Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dat die mensen elkaar zien is niet verboden. Dat die elkaars bedrag te weten komen mag idd niet. Dat hoeft ook niet. Je kan 3 man aan een tafel zetten en zeggen "schrijf op een blaadje uw hoogste bod". Je bekijkt de 3 papiertjes en je hebt op 30 sec uw koper met het hoogste bod.

(Mogelijks een domme) vraag m.b.t. het voorschot. Ik ben (voor het eerst) bezig met te onderhandelen over de aankoop van een appartement, maar, stel dat de verkoper akkoord gaat, bij het tekenen van het compromis wordt er over het algemeen 10% voorschot gevraagd (voor op een derderekening bij de notaris etc etc, tot zover ben ik mee).

Maar wanneer ik dan verder bij banken langs aan het gaan ben tijdens de termijn van de opschortende voorwaarden en da voorschot is al gestort geweest, wordt dit nog mee als deel van de eigen inbreng beschouwd of niet? Want da geld is in feite nog altijd van mij, staat gewoon niet meer op mijn rekening op dat moment.

Ik heb momenteel genoeg voor alle dossiers/notariskosten te leggen + dan schiet er nog een 14-15% van het totaal bedrag over, dus genoeg voor de minimum 10% eigen inbreng die gevraagd wordt bovenop alle bijhorende kosten, maar indien het voorschot niet meer meetelt dan verandert die situatie natuurlijk volledig in mijn nadeel.

Iemand hier duidelijk info over? Dokter Google geeft vooral tegenstrijdige info/tegensprekende ervaringen van mensen :X
Je betaalt idd 10% bij de compromis. De rest volgt later bij de finale akte. Maar "de rest" is meer dan 90%. Er komen ook nog notariskosten enz bovenop. De notaris parkeert uw 10% en zal die 90%-rest samen doorstorten naar de verkoper zodat die zijn afgesproken verkoopprijs als één som ontvangt. De notariskosten houdt hij uiteraard zelf.

Die 10% heb je dan al betaald maar behoort wel tot de eigen inbreng, ja.

Dat die mensen elkaar zien is niet verboden. Dat die elkaars bedrag te weten komen mag idd niet. Dat hoeft ook niet. Je kan 3 man aan een tafel zetten en zeggen "schrijf op een blaadje uw hoogste bod". Je bekijkt de 3 papiertjes en je hebt op 30 sec uw koper met het hoogste bod.
Dat is niet wat je in je eerste post zei, en dat kan toch ook gewoon via mail of zonder een meeting te organiseren.

Vreemd om daarover dan te liegen tegen die mensen en ze onder valse voorwendselen samen te brengen.

@Licargon hier nooit 10% betaald maar bij de eerste woning 5% en bij de laatste gewoon gezegd dat de verkoop van mijn huis nog niet getekend was (was 2 weken later gepland dan toen ik een bod deed) en ik maar 5000 euro vrij had voor het voorschot. Was 2x geen enkel probleem. Dus ook daar kan je onderhandelen. 😁

Er was ook effectief een man die eerlijk zei: sorry dat is een spel dat ik niet mee wil spelen. Dat is uiteraard zijn goed recht. In tegenstelling tot u was die wel beleefd, heb ik hem vriendelijk een fijne avond gewenst, z’n jas uit de vestiaire gegeven en naar buiten begeleid.

Oh en nog iets: dat is niet openbaar.
Het is wel openbaar.

En ik zou uiteraard wel beleefd vermelden dat je dat appartement ergens kon steken waar de zon nooit schijnt.

Ik blijf het verwerpelijk en inhalig vinden. Neem dan gewoon het hoogste bod en als je dat te weinig vindt dan laat je dat ook weten en zoekt verder naar een koper. Je potentiële kopers onder een vals voorwendsel uitnodigen op je eigen georganiseerde veiling vind ik absoluut not done. Het is om verkooppraktijken als dit te vermijden dat ik mijn bod altijd zeer beperkte geldigheidsdatum gaf.

Er was ook effectief een man die eerlijk zei: sorry dat is een spel dat ik niet mee wil spelen. Dat is uiteraard zijn goed recht. In tegenstelling tot u was die wel beleefd, heb ik hem vriendelijk een fijne avond gewenst, z’n jas uit de vestiaire gegeven en naar buiten begeleid.

Oh en nog iets: dat is niet openbaar.

Maar enfin zeg, ge hebt hier meerdere mensen, 3 waar ik van weet al zeker de juridische kennis erover te hebben (notariaat, rechten, vastgoed), die u allen zeggen dat wat je hebt gedaan een illegale openbare verkoop is, en gij blijft maar strijden dat het niet "openbaar" is.

En nu komt ge plots af met bieden onder gesloten omslag, wat iets totaal anders is dan wat jij daarvoor beweerde gedaan te hebben. Uw verhaal rammelt langs alle kanten, net zoals dat verhaal van die collega en zijn banken.

Ik geloof nooit dat die daarvoor afkomen. Ons dossier was 2x zoveel en ik heb niemand in levende lijve gezien. 2x gebeld en getekend online.

De banken doen altijd alsof het hocus pocus is. Hypotheek dossiers zijn toch poepsimpel? Je huis kost ABC. Je verdient xyz. De rente is klm. Die parameters liggen allrmaal a priori vast. Wat valt er in real life te discussieren wat je niet via een telefoon van 5 min kunt doen?
Dat was pre-corona ?

Ik heb gekocht vlak voor Corona en toen deed enkel KBC zoiets als afspreken via bellen. De rest allemaal fysiek langs geweest (uiteindelijk beste rente wel bij KBC 0,99% op 25j).

Onlangs voor ABR verzekering ook fysiek bij de bank uitgenodigd.

Dat was pre-corona ?

Ik heb gekocht vlak voor Corona en toen deed enkel KBC zoiets als afspreken via bellen. De rest allemaal fysiek langs geweest (uiteindelijk beste rente wel bij KBC 0,99% op 25j).

Fysiek bij de bank is inderdaad logisch, de bank die fysiek tot uw thuis komt totaal niet. Zeker niet voor een dossiertje van 250k.

Maar enfin zeg, ge hebt hier meerdere mensen, 3 waar ik van weet al zeker de juridische kennis erover te hebben (notariaat, rechten, vastgoed), die u allen zeggen dat wat je hebt gedaan een illegale openbare verkoop is, en gij blijft maar strijden dat het niet "openbaar" is.

En nu komt ge plots af met bieden onder gesloten omslag, wat iets totaal anders is dan wat jij daarvoor beweerde gedaan te hebben. Uw verhaal rammelt langs alle kanten, net zoals dat verhaal van die collega en zijn banken.
Oh nee! Het raakt mij altijd zo hard als mensen op internet mij niet geloven :(

Dat was pre-corona ?

Neen, sinds Corona heeft KBC wat last van hardnekkige arrogantie en idiote bedrijfsvoering.

Als je daar aanklopt voor een hypothecaire lening word je sinds kort gewoon doorverwezen naar hun standaard online simulatietooltje met een aantal standaard parameters die mijn 8-jarige neefje ook in elkaar kon geknutseld hebben.

En rarara, op hun standaard simulatietooltje kom je een rente uit die ongeveer 0,5% boven de markstandaard zit. Wie had dat gedacht. En toen dacht ik nog: ok ok, gewoon het klassiek marketing-trucje om heel hoog te starten om vervolgens na onderhandelen plots "zotte kortingen" te krijgen.

Nope. In het kantoor word je doorverwezen naar een gecentraliseerd telefoonlijntje. Ik bel en probeer onderhandelingen op te starten op basis van elders verkregen rentevoeten en ons extreem laag risicoprofiel. -> "Nope, online krijg je direct ons BAFO-tarief, meneer".
Mac-BC: "Sure, maar uw online tooltje houdt totaal geen rekening met parameters x, y en z".
KBC: "Kan zijn, maar dat zijn onze standaardprocedures van bovenaf."
Mac-BC: "En wat houdt uw functie dan precies in, als er niets meer te onderhandelen valt?"
KBC: *ongemakkelijke stilte* -> "Euh, verduidelijken en zo. Heeft u anders nog vragen, meneer?".

Uiteraard mijn tijd niet langer verspild aan deze arrogante kutbank. Next. Die onpersoonlijkheid, die arrogantie, ... Precies wat Proximus-vibes hier.

Ik geloof nooit dat die daarvoor afkomen. Ons dossier was 2x zoveel en ik heb niemand in levende lijve gezien. 2x gebeld en getekend online.

De banken doen altijd alsof het hocus pocus is. Hypotheek dossiers zijn toch poepsimpel? Je huis kost ABC. Je verdient xyz. De rente is klm. Die parameters liggen allrmaal a priori vast. Wat valt er in real life te discussieren wat je niet via een telefoon van 5 min kunt doen?

Als je dat denkt maak je dezelfde denkfout als KBC.

Dus met jouw 3 parametertjes (en nog enkele andere standaardvragen zoals "heb je nog andere leningen lopen?" enzovoort) denk je het risico voor de bank (want daar draait het tenslotte om) in kaart gebracht te hebben ofzo?

Bijzonder vreemde redenering als je bedenkt dat:
- diezelfde persoon misschien elke maand moet krabben om rond te komen
- diezelfde persoon misschien wel 20 miljoen euro geparkeerd heeft op zijn spaarrekening, dat huis eigenlijk gewoon cash zou kunnen betalen zonder überhaupt een tussenkomst van één of andere arrogante bank die denkt dat ze onmisbaar zijn en die persoon dus louter een lening nodig heeft om wat aan fiscale optimalisatie te doen.

Maar Cege en KBC hebben zoiets van: "Nope, zelfde risicoprofiel want onze 3 parameters liggen vast! 🤡 ".

Hun online tooltje is zodanig primitief dat er slechts 2 trappen bestaan in eigen inbreng: <20% of > 20%.
Als je dan 21% eigen inbreng hebt of 99% eigen inbreng, is blijkbaar een totaal irrelevant gegeven en exact hetzelfde risicoprofiel. :wtf: Maar o wee als je een schuldsaldoverzekering moet afsluiten en je hebt een BMI van 25,1 of je durft het aan om 2 keer per jaar te skaten (joepie sport, maar niet de juiste sport). Dan mag je heel de dag bij de dokter zitten om uw risicoprofiel in kaart te brengen.

Laatst bewerkt:
Neen, sinds Corona heeft KBC wat last van hardnekkige arrogantie en idiote bedrijfsvoering.

Als je daar aanklopt voor een hypothecaire lening word je sinds kort gewoon doorverwezen naar hun standaard online simulatietooltje met een aantal standaard parameters die mijn 8-jarige neefje ook in elkaar kon geknutseld hebben.

En rarara, op hun standaard simulatietooltje kom je een rente uit die ongeveer 0,5% boven de markstandaard zit. Wie had dat gedacht. En toen dacht ik nog: ok ok, gewoon het klassiek marketing-trucje om heel hoog te starten om vervolgens na onderhandelen plots "zotte kortingen" te krijgen.

Nope. In het kantoor word je doorverwezen naar een gecentraliseerd telefoonlijntje. Ik bel en probeer onderhandelingen op te starten op basis van elders verkregen rentevoeten en ons extreem laag risicoprofiel. -> "Nope, online krijg je direct ons BAFO-tarief, meneer".
Mac-BC: "Sure, maar uw online tooltje houdt totaal geen rekening met parameters x, y en z".
Mac-BC: "En wat houdt uw functie dan precies in, als er niets meer te onderhandelen valt?"
KBC: *ongemakkelijke stilte* -> "Euh, verduidelijken en zo. Heeft u anders nog vragen, meneer?".

Uiteraard mijn tijd niet langer verspild aan deze arrogante kutbank. Next. Die onpersoonlijkheid, die arrogantie, ... Precies wat Proximus-vibes hier.

Dus met jouw 3 parametertjes (en nog enkele andere standaardvragen zoals "heb je nog andere leningen lopen?" enzovoort) denk je het risico voor de bank (want daar draait het tenslotte om) in kaart gebracht te hebben ofzo?

- diezelfde persoon misschien wel 20 miljoen euro geparkeerd heeft op zijn spaarrekening, dat huis eigenlijk gewoon cash zou kunnen betalen zonder überhaupt een tussenkomst van één of andere arrogante bank die denkt dat ze onmisbaar zijn en die persoon dus louter een lening nodig heeft om wat aan fiscale optimalisatie te doen.

Maar Cege en KBC hebben zoiets van: "Nope, zelfde risicoprofiel want onze 3 parameters liggen vast! 🤡 ".

Hun online tooltje is zodanig primitief dat er slechts 2 trappen bestaan in eigen inbreng: <20% of > 20%.
Als je dan 21% eigen inbreng hebt of 99% eigen inbreng, is blijkbaar een totaal irrelevant gegeven en exact hetzelfde risicoprofiel. :wtf: Maar o wee als je een schuldsaldoverzekering moet afsluiten en je hebt een BMI van 25,1 of je durft het aan om 2 keer per jaar te skaten (joepie sport, maar niet de juiste sport). Dan mag je heel de dag bij de dokter zitten om uw risicoprofiel in kaart te brengen.

Ik heb in januari dit jaar bijgeleend via KBC en dat was na de simulatie ook met een videocall. Wel maar minieme korting bovenop simulatie gekregen, en gezorgd dat we geen bijkomend hypotheek mandaat nodig hebben.

Maar die simulatie houd wel zwaar rekening met je persoonlijke banden/status bij de bank (ook al geef je dat niet appart in, maar als je simuleert via je account weten ze dat wel). Ook bijvoorbeeld dat mijn ouders bij KBC private banking zaten gaf dat een korting.

Kan zijn dat als je zonder klant te zijn simuleert ze niet echt veel inputs hebben om op af te gaan (en schijnbaar ook niet echt geïnteresseerd zijn ? Ze zullen genoeg klanten hebben waar ze leningen aan kunnen geven).

Aan 2,8% geleend wat wel stuk onder de concurrentie was die allemaal 3%+ gaven.

Dat was pre-corona ?

Dit was zomer 2021. Uiteindelijk in september 2021 alles afgerond

Ik heb echt niemand fysiek gezien en gewoon getekend via de KBC app.

En dat allemaal in 2 telefoon gesprekken met Jos van KBC en geen fysiek bezoek.

Je trekt de situatie op flessen, want voor 95% van de hypotheken of zo zijn die parameters wel degelijk voldoende. De simulatie app houdt ook wel degelijk rekening met andere meer exotische parameters zoals "Heb je nog andere leningen lopen", want ik had al andere leningen lopen.

Die simulatie was zo goed als best and final. Uiteindelijk is het nog gesplit geweest in mandaat en hypotheek. Een hypotheekoverdracht van vorige lening en het appartement van mezelf als onderpand voor de overshoot aangezien we 120% geleend hebben.

Misschien moet je minder anal doen aan de telefoon, want bij mij hebben ze het wel propertjes afgehandeld aan de telefoon aan een razor sharp tarief...

Oh nee! Het raakt mij altijd zo hard als mensen op internet mij niet geloven :(

Ja kijk, je komt met het verhaal af dat je 3 koppels openlijk hebt laten opbieden tegen elkaar. Wanneer meerdere mensen je aangeven dat dit een illegale openbare verkoop is weerleg je meerdere keren dat dit "openbaar" is en het dus wel legaal zou zijn. Om dan plots af te komen met "ja maar idd, het bod kenbaar maken aan de anderen is illegaal, maar ze het op een papiertje laten schrijven niet...".

Dus wanneer je wellicht plots toch door hebt dat je ongelijk hebt pas je plots je verhaal aan? Dus die "bied maar tegen elkaar op, succes", zo ging het dus niet? Sterker nog, er is zelfs blijkbaar 1 van de 3 bieders meteen vertrokken? Alléja, er blijft toch echt niet veel over van je initiële verhaal. En dan kom je met bovenstaande volwassen reactie als sluitstuk. Ok dan... :unsure:

Dit was zomer 2021. Uiteindelijk in september 2021 alles afgerond

Ik heb echt niemand fysiek gezien en gewoon getekend via de KBC app.

En dat allemaal in 2 telefoon gesprekken met Jos van KBC en geen fysiek bezoek.

Je trekt de situatie op flessen, want voor 95% van de hypotheken of zo zijn die parameters wel degelijk voldoende. De simulatie app houdt ook wel degelijk rekening met andere meer exotische parameters zoals "Heb je nog andere leningen lopen", want ik had al andere leningen lopen.

Die simulatie was zo goed als best and final. Uiteindelijk is het nog gesplit geweest in mandaat en hypotheek. Een hypotheekoverdracht van vorige lening en het appartement van mezelf als onderpand voor de overshoot aangezien we 120% geleend hebben.

Misschien moet je minder anal doen aan de telefoon, want bij mij hebben ze het wel propertjes afgehandeld aan de telefoon aan een razor sharp tarief...
Bij mij was het idem. Simulatie van KBC via de app, dat aanbod vergeleken met de aanbiedingen van andere banken en hetgeen KBC mij in die simulatie aanbood was het beste van allemaal. Ik had er dan nog speciaal naar KBC voor gebeld, er was geen ruimte om te onderhandelen, aanbod in app = beste aanbod. Goed voor mij, dan getekend in de app en het was in orde. Heel tevreden, ook niemand fysiek gezien, maar bij vragen kan je ze perfect bereiken aan de telefoon, ook 's avonds.

Ik was initieel nog speciaal naar de hypotheekwinkel geweest voor een eerste vergelijking en KBC zat niet in hun vergelijkingsprogramma! Iets met KBC die niet wou ofzo, maar da's zo'n grote bank, ik vond dat echt dom. Daarnaast waren hun rentes en voorstellen etc ook allemaal duurder dan wat ik dan uiteindelijk ter plekke bij andere banken kreeg. Ik verwachtte vrij veel van de hypotheekwinkel maar uiteindelijk had ik er niks aan. En dan getekend bij KBC, die niet eens in hun tooltje zat...

Dat was bij mij zelfs in 2018 al zo. Hun simulatie was bafo. Uiteindelijk toch op gesprek gegaan op aandringen van mijn moeder (zowel druk gezet op mij als op hun)* om nog 0.02 ofzo lager te eindigen maar nog altijd boven andere, niet onderhandelde, voorstellen.

*onze relatie met KBC is....ingewikkeld... zullen we maar zeggen. Dit was voor mij gewoon weer bevestiging dat ik zo min mogelijk met die bank te maken wil hebben.

Dat was bij mij zelfs in 2018 al zo. Hun simulatie was bafo. Uiteindelijk toch op gesprek gegaan op aandringen van mijn moeder (zowel druk gezet op mij als op hun)* om nog 0.02 ofzo lager te eindigen maar nog altijd boven andere, niet onderhandelde, voorstellen.

*onze relatie met KBC is....ingewikkeld... zullen we maar zeggen. Dit was voor mij gewoon weer bevestiging dat ik zo min mogelijk met die bank te maken wil hebben.
Hier in augustus 2021 eerst een telefoongesprek gehad (om de leencapaciteit af te toetsen), maar dan wel degelijk nog fysiek gesprek gehad, omdat het videogesprek toch met iemand uit Ieper ging zijn (en op 800m van onze woning). Zij zijn uiteindelijk het laagst gegaan (0,77%), maar waren slechter op de randvoorwaarden. Hun eerste bod was dacht ik >1%, dus zeker geen BAFO.

