Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ja, in een gemeenschap zullen er altijd tegengestelde belangen zijn. In een appartement gaat het dan over binnensijpelend water en schimmel in uw living, in een tuin gaat het over "oei, het onkruid staat wat te hoog". Om het met een boutade te zeggen.

Of zie ik dat nu zo optimistisch in?

Ik denk dat het dan eerder zal gaan over waarom moeten we zoveel betalen voor dat onderhoud van de groep die zegt 'oei het onkruid staat wat hoog' vs de groep die zegt 'omg er is 1 stuk onkruid te zien'

Forse stellingen hier over de gemeenschappelijke tuin. Stellingen die ik initieel ook had als reflex maar bij nader inzien wel wat getemperd zijn.
Is jullie mening bijvoorbeeld even radicaal over om het even welk appartement, waarvan de gemeenschappelijke delen evenzeer onderworpen zijn aan een gemeenschap (VME)? Terwijl een tuin volgens mij minder impact heeft dan de gemeenschappelijke delen van een gebouw.
- Een gebouw heeft vaak noodzakelijke ingrepen nodig. Gaande van schade, tot wettelijke vereisten rond energiezuinigheid, enzovoort. Dit heeft ook een veel grotere en directere impact op de levenskwaliteit.
- Een tuin heeft daarentegen wel onderhoud nodig maar de noodzakelijkheid daarvan is veel minder groot. De stakes zijn minder hoog en dus ook minder groot risico op conflict.

Ja, in een gemeenschap zullen er altijd tegengestelde belangen zijn. In een appartement gaat het dan over binnensijpelend water en schimmel in uw living, in een tuin gaat het over "oei, het onkruid staat wat te hoog". Om het met een boutade te zeggen.

Gezien je veelvuldige teleurstellingen in de maatschappij zie ik vooral een grote kans dat de gemeenschappelijk tuin jou veel extra ergernissen zal bezorgen. Verschillende mensen hebben verschillende visies over hoe een tuin er moet uit zien en waar die voor moet dienen.

Hoe zou dat dan werken? Mogen enkel mensen participeren die een huis/pand hebben aansluitend op die gemeenschappelijke tuin? Is het dan de bedoeling dat je hoofdzakelijk gebruik maakt van de zone rond jouw huis, of kan de buurman van 200m verder zijn BBQ organiseren net voor jouw private tuin, waardoor jij weer een stuk verder moet voor jouw bbq?

Een gemeenschappelijk tuin zal zeker waarde toevoegen aan je huis, of het waarde zal toevoegen aan je leven is een andere vraag.

Forse stellingen hier over de gemeenschappelijke tuin. Stellingen die ik initieel ook had als reflex maar bij nader inzien wel wat getemperd zijn.
Is jullie mening bijvoorbeeld even radicaal over om het even welk appartement, waarvan de gemeenschappelijke delen evenzeer onderworpen zijn aan een gemeenschap (VME)? Terwijl een tuin volgens mij minder impact heeft dan de gemeenschappelijke delen van een gebouw.
- Een gebouw heeft vaak noodzakelijke ingrepen nodig. Gaande van schade, tot wettelijke vereisten rond energiezuinigheid, enzovoort. Dit heeft ook een veel grotere en directere impact op de levenskwaliteit.
- Een tuin heeft daarentegen wel onderhoud nodig maar de noodzakelijkheid daarvan is veel minder groot. De stakes zijn minder hoog en dus ook minder groot risico op conflict.

Ik zou mij vooral afvragen of ik mijn 'aandeel' terug kan verkopen.
Als dat snel, makkelijk en goedkoop kan, lijkt het mij de sprong waard.

Een kameraad van mij had zoiets in Gent. Een klein perceel met een mini-koer. En dan een tuinhek geplaatst naar een groot groen perceel met speeltuigen. Alleen...dat was gewoon een klein parkje van stad Gent. Kostte hem niets en hij had er geen onderhoud aan, en uiteindelijk was dat ook quasi enkel gedeeld met zijn buren.

