Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mijn appartement is verkocht, hoera.

Je zou na verloop van tijd al een stevige korting toestaan, gewoon om van de "immo toeristen" af te zijn.

Hoeveel koppels er komen zien zijn om dan te zeggen: "JA, AMAI, we zijn SUPER geïnteresseerd, maar het IS OOK SUPERVEEL boven ons budget.". WAAROM KOM JE DAN KIJKEN!?

En de klassieke makelaar die denkt dat "geen immo" niet op hem van toepassing is, is ook altijd pret verzekerd.

Bij mij ook veel komen kijken die niet eens gaan informeren waren bij de bank of al zeker wisten dat het buiten budget lag.
En dan 1 bod van 30k lager dan de vraagprijs. Alsof dat ook maar ergens realistisch was.

Maar vind dat toch een stresserende tijd. Gaat nog wel heel wat jaren duren eer ik nog eens een huis te koop zet.

En dan 1 bod van 30k lager dan de vraagprijs. Alsof dat ook maar ergens realistisch was.
Op een huis is dat toch niet zo vreemd? Laat staan als vraagprijs +500k is. Dat is in veel gevallen 10% of minder, dat hebben wij ook altijd geprobeerd hoor en uiteindelijk ook eentje gekocht voor meer dan 30k onder vraagprijs. Stond ook wel al even online.

De tijd van overbieden en bieden onder gesloten enveloppe is toch al even gedaan.
Meer en meer ook “nieuwe prijs” of “nieuwe voorwaarden”.

Ik begrijp waarom mensen de gok wagen om lager te bieden.

Op een huis is dat toch niet zo vreemd? Laat staan als vraagprijs +500k is. Dat is in veel gevallen 10% of minder, dat hebben wij ook altijd geprobeerd hoor en uiteindelijk ook eentje gekocht voor meer dan 30k onder vraagprijs. Stond ook wel al even online.

Mijn vraagprijs was 360k (Limburg, 145m2 A-label woning), wat een zeer realistische prijs was.
Is weggegaan voor wat boven de vraagprijs, heeft een maand te koop gestaan.

Ik heb ook een stukje onder de vraagprijs geboden bij de aankoop van het nieuwe huis, maar dat was idd 500k+.

Inderdaad.

Verkocht aan 34k lager dan de vraagprijs, maar stond (een stuk) boven 500k.

Dat is in deze rentetijden het nieuwe normaal denk ik.

Is dat zo erg dan?
Ja, meestal neem je net een makelaar omdat je geen zin hebt om te pas en te onpas u huis aan totaal vreemden te laten zien.
Zo'n makelaar zorgt voor een goeie afbakening.

Tevens al gaan onderhandelen over een prijs voor je iets in detail gezien hebt ? :thinking:
Dan ben je ofwel boven u budget aan het shoppen of mogelijks zo'n klojo die overal is op de muren en deuren gaat doefen, er dan een pittige oneliner achter plakt luid genoeg dat iedereen het hoort in de aard van 'da gaan ze der hier nooit voor krijgen met die papieren muren'.

Inderdaad.

Verkocht aan 34k lager dan de vraagprijs, maar stond (een stuk) boven 500k.

Dat is in deze rentetijden het nieuwe normaal denk ik.
De kentering naar de kopersmarkt is al enkele maanden aan de gang. Huizen blijven wat langer staan wat marge geeft tot onderhandelen.

Door dat de rentes gestegen zijn hebben de mensen nu eenmaal minder budget en zijn er dus ook minder gegaadigden in ongeveer elke prijsklasse.

Is dat zo erg dan? Als je geen tijd hebt, zeg je dat gewoon.

Toen wij op zoek waren naar een huis hebben wij ook gewoon, zonder schaamte (waarom zouden we ons schamen?), aangebeld bij verschillende huizen die te koop stonden om te horen of het nog te koop was en we eens mochten rondkijken. En we waren vaak niet de eerste. Veel efficiënter dan via makelaars en makelaars spelen smerige spelletjes (hebben we uiteindelijk nog aan den lijve mogen ondervinden), dus ik praat liever met de mensen zelf. De mensen hadden daar bij ons nooit problemen mee. Ook over de prijs werd er soms gepraat, maar een bod moest natuurlijk wel via de makelaar gebeuren als er een makelaar tussenzat.

