Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Merci allemaal! Zelfde dag tekenen is inderdaad een ideaal scenario, maar dat is best case en daar gaan we niet van uit gaan.

Thx!

Kan zo'n pandwissel eigenlijk ook bij een nieuwbouw? Dus bestaande woning verkopen en de bestaande lening (deels) gebruiken om de bouw te financieren?
De bouwgrond is reeds in bezit en de constructie kan uit eigen zak worden betaald, maar de bestaande lening behouden omwille van gunstig tarief en fiscaal voordeel zou natuurlijk mooi meegenomen zijn.
Volgens de lokale KBC adviseur is het niet mogelijk? Ik had echter eerder het gevoel van niet willen in plaats van niet kunnen.

Kan zo'n pandwissel eigenlijk ook bij een nieuwbouw? Dus bestaande woning verkopen en de bestaande lening (deels) gebruiken om de bouw te financieren?
De bouwgrond is reeds in bezit en de constructie kan uit eigen zak worden betaald, maar de bestaande lening behouden omwille van gunstig tarief en fiscaal voordeel zou natuurlijk mooi meegenomen zijn.
Volgens de lokale KBC adviseur is het niet mogelijk? Ik had echter eerder het gevoel van niet willen in plaats van niet kunnen.
De voorwaarden voor de woonbonus zelf beschikt over enkele uitzonderingen inzake "het gebouw is nog een werf dus ik woon er niet", maar ik weet niet wat de modaliteiten rond een pandwissel zijn. In Ieder geval beter om het daarover met een notaris over te hebben dan de bank over wat wel en niet kan.

In de ideale wereld is de verkoop en aankoop op een dag, dan heb je geen overbruggingskrediet nodig.

Krediet kan overgezet worden tussen panden aan de hand van pandwissel. Dan behoud je de bonussen/rentevoet

Edit: wat @Lint dus gewoon zei :unsure:
Edit 2: pandwissel bij Argenta kost momenteel 250/500€. Notariskosten zijn er normaal niet.

Kosten voor overbrugging waren hier 1036 euro bij de notaris en 300 euro dossierskosten bij de bank. Buiten de intresten op het overbruggingskrediet zelf uiteraard. All in komt dat voor ons op een 2500 euro (voor 1 maand een overbrugging te hebben).
Pandwissel dossierskosten waren 250 euro. Afrekening van de notaris voor pandwissel moet nog gebeuren. Er is sowieso 75 euro registratierecht en nog notariskosten om de akte aan te passen. Maar er moet geen hypotecaire inschrijving betaald worden bvb.

Aangezien het verschil in rentevoeten vaak 2-3% bedraagt, je de woonbonus kan houden en je geen hypothecaire inschrijving betaald is een pandwissel zo goed als altijd goedkoper.

Zelfs die 2500 euro extra levert de pandwissel ons nog steeds een voordeel van 55k+ euro in vergelijking met een nieuw krediet. Puur aan intresten en belastingsteruggave.

Hier eigen woning met lening, nadien grond gekocht en huis op gezet.
Pandwissel moet nog gebeuren en hopelijk lukt dit, maar medewerker van KBC stelde dit bij aangaan 2e lening zelf voor.

Wij hebben onze pandwissel gedaan op het moment dat ze aan onze kelder begonnen.

De bank zelf maakte er eigenlijk geen probleem van.
Ze raden ons enkel aan om te wachten tot ze aan de kelder begonnen om zo de woonbonus te behouden. Er moest "iets" van constructie op de bouwgrond staan. Met enkel een goedgekeurde bouwvergunning hadden ze schrik dat we onze woonbonus kwijtspeelde.
Of in de woorden van KBC, "Er moet zeker een schop in de grond zitten".

Hier ook pandwissel gedaan van oud huis naar nieuwbouw. Wel een beetje uitgekeken met datum van adreswijziging zodat ook de woonbonus kon behouden blijven.

Hier ook pandwissel gedaan van oud huis naar nieuwbouw. Wel een beetje uitgekeken met datum van adreswijziging zodat ook de woonbonus kon behouden blijven.

Als je die verliest is dat maar voor de tijd dat er geen bouw opstaat en dus niet permanent als ik me niet vergis.

Een bod gedaan op een bouwgrond (-22k onder de vraagprijs). Bod zoals beetje verwacht iets te laag naar hun goesting dus 10k er bij gedaan. Zit nu 5k tussen wat de verkopers nog willen en wij bieden. Natuurlijk sloot het notaris kantoor juist voordat ze ons dat lieten weten en wij dat 10k extra bod hebben gedaan. Nu is het spijtig genoeg wachten tot maandag :(.
En?

tis aanvaard. Onze tuinman die op het terrein was gaan kijken voor te zien hoeveel het zou kosten om de bomen weg te doen was van de buren, die toevallig hun aanspraken, komen te weten dat de eigenaars paar huizen verder woonden.

Zijn we daar gaan aanbellen onder het mom dat we interesse had in die grond en dat we wouden weten of het een goede buurt was. Toen zeiden ze dat zij die grond verkochten en deden we een beetje alsof we uit de lucht vielen.

Hebben daar dan een uurtje mee zitten praten en een charme offensief gevoerd en toen hebben ze gezegd van: "alle we zullen er nog 5k af doen".

En nu nog wel aan het wachten op het getekende document maar notaris heeft ook bevestigd dat ze het aanvaarden. Ondertussen al architecten aan het mailen se en seffens eens een huis tekenen in sketchup.

Laatst bewerkt:
En nu nog wel aan het wachten op het getekende document maar notaris heeft ook bevestigd dat ze het aanvaarden. Ondertussen al architecten aan het mailen se en seffens eens een huis tekenen in sketchup.
Maak uw muren al maar dik genoeg, anders ga je teleurgesteld zijn eens die dikte wel in rekening genomen wordt.

In de ideale wereld is de verkoop en aankoop op een dag, dan heb je geen overbruggingskrediet nodig.

Krediet kan overgezet worden tussen panden aan de hand van pandwissel. Dan behoud je de bonussen/rentevoet

Edit: wat @Lint dus gewoon zei :unsure:
Edit 2: pandwissel bij Argenta kost momenteel 250/500€. Notariskosten zijn er normaal niet.

Heb net de afrekening van de notaris gehad van de pandwissel.
Buiten 250 euro dossierskosten aan de bank en de intresten op het overbruggingskrediet (bij ons kosten die 2 samen 1400 euro), is er ook nog bijna 2100 euro te betalen aan de notaris.
Van registratierecht, hypotheekkosten, schrapping hypotheek oud huis, erelonen, aktekosten en natuurlijk 21% BTW...

Voor ons komen de totale kosten voor 1 maand en 1 week overbrugging dus op 3500 euro. Nog steeds de moeite waard om een pandwissel te doen om de oude hypotheekrente te behouden.

Terug
Bovenaan