Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Net een biddit veiling meegedaan als koper ons hoogste bod was 536.000.

Ik wilde persoonlijk tot... 580.000 a 570.000 gaan. Maar uiteindelijk is prijs de na een venijnige opbod strijd die ik met lede ogen bezien heb zien gestegen naar...

627.000 euro

Ze hebben ferm gestreden tot de 580 a 590 en dan stap voor stap gestegen naar 627 met de verlengings-strijd

Hopelijk hebben die mensen hun papieren orde, want inderdaad: ik heb de fijne lettertjes eens gelezen van biddit:

geen opschortende voorwaardes mogelijk, dus je hangt er aan
wettelijk bindend
als je bij de hoogste 5 bieders zit, kan je nog altijd tot 10 dagen na de veiling worden aangesproken op uw bod
verkoper kan altijd zijn staart intrekken als het hem niet aanstaat waar het eindigt

Weinig bescherming als koper, vind ik.

En wat blijkt:

Ik met mijn bod van 537k zit nog altijd bij de hoogste 5 bieders. Dus er moeten daar enkele mensen serieus tegen elkaar gestreden hebben.

Zo'n gezamelijke tuin, indien toegankelijk vanaf straat met een of andere badge/sleutel, is natuurlijk ook een vrijgeleide om iedereen toe te laten, hé. Da's al wat anders dan als het een privé-tuin is enkel via de woningen toegankelijk (waarbij je éccht via een woning binnenmoet, dus niet een poortje dat iemand bewust altijd kan openlaten voor zijn vrienden).

Het kan een héél goed initiatief zijn, maar:
- zorg dat je goeie afspraken hebt en weet wat de gevolgen kan zijn
- rekening houdt dat niet iedereen afspraken ook zal naleven zoals jij het wil en dat je daarmee kan leven.
Ik woon in suburbia. Dus we hebben onze eigen tuin en daarachter is er nog een hectare 'parkje' van de gemeente.

Is die gemeenschappelijke tuin waarover jij spreekt bereikbaar via de straat, of enkel via de achterkant van de huizen?
Verder zie ik al meteen een conflict opdoemen: jij wil de tuin om je kinderen te laten spelen, andere mensen zullen die tuin kopen om op een ligstoel een boek te lezen. En 1200 m2 is nu ook weer niet zo groot dat je het ene kan doen zonder dat de andere er last van heeft.
In een park is dat anders, daar schik je je naar de gemeenschappelijk karakter en ga je desnoods ergens anders je boek lezen. maar in je 'eigen' tuin kan ik me voorstellen dat je niet constant zo'n compromissen wil moeten sluiten.

Nee, ik blijf er bij, ik zie zo'n gemeenschappelijke tuin sneller een last worden dan een zegen. En je analogie met de gemeenschappelijke delen van een appartement gaat ook niet echt op natuurlijk. Daar gaat het om puur utilitaire delen van een gebouw (de gang, de lift,...). Niemand wil in de gang zijn hond vrij laten rondlopen, niemand wil in de lift barbecueën. Er gaat geen communiefeest worden georganiseerd in de parking van je flatgebouw.

De tuin zou op beide manieren bereikbaar zijn: via de achterkant van de huizen maar ook is er op één punt een toegang tot de straat, afgesloten met een poort waarvan enkel de deelnemers een sleutel hebben.

Uiteraard akkoord over het principe van "goede afspraken".

Laat me duidelijk zijn: ik zou het zelf ook wel graag hebben als ik daarop zou kunnen intekenen, maar je moet goed rekening houden met wie je buren zijn en wie je zelf bent. Gezien de voorgeschiedenis tussen Mac-bc en zijn buren ivm lichtinval, lijkt het me voor mac-bc eigenlijk af te raden.

Dié buren kunnen niet meedoen. Anders zouden we zelfs niet overwogen hebben om in te stappen.

Ik las zonet dit in de krant over "wonen in eigen streek":

Het Vlaams Parlement heeft woensdag het licht op groen gezet voor het decreet ‘Wonen in eigen streek’ (WIES). Die tekst voorziet dat gemeenten met hoge vastgoedprijzen gronden of woningen kunnen voorbehouden voor mensen die een band hebben met de gemeente.