Bij ons was het wel tijdens de laatste maanden van de woonbonus, dus als je een afspraak met de makelaar afwachtte was het huis ook al weg voor je neus.

Als wij ons huis te koop zetten, zouden we maar al te graag open doen voor potentiële kopers. Dat is toch de reden waarom het huis te koop staat? Om het te verkopen?

Den eerste die zo bij mij op den hof zou komen vliegt er stante pede weer af.

Enerzijds is er zoals gezegd vaak een reden dat mensen met een makelaar werken, nl dat ze zich zelf met niks moeten bezig houden, ook en vooral niet met rondleidingen en vragen van potentiële kopers.

Anderzijds, zoals ook @Mulan aangeeft, hebben veel mensen hun bepaalde leefmanier en routine en zorgen ze dat hun woning net volledig aan de kant is wanneer potentiële kopers langskomen, al dan niet met kijkdagen.

Wanneer ik hier thuis ofwel net zit te werken, ofwel net aan het koken ben, of mijn gastjes liggen in bed,... zit ik echt niet te wachten op mensen die zomaar komen aanbellen en dan nog eens doodleuk willen rondlopen- en kijken binnen en buiten. Het is niet omdat mijn huis zou te koop staan dat mijn privacy zomaar foetsjie zou zijn.

Hangt allemaal af van het feit of het een kopers- of verkopersmarkt is.

En van de person in kwestie. Ik zou verboft zijn en die rondleiden. Anderen zouden zo niet reageren.

Mijn appartement is verkocht, hoera.

Je zou na verloop van tijd al een stevige korting toestaan, gewoon om van de "immo toeristen" af te zijn.

Hoeveel koppels er komen zien zijn om dan te zeggen: "JA, AMAI, we zijn SUPER geïnteresseerd, maar het IS OOK SUPERVEEL boven ons budget.". WAAROM KOM JE DAN KIJKEN!?

En de klassieke makelaar die denkt dat "geen immo" niet op hem van toepassing is, is ook altijd pret verzekerd.

Wij hebben hier zelfs zielige alleenstaanden gehad die albums van hun hond mee hadden....

Ja, sorry. Het is een huis van 275k. Ja, dat wordt kapot geboden door jonge koppels. Maar dat is niet echt mijn probleem...

Na 1 kijkdag hadden we 4 biedingen boven de vraagprijs en dan komt er een bod 30k eronder... :laugh: en dan weer zielige verhalen aan de telefoon.

Huis staat te koop via makelaar en net kwam er iemand die maandag een afspraak heeft aanbellen om al eens te polsen of er iets van de prijs af kan :unsure:
Mja onze allereerste huurwoonst waren we de eerste kijkers bij immokantoor
Komen daar aan en blijkt het al verhuurd want er hadden er gewoon aangebeld die ze hadden binnengelaten en die hebben dan meteen gezegd dat ze het namen..

Lang geleden dat ik update heb gepost ivm onze aankoop.

Datum voor de akte is nu 21/12/2023. Onze notaris gaat in verlof van 30/10 - 30/11 (ongeveer).
De verkopers wouden de akte al in oktober/november laten doorgaan, maar voor onze notaris kon het pas vanaf 15/12.
15/12 kunnen wij niet vanwege ons werk dus we hebben het op 21/12 laten staan.

Nadien telefoon gekregen van de verkoopster om toch te pushen naar november, maar dan gezegd dat het echt niet ging.
En of we nu 15/12 of 21/12 tekenen, veel verschil zal dat niet maken.

EPC -D dus momenteel geen Reno plicht. Maar in 2028 ga je wel mogen renoveren om C te halen...
Oei, ik heb die renovatieplicht verkeerd begrepen dan. Als je nu een F koopt moet je binnen de 5 jaar naar D, maar ik dacht dat je dan wel gerust was zolang je in die woning bleef. Dat alleen nieuwe eigenaars vanaf 2028 naar C moeten als je't zou verkopen na 2028.

