Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mss mits wat geduld - tenzij je echt je droomgrond/woning vind - die koop je dan gewoon denk ik.

Over stijl spreek ik me niet uit - maar als ik onderstaande woning zie denk ik: stel dat je deze koopt 100-125k onder de vraagprijs en je doet voor 300-350k renovaties en upgrades: welk type woning heb je dan niet.
Ik had er misschien moeten bijzeggen dat we enkel in 2870 Puurs-Sint-Amands zoeken:)
Dat huis + tuin is overigens ook weer iets té groot:p
Het huis verbleekt ook wel wat bij het domein ( bvb. ik snap niet hoe je +500 m2 bewoonbare oppervlakte kan hebben met maar 3 slaapkamers) vind ik persoonlijk. Maar inderdaad, dit is wel een goed voorbeeld: de ligging en het perceel zijn ideaal , dus als je dan nog wat geld in het huis investeert heb je een fantastische woning.
Wel belangrijke caveat: ligt vlak bij een steenweg, dus zou mij niet verbazen dat je die ook goed hoort. Als dat het geval is, is dat toch ook een no go.

Mss mits wat geduld - tenzij je echt je droomgrond/woning vind - die koop je dan gewoon denk ik.

Over stijl spreek ik me niet uit - maar als ik onderstaande woning zie denk ik: stel dat je deze koopt 100-125k onder de vraagprijs en je doet voor 300-350k renovaties en upgrades: welk type woning heb je dan niet.

Best knap idd, interieur wel nogal kitsch maar dat kan je natuurlijk aanpakken, ik vind die prijs best nog meevallen, zeker gezien de tuin met zwembad ed.

Alleen... als je dan toch luxevastgoed aanbiedt kan je mss toch best een correcte titel voor je zoekertje gebruiken:

"Prachtig gelegen landhuis met zwembad en parktuin van meer als 1 hectare te Lippelo." :wallbash:

Hehe... KI <1500.

Raar dat je het geheel volledig omkeert, mijn laatste als eerste en het eerste als laatste neemt.
Zou de prijs van 1.6 miljoen er voor iets tussen zitten? Je mikt op een beperkt doelpubliek. Meestal staan die dingen dan wat langer te koop onder het mom van 'de juiste persoon is nog niet op de advertentie uitgekomen'. Hier in de buurt staat een te renoveren herenhuis te koop voor 1 miljoen. Pracht van een woning maar je moet er nog zwaar geld tegenaan gooien waardoor je al in een beperkt publiek zoekt. Staat ondertussen ongeveer 2j te koop.
1.2 miljoen, maar het is inderdaad wel een duur luxe-appartement.
Wat ik dus echter al zei is dat de andere appartementen in dat project dus wel snel verkocht waren en dat zijn allemaal gelijkaardige appartementen aan dezelfde prijs.
Ook de dure penthouses in de quartier bleu aan de overkant van de kanaalkom zijn allemaal ondertussen al verkocht z'n dat zijn prijzen die nog een stuk hoger gaan.
Ik zou al afknappen op 'beschikbaar : te bepalen'. De huidige eigenaars wonen er dus nog in en gaan de centjes gebruiken om iets anders te kopen. Die airco in elke slaapkamer doet me vermoeden dat dit wel is heel warm kan worden in de zomer.

Die EPC A zijn rapport zou ik toch is graag inkijken :) .
Waarom die "te bepalen" daar nu staat weet ik niet, heel vaak staat er helemaal niks, dan weet je ook niet wanneer het beschikbaar is he.
De uitleg op die website klopt al niet zie ik nu, niet alle kamers hebben airco, alleen de 2 grote slaapkamers. Maar als het in de zomer echt zo warm zou worden, dan zouden ze toch ook airco in de woonkamer voorzien.

