat het voor jou waard is.

Terug
Bovenaan