Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Als ik rondzie bij familie en vrienden zie ik vaak 23 graden in nieuwbouw. Voor mij ook de ideale temperatuur als je kunt kiezen los van verwarmingskosten. Dan kan je aangenaam in t shirt rondlopen.

Heb wel ene zot opt werk die een passief huis heeft gebouwd en dat dan tot 17-18 (niet)-stookt. Hoe heel veel geld uitgeven en oppervlakte opofferen om dan toch het comfort van een nieuwbouw niet te gebruiken :smurf:.

Weet je wat nog het goedkoopst is? In de winter een trui aandoen ipv te stoken naar permanent 21°

Weet je wat nog goedkoper is? Niet leven.

Wij gaan dit jaar 600m3 verstookt hebben in een huis van >200m2. Het stookschema is simpel. 19 s nachts, 21 overdag 7h tot 20h. Continu. Vanaf er een scheet zon is warmt het hier onmiddellijk op. Het is hier al weken 23 24 25gr. Ik zet overdag mijn schuifraam in de bureau open, lekker aangenaam.

Elektriciteit is sinds de panelen er liggen 1500kwh/y. In mei was het verbruik 80kwh en injectie 1200kwh.

De chauffage is al niet meer aangegaan sinds begin mei. Warm water is met de zonneboiler. Er zal effectief geen gas verbruik zijn mei-oktober.

EPC is 55 of zo. Waar we vroeger woorden was het kleiner en EPC 200. Ons verbruik was iets hoger maar proportioneel is de investering niet echt rendabel.

Je moet EPC 600 vermijden, maar 50 100 of 150 is nu niet echt een wezenlijk financieel verschil in verbruik. Tenzij je graag 100k meer betaalt voor 20 euro minder verbruik per maand...

Identiek dezelfde ervaring met kbc. 😉
Axabank, ing, Argenta, Belfius en beobank zorgden dan wél weer voor een uitgebreide afspraak om tot een concreet voorstel te komen.
Oef... Want ik maakte me al wat zorgen dat dit bij elke bank zo zou zijn...
Ik had graag toch altijd wat uitleg gehad, heb immers nog nooit iets geleend.

Ik was eigenlijk bij kbc terecht gekomen omdat ik vrienden heb bij twee andere banken en die zeiden meteen om daar eens te checken. Hun bank kan momenteel sowieso niet wat kbc kan.

Volgend op de discussie hierboven ('90/00')
Wat vinden jullie van volgende woning ('96)?
heb ook screenshots van de plannen

Link foto's en plannen
Absoluut niet vertrouwd met de regio maar damnet da's een grote hoop geld! Volgens mij willen ze hier in de eerste plaats cashen op het esthetische aspect?
Opnieuw: geen idee van de prijzen van de regio maar ik zou het er niet voor over hebben...

Oef... Want ik maakte me al wat zorgen dat dit bij elke bank zo zou zijn...
Ik had graag toch altijd wat uitleg gehad, heb immers nog nooit iets geleend.

Ik was eigenlijk bij kbc terecht gekomen omdat ik vrienden heb bij twee andere banken en die zeiden meteen om daar eens te checken. Hun bank kan momenteel sowieso niet wat kbc kan.
Begin met je eigen bank/banken, dat vind ik persoonlijk het beste uitgangspunt.
In mijn ervaring krijg je meer uitleg in kleinere kantoren dan bij de grootbanken.

Aangezien hier wel wat kenners zitten, mag ik nog even wat domme vragen stellen?

Iets oudere woning
1) Klopt het dat ik alle bijkomende kosten sowieso met eigen inbreng moet kunnen betalen?
2) Is mijn berekening ongeveer ok?
- 3% registratiekosten, te berekenen op de woningprijs die bijvoorbeeld op immoweb staat.
- Ongeveer 4500 eur notariskosten.
- Ongeveer 6000 EUR krediet akte kosten.

Nieuwbouw
Hier ben ik een beetje lost met dat btw-stelsel.
1) Klopt het dat er bij btw-stelsel geen registratierechten meer zijn?
2) Ik vermoed dat notariskosten en krediet akte kosten hetzelfde blijven zoals in vorige voorbeeld?
3) Meestal is het 21%, maar soms staat er ook 6%. Is dat dan gewoon 21 of 6 procent die ik moet berekenen op de verkoopsprijs van de woning?
4) Moet ik die 21 procent ook al meteen via eigen inbreng kunnen afdokken?

Aangezien hier wel wat kenners zitten, mag ik nog even wat domme vragen stellen?

Iets oudere woning
1) Klopt het dat ik alle bijkomende kosten sowieso met eigen inbreng moet kunnen betalen?
- 3% registratiekosten, te berekenen op de woningprijs die bijvoorbeeld op immoweb staat.

Nieuwbouw
Hier ben ik een beetje lost met dat btw-stelsel.
2) Ik vermoed dat notariskosten en krediet akte kosten hetzelfde blijven zoals in vorige voorbeeld?
3) Meestal is het 21%, maar soms staat er ook 6%. Is dat dan gewoon 21 of 6 procent die ik moet berekenen op de verkoopsprijs van de woning?
Je vergeet je hypothecaire inschrijving van enkele duizenden euro's ook nog. 😬

Ook je voorschot (onderhandel daar gerust over, heb ik ook gedaan!) moet je er zelf kunnen leggen vaak omdat de banken meer tijd nodig hebben om dat voorschot vrij te maken dan je de tijd krijgt om het te betalen volgens de compromis.

Doorgaans wel, de uitzonderingen zijn dunner en dunner gezaaid door de strengere regels die banken (moeten) hanteren.
Alsook

Voor zover ik weet, ja. 21% is genoeg he, die 3% is niets daartegen. Wat je ook vaak tegenkomt is dat bouwbedrijven je hun grond verkopen tegen 12% registratierechten en enkel de bouw zelf aan 21% BTW gefactureerd wordt. De exacte voorwaarden en details van zo'n regeling ken ik wel niet.
Ja, maar de bedragen van de notariële aankoop verschillen wel afhankelijk van hoe het geregeld is. Kredietgebonden kosten zijn natuurlijk identiek, geen idee hoe het dan zit met de aankoop zelf.
Zes procent komt voor als er voldaan is aan de voorwaarden voor sloop en heropbouw. Meestal wil dit gewoon zeggen dat dezelfde aannemer de afbraak en op bouw regelt. Die percentages gelden voor de hele bouw (alles dus, van ruwbouw tot keukenvloer, enkel dingen als drinkwateraansluiting zijn altijd 6%)
Dat staat meegerekend op iedere factuur die je betaalt, dus nee, niet op voorhand op te hoesten, maar naar gelang de facturatie verloopt. Voor nieuwbouw heb je ook de Wet Breyne waar je al dan niet ondervalt afhankelijk van een hoop rare voorwaarden, dus weet zeker waar je daar mee begint als je een nieuwbouw door een bouwfirma koopt.