Die EPC A zal wel te maken hebben met die 50 zonnepanelen denk ik. Toen het pand nog bij SOM vastgoed was, was die EPC hoger, maar dat was ook nog een ouder EPC attest.
Het certificaat is trouwens te downloaden op de website van Jansen vastgoed.
De 'groen-liefhebber' zal nog serieus moeten investeren om dat wat naar zijn hand te zetten. De betonnen vlakte aan dat zwembad is niet te onderschatten :) . Ik word zelf niet warm van het huis (dat doet den beton wel), maar dat is smaak... Tevens kan de tuininrichting mij ook niet bekoren. Die groene vlakte zal u enkele uren per week kosten aan afrijden... Tzijn kleintjes, maar voor dat geld verwacht je tegenwoordig gewoon een robot.
Het feit dat je rond u zwembad een muur hebt gezet en die schuur zorgt er echt voor dat je niks hebt aan die resterende 25 are.
Met zo'n loods gaat er wel nooit iemand moeten klagen dat er te weinig bergruimte is :) . Voor kinderen moet dat denk ik de max zijn als ze daar volledig hun ding kunnen doen.
Er staat ook nergens in de advertentie iets van "groen-liefhebbers".
Het is inderdaad wel een grote betonnen vlakte, een ruim terras he. De tuin is gewoon gras, de koper kan er dus nog alles mee die wat hij wilt.
Wanneer je enkel dat gras zou laten gaat dat maaien nog wel vlot met een zitmaaier.
Die muur is er voor de privacy uiteraard, voor mij ontbreekt er wel nog een poolhouse. En om van de rest van het gras ook iets te hebben kan je nog wel een extra terras aanleggen, ik ken zo mensen die wel meerdere terrassen in hun tuin hebben.

Die schuur was er trouwens eerst en dat huis is later gebouwd, het zwembad met bijhorende verharding is dan weer nog later bijgebouwd.
Ligt op een paar meter van het vliegveld van Brustem. Wordt nu misschien niet meer gebruikt maar de infrastructuur ligt er en het is dus niet uitgesloten dat dat in de toekomst gebruikt wordt?
Naar wat ik op Wikipedia snel terug vond blijken er momenteel ook nog wel wat militaire oefenvluchten te gebeuren.
Soit, het zal u karma maar zijn dat je u eerste steen legt en er gelijk de eerste vlieger boven u kop passeert :) .
Het klopt dat het dicht bij dat vliegveld ligt, maar het ligt totaal niet in het verlengde van de start- landingsbaan, dus dat is al geen probleem.
Ik woon trouwens wel in het verlengde van die start- landingsbaan.
Ik verkondig zeker niet het evangelie maar geen van deze immo-ads zou van mij een bezoekje krijgen. En gezien de meesten al lang te koop staan ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Iedereen zijn goesting he, Ik zie bij allemaal wel mogelijkheden.

Eigenlijk moet je bij veel huizen niet kijken naar hoe het eruit ziet, maar naar de potentiële mogelijkheden die er allemaal zijn.

Raar dat je het geheel volledig omkeert, mijn laatste als eerste en het eerste als laatste neemt.

1.2 miljoen, maar het is inderdaad wel een duur luxe-appartement.
Wat ik dus echter al zei is dat de andere appartementen in dat project dus wel snel verkocht waren en dat zijn allemaal gelijkaardige appartementen aan dezelfde prijs.
Ook de dure penthouses in de quartier bleu aan de overkant van de kanaalkom zijn allemaal ondertussen al verkocht z'n dat zijn prijzen die nog een stuk hoger gaan.

Waarom die "te bepalen" daar nu staat weet ik niet, heel vaak staat er helemaal niks, dan weet je ook niet wanneer het beschikbaar is he.
De uitleg op die website klopt al niet zie ik nu, niet alle kamers hebben airco, alleen de 2 grote slaapkamers. Maar als het in de zomer echt zo warm zou worden, dan zouden ze toch ook airco in de woonkamer voorzien.

Die EPC A zal wel te maken hebben met die 50 zonnepanelen denk ik. Toen het pand nog bij SOM vastgoed was, was die EPC hoger, maar dat was ook nog een ouder EPC attest.
Het certificaat is trouwens te downloaden op de website van Jansen vastgoed.