Alles hangt ook af van het dossier, he. Bij de meeste dossiers hoeft het echt niet meer in detail verder besproken te worden. Dossiers voor een eerste woning met leencapaciteit rond de 80%, zonder vorige hypotheek met 2 inkomens rond de 2500 euro net, daar hoeven ze geen grote variatie aan rentevoet aan te bieden, he.

Eens er nog een andere lening is, of een bepaald vermogen of een bepaald investeringsdoel, is zo'n individueel gesprek wel nuttig.

Als ze bij jouw kantoor hun target al gehaald hebben voor dat kwartaal doen ze nul nougatbollen voor u.
Ik vermoed dat er nog weinig bonussen te rapen zullen zijn :) .

Wij hebben in juni 2022 gaan babbelen en zijn wandelen gestuurd met de tool net zoals jij. In augustus 2022 toch nog is gaan horen en het nieuwe voorstel lag zomaar even 0.7% lager dan de tool en hun vorige voorstel van enkele maanden geleden.

De moeite die ze doen hangt idd veel af van de lokale "capaciteit" voor interne bonussen en weetikveel.

De correctheid van hun beloftes op die moment hangt dan weer af van enerzijds de interne structuur van de bank en interne 'macht'spelletjes en anderzijds hoe capabel uw aanspreekpunt is om de mogelijkheden in te schatten binnen dat eerste. Het is dat laatste waar mijn wantrouwen zich nestelt. Want beloftes doen is gemakkelijk, tot het puntje bij paaltje komt.

Kijk, persoonlijk is het eigenlijk allemaal vlot verlopen, t is bij de directe kennissen waar er in mijn ogen toch rare dingen ten gevolge van niet nagekomen "beloftes", gebeurd zijn.
Dus ja, onnodige stress tot gevolg omdat mensen je gewoon blaasjes proberen wijsmaken. Op dat vlak is een Keytrade een verademing: die tonen gewoon hun hele berekening met alle relevante parameters, en hetgeen je dan ziet is hetgeen je krijgt. Mits goedkeuring van het dossier natuurlijk, wat daar weer een vage zone is. Bij een "in-person" bank is er iemand dat je dan een voorstel doet, dus daar kan je je dan druk in maken als het voorstel te rooskleurig bleek.
Anyhoo, blij met mijn 1,17 voor nog een zestal jaar. Dat de referte index E tegen dan maar terug naar nul gaat :'). Daarna verdubbelt die voorlopig, wat nog steeds veel beter is dan wat we nu zouden krijgen, alsook is het afgeloste kapitaal tegen dan een grote factor in het niet doorwegen van die toekomstige rentestijging. Om maar te zwijgen over het effect van de inflatie op de reële kost van de lening.

Eens er nog een andere lening is, of een bepaald vermogen of een bepaald investeringsdoel, is zo'n individueel gesprek wel nuttig.
Zeer nuttig. Alleen is dat nog niet doorgedrongen bij KBC.

Ik trek juist niets op flessen. Als klant ben je niets met een standaard-offerte die werd opgesteld aan de hand van een primitief tooltje, en zelfs geen mogelijkheid hebt om die achteraf te finetunen.

Maar hey, je hebt 95% kans dat de offerte correct is hoor! Wat boeit mij dat wanneer ik weet dat ik tot die 5% behoor?

Leuk voor jou. Maar aangezien dat niet in hun standaard primitief tooltje staat en ze zo arrogant waren om niet met mij in gesprek te willen gaan, kon het daar bij mij dus nooit over gaan. :unsure:

Boehoe, mac-bc wil onderhandelen over zijn rentevoet toen hij een standaard offertetje onder de neus kreeg geduwd die ruim 0,5% boven de markstandaard zat. Hoe anal zeg. Whatever the fuck dat ook moge betekenen.

Ik voel me bijna schuldig.

Maar bon, vooral jammer voor hen. Ik ben nogal rechtlijnig dus bij ons volgende (groter) project zal ik KBC vrolijk links laten liggen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan