Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mulan heeft inderdaad gelijk, behalve het nodeloos stigmatiseren van een verkoper als een leugenaar.
(en dat staat los van het feit dat ik de meeste immos ook achterbakse nutteloze idioten vind)
De makelaar was zelf wat te laat, waardoor de eerste kijkers hebben gezien dat er op 20 minuten nog 2 anderen stonden. Toen ze belden om te vragen hoe of wat voor een bod, heeft hij gewoon gezegd: "Bied de vraagprijs en ik breng het vandaag nog in orde, zoals je zelf zag was er veel interesse"
In mijn ogen is dat liegen want je zorgt er zelf voor door te laat te komen dat het idd druk lijkt. Tegen mij had hij gezegd dat hij die 2 andere kandidaten niet als ernstige kandidaten zag. Dus ook "er was veel interesse" was een leugen vanuit mijn standpunt. Vanuit het zijne zou het waarschijnlijk klinken dat hij geen woord gelogen heeft...

De makelaar was zelf wat te laat, waardoor de eerste kijkers hebben gezien dat er op 20 minuten nog 2 anderen stonden. Toen ze belden om te vragen hoe of wat voor een bod, heeft hij gewoon gezegd: "Bied de vraagprijs en ik breng het vandaag nog in orde, zoals je zelf zag was er veel interesse"
In mijn ogen is dat liegen want je zorgt er zelf voor door te laat te komen dat het idd druk lijkt. Tegen mij had hij gezegd dat hij die 2 andere kandidaten niet als ernstige kandidaten zag. Dus ook "er was veel interesse" was een leugen vanuit mijn standpunt. Vanuit het zijne zou het waarschijnlijk klinken dat hij geen woord gelogen heeft...
Hoewel ik dit ook niet bestempel als 'eerlijk', is dit natuurlijk wel een beproefde tactiek. Toen wij huizen (be)zochten - helaas ook op het coronatijdperk-hoogtepunt - werden er massaal 'kijkdagen' en avant-premières georganiseerd. Je voelt dan wel de druk wanneer je ziet hoeveel volk er op afkomt. Dat weten makelaars ook, daar profiteren ze van. Ik vond het in ieder geval enorm stresserend.

Wat betreft de meerwaarde van een makelaar. Ik zou denken dat zij vooral alles heel vlot kunnen regelen, omdat zij dagelijks bezig zijn met in orde brengen wat er bij een verkoop hoort. Echter, als je het zelf even uitzoekt, heb je al die documenten etc ook bijeen.

Wat betreft de meerwaarde van een makelaar. Ik zou denken dat zij vooral alles heel vlot kunnen regelen, omdat zij dagelijks bezig zijn met in orde brengen wat er bij een verkoop hoort. Echter, als je het zelf even uitzoekt, heb je al die documenten etc ook bijeen.

Is toch heel fel overroepen vind ik. Toen ik mijn appartement verkocht heb ik gewoon mijn notaris de opdracht gegeven om de compromis op te maken. Die hele verkoop heeft me alles te samen niet meer dan 2 uur tijd gekost op vlak van administratie.

Is toch heel fel overroepen vind ik. Toen ik mijn appartement verkocht heb ik gewoon mijn notaris de opdracht gegeven om de compromis op te maken. Die hele verkoop heeft me alles te samen niet meer dan 2 uur tijd gekost op vlak van administratie.
Hier heeft de makelaar ook de firma geregeld om de laatste werken uit te voeren om het huis helemaal af te werken (keuken installeren+badkamer opnieuw zetten aangezien ik een lek achter de tegels had) en dat binnen een budget waarvan ik niet had verwacht dat dat ging lukken. Op dat vlak was mijn makelaar diegene die me geld bespaard heeft om een hogere prijs te kunnen vragen.
In die offerte stond ook "elektriciteit conform brengen". Na de keuring bleek die niet conform te zijn (in de badkamer meer bepaald) dus is er een electricien gestuurd door de makelaar die die factuur aan het aannemersbedrijf bezorgde. Ook de herkeuring heb ik niet moeten betalen. Opnieuw een kost die voor mij wegviel, naast de projectprijs die al duizenden euro's goedkoper uit kwam.
Mijn makelaar was puur naast de verkoop alleen, ook al wat geld waard. 😁

De makelaar heeft hier 25k verkocht boven wat ik wou (ook een stuk boven de vraagprijs). Ik had dat niet gekunnen, nog de tijd en goesting om iedereen te antwoorden en rond te leiden. De makelaar had hier een fixed fee, voor mij het geld waard tbh.