Vraagje omtrent registratierechten.
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort beginnen rondkijken naar een huis (nieuwbouw, te renoveren of bouwgrond zijn we nog niet helemaal uit).
Het appartement waar wij momenteel samen in wonen, heeft zij 4 jaar geleden gekocht voor 130k en hebben we 2 jaar geleden gerenoveerd voor 50k. Meerdere appartementen uit onze blok zijn in niet gerenoveerde staat recent verkocht voor 190k, dus ze heeft al een mooie meerwaarde gerealiseerd.
Aangezien zij dus al een eigendom bezit, zou zijn geen aanspraak kunnen maken op 3% registratierechten, maar op 12%. Ons budget ligt nog niet helemaal vast, maar het zal rond de 550k-600k liggen. Even grof gerekend zou zij dus 33k-36k aan registratierechten moeten betalen, terwijl ik maar 8.25k-9k moet ophoesten als we elks de helft neerleggen. Dus als zij haar appartement zou verkopen zouden we 25-27k minder aan registratierechten dienen te betalen.
We waren initieel van plan om het appartement te verhuren aangezien haar lening slechts een €500 per maand betreft en de huur dus mooi haar lening, syndicale kosten, belastingen, etc. dekt. Maar eventuele meerwaarde die nu nog extra zou gerealiseerd worden, be it in huur of in waarde, lijkt mij los tenietgedaan door de extra registratierechten.
Bekijk ik dit correct? Nog mensen die in een gelijkaardige situatie zitten, of meegemaakt hebben?
Wij hadden soortgelijke situatie. U vriendin dient haar eigendom binnen de 2j na aankoop van de nieuwe eigendom te verkopen wil je gebruik maken van de verminderde registratierechten.
Dus bij aankoop betaal je 3%. Verkoopt je vriendin niet binnen de 2j zal de staat alsnog die resterende 9% komen innen.
Zo had de notaris het ons uitgelegd.

Nu kan je wel best is mailen naar jou notaris om het is na te vragen.

Die federale woonbonus voor een "tweede woning of opbrengsteigendom", geldt dit ook voor een bouwgrond?

Absoluut niet vertrouwd met de regio maar damnet da's een grote hoop geld! Volgens mij willen ze hier in de eerste plaats cashen op het esthetische aspect?
Opnieuw: geen idee van de prijzen van de regio maar ik zou het er niet voor over hebben...
Standaard vraagprijs hier in de regio though

Volgend op de discussie hierboven ('90/00')
Wat vinden jullie van volgende woning ('96)?
heb ook screenshots van de plannen

Link foto's en plannen
Eerste gedacht: proper onderhouden voor een huis van bijna 30 jaar oud.

Maar die heeft duidelijk zijn dubbele garage en (kruip)zolder bij zijn bewoonbare oppervlakte geteld. Alle slaapkamers zijn onpraktisch door het schuine dak.

Die schuifdeuren in de dressing naar de slaapkamer enerzijds en de badkamer anderzijds zijn voor mij echter een doorn in het oog. Qua privacy / geluidsdemping zijn die niets waard.

WTF is dat trouwens in die master bedroom met dat raam dat uitgeeft op de straat en tot aan de vloer loopt? Blijkbaar ook een stukje glazen vloer in die kamer die boven de voordeur zit. Geen fan van zulke foliekes van vroeger.

Daarnaast ook nog eens met een light-makelaar gewerkt die hem maximaal € 2485 zal kosten: https://www.woner.be/prijzen

Volgens mij is het echt iemand die er het maximale wil uithalen. Goed voor hem als het lukt, maar ik vind het veel te duur voor wat het maar is. Het is een OK woning, maar er is niets speciaal aan. Gewone keuken. Gewone badkamer. Geen echt groot perceel. Een huis zoals er zoveel zijn dus.

Alle slaapkamers zijn onpraktisch door het schuine dak.

Dat is toch niet noodzakelijk zo? Doorgaans beperkt die schuine kant zich tot 1 zijde van de kamer.

Wanneer uw rechte muren dan lang genoeg zijn om een grote kast, bureau, groot raam... tegen of in te plaatsen, is zo een kamer niet onpraktischer dan een andere. Als uw bed met het hoofdeinde aan die schuine kant staat is dat geen enkel probleem, ge stelt u niet recht aan uw hoofdkussen in uw bed hé.

Ik krijg vaak die opmerking, dat kamers onder dak bijna niet leefbaar zouden zijn. Wat dus in de praktijk echt niet zo is én dat zou dus willen zeggen dat de huizen waarin het gros van de mensen in de jaren 80 en 90 zijn opgegroeid of geleefd hebben allemaal onpraktisch zouden zijn.

Dat is toch niet noodzakelijk zo? Doorgaans beperkt die schuine kant zich tot 1 zijde van de kamer.

Wanneer uw rechte muren dan lang genoeg zijn om een grote kast, bureau, groot raam... tegen of in te plaatsen, is zo een kamer niet onpraktischer dan een andere. Als uw bed met het hoofdeinde aan die schuine kant staat is dat geen enkel probleem, ge stelt u niet recht aan uw hoofdkussen in uw bed hé.

Ik krijg vaak die opmerking, dat kamers onder dak bijna niet leefbaar zouden zijn. Wat dus in de praktijk echt niet zo is én dat zou dus willen zeggen dat de huizen waarin het gros van de mensen in de jaren 80 en 90 zijn opgegroeid of geleefd hebben allemaal onpraktisch zouden zijn.
Niet onleefbaar maar het zorgt wel voor een minwaarde. Of huizen met rechte muren op 1e verdiep voor een meerwaarde. 't Is meer hoe je het bekijkt.

Niet onleefbaar maar het zorgt wel voor een minwaarde. Of huizen met rechte muren op 1e verdiep voor een meerwaarde. 't Is meer hoe je het bekijkt.

Dat hangt natuurlijk allemaal af van de grootte van de woning, de grootte en vorm van de slaapkamers, het soort woning,...

Uiteraard, pak je exact hetzelfde ontwerp en heb je boven een vol verdiep (met eventueel nog zolder erboven) ipv kamers onder dak zal dat met vol verdiep meer waard zijn.

Maar ik blijf erbij, dat vol verdiep voor open bebouwing, dat is vandaag bijna een standaard voor mensen, "ge moet toch zo bouwen vandaag". Terwijl, een woning met kamers onder dak om te bouwen een pak goedkoper is. Qua budget kan dat voor sommige mensen het verschil betekenen tussen wel of niet kunnen bouwen. Maar om één of andere reden lijkt het voor veel mensen onleefbaar in dergelijke woning, terwijl dat uiteraard complete onzin is.

Eerste gedacht: proper onderhouden voor een huis van bijna 30 jaar oud.

Maar die heeft duidelijk zijn dubbele garage en (kruip)zolder bij zijn bewoonbare oppervlakte geteld. Alle slaapkamers zijn onpraktisch door het schuine dak.

Die schuifdeuren in de dressing naar de slaapkamer enerzijds en de badkamer anderzijds zijn voor mij echter een doorn in het oog. Qua privacy / geluidsdemping zijn die niets waard.

WTF is dat trouwens in die master bedroom met dat raam dat uitgeeft op de straat en tot aan de vloer loopt? Blijkbaar ook een stukje glazen vloer in die kamer die boven de voordeur zit. Geen fan van zulke foliekes van vroeger.

Daarnaast ook nog eens met een light-makelaar gewerkt die hem maximaal € 2485 zal kosten: https://www.woner.be/prijzen

Volgens mij is het echt iemand die er het maximale wil uithalen. Goed voor hem als het lukt, maar ik vind het veel te duur voor wat het maar is. Het is een OK woning, maar er is niets speciaal aan. Gewone keuken. Gewone badkamer. Geen echt groot perceel. Een huis zoals er zoveel zijn dus.

Relatief groot perceel maar inderdaad over-priced, ook al is de brede regio rond Gent duur.
Ook geen fan van die scheve wanden, bv. in de keuken.

Aan dat raam in de master bedroom zie ik ook niets van gordijnen of een andere vorm van zonnewering langs buiten om het zicht vanop straat af te schermen, of kijk ik daar nu over? :thinking:

Een schuin dak in een slaapkamer hoeft geen probleem te zijn, maar hier zien de kamers er op het eerste zicht eerder klein uit en dan is dat inderdaad wel een serieuze beperkende factor. In de "master bedroom" nog eens gecombineerd met wat hoeken & kanten van de scheve buitenmuur.

Terug
Bovenaan