Lijkt mij alsof iemand z'n tuin wil 'verkavelen' en op zoek is naar de jackpot. 1200 m2 aan €320/m2, als ik het goed begrijp.
Verkoopt hij het in grotere stukken dan kan hij nooit die prijs per m2 krijgen. En waarschijnlijk is het in de praktijk onmogelijk om dat op te delen in heel veel kleine privétuintjes. Dus probeert hij het zo.

Voor mij zou het een dikke vette nee zijn. Een gemeenschappelijke tuin, dat noem ik gewoon een park, een speelweide of een plukweide. Daar ga ik geen tienduizenden euro's aan geven.

Ik zou mij vooral afvragen of ik mijn 'aandeel' terug kan verkopen.
Als dat snel, makkelijk en goedkoop kan, lijkt het mij de sprong waard.

Dat zou makkelijk en goedkoop kunnen.
Maar snel? Dat zal afhangen van of er mensen op dat moment op de wachtlijst staan om in te stappen. Kan dus onmiddellijk zijn of heel lang duren.

Een kameraad van mij had zoiets in Gent. Een klein perceel met een mini-koer. En dan een tuinhek geplaatst naar een groot groen perceel met speeltuigen. Alleen...dat was gewoon een klein parkje van stad Gent. Kostte hem niets en hij had er geen onderhoud aan, en uiteindelijk was dat ook quasi enkel gedeeld met zijn buren.

Lijkt mij alsof iemand z'n tuin wil 'verkavelen' en op zoek is naar de jackpot. 1200 m2 aan €320/m2, als ik het goed begrijp.
Verkoopt hij het in grotere stukken dan kan hij nooit die prijs per m2 krijgen. En waarschijnlijk is het in de praktijk onmogelijk om dat op te delen in heel veel kleine privétuintjes. Dus probeert hij het zo.

Voor mij zou het een dikke vette nee zijn. Een gemeenschappelijke tuin, dat noem ik gewoon een park, een speelweide of een plukweide. Daar ga ik geen tienduizenden euro's aan geven.

Woon je zelf in een stadsomgeving met kinderen?

Het nadeel van een openbaar park is namelijk dat het vrij toegankelijk is voor iedereen en dat je dus als ouder tot een zekere leeftijd telkens moet meegaan voor een minimum aan toezicht. Tijd die je anders in leukere of nuttigere dingen kan steken. In dat opzicht is het wel duidelijk een meerwaarde t.o.v. een openbaar stadspark.

Het nadeel van een openbaar park is namelijk dat het vrij toegankelijk is voor iedereen en dat je dus als ouder tot een zekere leeftijd telkens moet meegaan voor een minimum aan toezicht. Tijd die je anders in leukere of nuttigere dingen kan steken. In dat opzicht is het wel duidelijk een meerwaarde t.o.v. een openbaar stadspark.
Zo'n gezamelijke tuin, indien toegankelijk vanaf straat met een of andere badge/sleutel, is natuurlijk ook een vrijgeleide om iedereen toe te laten, hé. Da's al wat anders dan als het een privé-tuin is enkel via de woningen toegankelijk (waarbij je éccht via een woning binnenmoet, dus niet een poortje dat iemand bewust altijd kan openlaten voor zijn vrienden).

Het kan een héél goed initiatief zijn, maar:
- zorg dat je goeie afspraken hebt en weet wat de gevolgen kan zijn
- rekening houdt dat niet iedereen afspraken ook zal naleven zoals jij het wil en dat je daarmee kan leven.

Een gemeenschappelijke tuin is een beetje een contradictie.

Een tuin is een plek waar je uw ding kan doen. Wil je een parasol? Wil je een barbeque? Wil je snachts om 4 uur in de tuinzetel een boek lezen? Wil je vijver?

Een tuin is discretie. Heb je iets op de tuintafel laten liggen? Succes als er discussie van komt.

of iemand is overtuigd dat iemand zijn iphone gestolen heeft in de tuin, of 1 van de kinderen heeft iets kapot gemaakt of...

Het is allemaal doenbaar als je met redelijke mensen te maken hebt. Als je daar met een ambetanterik ofzo te maken hebt, wordt het verhaal snel heel gecompliceerd.

Een gemeenschappelijk tuin heeft een naam: een park.

En hoe je dat regelt met huisdieren is me helemaal al niet duidelijk. Een hond of een kat kent de regels niet en krijg je ook niet uitgelegd.

Woon je zelf in een stadsomgeving met kinderen?

Ik woon in suburbia. Dus we hebben onze eigen tuin en daarachter is er nog een hectare 'parkje' van de gemeente.

Is die gemeenschappelijke tuin waarover jij spreekt bereikbaar via de straat, of enkel via de achterkant van de huizen?
Verder zie ik al meteen een conflict opdoemen: jij wil de tuin om je kinderen te laten spelen, andere mensen zullen die tuin kopen om op een ligstoel een boek te lezen. En 1200 m2 is nu ook weer niet zo groot dat je het ene kan doen zonder dat de andere er last van heeft.
In een park is dat anders, daar schik je je naar de gemeenschappelijk karakter en ga je desnoods ergens anders je boek lezen. maar in je 'eigen' tuin kan ik me voorstellen dat je niet constant zo'n compromissen wil moeten sluiten.

Nee, ik blijf er bij, ik zie zo'n gemeenschappelijke tuin sneller een last worden dan een zegen. En je analogie met de gemeenschappelijke delen van een appartement gaat ook niet echt op natuurlijk. Daar gaat het om puur utilitaire delen van een gebouw (de gang, de lift,...). Niemand wil in de gang zijn hond vrij laten rondlopen, niemand wil in de lift barbecueën. Er gaat geen communiefeest worden georganiseerd in de parking van je flatgebouw.

Heel veel negatieve reacties over een 'gedeelde tuin'. Ik zelf woon ook in het Gentse, op een woonerf waar er een stuk 'gemeenschappelijke tuin' is.
Met een minimum aan kosten hebben we daar een leuk plekje van gemaakt, een speeltoestel voor kinderen op gezet, bankjes, boompjes, ...
Het is een echte sociale plek geworden op ons woonerf waar je regelmatig een leuke babbel kunt doen.

Er zijn hier al woningen (opnieuw) verkocht / opnieuw verhuurd op het woonerf, en dat gemeenschappelijk stukje tuin blijkt een zeer aantrekkelijke troef en meerwaarde te zijn. Zeker voor koppels met kinderen is een afgesloten, veilig stukje groen echt belangrijk.

Ik denk dat veel mensen hier reageren vanuit een niet stedelijke context. Binnen stedelijk gebied is elk stukje groen waardevol en de prijs is er meestal ook naar.

Ik moet er wel bij zeggen: we hebben ook nog allemaal aparte tuinen. Willen we onze privé, dan kan dat perfect.
Er zijn duidelijke regels over wat kan en niet kan. (bv: uw parasols zetten, bbq'en, etc)
Onderhoud doen we zelf in beurtrollen. (kostenplaatje van onderhoud is belangrijk?)
Het is ook 'maar' een woonerf met 12 woningen, hoe meer mensen = hoe meer miserie...

Wat je zeker moet doen:
Duidelijk vragen naar de regels van het gemeenschappelijk parkje. Is er nog niets opgesteld, wacht men op dit op te maken na afspraken op 1ste syndicvergadering, pols dan eens bij uw buren welke visie zij er op nahouden?
Zou er iemand syndic willen worden? Laat eens offerte maken voor onderhoud, want het is blijkbaar vrij groot? (zodat je een idee hebt)
Zitten er erfdienstbaarheden op? Kan je het zomaar verkopen, samen met je woning? Of moet je verplicht terug verkopen aan de 'mede eigenaars'?
Is men van plan om het in te richten met iets? Picknick tafels, speeltoestellen voor kinderen, zwembad, ...
Veel vragen waar je eerst een antwoord op moet zoeken.