Dit zouden de voorwaarden zijn:

Kopers moeten aan drie voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen: minstens vijf opeenvolgende jaren in de afgelopen tien jaar zijn ingeschreven in de betrokken gemeente of een Vlaamse buurgemeente, nog geen vastgoed bezitten en een loon hebben onder een nog exact te bepalen grens. Minister Diependaele spreekt alvast van een grens van 45.000 euro voor een alleenstaande en 70.000 euro voor een koppel. Als de woning langer dan negen maanden te koop staat, vervallen de criteria en wordt het pand weer voor iedereen beschikbaar.

Maar ja... Dat wil dan eigenlijk zeggen dat mensen zoals ikzelf (single met loon iets boven dat bedrag) weer compleet uit de boot gaan vallen?
Ik hoef geen korting te krijgen, maar dan gaan alle "goedkopere" woningen er waarschijnlijk toch meteen uit naar mensen die wel in die categorie zitten als ze voorrang krijgen op mensen zoals mij?

ik heb zonet snel ingelezen. Het gaat enkel over nieuwbouwprojecten of totaalrenovaties met minstens 5 eenheden. Enkel voor de duurste gemeenten en enkele steden. Het is overigens optioneel, ze hoeven het niet toe te passen. En ze kunnen enkel korting op de grondwaarde geven (50 of 100%).
Ik stel mij daarbij de vraag hoeveel % de grondwaarde van de totaalprijs van een nieuwbouwappartement in een groot project is. Of van een nieuwbouwwoning. Maakt dat echt dat die zaken opeens financieel haalbaar zijn voor mensen die binnen die loonsparameters vallen en geen zak geld van thuis kregen?

Vandaag, na wat moeilijkheden met overschrijvingslimieten, de betaling naar de notaris toe volmaakt. Mijn spaargeld gedecimeerd, maar alles is betaald, alle papieren geregeld.
Nu uitkijken naar de ondertekening van de akte volgende week woensdag zodat we (nogmaals) kunnen verhuizen.
Daarna uitkijken naar de ondertekening van verkoop woning zodat mijn spaargeld terug een serieuze boost krijgt en mijn schulden tov de bank wederom normale bedragen zijn :).

Ondertussen plannen voor klinkerwerken, tuinhuis etc. Voor September zou alles in orde moeten zijn, zodat ik een rustig najaar tegemoet ga.

Ik las zonet dit in de krant over "wonen in eigen streek":

Het Vlaams Parlement heeft woensdag het licht op groen gezet voor het decreet ‘Wonen in eigen streek’ (WIES). Die tekst voorziet dat gemeenten met hoge vastgoedprijzen gronden of woningen kunnen voorbehouden voor mensen die een band hebben met de gemeente.

Dit zouden de voorwaarden zijn:

Kopers moeten aan drie voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen: minstens vijf opeenvolgende jaren in de afgelopen tien jaar zijn ingeschreven in de betrokken gemeente of een Vlaamse buurgemeente, nog geen vastgoed bezitten en een loon hebben onder een nog exact te bepalen grens. Minister Diependaele spreekt alvast van een grens van 45.000 euro voor een alleenstaande en 70.000 euro voor een koppel. Als de woning langer dan negen maanden te koop staat, vervallen de criteria en wordt het pand weer voor iedereen beschikbaar.

Maar ja... Dat wil dan eigenlijk zeggen dat mensen zoals ikzelf (single met loon iets boven dat bedrag) weer compleet uit de boot gaan vallen?
Ik hoef geen korting te krijgen, maar dan gaan alle "goedkopere" woningen er waarschijnlijk toch meteen uit naar mensen die wel in die categorie zitten als ze voorrang krijgen op mensen zoals mij?

Gerommel in de marge waar amper volk recht op heeft maar waar enkele ambtenaren zich weer mee bezig kunnen houden.

Gerommel in de marge waar amper volk recht op heeft maar waar enkele ambtenaren zich weer mee bezig kunnen houden.
Onze laatste vijf regeringen zijn meester in het het uitvinden van zeer blinkende maatregelen maar als je even het blinkende eraf krabt blijkt dat er maar twee man en een paardenkop in aanmerking komt.

Ben helemaal in de war... Ben onlangs bij de hypotheekwinkel langsgeweest om eens te informeren hoeveel ik zou kunnen lenen. Die persoon vertelde me dat van zodra ik een huis bezocht heb en echt interesse heb, dat ik dan naar hypotheekwinkel moet bellen en zij helpen dat verder met alles.