Er staat ook nergens in de advertentie iets van "groen-liefhebbers".
Het is inderdaad wel een grote betonnen vlakte, een ruim terras he. De tuin is gewoon gras, de koper kan er dus nog alles mee die wat hij wilt.
Wanneer je enkel dat gras zou laten gaat dat maaien nog wel vlot met een zitmaaier.
Die muur is er voor de privacy uiteraard, voor mij ontbreekt er wel nog een poolhouse. En om van de rest van het gras ook iets te hebben kan je nog wel een extra terras aanleggen, ik ken zo mensen die wel meerdere terrassen in hun tuin hebben.

Die schuur was er trouwens eerst en dat huis is later gebouwd, het zwembad met bijhorende verharding is dan weer nog later bijgebouwd.

Het klopt dat het dicht bij dat vliegveld ligt, maar het ligt totaal niet in het verlengde van de start- landingsbaan, dus dat is al geen probleem.
Ik woon trouwens wel in het verlengde van die start- landingsbaan.

Iedereen zijn goesting he, Ik zie bij allemaal wel mogelijkheden.

Eigenlijk moet je bij veel huizen niet kijken naar hoe het eruit ziet, maar naar de potentiële mogelijkheden die er allemaal zijn.
Dat omgekeerde was misschien wel wat raar :) .
Ook wel boeiend om te zien hoe we anders naar de dingen kijken. Soit , ik heb vorig jaar een huis gekocht, tis even goed geweest ;-).

Ik kijk toch eerst naar mijn budget :D, tegenwoordig als je een huis ziet binnen de prijscategorie kost het al zoveel dat de renovatie onbetaalbaar is geworden.

Ik kijk toch eerst naar mijn budget :D, tegenwoordig als je een huis ziet binnen de prijscategorie kost het al zoveel dat de renovatie onbetaalbaar is geworden.
Uw budget is dan ook de aankoop van woning + renovatie
En niet: kijken welke huizen aan de prijs van het budget te koop staan en dan zeggen dat je geen geld meer hebt voor renovatie

Uw budget is dan ook de aankoop van woning + renovatie
En niet: kijken welke huizen aan de prijs van het budget te koop staan en dan zeggen dat je geen geld meer hebt voor renovatie

No shit sherlock! :D
De huizen kosten na renovatie evenveel of meer dan de huizen die je initieel wil kopen maar die onbereikbaar zijn.

Een bod gedaan op een bouwgrond (-22k onder de vraagprijs). Bod zoals beetje verwacht iets te laag naar hun goesting dus 10k er bij gedaan. Zit nu 5k tussen wat de verkopers nog willen en wij bieden. Natuurlijk sloot het notaris kantoor juist voordat ze ons dat lieten weten en wij dat 10k extra bod hebben gedaan. Nu is het spijtig genoeg wachten tot maandag :(.

Laatst bewerkt:
Hoe lang staat de grond al te koop?
Een 6 maanden. Was de grootste grond van een verkaveling van 4 percelen op een super locatie (voor ons) in het groen. Denk niet dat ze het geld nodig hebben aangezien de andere gronden verkocht zijn.

Denk dat niemand het heeft gekocht omdat het vol met bomen staat van 30 meter hoog (sparren) die gekapt moeten worden. Gelukkig al wel vergund. Prijzen online (€1000+ per boom) komen gelukkig niet overeen met de werkelijke prijzen, want het gaat hier over een 50tal bomen.

Je vindt wel iemand die dat gratis wil doen in ruil voor het hout. Moest het achter de hoek zijn, ik kwam met mijn kettingzaag af.

Als het tricky is qua valrichring en toegankelijkheid van het perceel kijk je toch nog snel richting paar 10k voor 50 bomen...

Vellen, in stukken doen, afvoeren, dat is echt zwaar werk. We deden dat vroeger in het bos van de nonkel. Heel de familie, grote vuurput met sausissen op en heel de dag bomen vellen en in stukken en dan heel de familie brandhout. Als we 10 bomen op een dag deden met een man of 10 zal het veel geweest zijn. Bomen van 30m, dat zijn 100 30cm rondjes. Sleur sleur sleur...

Het is verbazingwekkend hoeveel hout er in een grote spar zit... basic math. 50cm doorsnede en 30m hoog (het is geen kegel, maar de zijtakken wegen ook) = 8kuub. 50 bomen. 400kuub. Dat is 10 op 20 op 2m hoog. Een halve grote carré van een voetbalveld 2m hoog gestapeld... dat duurt eventjes voor dat verwerkt is...

