Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ja maar het punt blijft dat er discussie is over het verslag. Dus das heeel lastig ...
Wie discusieert daarover? De huidige eigenaar die er alle baat bij heeft dat het fout is en de elektriciteit minder 'slecht' is dan het verslag laat uitschijnen? Tjah...

@HUSKE kent zijne wereld op dat gebied precies.

Eigenaars doen toch ook maar heel shady want nu zijn jullie rechtstreeks met hen aant praten of toch nog met de makelaar? Want als jullie de makelaar buiten spel zetten gaat die mens dat niet gezellig vinden eh...
Het lijkt me alsof de verkopers ook niet goed weten op wat voor een dun ijs ze hun begeven met al hun speciallekes.

Wie discusieert daarover? De huidige eigenaar die er alle baat bij heeft dat het fout is en de elektriciteit minder 'slecht' is dan het verslag laat uitschijnen? Tjah...

@HUSKE kent zijne wereld op dat gebied precies.

Eigenaars doen toch ook maar heel shady want nu zijn jullie rechtstreeks met hen aant praten of toch nog met de makelaar? Want als jullie de makelaar buiten spel zetten gaat die mens dat niet gezellig vinden eh...
Het lijkt me alsof de verkopers ook niet goed weten op wat voor een dun ijs ze hun begeven met al hun speciallekes.
Ze hebben een andere elektricien laten komen en die heeft ook een verslag gemaakt. Daar staan andere zaken in. Dat heeft die van het immo ook bevestigd.

Wij willen het puur via immo regelen

Ze hebben een andere elektricien laten komen en die heeft ook een verslag gemaakt. Daar staan andere zaken in. Dat heeft die van het immo ook bevestigd.

Wij willen het puur via immo regelen
Sowieso puur via immo regelen. laat ook duidelijk formuleren dat de keuring volledig opnieuw moet gebeuren (en niet enkel een herkeuring van de inbreuken), als ze toch geen vertrouwen hebben op de vorige keuring, zal het voor hen ook geen probleem zijn. Betaal gerust het verschil tussen de prijs van een herkeuring en een keuring, als dat er zou zijn.

Het verslag van de keuring is thans recent en van een officiele keuringsinstantie, een andere kan ook over diezelfde punten vallen en die zal je dus toch moeten aanpakken. Zaken zoals een ontbrekende deur (en dus een nieuwe kast nodig) blijven toch, de aardingsweerstand zal ook effectief zo hoog zijn, niet heel abnormaal bij oude gebouwen overigens. Er staan ook kleine zaken op, zoals een ontbrekende aanduiding van de aansluiting (3x400V+N bvb), dat zijn makkelijke dingen.

Bij aankoop moet er een eenduidig keuringsverslag zijn waarop jij moet kunnen vertrouwen, net als JPV zou ik een nieuw verslag van een officiele instantie vragen, niet van om het even welke elektricien. Ik zou de problemen wel zelf laten aanpakken en bij de keuring stoppen.

@JPV , ik denk dat een keuring een keuring is. Heb vorige week mijn laadstation laten keuren en dat was evenduur als een gewone keuring van een volledige installatie. Die man is hier amper 5 minuten geweest en was 150 euro... Die heeft wat foto's getrokken, gekeken waar afgetakt was in de hoofdkast, alle schroeven nog eens aangedraaid in de nieuwe kast en de aarding gemeten.

@fomix , heb van het jaar mijn 3de vastgoed aankoop gedaan en ondertussen ook 2x verkocht. Genoeg om te weten hoe de mensen zich gedragen. Als er veel kandidaat kopers waren, dan deden ze zoveel moeite niet om er wat uit te persen (zwart geld vragen voor 300 euro winst bvb is echt de moeite niet en vragen om problemen).

In mijn ervaring had je twee mogelijke pistes met elektricteitsattesten bij een te verkopen huis:
- Ze duwen er u met uw gezicht ver in. Dan is de keuring in orde en niks aant handje :) .
- Ze beginnen allerlei verhalen op te dissen , de keuring ligt ergens in een hoekje bij een open huis, de keuring is ok maar verslag moet nog gemaakt worden....
Dan is het gewoon niet in orde.

