Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Bedankt alvast voor jullie advies.
Trade off hier thuis (ikzelf vs mijn vrouw) loopt soms zeer emotioneel.
Vrouw wil ruimte en goed gevoel. Vind ze perfect bij woning '90/00. Het future proof gehalte boeit haar weinig...
Ikzelf wil een wat meer rustige locatie maar liefst zo future proof mogelijk. Zeer moeilijk te vinden.
A ja ruimte

Wel dan moet je ook een ruim budget hebben of de gevolgen dragen ipv dat de overheid weer alles moet financieren en dat geld dan maar gaat halen bij dezelfde bevolking + mensen die wel de moeite hebben gedaan om kleiner/energiezuiniger te gaan wonen

1) hoe formuleer je best een opschortende voorwaarde in verband met het bekomen van een lening?

2) welke opschortende voorwaarden zijn common/hebben jullie als kopers gebruikt?

Wij hebben volgende gewoon gebruikt:
Ons bod bedraagt: €XXXX en is geldig tot maandag XXXXX.

Dit met opschortende voorwaarde dat er een gunstig asbestattest zal beschikbaar zijn bij akte en het verkrijgen van een lening.

Om de tijd te doden tot de akte (28 Juni)...
Bovenverdieping is ook getekend, met hulp van de kinderen voor de inrichting van hun kamer.
Mijn zoontje wil het stapelbed dat we gekocht hadden om de jongens op 1 kamer te kunnen leggen omdat we nog geen huis gingen kopen...
De berging is nog leeg, maar daar zullen wss gewoon kasten komen te staan om speelgoed/beddegoed op te bergen en mijn vriendin zal daar wss haar strijk doen.

52959388899_2e035e9161_z.jpg

52959627140_ee39064021_z.jpg

1) hoe formuleer je best een opschortende voorwaarde in verband met het bekomen van een lening?

2) welke opschortende voorwaarden zijn common/hebben jullie als kopers gebruikt?

Best een bedrag inzetten, als je opschortende voorwaarde 50% van je bod is komt dat wat beter over dan bvb 95%.

Als 2de om te vermijden dat je aan een slechte veel te hoge hypotheek kan vastzitten van 100% bvb (sommige banken doen dat nog).

Laatst bewerkt:

In onze compromis werd dit opgenomen:

Partijen sluiten deze overeenkomst af onder de opschortende voorwaarde van het door de koper verkrijgen van een financiering binnen de maand vanaf de ondertekening dezer, tegen de volgende voorwaarden:

- Minimale som van de financiering: € ………………………………………………………
- Maximaal rentetarief: ………………………
- Minimale looptijd van de financiering: ………………………………………..

De koper verbindt er zich toe alle mogelijke inspanningen te leveren om de financiering te bekomen. De koper zal daartoe een financieringsaanvraag indienen bij een bankinstelling binnen de 8 dagen na ondertekening onderhavige overeenkomst en minimaal bij 2 financiële instellingen navraag doen omtrent het verkrijgen van een financiering in geval van negatief advies van de voorgaande bankinstelling.

Deze opschortende voorwaarde geldt voor beide partijen. Indien de financiering niet wordt toegestaan en de koper niettemin de overeenkomst wenst te laten doorgaan en dus van de opschortende voorwaarde afstand doet, zal de koper aan de verkoper een financieel plan dienen voor te leggen. Niettemin is de verkoper in dit geval gerechtigd voornoemd financieel plan als ontoereikend te beschouwen, de niet-naleving van de opschortende voorwaarde in te roepen en dus de overeenkomst als niet-totstandgekomen te beschouwen.

De koper zal onweerlegbaar worden vermoed definitief te hebben verzaakt aan het inroepen van deze opschortende voorwaarde in zijn voordeel, indien hij niet meedeelt, uiterlijk binnen de maand vanaf heden, bij aangetekend schrijven gericht aan de notaris van de verkoper een dergelijk krediet niet te kunnen bekomen en hierbij minstens 1 origineel attest voegt afgeleverd door een in België werkzame financiële instellingen waarin bevestigd wordt dat hem een dergelijk krediet niet kan worden verstrekt.

We hebben dan de volledige koopsom als bedrag gegeven, het rentetarief dat de bank ons wou geven op dat moment (we hadden al verkennende gesprekken gedaan)

We hebben dan de volledige koopsom als bedrag gegeven, het rentetarief dat de bank ons wou geven op dat moment (we hadden al verkennende gesprekken gedaan)
Dat maximum rentetarief is wel een vrij strenge/losse voorwaarde. Ik zou als verkoper hier toch wat tegen protesteren hoor. Lijkt bijna een vrijgeleide om eronderuit te kunnen komen.

Dat maximum rentetarief is wel een vrij strenge/losse voorwaarde. Ik zou als verkoper hier toch wat tegen protesteren hoor. Lijkt bijna een vrijgeleide om eronderuit te kunnen komen.
Idd.
Als verkoper zou ik door de twee laatste lijnen al een dikke streep zetten.

Idem, daarmee verplicht je eigenlijk de verkoper om zelf marktonderzoek te doen naar wat gangbare/realistische tarieven zijn.
Stel dat ik daar nu 2% rentevoet zou invullen kan ik onder eender welke compromis uit komen...

In volle Covidperiode heb ik 5x een bod gedaan, waarvan ik 4x te horen kreeg dat enkel een bod zonder enige opschortende voorwaarde zou overwogen worden.

Er zijn géén opschortende voorwaarden die common zijn. Besef dat élke opschortende voorwaarde je kans doet stijgen dat je niet de woning krijgt.

Dingen zoals een "op voorwaarde van gunstig asbestattest" enzo zijn natuurlijk wél logisch als de verkoper die documenten nog niet voorzag, maar anders maak je dat je je huiswerk op voorhand doet, tenzij je weet dat de woning al even te koop staat, dan kan een opschortende voorwaarde wel.

Als verkoper neem je een risico dat je verkoop niet doorgaat bij overlijden/zware ziekte van een persoon (waardoor hij geen lening meer kan krijgen).

Ik bedoel maar, tussen mijn leeftijdsgenoten zitten er veel die dat gewoonweg niet meer doen.
Hemdjesdragers uitgezonderd natuurlijk, maar daar zelfs zijn ook strijkloze oplossingen voor (kreukvrije hemdjes).

Dus een "strijkruimte" lijkt me een wat out of date eis voor een huis, maar dat ben ik natuurlijk.

Ik bedoel maar, tussen mijn leeftijdsgenoten zitten er veel die dat gewoonweg niet meer doen.
Hemdjesdragers uitgezonderd natuurlijk, maar daar zelfs zijn ook strijkloze oplossingen voor (kreukvrije hemdjes).

Dus een "strijkruimte" lijkt me een wat out of date eis voor een huis, maar dat ben ik natuurlijk.
Ik streek vroeger alles, ook kousen en slips bvb, zo ben ik opgevoed.
Nu strijk ik mss nog 5x per jaar. Zowel de wasmachine als droogkast hebben een antikreukprogramma waardoor je, als je die warm vouwt, geen enkel verschil ziet in 90% van de kledingstukken tussen gevouwen of gestreken. Enige wat ik wel nog strijk zijn jurkjes omdat de zomen dan niet plat zijn, en sommige bloesjes. Luxe! 😇

Off-topic, maar niet al die kreukvrije hemden zijn even kreukvrij. Ik strijk af en toe wel eens, niet mijn hemden (na wat proberen genoeg écht kreukvrije merken gevonden) maar af en toe een jeans die teveel accordeon geworden is.

Maar ik zou er ook geen aparte vrije ruimte voor voorzien, ik strijk liever in de woonkamer, slaapkamer of bureau dan ergens in een berging.

waar doe jij je strijk? :p

Ik strijk niet... dat zit niet in mijn takenpakket. Ik kan het wel, heb het vroeger als single nog wel gedaan.
Mijn vriendin strijkte vroeger ALLES, maar dat hoeft van mij niet. Met slim gebruik van wasprogramma's en droogkast kan je strijken tot een minimum beperken. Er zijn veel betere en plezantere taken in het huishouden als dat.

Dat was helemaal geen eis hoor, die ruimte is er gewoon.

Maar ik zou er ook geen aparte vrije ruimte voor voorzien, ik strijk liever in de woonkamer, slaapkamer of bureau dan ergens in een berging.

Ze strijkt nu ook in de berging.
Strijken stoft toch wel wat en dus liever in een vrije ruimte die je daarna makkelijk kan stofzuigen. Mijn vriendin heeft ook gewoon een entertainment systeem met Netflix/disney daar staan zodat ze wat TV kan kijken ondertussen (ze strijkt soms wel eens over haar hand, mja).

Had ik al gezegd dat ik niet tegen rommel kan? Woonkamer en vooral mijn bureau is echt off limits.
Ik smijt alles in de vuilbak wat daar niet op zijn plaats ligt tot grote frustratie van de kinderen en vriendin. In het begin vroegen die waar het lag als ze iets niet vonden, nu weten ze dat ze eerst de vuilbak moeten checken. Maar eigenlijk komt dat na 2 jaar samenwonen niet meer voor.

Laatst bewerkt:

Als verkoper zou ik dat inderdaad ook gedaan hebben. En gevraagd hebben voor 2 attesten voor te leggen van verschillende banken. Maar verkoper heeft er geen probleem van gemaakt met dit in de compromis...

Vandaag ben ik naar een woning gaan kijken. Van de verkopende makelaar heb ik een biedingsformulier meekregen.

Daar staat onder andere op dat bij aanvaarding van het bod de kandidaat-koper een optieprijs verschuldigd is van 10% op de overeengekomen prijs. Dit bedrag moet op een derdenrekening van de verkopende makelaar worden gestort.

Nu, ik heb al wel gehoord van een waarborg of voorschot van 10% wat vaak betaald dient te worden. Maar van een optieprijs nog niet. Tussen een waarborg en een voorschot zit overigens blijkbaar ook nog een belangrijk juridisch verschil heb ik gelezen: de koper blijft eigenaar van de waarborg, terwijl dit bij een voorschot niet zo is. Hoe moet ik een 'optieprijs' plaatsen hierin?

En meest vreemde vind ik dat je de som moet storten op een rekening van de makelaar. Dit is toch meestal bij de notaris? Heeft iemand dit al eens voorgehad?

Terug
Bovenaan