Ik moet er wel bij zeggen: we hebben ook nog allemaal aparte tuinen. Willen we onze privé, dan kan dat perfect.
Er zijn duidelijke regels over wat kan en niet kan. (bv: uw parasols zetten, bbq'en, etc)
Onderhoud doen we zelf in beurtrollen. (kostenplaatje van onderhoud is belangrijk?)
Het is ook 'maar' een woonerf met 12 woningen, hoe meer mensen = hoe meer miserie...
Ik val over 1 puntje: "onderhoud'. Héél goed oppassen hiermee, want een werkloze of zieke mag (in bijna alle gevallen) het onderhoud van gemeenschappelijk eigendom niet doen. En hij kan natuurlijk ook niet gedwongen worden om iemand aan te stellen die dat voor hen doet.

Als je zoiets doet, kies dan ALTIJD voor een onderhoud door een professionele OF zuiver op vrijwillige basis (waardoor het wss een beperkt aantal mensen zal zijn die dit zal wileln doen), maar dan mét een deftige verzekering (en ook dat is niet vrij van discussie of het zwartwerk is of niet).

Wat je zeker moet doen:
Duidelijk vragen naar de regels van het gemeenschappelijk parkje. Is er nog niets opgesteld, wacht men op dit op te maken na afspraken op 1ste syndicvergadering, pols dan eens bij uw buren welke visie zij er op nahouden?
Zou er iemand syndic willen worden? Laat eens offerte maken voor onderhoud, want het is blijkbaar vrij groot? (zodat je een idee hebt)
Zitten er erfdienstbaarheden op? Kan je het zomaar verkopen, samen met je woning? Of moet je verplicht terug verkopen aan de 'mede eigenaars'?
Is men van plan om het in te richten met iets? Picknick tafels, speeltoestellen voor kinderen, zwembad, ...
Veel vragen waar je eerst een antwoord op moet zoeken.
Dit zeker ook.

EN maak dat je héél duidelijk weet wat de mogelijks bijkomende kosten zijn: bvb afscheiding tussen de woningen en de tuin (ook voor zij die géén stuk van de tuin willen), dat zal voor de helft ten laste zijn van alle eigenaars van de tuin. En als er veel eigenaars zijn, dan is de kans groot dat je bij een overlijden wel al rap eens met véél partijen aan tafel zal zitten. Verschiet dus niet dat de onderhoudskost incl syndic nogal groot kan zijn.

Laat me duidelijk zijn: ik zou het zelf ook wel graag hebben als ik daarop zou kunnen intekenen, maar je moet goed rekening houden met wie je buren zijn en wie je zelf bent. Gezien de voorgeschiedenis tussen Mac-bc en zijn buren ivm lichtinval, lijkt het me voor mac-bc eigenlijk af te raden.

Ik zou toch eisen dat er eerst een plan op tafel komt vooraleer ik er wil instappen. Hoe gaat die tuin eruit zien en hoe gebeurt het onderhoud?
Sommigen zullen een (zwem)vijver willen, anderen met kleine kinderen zien dat dan misschien liever niet.
De ene ziet niets liever dan een perfect gemillimeteerd gazon, de andere liever een wilde tuin zoals die van Ugar.
...

Als er een duidelijk plan is hoe alles er uit zal zien, is de kans op conflicten al veel kleiner. Al schiet de kost per eigenaar natuurlijk de hoogte in door het aanstellen van een tuinarchitect, de aanleg van alles, ...

Ik zou zelf eens durven nagaan of jullie dit gezamelijk kunnen doorverkopen aan de gemeente waarbij jullie erfpacht behouden voor x-aantal jaar maar de gemeente dan instaat voor de inrichting en/of onderhoud.

We komen veel interessante woningen tegen in woonwijken.
We zijn hier wat sceptisch over vanwege de haven (geurlast, slechte luchtkwaliteit, ...). Kent iemand hier op het forum deze regio goed?

Laatst bewerkt:
We zouden morgen meedoen met een biddit bieding.
Zijn er trucs? (limiet direct inzetten of beter telkens wachten tot eind verlengtermijn?)
Voorwaarden hebben we al nagelezen en ook laten nakijken door notaris

We zouden morgen meedoen met een biddit bieding.
Zijn er trucs? (limiet direct inzetten of beter telkens wachten tot eind verlengtermijn?)
Voorwaarden hebben we al nagelezen en ook laten nakijken door notaris
Verder zoeken. Biddit is heel venijnig vonden wij.
Misschien niet van toepassing maar je bent er van op de hoogte dat je hypotheek binnen zes weken rond moet zijn?

Zoals bij elk biedspel/veiling: bepaal vooraf een absoluut maximum en hou je hieraan, ook als de emoties de overhand nemen.

Biddit is idd venijnig, er zijn geen opschortende voorwaarden voor een lening mogelijk dus je moet al heel zeker zijn van het financiële plaatje. Hou er ook rekening mee dat elk bod bindend is, dus zelfs al heb je de veiling niet gewonnen kan men binnen de 10 werkdagen nog komen aankloppen indien de hogere bieders toch niet zouden verder gaan met de aankoop.
De verkoper kan de verkoop ook annuleren als hij vindt dat het winnende bod te laag.

Trucs zijn er niet echt, breng zo snel mogelijk een bod uit als je echt interesse hebt. Indien er de laatste 5 minuten toch nog een bod komt wordt de biedingsperiode verlengd, en kan je nog extra gaan bieden. Dat is enkel mogelijk indien je voor de verlengingsperiode al hebt geboden.
En bepaal een maximumprijs en hou je daar strikt aan.

Bedankt voor jullie advies. Zijn op nr 2 geëindigd tegenover een automatische bieder. (Dus 1000 boven onze maximum)
Tevreden van de leercurve en goede prijsinschatting van ons.

Bedankt voor jullie advies. Zijn op nr 2 geëindigd tegenover een automatische bieder. (Dus 1000 boven onze maximum)
Tevreden van de leercurve en goede prijsinschatting van ons.
Nog een tip (denk ik toch): geef direct de prijs die je het zeker waard vindt. Dat mag lager zijn dan het maximum dat je er wil voor geven, maar geef de mensen niet de kans om telkens met 1000 euro hoger te gaan, want er zijn mensen die zo toch nét boven hun eigen limiet zullen gaan, terwijl ze dat mogelijks niet doen als je de prijs in 1 keer direct X euro hoger zet.

Ja, de kans bestaat dat je dan mss méér betaalt dan anders, maar zolang het de prijs is die je er zéker voor wil geven, kan je jezelf niet verwijten.

Nog een tip (denk ik toch): geef direct de prijs die je het zeker waard vindt. Dat mag lager zijn dan het maximum dat je er wil voor geven, maar geef de mensen niet de kans om telkens met 1000 euro hoger te gaan, want er zijn mensen die zo toch nét boven hun eigen limiet zullen gaan, terwijl ze dat mogelijks niet doen als je de prijs in 1 keer direct X euro hoger zet.

Ja, de kans bestaat dat je dan mss méér betaalt dan anders, maar zolang het de prijs is die je er zéker voor wil geven, kan je jezelf niet verwijten.

Denk dat dat in alle gevallen een goede tip is. Ik heb vrienden die onder de vraagprijs boden, terwijl ze de vraagprijs over hadden. Huis is verkocht aan anderen voor de vraagprijs. Dat is balen dan natuurlijk.

Wij hebben een bod gedaan onder de vraagprijs met de vermelding dat dat ons enig bod is en 24h geldig. Dat heeft gewerkt, maar het was duurder geprijsd en minder geinteresseerden.

Denk dat dat in alle gevallen een goede tip is. Ik heb vrienden die onder de vraagprijs boden, terwijl ze de vraagprijs over hadden. Huis is verkocht aan anderen voor de vraagprijs. Dat is balen dan natuurlijk.

Wij hebben een bod gedaan onder de vraagprijs met de vermelding dat dat ons enig bod is en 24h geldig. Dat heeft gewerkt, maar het was duurder geprijsd en minder geinteresseerden.
gaat over biddit -> is anders denk ik

Terug
Bovenaan