Maar ik snap ook dat je dat geld niet waard vind, maar dan moet je wat verkoopskills hebben.

Aan de andere kant, bij het aankopen van het huis bluft de makelaar ook dat er veel interesse was, maar volgens ons viel dat wel mee. Er was niemand voor en na ons bvb. En we hebben dan een stuk onder de vraagprijs geboden.

We verwachten toch wel wat interesse voor ons huis ja. Minpunt is wel dat het nog lang duurt vooraleer het vrij komt bij oplevering van de nieuwbouw. Zaken zoals EPC en asbest attest heb ik al in orde gebracht. De grootste moeite is het netjes zetten van alles maar dat gaat die makelaar ook niet doen voor ons zeker :smile:

Na de zomer gaan we stilaan ons huis te koop zetten. Ons eerste idee is om alles zelf te doen en te werken met een tweetal kijkdagen. Is er hier iemand die zijn huis verkocht heeft met een makelaar en dat zijn geld waard vond? Lijkt me dat die niet veel kunnen dat we zelf niet kunnen?
Wij hebben recent ons huis zelf verkocht. De paparassen bij elkaar krijgen is een kwestie van een lijstje erbij nemen en afspraken maken (bv. epc, elektrische keuring, asbestattest, etc.), dat is niet het moeilijkste.

Iets waar wij bv. wel hulp bij hebben gevraagd is bv. het nemen van goede foto's. De eerste indruk van mensen zijn uw foto's, dus goede foto's is heel belangrijk. Qua kost viel dat wel mee (wij hebben iets van een 300€ betaald voor een vastgoedfotograaf).

Hetgene wat het meest tegenviel: aantal afspraken vs aantal boden.
De eerste dagen hebben we direct 3 biedingen gekregen, daarna eigenlijk vooral mensen die eens kwamen kijken (of die indruk hadden we). In totaal bijna 35 afspraken gehad, wat toch snel overeenstemt met 35-40u werk (mensen rondleiden/huis continu super proper houden/...).
Kijkdagen hebben we niet gedaan, dit had het misschien wat gemakkelijker gemaakt qua tijdsinvestering, maar ik weet dat dit soms voor mensen ook héél pusherig overkomt en kan naar mijn gevoel ook tegen u werken.

Uiteindelijk was ons huis wel binnen de week voor onze vraagprijs verkocht, maar het heeft toch genoeg energie gekocht eigenlijk. Er is ook geen vastgoedmakelaar voor alle vragen van potentiële kopers/geïnteresseerden te beantwoorden, dus ook die komen bij jezelf.

Zoals hier ook al gezegd moet je wel een verkoper zijn om er het maximale uit te halen (of een heel gegeerd huis hebben). of het dan het waard is om het zelf te doen hangt ook samen met laatst gezegde. Als je snel laat afdingen, of mensen hebben het gevoel dat er af te dingen valt, dan kan een makelaar zichzelf snel terugverdienen. In ons geval heeft het zelf doen ons tussen de 9.500€ en 15.960€ bespaard (al moet je daar de kosten van de attesten nog vanaf trekken natuurlijk).

Ik snap dat kijkdagen pusherig overkomen, al is het niet ons doel om mensen tegen elkaar op te laten bieden. Meer het principe dat ik de kinderen dan twee dagen bij de grootouders kan steken en er dan vanaf te zijn, in plaats van dat huis wekenlang super ordelijk te houden omdat er nu en dan eens iemand komt kijken. Misschien moet ik wat gratis schattingen laten doen door makelaars in de buurt en zien met welke tarieven ze afkomen.

Het gaat er mij om dat je "verkoper" gelijk zet aan "leugenaar".
Ten eerste is een makelaar wel een verkoper, maar een verkoper niet noodzakelijk een makelaar.
Ten tweede zijn er absoluut achterbakse leugenachtige verkopers (het cliché komt ergens vandaan), maar ze de facto gelijk stellen aan elkaar vind ik niet ok.

