Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
We hebben een bezoek gepland, maar ik heb ongeveer dezelfde bemerkingen:

- Ik vind het huis op zich wel mooi, maar inderdaad enorm lelijk ingericht. Nu als je hier van een lege woning kan starten, kan je dit wel mooi inrichten denk ik.
- Wel benieuwd naar de 4e kamer, hoe klein deze effectief is, lijkt ook alsof het raam doorloopt in de dressing, dus niet volledig afgesloten volgens mij.
- Ik zou dit ook eerder rond de 550k-575k schatten.
- Qua omgeving niet super, maar wel zeer dicht bij op-en afrit van de e313.

De baksteen en die poort passen totaal niet bij dat huis. Dat zou in witte crepie bvb al veel mooier zijn. Of in een andere kleur baksteen.
Ook wat zonde van de radiatoren in zo een recent en modern (vanbinnen dan) huis.

Volgens mij is de dressing en het 'kamertje' 2 foto's ervoor 1 ruimte. Er is maar 1 hoger en langwerpig venster en dat is boven de carport.
Als je die 2 foto's samenpakt heb je 1 ruimte denk ik. Hier wat knip- en plakwerk in paint.

53122686856_9820f0bfc0_c.jpg

De baksteen en die poort passen totaal niet bij dat huis. Dat zou in witte crepie bvb al veel mooier zijn. Of in een andere kleur baksteen.
Ook wat zonde van de radiatoren in zo een recent en modern (vanbinnen dan) huis.

Volgens mij is de dressing en het 'kamertje' 2 foto's ervoor 1 ruimte. Er is maar 1 hoger en langwerpig venster en dat is boven de carport.
Als je die 2 foto's samenpakt heb je 1 ruimte denk ik. Hier wat knip- en plakwerk in paint.

53122686856_9820f0bfc0_c.jpg
Ja inderdaad dat is wat ik bedoelde.

dan moeten ze het gevolg daarvan maar dragen, maar dat maakt ze nog geen bandiet.
Als ze 2 keer een afspraak met een koper vergeten voor een pand waar de kopers niet voor in de rij staan, dan heb je al 2 kansen om te verkopen potentiëel verkwist of toch onnodig moeilijker gemaakt. Worst case hebt ge uw pand "verbrand" en gaat ge mogelijks maanden extra overbruggingskrediet mogen betalen en nog eens een lager bod op uw pand moeten aanvaarden.

De makelaar krijgt natuurlijk nog altijd zijn % en het is moeilijk de schade te bepalen en hel verantwoordelijk te stellen.

Ik denk dat dit scenario bedoeld werd.

Valt volledig te zien hoe goed uw pand in de markt ligt.
Gegeerd, max week tussen online en kijkdag.
Indien minder gegeerd zou ik zelf durven werken met aparte afspraken.

De meeste mensen weten al +/- wat hun (max) budget is hoor en de andere weten dat op een week tijd als ze echt interesse hebben.
Gisteren bod getekend en huis is verkocht.
ik wil de leden hierboven danken voor hun kennis @JPV; @Castil; @Bimmer; @Green Mamba.
Wanneer proces met compromis wat verder gevorderd is zal ik de historie en ook onze lessons learned delen.

Iemand ervaring hier bij het kopen van een huis gerenoveerd door Vision! uit het Leuvense? Zijn ze OK of berucht?
Ik kende ze niet en loop toch al 37j in het Leuvense rond. Ik heb ze opgezocht. Hun balans ziet er voor mij ok uit en ze zijn opgericht in 2000. Dus dat zijn al geen alarmbellen.

Raar wel dat ik absoluut niets terugvind rond renovatie door hen. Ben je zeker dat die info juist is? Volgens hun statuten doen ze enkel 'Bemiddeling bij de aankoop, verkoop en verhuur van onroerend goed voor een vast bedrag of op contractbasis'. Ofte, u doorsnee immo makelaar.

Iemand ervaring hier bij het kopen van een huis gerenoveerd door Vision! uit het Leuvense? Zijn ze OK of berucht?

Dat bedrijf zelf ken ik niet.

Maar altijd rekening houden dat het op marge is dus nooit dure materielen en altijd "juist goed genoeg".

Voorbeeld ervan:
Nu is dat een beetje minder van belang met de opkomst van fiber maar ik heb al ontiegenlijk veel van die huizen gezien waar er enkel een telenetkabelaansluiting aanwezig is en geen telefoniekabel.