één keer voorgehad dat de keuring in orde was maar verslag nog moest gemaakt worden. Wij hebben toen een bod gedaan met als voorwaarde een geldig keuringsattest. Raad is welke datum er op dat keuringsverslag stond? De dag na ons bezoek :nono: . Kwamen we dus ook weer goed onderuit.

Je mag mij gerust het huis ook altijd is doorsturen, vorig jaar gekocht en niet direct de neiging om hier weg te trekken :) .

Aan dit soort situaties zie je trouwens hoe hard het gekeerd is op amper een jaar tijd. Wij moesten er niet aan denken van onder de vraagprijs te bieden.

We zouden het idd vragen om elektriciteit conform te maken. Eerst het officieel tegenbod afwachten. Ik hoop dat we het vandaag in de voormiddag krijgen.

Ik heb de woonst gezien en ik word er toch wat nerveus van als je zegt dat het gerenoveerd is. Ja er zit een nieuwe keuken in, en er liggen zonnepanelen op, maar alle dure kosten moeten nog gedaan worden. De EK is daarbij een lage kost, dus ik begrijp niet goed dat daar dan zo veel aandacht naartoe gaat.
Het dak is ondergeïsoleerd en heeft slaapkamers er net onder. Platte daken hetzelfde. Met andere woorden duur om in regel te stellen.
Het schrijnwerk heeft een gemiddelde u-waarde 4,27. Akkoord door de veranda, maar het zijn ramen eind '70. Ook end of life. Ik zou er niet van verschieten als er nog gegalvaniseerde waterleidingen in zitten. Ik zeg niet dat de prijs niet correct is (ik woon er niet ver af, maar verschiet toch van de prijzen van andere panden in die gemeente), alleen dat grote bijkomende kosten zich aandringen en je geeft nu wat de indruk dat niet door te hebben. Al kan ik mij vergissen :)

Ik heb de woonst gezien en ik word er toch wat nerveus van als je zegt dat het gerenoveerd is. Ja er zit een nieuwe keuken in, en er liggen zonnepanelen op, maar alle dure kosten moeten nog gedaan worden. De EK is daarbij een lage kost, dus ik begrijp niet goed dat daar dan zo veel aandacht naartoe gaat.
Het dak is ondergeïsoleerd en heeft slaapkamers er net onder. Platte daken hetzelfde. Met andere woorden duur om in regel te stellen.
Het schrijnwerk heeft een gemiddelde u-waarde 4,27. Akkoord door de veranda, maar het zijn ramen eind '70. Ook end of life. Ik zou er niet van verschieten als er nog gegalvaniseerde waterleidingen in zitten. Ik zeg niet dat de prijs niet correct is (ik woon er niet ver af, maar verschiet toch van de prijzen van andere panden in die gemeente), alleen dat grote bijkomende kosten zich aandringen en je geeft nu wat de indruk dat niet door te hebben. Al kan ik mij vergissen :)
we hebben het epc document goed bekeken en weten welke kosten er zijn om het mogelijks naar een A te brengen. Maar welk huis is tegenwoordig volledig in orde? We hadden 1 gezien in een andere gemeente, perfect in orde, maar dan slaapkamers waar met moeite een bed én bureau konden staan.

Bij de nieuwere huizen is alles kleiner spijtig genoeg. Ook een huis in een andere gemeente, perfect in orde, grote slaapkamers, maar door de schuine dakwand verlies je daar +-2meter in de kamer, waardoor er nog maar de helft overblijft.

We hoeven ook niet alles in 1 keer te doen. Als ik zie bij mijn broer, die is nog altijd bezig met hier en daar opfrissingen te doen, maar woont er ook al 4j ondertussen. Beetje per beetje komen we er wel denken we

Ik heb ondertussen mijn appartement te koop gezet, maar alleen op immoweb.

Zijn er nog andere nuttige platformen? (bvb. immovlan etc. leek mij een stuk minder populair)

Alvast bedankt!

De baksteen en die poort passen totaal niet bij dat huis. Dat zou in witte crepie bvb al veel mooier zijn. Of in een andere kleur baksteen.
Ook wat zonde van de radiatoren in zo een recent en modern (vanbinnen dan) huis.

Volgens mij is de dressing en het 'kamertje' 2 foto's ervoor 1 ruimte. Er is maar 1 hoger en langwerpig venster en dat is boven de carport.
Als je die 2 foto's samenpakt heb je 1 ruimte denk ik. Hier wat knip- en plakwerk in paint.

53122686856_9820f0bfc0_c.jpg

Bij deze even meegeven dat de dressing en de kleinere kamer toch niet 1 ruimte is, staat toch een volle muur tussen.

Twijfels die we hadden werden weggenomen bij het bezoek, en ondertussen zijn we zover dat we ons binnen enkele maanden de nieuwe eigenaars kunnen noemen van deze 'sociale woning' :smile:

Bij deze even meegeven dat de dressing en de kleinere kamer toch niet 1 ruimte is, staat toch een volle muur tussen.

Twijfels die we hadden werden weggenomen bij het bezoek, en ondertussen zijn we zover dat we ons binnen enkele maanden de nieuwe eigenaars kunnen noemen van deze 'sociale woning' :smile:

Op foto leek het zo niet, maar je kan dat alleen zien in realiteit eh. Hoe ziet die gevelsteen er in het echt uit?
Proficiat!

En als dat tegenwoordig een sociale woning is, dan wil ik er ook wel eentje :).

Op foto leek het zo niet, maar je kan dat alleen zien in realiteit eh. Hoe ziet die gevelsteen er in het echt uit?
Proficiat!

En als dat tegenwoordig een sociale woning is, dan wil ik er ook wel eentje :).

Bedankt!

Ik vind de steen in het echt wel mooier dan op foto, al zou ik hem zelf niet gekozen hebben.

Nu wie weet in de toekomst kunnen we nog wel iets met de gevel doen als dat mogelijk is (schilderen? kaleien?) Al denk ik dat een witte kleur niet mooi zou uitkomen met de ramen/deuren.

Sinds het te koop stellen is er ook nog airco geplaatst, werd er een nieuwe liner voorzien in het zwembad en de verkopers zullen het huis vanbinnen nog volledig opnieuw verven in een kleur naar onze keuze (man heeft een schildersbedrijf).

Ja uiteindelijk hebben we de beslissing doorgehakt (gisteren) en hebben we hun tegenbod van 397,5k + 900 euro huur per maand (vanaf akte tot max 31/05/2024) aanvaard.

Er is dinsdagochtend ook een elektricien langsgeweest (was blijkbaar ook die van hun + die zijn zoon is de beste vriend van mijn 4 jarig neefje.)
Hij heeft nogmaals bevestigd per mail dat het 1500-2000 euro (max, afhankelijk van prijsstijgingen) zou kosten om het conform te zetten. Het is ook al 3 fasig dus ideaal.

Het heeft heel wat moeite en overtuigingskracht gekost om de vrouw te overtuigen. Ze bleef zitten met wat haar papa zei, dat er vanalles mis was. Uiteindelijk alle voordelen van het huis nog is overlopen (oprit, garage, grote tuin, grote kamers en veel kamers, goeie badkamer, zonnepanelen, ..) en dan is ze toch overstag gegaan.

Van haar ouders hebben we geen proficiat gekregen of niets, enkel: ge hebt toch niet teveel geboden eh? :S

Mijn ouders zijn blij en content dat we dit hebben gekocht, ook omdat het een volgende mooie stap is in ons leven. En zij weten ook dat geen enkel huis perfect is en overal wel iets of wat te doen is. En zij zijn ook zeker en vast bereid om te helpen waar mogelijk.

Al de vrienden zijn heel content voor ons. Dus enkel de schoonouders niet momenteel :crazy:

Terug
Bovenaan