50% van mijn job is verkopen trouwens, mijn klanten zouden niet terug komen als ik een leugenaar was.

Goed dat je er de nuance wel in brengt 😀😉
Zie hierboven
+ Ik vind oprecht dat onder de groep Immo mensen er een te grote groep charlatanten zit. Groter dan bij de gemiddelde "verkoper". Dat conflicteert imo niet met bovenstaande.
+ Ik voeg er inderdaad wat gekleurdere taal bij.

Na de zomer gaan we stilaan ons huis te koop zetten. Ons eerste idee is om alles zelf te doen en te werken met een tweetal kijkdagen. Is er hier iemand die zijn huis verkocht heeft met een makelaar en dat zijn geld waard vond? Lijkt me dat die niet veel kunnen dat we zelf niet kunnen?
Onze ervaring (hebben beide onze woningen verkocht zonder makelaar), vind ik een makelaar verloren geld. Als je een woning hebt dat goed in de markt ligt. Uiteindelijk is het dan vooral de woning dat zicht verkoopt, niet de verkoper.

We hebben wel makelaars langs laten komen om het te laten schatten en prijzen te horen. We hebben zelf de woning voor meer verkocht, waarbij de makelaars zich op de borst klopte als ze het voor die prijs verkocht kregen. Als je dan nog eens de kosten bijtelt we ze vroegen, dan hadden we toch wel wat geld mis gelopen, moesten we met een makelaar samen werken.

Eigenlijk stelt het weinig voor een woning verkopen. De meeste info en papieren krijg je via uw notaris. Het geen wat de makelaar moet hebben aan info, ga je toch zelf moeten overhandigen aan hem.

Hier hebben we met een kijkweekend gewerkt (wel op afspraak en een uur per persoon/koppel). Nadien kregen ze een papier mee met info over de woning en dat ze tegen woensdag een bod konden doen als ze wilde. Voor woensdag reageerde ik op niemand. Woensdag ochtend kijken wie het meeste heeft geboden en daaraan verkocht.

Ik heb de rondleidingen zelf gedaan. Opzich vond ik dat nog wel leuk (ondanks ik eerder een introvert persoon ben). Feit dat je er ook zelf woont kun je in mijn ogen veel meer info geven en zaken counteren.

Mijn ouders hebben hebben verkocht met een makelaar en wij vinden dat er daar veel meer in de woning zat. Maar de makelaar had denk ik snel geld geroken en heeft daarvoor gekozen.

Waarbij ik niet wil zeggen dat makelaars nutteloos zijn. In gevallen zullen die wel een meerwaarde hebben.

Laatst bewerkt:
Het gaat er mij om dat je "verkoper" gelijk zet aan "leugenaar".
Dat doe ik niet, als iemand een geboren verkoper OF leugenaar is bedoelde ik met mijn slash.
Iemand die een geweldig product verkoopt samen met een goeie klantenservice, kan een fantastische verkoper zijn omdat hij spreekt vanuit overtuiging, zonder dat hij een woord moet liegen.
Een goeie leugenaar kan eender wat verkopen als hij wil.

In het verleden ook al 2x geholpen met een huis te verkopen, waarbij er ook geen woord werd gelogen en verkocht werd aan een eerlijke prijs. Maar puur voor mezelf weet ik dat ik daar absoluut niet goed in ben.

Dat doe ik niet, als iemand een geboren verkoper OF leugenaar is bedoelde ik met mijn slash.
Iemand die een geweldig product verkoopt samen met een goeie klantenservice, kan een fantastische verkoper zijn omdat hij spreekt vanuit overtuiging, zonder dat hij een woord moet liegen.
Een goeie leugenaar kan eender wat verkopen als hij wil.

In het verleden ook al 2x geholpen met een huis te verkopen, waarbij er ook geen woord werd gelogen en verkocht werd aan een eerlijke prijs. Maar puur voor mezelf weet ik dat ik daar absoluut niet goed in ben.
Ik interpreteer een "/" inderdaad anders, merci voor de verduidelijking (y).

Hier in volle Corona nasleep het huis zelf verkocht. Alle attesten aanvragen is echt niet veel werk (2* 15 min ofzo). Vervolgens alle attesten ingescand en op Google Drive gegooid, QR code afgedrukt met link naar al die files, en die QRcode klaargelegd op tafel bij bezoeken.
Immoweb zoeketje aangemaakt, 1 kijkweekend georganiseerd, +40 bezoeken via zo'n gratis online kalender-boekingstool ingepland en we hadden 7 biedingen na het bezichtigingsweekend. Ik had ook geen zin in onderhandelspelletjes, dus gewoon richtprijs op Immoweb en iedereen kreeg 1x de kans om meteen zijn of haar hoogste bod te doen. Verkocht aan hoogste bieder, dus dan niet nog spelletjes liggen spelen om de prijs kunstmatig op te drijven.

Op dat bedrag ging dat makkelijk over 20-25K makelaarsfee de we zo hebben uitgespaard. Normaal moet ik daar een pak harder voor werken - al is zo een bezichtingsweekend met zoveel bezoeken ook wel best slopend. We hebben +50K boven vraagprijs gekregen en dat was +100K (!) boven de gemiddelde schatting van 3 makelaars uit de omgeving.

TLDR: je gaat me niet snel een makelaar onder de arm zien nemen voor een huis dat volledig in orde is. Renovatieprojecten zijn een andere zaak.

Ben kapot, maar we zijn sinds donderdag verhuisd. Donderdag hebben we de laatste grote/zware spullen verhuisd terwijl de kindjes bij de grootouders waren. Vrijdag zijn de kindjes teruggekomen en meteen hun nieuwe kamers ingetrokken, allemaal blije gezichtjes :).

Ben blij dat het verhuizen (2x op 3 maanden) achter de rug is, het nieuw huis is voor 90+% in orde en ingericht.

Op het eerste gezicht is deze grond vrij redelijk geprijsd, rekening houdend met de ligging, grootte. Dus ik vermoed dat er een catch is, vermits hij nog niet verkocht is en toch al een tijdje te koop staat. Ik zie hem echter niet meteen? Het is geen superbreed perceel, maar nog net ok voor de oppervlakte. Zien jullie een verklaring voor de prijs?

PS: Ik weet dat dit niet het juiste topic is, maar ik vind het ook niet echt iets voor het nieuwbouw topic, en vermits ik er geen nieuw topic voor wil opstarten, zet ik het toch maar hier.

Op het eerste gezicht is deze grond vrij redelijk geprijsd, rekening houdend met de ligging, grootte. Dus ik vermoed dat er een catch is, vermits hij nog niet verkocht is en toch al een tijdje te koop staat. Ik zie hem echter niet meteen? Het is geen superbreed perceel, maar nog net ok voor de oppervlakte. Zien jullie een verklaring voor de prijs?

PS: Ik weet dat dit niet het juiste topic is, maar ik vind het ook niet echt iets voor het nieuwbouw topic, en vermits ik er geen nieuw topic voor wil opstarten, zet ik het toch maar hier.
Kroonlijsthoogte en bouwlagen staat er niet bij, dat zou ik nog uitzoeken.

Vragen aan de buren wat de instinker is.

Hou er rekening met dat het vlak bij sportvelden is. Ons vorig huis lag ook vlak naast voetbalvelden en kantine. Betekend elke wedstrijd veel geroep en getier en bij trainingen savonds nog vaak gefluit/geroep van een trainer. In de kantine is het ook vaak een fuif (was bij ons zo), dus veel lawaai want zo'n kantine is niet echt geïsoleerd...

Ik zie dat wel vaker, zowel bij gronden, huizen als appartementen. Alles lijkt in orde te zijn, goede prijs, alles ziet er goed uit, goede epc waarde, goede ligging en toch duurt het heel lang voordat zo iets verkocht geraakt.
Kroonlijsthoogte en bouwlagen staat er niet bij, dat zou ik nog uitzoeken.
Kroonlijsthoogte staat er niet bij, maar aantal bouwlagen is toch 3?
Want er staat: "Er kan maximum 17m diep op het gelijkvloers gebouwd worden, 13m op de eerste verdieping en 9m onder het dak."

Terug
Bovenaan