Na 2 weken verhuisd te zijn en een volledige week met kinderen kunnen we alleen maar tevreden zijn met de move.
Mijn zoontje die het felst tegen een verhuis gekant was zei deze morgend zelfs het oud huis (‘zijn huis’) niet ging missen, dat het nieuwe veel beter is. Hij blij = ik megablij.

Zelfs met de kleine hatelijke mankementen, zoals afvoer wasmachine die niet gelijmd was maar losse buizen in elkaar geschoven en 1 regenpijp die niet aansloot (en nu de buitenmuur dus zeiknat is) is het een geweldig huis.
En die mankementjes lossen we 1 voor 1 op, denk dat we nu ongeveer rond zijn.

Kan wel zeggen dat de kopers van mijn huis gewoon blij kunnen zijn. Aan mijn huis zijn zo een mankementjes afwezig, pas geverfd, buiten alle klinkers/terrassen gepoetst, binnen alles proper...
Meubels verhuizen en ze zijn klaar.

Een 6 maanden. Was de grootste grond van een verkaveling van 4 percelen op een super locatie (voor ons) in het groen. Denk niet dat ze het geld nodig hebben aangezien de andere gronden verkocht zijn.

Denk dat niemand het heeft gekocht omdat het vol met bomen staat van 30 meter hoog (sparren) die gekapt moeten worden. Gelukkig al wel vergund. Prijzen online (€1000+ per boom) komen gelukkig niet overeen met de werkelijke prijzen, want het gaat hier over een 50tal bomen.
Hoe groot is het perceel ? En open bebouwing?

Een gesprek met de bank staat gepland, maar hier toch al even input vragen. Binnen onze huidige woning lopen we tegen onze limiet aan qua ruimte, dus we zijn aan het kijken om eventueel iets nieuws te kopen. Echter vraag ik me af hoe dat allemaal in zijn werk gaat?
Bedoeling zou zijn om te kopen, het oude te koop te zetten & verhuizen. Ons oude huis is normaal vlot verkoopbaar, dus ik maak me er weinig zorgen in.

Maar wat betekent dit voor:

- We willen uiteraard graag onze huidige lening overzetten op de nieuwe woning (rentevoet is veel interessanter) en hier krijgen we ook woonbonus voor --> kunnen we de woonbonus behouden als we deze overzetten/de lening overzetten?
- Voor de huidige woonst moeten we dan een overbruggingskrediet afsluiten, zijn hier notariskosten aan verbonden?
- Dingen die we zeker in het achterhoofd moeten houden? Eerste woning was vrij straightforward, maar nu weet ik niet goed hoe het allemaal "moet" verlopen.

Thx!

- We willen uiteraard graag onze huidige lening overzetten op de nieuwe woning (rentevoet is veel interessanter) en hier krijgen we ook woonbonus voor --> kunnen we de woonbonus behouden als we deze overzetten/de lening overzetten?
Ja dat kan, dit heet een pandwissel.

- Voor de huidige woonst moeten we dan een overbruggingskrediet afsluiten, zijn hier notariskosten aan verbonden?
Denk het niet. Voor de pandwissel echter wel.

- Dingen die we zeker in het achterhoofd moeten houden? Eerste woning was vrij straightforward, maar nu weet ik niet goed hoe het allemaal "moet" verlopen.
Niet makkelijk om rond te krijgen, maar idealiter kunt ge de verkoop en aankoop op dezelfde dag sluiten. Dan hebt ge zelfs geen overbruggingskrediet nodig.

In de ideale wereld is de verkoop en aankoop op een dag, dan heb je geen overbruggingskrediet nodig.

Krediet kan overgezet worden tussen panden aan de hand van pandwissel. Dan behoud je de bonussen/rentevoet

Edit: wat @Lint dus gewoon zei :unsure:
Edit 2: pandwissel bij Argenta kost momenteel 250/500€. Notariskosten zijn er normaal niet.

Terug
Bovenaan