Die telefoniekabel is er weldegelijk maar ze doen gewoon de moeite niet om het ergens mooi te laten uitkomen bij de renovatie.

Laatst bewerkt:
Wij zijn ook aan het zoeken naar een huis.
We hebben maandag een huis bezocht, dat ons wel enorm bevalt.

Grote slaapkamers, grote tuin (waar wel werk aan is), weinig werkpunten (enkel schilderen en elektriciteit conform maken).
Het huis stond blijkbaar aan 440k en is nu te koop voor 399k.

Het discussiepunt is nu, hoeveel zouden we bieden?

- Mijn ouders zeggen, de vraagprijs of iets erboven.
- Mijn schoonouders zeggen, 350k tot max 375k ..
- Ikzelf heb zoiets van: 390k lijkt me een mooi bod
- En de vrouw zegt: 382k

Wat is tegenwoordig de norm hiervoor?

Het immokantoor (de verkopers) waren in verlof, en er waren vorige week bezoeken gepland.
Deze zijn uitgesteld (door ziekte van verkoper van het immokantoor).
Dus wij zijn maandag als eerste mogen gaan, en dit week-end zouden er nog bezoeken gepland zijn.

Hij zou ons ook aanraden om zeker niet 5% onder de huidige vraagprijs te bieden (dus 380k minimum bieden).
De eigenaars hebben iets anders gekocht, en die akte moet bijna getekend worden, dus ze hebben geld nodig.

Ze zouden er ook blijven inwonen tot eind april, dus wij zouden ook sowieso iets van huur vragen, anders hebben we een lening te betalen + de huur van ons appartement.

Het is al een leuke discussie geweest :crazy:

Grote slaapkamers, grote tuin (waar wel werk aan is), weinig werkpunten (enkel schilderen en elektriciteit conform maken).

Het immokantoor (de verkopers) waren in verlof, en er waren vorige week bezoeken gepland.
Dus wij zijn maandag als eerste mogen gaan, en dit week-end zouden er nog bezoeken gepland zijn.

Hij zou ons ook aanraden om zeker niet 5% onder de huidige vraagprijs te bieden (dus 380k minimum bieden).
De eigenaars hebben iets anders gekocht, en die akte moet bijna getekend worden, dus ze hebben geld nodig.

Ze zouden er ook blijven inwonen tot eind april, dus wij zouden ook sowieso iets van huur vragen, anders hebben we een lening te betalen + de huur van ons appartement.

Als jullie de eersten zijn èn er meerdere bezoeken nog gepland staan dit weekend, zou ik toch niet onder de 390 gaan + bod slechts 24u geldig.
Kan zijn dat dat direct afgeketst wordt omdat ze op meer hopen volgend weekend, maar dan kan je volgende week woensdag nog eens proberen met 385 als het nog steeds te koop staat.

Die 390k zou ik ook bieden voor eventueel toch de vraagprijs te nemen.

Hoe graag wil je het? Ik zou ook niet accepteren al als er nog anderen komen als verkoper

We gaan vanavond een bod uitbrengen, na paar discussies gaan we 385k bieden en een bezettingsvergoeding vragen van 950 euro. Zo betalen we onze huur en hebben we enkel de lening te betalen. We kunnen nog verhogen indien het bod wordt geweigerd en dat zullen we dan ook wel doen waarschijnlijk. Hoger dan 385k heb ik ze niet kunnen overtuigen.

We gaan vanavond een bod uitbrengen, na paar discussies gaan we 385k bieden en een bezettingsvergoeding vragen van 950 euro. Zo betalen we onze huur en hebben we enkel de lening te betalen. We kunnen nog verhogen indien het bod wordt geweigerd en dat zullen we dan ook wel doen waarschijnlijk. Hoger dan 385k heb ik ze niet kunnen overtuigen.
Ik zou die bezettingsvergoeding niet opnemen in het bod, dat kan m.i. alleen maar averechts werken en de kans dat je er naast schiet vergroten. Uiteindelijk dienen ze de woning te verlaten op de datum dat de akte verleden wordt. Indien ze dit niet willen/kunnen kan je op dit moment nog steeds een bezettingsvergoeding onderhandelen.

Of hebben ze hier expliciet naar gevraagd?

Ik zou die bezettingsvergoeding niet opnemen in het bod, dat kan m.i. alleen maar averechts werken en de kans dat je er naast schiet vergroten. Uiteindelijk dienen ze de woning te verlaten op de datum dat de akte verleden wordt. Indien ze dit niet willen/kunnen kan je op dit moment nog steeds een bezettingsvergoeding onderhandelen.

ze blijven erin tot eind april, maar de akte zou vroeger in orde gebracht worden omdat ze iets gekocht hebben. En de akte daarvan moet bijna in orde komen, dus ik vermoed dat ze wel geld nodig hebben. Maar als de akte in december rond is, betalen we 4-5 maand lening en huur en dan gaan de spaarcenten er snel door.

De immomakelaar zei dat we dit best op het bod noteren, zodat er achteraf geen discussie mogelijk is.

Als ze al op voorhand hebben aangegeven dat ze tot april, dus x-aantal maanden na de akte, in de woning willen blijven, zet je wel best de vergoeding daarvoor in je bod. Dit achteraf onderhandelen kan enkel als de verkoper daarmee instemt, als dat niet in het bod staat is die niet verplicht daarin mee te gaan.

ze blijven erin tot eind april, maar de akte zou vroeger in orde gebracht worden omdat ze iets gekocht hebben. En de akte daarvan moet bijna in orde komen, dus ik vermoed dat ze wel geld nodig hebben. Maar als de akte in december rond is, betalen we 4-5 maand lening en huur en dan gaan de spaarcenten er snel door.

De immomakelaar zei dat we dit best op het bod noteren, zodat er achteraf geen discussie mogelijk is.

In dat geval zullen ze wel een overbruggingskrediet hebben en is het geld niet super dringend. Want jou akte voor verkoop zal wss na hun aankoopakte komen.

De eerste bieders dachten ook 20k onder de vraagprijs mijn huis te hebben (met opschortende voorwaarde), toen ze hun bod wilden verhogen was het al verkocht aan een koppel, boven de vraagprijs en zonder opschortende voorwaarden.
En dan waren ze wat lastig. Dat is gewoon fout gegokt en daar moet je tegen kunnen.

We hebben voor ons nieuw huis ook gegokt en onder de vraagprijs geboden, bod 24h laten gelden om andere bieders te slim af te zijn, als we het niet hadden was dat maar zo. Al wou mijn vriendin het huis 100%, ik had gerust kunnen wachten.
Ze hadden na aanvaarding van ons bod nog een soortgelijk bod gekregen van een collega van mijn vriendin en die zouden over ons bod gegaan zijn, maar dat wisten we toen nog niet. Pas later toen mijn vriendin het vertelde op haar werk kwam ze te weten dat haar collega ook een bod gedaan had.

Dus biedt wat het je waard is en er voor over hebt, hangt allemaal ervan af hoe graag JULLIE het willen.

Als ze al op voorhand hebben aangegeven dat ze tot april, dus x-aantal maanden na de akte, in de woning willen blijven, zet je wel best de vergoeding daarvoor in je bod. Dit achteraf onderhandelen kan enkel als de verkoper daarmee instemt, als dat niet in het bod staat is die niet verplicht daarin mee te gaan.

Als ze er pas eind april uitgaan zullen ze niet anders kunnen als er voor betalen, anders moeten ze er bij akte gewoon uit en dat is dit jaar nog.

Als ze er pas eind april uitgaan zullen ze niet anders kunnen als er voor betalen, anders moeten ze er bij akte gewoon uit en dat is dit jaar nog.

Een bezetting ter bede kan ook gewoon gratis zijn hé, er moet geen vergoeding tegenover staan.

Dus wanneer je een bod doet met de overeenkomst dat er een bezetting ter bede is tot eind april zonder in dat bod daarvoor een vergoeding voor te stellen of af te spreken, zijn ze niet verplicht om daar later nog over te onderhandelen.

Een bezetting ter bede kan ook gewoon gratis zijn hé, er moet geen vergoeding tegenover staan.

Dus wanneer je een bod doet met de overeenkomst dat er een bezetting ter bede is tot eind april zonder in dat bod daarvoor een vergoeding voor te stellen of af te spreken, zijn ze niet verplicht om daar later nog over te onderhandelen.

Maar dan staat er nog steeds iets in van je bod.
Als de kandidaat koper een bod doet zonder meer, dan moet de eigenaar er zonder meer op de aktedatum eruit. Dus de huidige eigenaar kan indien hij wenst te blijven dat best zelf ter sprake brengen.

Collega van mij heeft gekocht en daar is de bezettingsvergoeding in de aankoopprijs verrekend (ging wel over 18 maanden). Dit heeft dan weer een positief effect op de quotiteit, hypotheekkosten en de te betalen registratierechten.

Terug
Bovenaan