Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
EPC -D dus momenteel geen Reno plicht. Maar in 2028 ga je wel mogen renoveren om C te halen...
Ik ben toch nog altijd niet goed mee...

Dus als ik nu in 2023 een woning koop aan epc E, dan moet ik in 2028 naar een D met renovatiekosten.
En dan moet ik tegen 2033 al zorgen dat ik aan een epc C zit? (Ik was er echt van overtuigd dat ik dan niet verplicht verder moest renoveren en dat dit enkel moet als je andere woning koopt in 2028).

En mensen die al een woning hadden voor 2023 moeten dan helemaal niets?

Amai, goeie tip van uw collega, om geheel tegen de wet een illegale verkoop per opbod te organiseren. :thumb:
Een OPENBARE verkoop per opbod zelf organiseren is idd illegaal. Je mag niet zomaar een café binnen wandelen, op de toog gaan staan en roepen "ik verkoop mijn huis in de kerkstraat nr 4! Bieden maar!".

3 mensen bij u thuis, privé, op uitnodiging laten samenkomen en tegen elkaar laten opbieden is wel legaal aangezien dat niet openbaar is.

Een OPENBARE verkoop per opbod zelf organiseren is idd illegaal. Je mag niet zomaar een café binnen wandelen, op de toog gaan staan en roepen "ik verkoop mijn huis in de kerkstraat nr 4! Bieden maar!".

3 mensen bij u thuis, privé, op uitnodiging laten samenkomen en tegen elkaar laten opbieden is wel legaal aangezien dat niet openbaar is.

Dat is helemaal niet legaal:

“Je mag als particulier online een instelprijs zetten en mensen uitnodigen om een bod te doen, maar wat je als particulier niet mag doen is mensen tegen elkaar uitspelen of tegen elkaar laten opbieden. Want dan ben je als particulier een openbare verkoop aan het organiseren en dat is verboden, dat mag alleen onder toezicht van een notaris die moet toezien of alles correct verloopt.”

Ik ben toch nog altijd niet goed mee...

Dus als ik nu in 2023 een woning koop aan epc E, dan moet ik in 2028 naar een D met renovatiekosten.
En dan moet ik tegen 2033 al zorgen dat ik aan een epc C zit? (Ik was er echt van overtuigd dat ik dan niet verplicht verder moest renoveren en dat dit enkel moet als je andere woning koopt in 2028).

En mensen die al een woning hadden voor 2023 moeten dan helemaal niets?

Dat hoeft ook niet. Pas bij een notariele overdacht na 1/1/2028 moet je binnen 5 jaar label C halen.
Voor huizen aangekocht tot die datum geld binnen de 5 jaar label D.

Dus aankoop op 31/12/2027 wil zeggen label D voor 31/12/2032z daarna moet je niet wettelijk renoveren.

Toen ik mijn huis verkocht heb, organiseerde makelaar zelf zo een opbod.
Einde van de rondleiding gewoon mensen laten bieden.

Er mag zoveel niet. Er zijn ergere dingen dan dat en alleszins beter dan onder gesloten omslag, dat is pas onnozel.

Nee dus. Of je dat nu in een café, bij je thuis of op straat doet, het openbare slaat op het feit dat je openlijk mensen tegen elkaar laat bieden, waar dan ook. De locatie doet er niet toe, dat is helemaal niet wat ze met "openbaar" bedoelen.

Het is dus wel degelijk illegaal.

Toen ik mijn huis verkocht heb, organiseerde makelaar zelf zo een opbod.
Einde van de rondleiding gewoon mensen laten bieden.
als ze niet tegen elkaar opbieden (dus de prijs van de andere niet weten) is dat niet illegaal. Ik weet niet of het illegaal is om te claimen dat er al anderen X geboden hebben, da's mss nog iets anders dan de prijs effectief te horen van anderen.

Die EPC's zijn toch foefelare? Huis gaan bezoeken met 6cm wol in het dak en score B. Totaal gerenoveerd, ahum:

Asbest overal, gyproc schots en scheef, laminaat op vloer gelegd, oude cv buizen in staal met asbesthoudende isolatie, 3 verschillende soorten ramen , dakgoot afgebroken en stuk geplakt met duc tape.

Ja is ook hoor. Heb ook huizen B bezocht en gaten waar je je hoofd door kon steken in de isolatie, geen dampscherm enzovoort...

Als het op een factuur staat is het al genoeg, ongeacht of het uitgevoerd is door de grootste prutser vant land.

..

Dat was een tip van een collega. Toen die wou bouwen met zijn vrouw had hij de banken al tegen elkaar uitgespeeld waarna er 4 overbleven. Op een avond nodigde hij de 4 banken bij hem thuis uit zonder te zeggen dat de concurrentie er ook aan kwam. Hij zei toch tegen alle 4 "bon, ik heb X euro nodig en wil 20 jaar terugbetalen. Wat is uw laagte interestvoet?".
4 banken tegelijk savonds uitnodigen bij zijn thuis om tegen elkaar op te bieden..uw collega moet wel een hele straffe zijn.

4 banken tegelijk savonds uitnodigen bij zijn thuis om tegen elkaar op te bieden..uw collega moet wel een hele straffe zijn.
Als jij naar een bank mailt, zegt dat je bv 250 000€ wilt lenen maar er niet geraakt owv kinderopvang dan komen die maar al te graag naar u thuis hoor. Da’s echt niet zo bijzonder.

Ik heb pas de beleggingsadviseur van mijn thuisbank over de vloer gehad die wat nieuwe beleggingsproducten kwam voorstellen, goed wetende dat ik zo’n zaken sowieso altijd zelf regel.

het moeten dan al bankmedewerkers zjjn die zelf over rentevoeten kunnen beslissen.
En dan nog eens op een avond, waar de mensen die over tarieven kunnen beslissen op de hoofdzetel al naar huis zullen zijn.
En dat voor een dossier van amper 250k.

Nu ja, ik was er niet bij maar ik vind dit toch eerder uitzonderlijk.

Als jij naar een bank mailt, zegt dat je bv 250 000€ wilt lenen maar er niet geraakt owv kinderopvang dan komen die maar al te graag naar u thuis hoor. Da’s echt niet zo bijzonder.

Ik heb pas de beleggingsadviseur van mijn thuisbank over de vloer gehad die wat nieuwe beleggingsproducten kwam voorstellen, goed wetende dat ik zo’n zaken sowieso altijd zelf regel.
250k is nu niet bepaald een uitzonderlijk bedrag eh, ze gaan u gewoon vragen van een afspraak te maken binnen de kantooruren omdat eens te bespreken.
Dat er een adviseur/verkoper van de bank langskomt om uw wat producten aan te praten wil ik best geloven maar; 4 banken tegelijk, dan nog savonds, en dat ze gezellig bij elkaar beginnen op te bieden dat is nu wel heel straf eh.

250k is nu niet bepaald een uitzonderlijk bedrag eh
Het is toch 50000€ meer dan de gemiddelde lening in België. Daar wil een bank al eens moeite voor doen. En als het dan gaat om 250000€ op een huis + grond van meer dan 600000€ dan is de quotiteit minder dan 50%. Dan hebben banken heel graag want het risico voor hen is relatief klein.

Dat hoeft ook niet. Pas bij een notariele overdacht na 1/1/2028 moet je binnen 5 jaar label C halen.
Voor huizen aangekocht tot die datum geld binnen de 5 jaar label D.

Dus aankoop op 31/12/2027 wil zeggen label D voor 31/12/2032z daarna moet je niet wettelijk renoveren.
Ah ok, dan had'k het dus wel juist hoe het zat...

Dat was een tip van een collega. Toen die wou bouwen met zijn vrouw had hij de banken al tegen elkaar uitgespeeld waarna er 4 overbleven. Op een avond nodigde hij de 4 banken bij hem thuis uit zonder te zeggen dat de concurrentie er ook aan kwam. Hij zei toch tegen alle 4 "bon, ik heb X euro nodig en wil 20 jaar terugbetalen. Wat is uw laagte interestvoet?".
i call a lot of bullshit. Dat een bank, waarmee je een goeie relatie hebt, nog thuis wil afspreken, kan in kleine gemeentes mss wel zo zijn. Maar dat 4 banken tegelijk kunnen afspreken en ook niet vertrekken als ze elkaar daar zien én dat ze ook nog eens een rentevoet kunnen geven zonder dat ze hun relatief zwaarbeveiligd IT-systeem kunnen raadplegen (nee, een laptop is écht niet gebruikelijk voor zoiets) én dat ze goed tegen elkaar kunnen opbieden zonder dat er niemand goedkeuring moet vragen voor een speciaal tarief? Mocht je dat al kunnen bekomen dat iedereen komt, gan je dan nooit het beste tarief krijgen, omwille van de laatste reden. Voor 250k doen ze zoiets echt niet hoor. Da's maar een relatief normale lening.

Beleggingen of investeringskredieten is iets anders, omdat je daar niet echt kan/moet afhangen van een it-systeem en omdat je daar voor vermogende klanten (zelfstandigen, ...) véél extra info haalt door bij hun thuis eens te komen. Bron: m'n pa, zo'n 30 jaar bankier in 2 gemeentes waar het zwart geld welig tierde :).

Zo bijzonder is dat echt niet hoor. Je laat op voorhand weten hoeveel geld je wilt lenen en 20 jaar terug betalen. In die tijd zaten we nog aan lage rentevoeten van ongeveer 1,5%. Die komen dus al met uitgewerkte voorstellen tot bij u.

Daar zit uiteraard nog onderhandelingsmarge op. De ene bank kan daar tot 0,2% onder gaan, de andere tot 0,3%, nog andere misschien 0,4% als je daar ook uw verzekeringen neemt enz. Op 1 avond weet je dan toch direct welke het goedkoopst is?

Dat jij het niet gelooft is vooral uw probleem en minder het mijn.

We krijgen wat flexibiliteit over wanneer bij notaris af te spreken voor (enige) huis te kopen. Heeft het voordeel qua belasting of dergelijke om het 31/12/23, 1/1//24 of pas later te hebben of maakt het niks uit?

We gaan er de eerste jaren niet wonen (bouw) dus geen voordeel voor ons

We krijgen wat flexibiliteit over wanneer bij notaris af te spreken voor (enige) huis te kopen. Heeft het voordeel qua belasting of dergelijke om het 31/12/23, 1/1//24 of pas later te hebben of maakt het niks uit?

We gaan er de eerste jaren niet wonen (bouw) dus geen voordeel voor ons
Maakt niet uit.

Het is toch 50000€ meer dan de gemiddelde lening in België. Daar wil een bank al eens moeite voor doen. En als het dan gaat om 250000€ op een huis + grond van meer dan 600000€ dan is de quotiteit minder dan 50%. Dan hebben banken heel graag want het risico voor hen is relatief klein.
Dus die konden 350.000€ zo neerleggen?

Wel 4 banken uitnodigen, maar niet slim genoeg dat je dan aan 1,5% of lager beter meer kunt lenen en uw geld beleggen?

Op dat moment hadden de banken dat ook niet zo "graag", er zijn momenten geweest dat ze hun cijfers gewoon hadden en niet zakte in % omdat het hun nietmeer intreseerde "ga maar naar de concurrentie"

Terug
Bovenaan