Maar nu zeggen mensen me weeral dat ik zo'n hypotheek winkel niet mag doen en de banken toer moet doen als't zo ver is. Zou goedkoper uitkomen.

Kan iemand me eens heel eenvoudig uitleggen wat de verschillende stappen nu eigenlijk zijn bij het kopen van een woning?

- Stap 1: ik ken ongeveer het bedrag dat ik kan lenen.
- Stap 2: pand bezoeken waarin ik geïnteresseerd ben.

Maar dan... Ik bezoek een pand en wil een bod uitbrengen... Op welke manier gebeurt dat het best? Per mail? Per brief? Is er ergens een standaard brief waar zo de opschortende voorwaarden van lening in beschreven staan?

En dan de banken.... Bel ik gewoon verschillende banken voor een afspraak? Laat ik hen dan gewoon het immo zoekertje van de website zien of geeft zo'n immomakelaar iets mee dat je aan de bank kan tonen?

En op welk moment zoek ik een notaris?

Ik weet dat dit ontzettend stomme vragen zijn, maar 'k vind het allemaal niet zo duidelijk. En ik weet dat er websites zijn met info, maar vind ook veel verschillende info.

Dus wie oh wie kan me eens in eenvoudige stappen uitleggen hoe alles in elkaar zit?

Ben helemaal in de war... Ben onlangs bij de hypotheekwinkel langsgeweest om eens te informeren hoeveel ik zou kunnen lenen. Die persoon vertelde me dat van zodra ik een huis bezocht heb en echt interesse heb, dat ik dan naar hypotheekwinkel moet bellen en zij helpen dat verder met alles.

Maar nu zeggen mensen me weeral dat ik zo'n hypotheek winkel niet mag doen en de banken toer moet doen als't zo ver is. Zou goedkoper uitkomen.

Kan iemand me eens heel eenvoudig uitleggen wat de verschillende stappen nu eigenlijk zijn bij het kopen van een woning?

- Stap 1: ik ken ongeveer het bedrag dat ik kan lenen.
- Stap 2: pand bezoeken waarin ik geïnteresseerd ben.

Maar dan... Ik bezoek een pand en wil een bod uitbrengen... Op welke manier gebeurt dat het best? Per mail? Per brief? Is er ergens een standaard brief waar zo de opschortende voorwaarden van lening in beschreven staan?

En dan de banken.... Bel ik gewoon verschillende banken voor een afspraak? Laat ik hen dan gewoon het immo zoekertje van de website zien of geeft zo'n immomakelaar iets mee dat je aan de bank kan tonen?

En op welk moment zoek ik een notaris?

Ik weet dat dit ontzettend stomme vragen zijn, maar 'k vind het allemaal niet zo duidelijk. En ik weet dat er websites zijn met info, maar vind ook veel verschillende info.

Dus wie oh wie kan me eens in eenvoudige stappen uitleggen hoe alles in elkaar zit?
1) bekijk hoeveel je ongeveer kan lenen, via hypotheekwinkel of via bank
2) woning zoeken
3) als je een bod wil uitbrengen: notaris contacteren en bodformulier van de verkoper/makelaar laten nalezen, of een standaardbodformulier vragen als er nog geen is
4) als bod in orde is: compromis tekenen en eerst laten nakijken door je notaris
5) banken nog eens vergelijken, al dan niet ook hypotheekwinkel raadplegen
6) bank kiezen, en met de getekende compromis kan je bij de banken je officiele documenten laten voorbereiden
7) kredietakten en verkoopakte tekenen bij de notaris, ten laatste binnen 4 maanden na de compromis

1) bekijk hoeveel je ongeveer kan lenen, via hypotheekwinkel of via bank
2) woning zoeken
3) als je een bod wil uitbrengen: notaris contacteren en bodformulier van de verkoper/makelaar laten nalezen, of een standaardbodformulier vragen als er nog geen is
4) als bod in orde is: compromis tekenen en eerst laten nakijken door je notaris
5) banken nog eens vergelijken, al dan niet ook hypotheekwinkel raadplegen
6) bank kiezen, en met de getekende compromis kan je bij de banken je officiele documenten laten voorbereiden
7) kredietakten en verkoopakte tekenen bij de notaris, ten laatste binnen 4 maanden na de compromis
Super, thx voor de opsomming!