Hangt allemaal af van het feit of het een kopers- of verkopersmarkt is.

En van de person in kwestie. Ik zou verboft zijn en die rondleiden. Anderen zouden zo niet reageren.

Ik heb mijn (uiteindelijke) kopers moeten rondleiden tijdens hun 2e bezoek omdat mijn makelaar op vakantie was. Ook spervuur van vragen gekregen van de 10 familieleden die ze bijhadden. :shutup::unsure:

Toen ik in 2020 het appartement verkocht waar wij tot dan woonden omdat onze nieuwbouw klaar was waren er 3 effectief geïnteresseerden die een realistisch bod uitgebracht hadden. Ik heb die alle drie gebeld met de vraag om "eens te komen spreken over de prijs bij een tas koffie". Ik heb natuurlijk niet gezegd dat ik de andere geïnteresseerden ook uitgenodigd had. Eens ze er allemaal waren heb ik gezegd: "bied maar tegen elkaar op. Succes". Ze keken wel verbaasd dat ik het zo openlijk wou spelen maar ik ga echt niet 3 koppels één voor één uitnodigen. Time is money en ik zit vaak in het buitenland voor het werk. Op minder dan een half uurtje was de definitieve verkoopprijs vastgelegd en getekend. Dat was ook in volle covid-tijd en toen werd er aardig over de vraagprijs geboden.

Dat was een tip van een collega. Toen die wou bouwen met zijn vrouw had hij de banken al tegen elkaar uitgespeeld waarna er 4 overbleven. Op een avond nodigde hij de 4 banken bij hem thuis uit zonder te zeggen dat de concurrentie er ook aan kwam. Hij zei toch tegen alle 4 "bon, ik heb X euro nodig en wil 20 jaar terugbetalen. Wat is uw laagte interestvoet?".

Die EPC's zijn toch foefelare? Huis gaan bezoeken met 6cm wol in het dak en score B. Totaal gerenoveerd, ahum:

Asbest overal, gyproc schots en scheef, laminaat op vloer gelegd, oude cv buizen in staal met asbesthoudende isolatie, 3 verschillende soorten ramen , dakgoot afgebroken en stuk geplakt met duc tape.

Toen ik in 2020 het appartement verkocht waar wij tot dan woonden omdat onze nieuwbouw klaar was waren er 3 effectief geïnteresseerden die een realistisch bod uitgebracht hadden. Ik heb die alle drie gebeld met de vraag om "eens te komen spreken over de prijs bij een tas koffie". Ik heb natuurlijk niet gezegd dat ik de andere geïnteresseerden ook uitgenodigd had. Eens ze er allemaal waren heb ik gezegd: "bied maar tegen elkaar op. Succes". Ze keken wel verbaasd dat ik het zo openlijk wou spelen maar ik ga echt niet 3 koppels één voor één uitnodigen. Time is money en ik zit vaak in het buitenland voor het werk. Op minder dan een half uurtje was de definitieve verkoopprijs vastgelegd en getekend. Dat was ook in volle covid-tijd en toen werd er aardig over de vraagprijs geboden.

Dat was een tip van een collega. Toen die wou bouwen met zijn vrouw had hij de banken al tegen elkaar uitgespeeld waarna er 4 overbleven. Op een avond nodigde hij de 4 banken bij hem thuis uit zonder te zeggen dat de concurrentie er ook aan kwam. Hij zei toch tegen alle 4 "bon, ik heb X euro nodig en wil 20 jaar terugbetalen. Wat is uw laagte interestvoet?".
Amai, goeie tip van uw collega, om geheel tegen de wet een illegale verkoop per opbod te organiseren. :thumb:

De afwerking heeft geen invloed op de score natuurlijk. Maar 6cm wol en score B zet wel al vraagtekens.

Je ziet ook vaak score 95-99, 195, 290,… om maar net in het voorgaande label te duwn.

Terug
Bovenaan