Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Het huis staat leeg, niet verhuurd, nooit bewoond geweest. Een zeer bizar verhaal. Ik kreeg een hoop papieren waar de naam van de eigenaar toch nog op stond. Ik weet hem nu ook wonen. Ik passeer aan zijn woning en dat is gewoon een copy van de woning. Ik begrijp het dus niet zo goed. De eigenaar zou de woning zelf gebouwd hebben met oude stenen.

Mijn huidige woning was eigenlijk het zelfde verhaal. Die stond ook leeg en meer dan een jaar te koop. Daar heb ik 85K onder de originele prijs kunnen kopen...

Wij hebben ook 235k onder de vraagprijs geboden. Verkopers waren eerst kwaad en beledigd, om een week later plots toch ons bod te aanvaarden.

Gewoon doen dus. Alleen stel ik me wel wat vragen bij de kwaliteit van de woning na uw beschrijving en de verdere info, ook al ga je ze strippen, als die fundering, structuur en stabiliteit niet goed zijn bouw je verder op problemen.

Welk huis dat volledig om te strippen is kost trouwens 600k ? Ben wel benieuwd.
Villa aan de kust regio Koksijde, @Chauffagist zit ik in de buurt?

Aan de kust vragen ze zot veel geld.
Het 2de verblijf van de grootouders geweest stond ook eens te koop, akkoord grote lap grond, maar 1,5m voor een verlaten en verloerderde eigendom, crazy.

Had ik het geld, zou het Wss kopen puur voor sentiment.

Villa aan de kust regio Koksijde, @Chauffagist zit ik in de buurt?

Aan de kust vragen ze zot veel geld.
Het 2de verblijf van de grootouders geweest stond ook eens te koop, akkoord grote lap grond, maar 1,5m voor een verlaten en verloerderde eigendom, crazy.

Had ik het geld, zou het Wss kopen puur voor sentiment.
Het is inderdaad in Oostduinkerke, in een rustige buurt, maar nog geen 600m2 grond, gewone 90's/80's wijk, zeker niks speciaal.

Ik zou het pand hier kunnen posten, maar ga dit niet doen omdat je nooit weet wie er meeleest...

Vrienden van ons hebben voor een oud half vervallen boerderijtje aan de autosnelweg 100k geboden ipv de vraagprijs van 300k. Was direct verkocht. Die kon gewoon niet meer geven gezien de uitvoerige renovatie. Je kent die mensen niet, zij kennen jou niet. Bieden staat vrij. Gewoon zien dat een eventuele Immo wel degelijk het bod overmaakt zoals ze verplicht toe zijn.

Je kan vanaf nu een EPC opzoeken op EPC-dossiernummer of adres via
https://apps.energiesparen.be/zoek-een-epc

Het volledige verslag is wel niet zichtbaar. Enkel de energiescore of het E-peil.
Dat je op basis van het nummer kan zoeken is goed (omdat je dat vaak bij verkoop huis online al ziet)
Dat je op basis van adres kan zoeken is imo toch wel vergaand

Voor de fun even dat van mezelf en de buren (HOB dat jaartje later is gezet) opgezocht en verschil 1 punt (hebben evenveel zonnepanelen, tenzij die van hun iets zwaarder zijn)

Ook voor oudere. Boven is mijn huidige woning, de onderste die ik dit jaar verkocht heb.
Waarom staat er bij mijn huidige woning E-peil 2 (toevallig is EPC ook 2kWh/m2) en bij mijn verkochte woning EPC 51 kWh/m2 (was in 2016 overigens 28 kWh/m2. de regels sinds 2019 zijn wat strenger).

ING]

Waarom staat er bij mijn huidige woning E-peil 2 (toevallig is EPC ook 2kWh/m2) en bij mijn verkochte woning EPC 51 kWh/m2 (was in 2016 overigens 28 kWh/m2. de regels sinds 2019 zijn wat strenger).

Huidige woning is verkocht zonder EPC attest. Is verkocht met E-peil. Ofwel is het gewoonweg nog niet aangepast. Bij de ene buur staat er ook nog Epeil, maar die is nog maar recent verkocht en de akte was nog niet rond. De andere is verkocht rond begin dit jaar, en daar is dat geupdate naar het aantal kwh/m2.
Vorige woning is verkocht via EPC attest, dat verplicht was voor verkoop.

Wel leuk om te zien, dat ik het laagste e-peil heb. En dat je ook duidelijk ziet wie er iets mee bezig was en wie niet (of die naar mij geluisterd heeft om uit te vlooien wat ze nodig hadden om die vrijstelling te verkrijgen).

Huidige woning is verkocht zonder EPC attest. Is verkocht met E-peil. Ofwel is het gewoonweg nog niet aangepast. Bij de ene buur staat er ook nog Epeil, maar die is nog maar recent verkocht en de akte was nog niet rond. De andere is verkocht rond begin dit jaar, en daar is dat geupdate naar het aantal kwh/m2.
Vorige woning is verkocht via EPC attest, dat verplicht was voor verkoop.

Wel leuk om te zien, dat ik het laagste e-peil heb. En dat je ook duidelijk ziet wie er iets mee bezig was en wie niet (of die naar mij geluisterd heeft om uit te vlooien wat ze nodig hadden om die vrijstelling te verkrijgen).

Heb het EPC attest gekregen, dus het bestaat wel degelijk. Daar staat E-peil 2 en EPC 2kWh/m2 op.
Nuja, zo belangrijk is dat nu toch niet. Tegen dat ik het plan te verkopen is het toch nietmeer geldig.

Exact, wat is hier de meerwaarde van? Wat hebben andere mensen zich te moeien met mijn EPC score.
Heeft niets te maken met moeien. Heeft te maken met dat je dit kan nachecken.
Al is het spijtig dat je de gegevens niet kan downloaden. Maar ik begrijp dat men dit niet kan doen, aangezien er redelijk wat gdpr informatie in staat. Al heb ik er echt geen probleem mee, dat ik zou kunnen opzoeken wat de gegevens zijn van een bepaalde woning inclusief een raming van de kosten om de woning energievriendelijker te maken.

Vind dat nu ook wel raar tbh. Dat je kan zoeken op adres.
Al interesseert het mij ook niet dat mijn vrienden kunnen nakijken hoe zuinig mijn huis is.

Snap het nut nu ook niet meteen. Het is niet alsof dat niet vermeld moet worden bij de verkoop van een woning 🤷‍♂️ Nu heb ik wel een gespreksonderwerp als ik volgende keer nog eens ergens ga eten en het ligt boven de E. Gezelligheid troef.

Heeft niets te maken met moeien. Heeft te maken met dat je dit kan nachecken.
Al is het spijtig dat je de gegevens niet kan downloaden. Maar ik begrijp dat men dit niet kan doen, aangezien er redelijk wat gdpr informatie in staat. Al heb ik er echt geen probleem mee, dat ik zou kunnen opzoeken wat de gegevens zijn van een bepaalde woning inclusief een raming van de kosten om de woning energievriendelijker te maken.
Zodat een wilde weldoener 20k in je bus kan komen steken?

Terug
Bovenaan