Wel nog een vraag bij stap 3... Kost dat meteen geld?
Want wat als er meerdere kandidaat kopers een bod uitbrengen? Dan kan ik bij elke woning waar ik naast grijp nadien terug de notaris contacteren bij een nieuw pand?

Keytrade vind ik een heel goeie om mee te starten om te zien hoeveel je kan lenen en aan welk procent. Online in enkele minuten en klaar. Die scoren qua procent goed tot gemiddeld.

Laat idd je compromis altijd nalezen op instinkers! Sommige makelaars verstoppen er zaken in die een leek niet snel zal opvallen maar een notaris naar eigen keuze wel!

Best starten bij je eigen huisbank voor een goed startpunt. Maar het is enkele weken afspraken maken en tijd "verspillen"...

En nog een tip: stort nooit je voorschot bij de makelaar, zelfs al staat dat in de compromis! Je stort bij je eigen notaris en geeft het betaalbewijs af aan het makelaarskantoor.

Super, thx voor de opsomming!

Wel nog een vraag bij stap 3... Kost dat meteen geld?
Want wat als er meerdere kandidaat kopers een bod uitbrengen? Dan kan ik bij elke woning waar ik naast grijp nadien terug de notaris contacteren bij een nieuw pand?
Je betaalt pas iets (het voorschot) als de compromis door beide partijen wordt ondertekend.

Je zal niet bij elk bod een notaris moeten contacteren, soms is dat "standaardblad" maar enkele lijnen. 😉
Veel meer dan " voor pand x gelegen te blabla bied ik xyz euro, onder voorbehoud van het verkrijgen van een hypothecaire lening. Dit bod is geldig tot datum x, uur y." Moet daar niet in staan.

Let wel dat een bod bindend is. Dus zeker niet zomaar tegelijk bieden op twee panden.

Zet ook altijd een (korte) geldigheidstermijn op je bod. Enerzijds om jezelf te beschermen en vrij genoeg te laten, en anderzijds om de tegenpartij onder wat (valse) druk te zetten om akkoord te gaan of minstens toch snel te reageren.

De reden dat mensen "hypotheekwinkel" afraden om bij te lenen, is omdat zij zelden de goedkoopste zijn. Ze verkopen eigenlijk een lening door van een andere bank en pakken daar wat marge op.

Indeed, hypotheekwinkel gewoon links laten liggen. Volg het stappenplan van @Mulan.
  1. Zorg dat ge zo snel mogelijk iets op papier hebt (bvb van een online bank zoals hellobank of uw thuisbank) om een idee van uw leencapaciteit te hebben (dus al voor dat ge een bod doet)
  2. Wanneer ge dan een bod hebt gedaan, mail dat papier gewoon naar zoveel mogelijk banken met "hey ik heb dit aanbod, kunnen jullie daaronder en is het nuttig dat ik langskom?".
  3. Rinse and repeat met steeds uw beste offer.

De reden dat mensen "hypotheekwinkel" afraden om bij te lenen, is omdat zij zelden de goedkoopste zijn. Ze verkopen eigenlijk een lening door van een andere bank en pakken daar wat marge op.

Plus, de hypotheekwinkel zal niet proberen om zo ver mogelijk te negotiëren op basis van jouw specifieke situatie, banken tegen elkaar uitspelen, etc. wat je zelf normaal gezien wel doet als je de ronde doet van banken voor een hypotheek.

Net eventjes gekeken op keytrade hoeveel ik nu zou moeten afbetalen indien ik in 2023 ipv 2021 (aan 1%) zou moeten lenen...
Net geen 180 euro/maand verschil.
Het verschil in inkomen is nu wel vergelijkbaar dus +- een status quo wat betreft het maandelijkse percentage aan inkomen dat naar de hypotheek zou gaan.

Als ik de prijzen van de huizen in mijn "categorie" bekijk, liggen die wel +-30k hoger nu. Met dat verschil wel dat je in 2021 moest opbieden en een vraagprijs eerder een startprijs was en je nu wel weer een bod onder de vraagprijs kan doen zonder uitgelachen te worden.

Om de mensen die nu aan het zoeken zijn toch een beetje goede moed te geven. 😉 Good luck! 🤞

Terug
Bovenaan