Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dat is toch niet noodzakelijk zo? Doorgaans beperkt die schuine kant zich tot 1 zijde van de kamer.

Alles is in relatie tot grootte en prijs en dit vind ik bvb duur voor schuine kanten te hebben in een slaapkamer. Ikzelf heb ook gebouwd met slaapkamers onder het dak, maar dat was een verplichting. Aangezien die van mij vrij hoog beginnen heb je er ook geen last van, maar je slaapkamerindeling ligt wel grotendeels vast.
Ik kan/kon (huis is verkocht) mijn kleerkast bvb maar op 1 plaats kwijt.

Ik haat schuine muren/plafonds. Ik dacht altijd dat ik daar de uitzondering in was; als ik kijk hoe vaak dat voorkomt in België.
Die schuine plafonds komen meestal door ontieglijk lage kroonlijsthoogtes in de bouwvoorschriften.
Wij hebben gelukkig een volwaardige 2de verdieping kunnen bouwen (kroonlijsthoogte 6m hier, dus het ging net).
Het huis van mijn ouders heeft op de tweede verdieping schuinedaken vanaf een 1,2m hoogte zoiets.
Je kan er aardig wat mee hoor, een bed kan daar bijvoorbeeld perfect staan; alsook een bureau in een hoek.

Dus ik snap je afkeer, maar zooooo heeel erg is dat nu ook weer niet allemaal.
Net zoals de mensen die niet omkunnen met een plafond op 2m40 (momenteel het geval hier) en minstens 2m70 of liefst 3 meter hebben.
Niet elk huis moet hetzelfde zijn, niet iedereen vind een hoge plafond leuk, en niet iedereen ziet een issue in een iets lager (en m.i. gezelliger) plafond op het gelijkvloers (living, berging, inkomhal, ...).

Een schuine wand is beperkend, maar toch ook weer niet. Wij hebben een badkamer waar maar 3 m² niet onder een schuine wand zit (hoogte plafond: 2m35). Toch staat daar een bad, wc en kast onder de schuine wand. 1 of 2 keer per jaar stoot ik me tegen de velux. Daar heb ik wel enkele duizenden euro's voor over.

(de plaatst waar géén schuine wand is, daar staat de deur en een inloopdouche)

Voor slaapkamers zijn schuine wanden absoluut niet noodzakelijk een probleem, zolang de knieschot hoogte tenminste 90cm is. (of 120 als je een hoog bed hebt). Als de badkamer onpraktisch zou worden, kan hier altijd nog voor een dakkapel geopteerd worden.

De ene schuine wand is de andere ook niet hé. Hellingshoek, hoogte waarom de helling begint, is er nog een recht stuk plafond (voor bv. een douche in JPV zijn geval), ..
Ik ben zelf 1.98m en ons huidig huis heeft op de bovenverdieping in alle kamers schuine wanden en dat stoort nergens.

De ene schuine wand is de andere ook niet hé. Hellingshoek, hoogte waarom de helling begint, is er nog een recht stuk plafond (voor bv. een douche in JPV zijn geval), ..
Ik ben zelf 1.98m en ons huidig huis heeft op de bovenverdieping in alle kamers schuine wanden en dat stoort nergens.
Onze buur heeft zelfs een douche in het schuine stuk en dat lukt volgens hem ook (1m80 ongeveer). Maar wegens de verkoopbaarheid + dampafvoer van de woning hebben we dat niet gedaan.

Voor slaapkamers zijn schuine wanden absoluut niet noodzakelijk een probleem, zolang de knieschot hoogte tenminste 90cm is. (of 120 als je een hoog bed hebt). Als de badkamer onpraktisch zou worden, kan hier altijd nog voor een dakkapel geopteerd worden.
Hier enkel slaapkamers boven, schuine wand begint op 1 meter. Ik snap waarom mensen het praktischer vinden om rechte wanden te hebben, maar het voegt in ons huis wel wat toe qua gezelligheid en aankleding vind ik en stoort mij totaal niet.

slightly off topic, maar ik heb gelukkig heel lang thuis kunnen wonen zodat ik perfect wist wat ik wou voor (ik hoop ) de rest van mijn leven.

Toen mijn huis af was, kon ik haast niet wachten om te beginnen met schilderen na 2 jaar, toen alles uitgedroogd was.

Tot mijn grote verbazing, ken ik mensen die al 20 jaar in hun eigen (nieuwe) woning wonen, en nog steeds zijn hun deuren en muren niet behangen of geschilderd.
WTF. dat begrijp ik dus niet . Iets dat van u is, wil je toch zo snel mogelijk volledig naar uw eigen goesting zetten.
Ik moet jullie wellicht niet vertellen hoe die witte schilderdeuren er bv na 20 jaar uit zien. Zwarte doffe plekken waar steeds de handen aan zijn geweest... :help:

slightly off topic, maar ik heb gelukkig heel lang thuis kunnen wonen zodat ik perfect wist wat ik wou voor (ik hoop ) de rest van mijn leven.

Toen mijn huis af was, kon ik haast niet wachten om te beginnen met schilderen na 2 jaar, toen alles uitgedroogd was.

Tot mijn grote verbazing, ken ik mensen die al 20 jaar in hun eigen (nieuwe) woning wonen, en nog steeds zijn hun deuren en muren niet behangen of geschilderd.
WTF. dat begrijp ik dus niet . Iets dat van u is, wil je toch zo snel mogelijk volledig naar uw eigen goesting zetten.
Ik moet jullie wellicht niet vertellen hoe die witte schilderdeuren er bv na 20 jaar uit zien. Zwarte doffe plekken waar steeds de handen aan zijn geweest... :help:
Naar uw eigen goesting kan toch gewoon ook zijn "'t kan me worst wezen of dat nu geschilderd is of niet"?

Wij hebben ons bad onder het schuine stuk. Omdat de velux daar net boven is en omdat het pas schuin wordt vanaf +-1m30 kan ik daar makkelijk recht staan om me af te drogen. Ben +-1m90.
Als we ons bad daar niet plaatsten kon er geen bad én douche in onze badkamer.

Ik versta het sentiment wel, toen we aan het kijken waren voor een upgrade van ons huis wou ik ook enkel rechte muren op de eerste verdieping.
Het maakt het plannen zoveel makkelijker + onder dak is het 's zomers warmer en in de winter kouder.

@TRUMP
Hier zijn de houten binnendeuren en trap ook nog niet vernist.
Al 10 jaar kleine verfspatjes erop + hier en daar toegestopt om erna te vernissen.

Heb het mijn vrouw al paar keer voorgesteld om dit te doen, maar met kleine kinderen in huis wil ze niet dat ons huis dagenlang ernaar zou ruiken.

Ik stoor me daar totaal niet aan en als het voor haar niet hoeft, voor mij ook niet.
(Voor mijn niet gediagnosticeerd autisme zou het wel beter zijn om het te doen, dat is iets in mijn hoofd dat niet afgevinkt is. :laugh: )

Ja, sommige mensen stellen zo'n redelijk simpele dingen soms heel lang uit terwijl dat niet het grote werk of de grote kost is.

De vorige eigenaar van mijn huis was er zo 1: veel plannen maar na 20 jaar niets van uitgevoerd. Terwijl hij nochtans zelf een aannemer is in huizenbouw :)

Het huis dat ik gekocht heb is ook zo, alle grote renovatiewerken hebben ze laten uitvoeren maar nooit de afwerking. Ik zou toch nooit gedurende jaren in een onafgewerkt huis willen wonen. Mijn eerste plan is alles afwerken en schilderen :)

Het huis dat ik gekocht heb is ook zo, alle grote renovatiewerken hebben ze laten uitvoeren maar nooit de afwerking. Ik zou toch nooit gedurende jaren in een onafgewerkt huis willen wonen. Mijn eerste plan is alles afwerken en schilderen :)

Ik heb bvb nooit lampen op de verdieping geinstalleerd, enkel op de slapkamer van mijn zoontje. Huis is nu 7 jaar oud en verkocht.
Na een tijdje kijk je daar gewoon langst hoor. Dat was het laatste wat moest gebeuren en is er nooit van gekomen.

Naar uw eigen goesting kan toch gewoon ook zijn "'t kan me worst wezen of dat nu geschilderd is of niet"?
Bestaan zo'n mensen dan? :D
ok het zal dan wel aan mij liggen zeker....

Bij mij stonden de verpotten al klaar, tot de deadline van 2 jaar uitdrogen van het plaaster verstreken was.
Ik kon niet wachten om er aan te beginnen.

En voor het geld moet je het ook niet laten hé, ik heb al mijn verf incl. primer gekocht voor 500 euro.
(ok toegeven, het was uitverkoop van die winkel, alles aan -70 %).
https://www.levis.info/nl/colores-del-mundo#tabId=energizing-ireland
Levi's colores del muno.
Elke kamer heeft bij mij een eigen accent.
Slaapkamer 1 is argentinië
slaapkamer 2 is finland
gang en inkom: ierland
living/woonruimte: thailand :p

Ja mijn huisje is wat een kleurboek geworden :D

Je huis verven en behangen, is gewoon een must voor mij. Dat is de finishing touch. Plus is makkelijk iets wat je zelf kan doen.
Alles in gips laten zou gewoon erg koud en onpersoonlijk aanvoelen. ik zou er niet in kunnen leven.

Onze slaapkamer en badkamer staan ook nog in gips na 8 jaar :shy:
Ik haat schilderen en het gelijkvloers is enkele jaren geleden geschilderd maar staat vol met vlekken door de kinderen. Ik stoor me meer aan die vlekken dan aan de niet geschilderde muren. Geschilderde muren zijn overrated :tongue:

Bestaan zo'n mensen dan? :D
ok het zal dan wel aan mij liggen zeker....

Bij mij stonden de verpotten al klaar, tot de deadline van 2 jaar uitdrogen van het plaaster verstreken was.
Ik kon niet wachten om er aan te beginnen.

Mijn huis stond in RAL9010 gekleurde primer voor ik erin trok. Je hoeft geen 2 jaar te laten uitdrogen daarvoor.

Moet wel zeggen dat ik tijdens de hele bouw een bouwdroger had staan die ik af en toe nog aanzette.

De eindlaag was dan wel veel later, in dezelfde kleur als de primer.

Bedankt alvast voor jullie advies.
Trade off hier thuis (ikzelf vs mijn vrouw) loopt soms zeer emotioneel.
Vrouw wil ruimte en goed gevoel. Vind ze perfect bij woning '90/00. Het future proof gehalte boeit haar weinig...
Ikzelf wil een wat meer rustige locatie maar liefst zo future proof mogelijk. Zeer moeilijk te vinden.
Wat is jouw definitie van futureproof? Want een vrijstaande woning is toch niet ZO moeilijk naar een B/A-peil (laatste zal waarschijnlijk gepaard gaan met vloeren uitbreken etc) te brengen ALS er voldoende budget is?

Wat is jouw definitie van futureproof? Want een vrijstaande woning is toch niet ZO moeilijk naar een B/A-peil (laatste zal waarschijnlijk gepaard gaan met vloeren uitbreken etc) te brengen ALS er voldoende budget is?
Dat is dus hetgene

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan