Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Hier is het nog altijd een mysterie of de fiscus onze pandwissel zal aanvaarden of niet.

Het nieuwe huis is gekocht 2mnd voor het oude is verkocht. De oude hypotheek is geherfinancierd op het nieuwe huis aan betere voorwaarden. Er was geen overbrugginskrediet. We hebben 2 verschillende hypotheken lopen nu, de oude geherfinancierde en een nieuwe omdat die oude niet genoeg nog open had. We hebben ook een schrapping en nieuwe hypotheekkosten betaald. We hebben wel maar 1 hypotheekakte en 1 mandaat voor beide hypotheken samen (en het is niet dat de ene de hypotheek is en de andere het mandaat).

We krijgen jaarlijks 2 fiscale fiches (1 voor elke hypotheek). Op die geherfinancierde staat mooi "herfinanciering" en het oude adres als oorsprong en de originele datum van lang geleden als oorsprong. Op de nieuwe staat gewoon alles zoals het een gewonen nieuwe hypotheek is.

@cege , naar wat ik begrepen heb mogen de voorwaarden wijzigen, maar de looptijd en het bedrag niet.
En volgens mij voldoe je aan beide voorwaarden.

Bij ons zit er ook een 1,5 maand tussen aankoop nieuw en verkoop oud. Wel met overbruggingskrediet.

We zouden in nabije toekomst woning (goed epc peil) zelf verkopen via gesloten enveloppe.
Welke tips hebben jullie betreffende methodiek? Waarop letten?
Wij denken aan: 2à3 weken op voorhand annonce op immoweb: erna bezoekdag, dag erna bieding...
De vereiste documentatie (woning) zal verzorgd worden door onze notaris.

Asbestattest heb ik opgevraagd. Indien ik er even vanuit ga dat het asbest is zoals Caracalla zegt. Iemand enig idee hoeveel het grofweg zou kosten om zo'n immens oppervlak aan leien te vervangen?

Nog een foto A.JPG

We zouden in nabije toekomst woning (goed epc peil) zelf verkopen via gesloten enveloppe.
Wij denken aan: 2à3 weken op voorhand annonce op immoweb: erna bezoekdag, dag erna bieding...
Niemand met ervaring?
Hoe lang stellen jullie voor per koppel (20 of 30 min?)

Asbestattest heb ik opgevraagd. Indien ik er even vanuit ga dat het asbest is zoals Caracalla zegt. Iemand enig idee hoeveel het grofweg zou kosten om zo'n immens oppervlak aan leien te vervangen?

Nog een foto A.JPG

12-14€/m² om ervanaf te geraken.

Zeker geen natuurleien, eentje afhalen en als er op de achterkant een A staat van (asbestvrij) kan je ze zelf eraf gooien.

80% zeker dat het asbestleien zijn.

Maar indien van 1987 en het dak is langs binnen geïsoleerd, en je hebt een vrij deftige EPC, die leien zijn onverslijtbaar, dus waarom niet nog 10 jaar laten liggen?

Niemand met ervaring?
Wij hebben met een kijkweekend gewerkt. Door het succes heb ik maandag er ook nog bij gepakt.

ik heb per bezoek 1 uur gerekend. Mijn gedacht was 45minuten voor de rondgang en 15 min uitloop tijd.

Achteraf bezien vond ik 1 uur te kort. Mijn vriendin liep altijd mee, hield de klok mee in het oog en deed dan teken wanneer we ergens te lang bleven hangen.

Zelf verkocht, eerst in een Facebook groep van de gemeente laten weten en zo zijn er al enkel komen kijken.
Geen deftig bod van hen dus op Immoweb.

Wij hadden 2 weken na het op Immoweb te zetten een kijkweekend, zat na 1 dag vol en dus een extra zondag genomen.
1uur per bezoek en was op zich voldoende, de meeste mensen kijken amper rond, ik vroeg telkens of ze nog even wouden rondstappen maar was voor niemand nodig.
Ik zou er maar 1 week tussen laten ipv 2 want we hadden ook al enkele afzeggingen.

Wij hadden de biedingen afgesloten op de dinsdag na het kijkweekend, wat sommige teveel tijd gaf om er tegoei over na te denken en dan geen bod deden. Dus zou dit gewoon de dag erna plaatsen.

12-14€/m² om ervanaf te geraken.

Zeker geen natuurleien, eentje afhalen en als er op de achterkant een A staat van (asbestvrij) kan je ze zelf eraf gooien.

80% zeker dat het asbestleien zijn.

Maar indien van 1987 en het dak is langs binnen geïsoleerd, en je hebt een vrij deftige EPC, die leien zijn onverslijtbaar, dus waarom niet nog 10 jaar laten liggen?

Denk dat je moet rekening houden met +- 125 euro per m2 tegenwoordig. (Weghalen en vervangrn, nieuw onderdak ook uiteraard).

correcte type aanduiding moet NT zijn op de onderkant. Staat voor New Type en is dan asbestvrij. Maar gezien ze tot 1997 asbestleien geproduceerd hebben is de kans op een woning van 87 haast onbestaande dat er geen asbest in zit.

Niemand met ervaring?
20-30min is veel te kort. Toen wij ons huis hebben verkocht telde we op 45min + 15min om geen rush te hebben.
Vele kwamen net toe met 45min, maar diegene die het gekocht hebben liepen hier wel een uur rond. Als je max 30 minuten per koppel gaat rekenen ga je echt moeten vlammen om rond te geraken en ga je mensen afschrikken omdat ze de kans niet hebben gehad alles in zich op te nemen.

Als je de woning op woensdag online zet zou ik de kijkdag het weekend erop doen, maar dat is echt de maximumperiode imo. Nu de markt wat rustiger is zou je het zo lang kunnen rekken, maar de kans bestaat altijd dat er mensen afbellen omdat ze al iets anders hebben en die kans wordt alleen maar groter naarmate de periode langer is.

Als je het gevoel hebt dat er potentiële kopers tussen zitten kan je tot dinsdag geven om ten laatste het bod te doen. Langer gaat mensen twijfelen en misschien geen bod doen. De meest geïnteresseerde kopers zijn diegene die het bod vrij snel na het bezoek zullen doen.

Ter referentie, we hebben uiteindelijk een 30-tal bezoeken gehad, waarvan 5 boden en het eerste bod heeft het uiteindelijk gekocht. De enigste reden waarom er nog tijd was voor de overige vier biedingen was omdat bod 1 niet op papier stond omdat ze eerst langs de bank wouden om te dubbelchecken.

Zo iemand dat achter je mee ligt te lopen als een aftelklok, dat zou toch al een serieuze red flag zijn. Als je een dergelijke aankoop doet, wil je natuurlijk alles goed inspecteren.

Zo iemand dat achter je mee ligt te lopen als een aftelklok, dat zou toch al een serieuze red flag zijn. Als je een dergelijke aankoop doet, wil je natuurlijk alles goed inspecteren.
Als je op ons doelt. was dat vooral om te zorgen dat ze zeker heel de woning konden zien.

Iedere bezoeker had een tijdslot van een uur, wat ze wisten. Uiteraard waren ze ook vrij om een 2de bezoek aan te vragen.
Ik gaf de rondleiding en antwoorden op hun vragen. Als ik dan ergens te lang bleef omdat ik teveel vertelde, deed mijn vriendin een teken naar mij, zodat ik zeker met de mensen heel de woning kon bezien. Door de uitleg en rondleiding verloor ik vaak tijd uit het oog.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan