Huis Gemaakt 2025

20 dagen?
7 maanden elk weekend zou ik toch denken of ben ik mis? En 3 dagen weekends zeker of is dat niet altijd?

je kan je gewoon inschrijven hé :D

Het is inderdaad eerder een 20-tal weekends, niet dagen.
Ik vergeet altijd dat die vaak heel het weekend werken. Ik kom enkel zaterdags voorbij een deelnemend huis. :p

Huis van vorig jaar in Limburg is blijkbaar onbewoonbaar verklaard door gebreken zag ik zonet in een feed van HBVL passeren.

Dus zelfs ondanks de hulp van kabouters blijft het dikke prul.

“Sinds de bouw in de jaren 50 stond de woning minstens twee keer onder water”, herinnert buurman Gaston Santermans zich. “Het huis ligt twintig centimeter lager dan de straat, waardoor het water makkelijk een weg naar binnen vindt. Na de verkoop liepen hier voortdurend werkmannen rond het huis. Heb je al eens goed naar de voordeur gekeken? Volgens mij hebben ze de vloer op de benedenverdieping verhoogd, want de voordeur is plots een stuk korter geworden dan tijdens het tv-programma.”

Komt niet goed

Dat is een horror verhaal voor die kopers hé.
Misschien wel jonge mensen die hun eerste huis hebben gekocht. Een beetje onwetendheid en geloven in de goedheid van de makelaars.

Dus zelfs ondanks de hulp van kabouters blijft het dikke prul.
Maar dat ligt dan niet aan het koppel dat verbouwde, maar aan diegene die het huis heeft gekocht voor deelname aan Huis Gemaakt. Als die woning te laag ligt omdat het water constant binnenloopt hadden ze dat structureel moeten aanpakken of een ander huis moeten kopen. Dit is dan gewoon een miskoop.

Al kan je niet alles weten wanneer je een huis aankoopt.

Dit seizoen was er nog die openstaande kraan in de kelder bij Mo en Iman, je zou bijna zeggen "jinxed". Nu we de koppels steeds minder iets zien doen is de kans veel kleiner dat een van de panden van dit jaar zo'n enorm gebrek gaan hebben.

Het artikel van de verkoop in november van het huis van Bavo en Kayleigh was optimistisch van toon:

Rond de foutjes werd wat gefietst:

Na de tv-opnames waren er nog wat schoonheidsfoutjes weg te werken. “Verschillende herstellingen moesten gebeuren alvorens de verkoop kon starten: een wankelende trapleuning werd vastgezet, slordig verf- en kitwerk werd hersteld, en de tuin kreeg een noodzakelijke drainage om modderpoelen te voorkomen. Die mankementen zijn nu aangepakt”, zegt Rob Haesevoets van het Hasseltse kantoor ERA Nobis.

Maar dat ligt dan niet aan het koppel dat verbouwde, maar aan diegene die het huis heeft gekocht voor deelname aan Huis Gemaakt. Als die woning te laag ligt omdat het water constant binnenloopt hadden ze dat structureel moeten aanpakken of een ander huis moeten kopen. Dit is dan gewoon een miskoop.

Al kan je niet alles weten wanneer je een huis aankoopt.

Combinatie van. Water uit de muren als de douche aanstaat is wel verantwoordelijkheid van de verbouwers bijvoorbeeld.

Zeer fijn voor hun en het is hun gegund. Wel geen gratis huis, maar moet toch fijn zijn als je dat na al die maanden werk toch kan kopen. Ook wel mooi dat ze een hoger bod laten liggen.

In het HLN-artikel staat onderaan nog een interessante passage.

ERA werkte dit seizoen voor de tweede keer op rij samen met ‘Huis gemaakt’ en deed dat met méér toewijding dan ooit tevoren. In het voorgaande seizoen lag de opvolging van de werken, de architectuur en andere bouwtechnische aspecten niet in handen van ERA. Dat leidde helaas tot enkele pijnpunten in Hasselt.

Precies daarom wou het vastgoedbedrijf dit jaar meer ‘controle’ nemen en de aanpak grondig bijsturen. Vanuit Alfabet, de holding boven ERA, werd dan ook elk pand dit seizoen nauwgezet opgevolgd: technisch, juridisch en stedenbouwkundig. ERA zette volop in op transparantie, begeleiding en duidelijke communicatie, zodat elk gerenoveerd huis voldoet aan de verwachtingen van de bewoners en aan alle geldende normen.
De deelnemers hebben een strak plan te volgen, geen avonturen met de losse pols. "Enkele pijnpunten" verdoezelt de onbewoonbaarheid van dat pand in Hasselt.

In het HLN-artikel staat onderaan nog een interessante passage.

De deelnemers hebben een strak plan te volgen, geen avonturen met de losse pols. "Enkele pijnpunten" verdoezelt de onbewoonbaarheid van dat pand in Hasselt.

Verklaard ook hoe de technische staat van die panden leek te veranderen/verbeteren in de ruwbouwfase tussendoor

Verklaard ook hoe de technische staat van die panden leek te veranderen/verbeteren in de ruwbouwfase tussendoor
In de eerste afleveringen lieten ze vaak zien dat de deelnemers door dikke ringmappen bladerden om het plan te volgen. Nu, na dat fiasco in Limburg met die elektriciteit denk ik dat ze volgend jaar off-camera eerst de instructies gaan krijgen van "kabouters" en daarna iets "gerichter" tewerk gaan. ERA had wss gehoopt dat die honderden pagina's toch duidelijk genoeg gingen zijn maar dan nog kunnen leken de mist in gaan.

In de eerste afleveringen lieten ze vaak zien dat de deelnemers door dikke ringmappen bladerden om het plan te volgen. Nu, na dat fiasco in Limburg met die elektriciteit denk ik dat ze volgend jaar off-camera eerst de instructies gaan krijgen van "kabouters" en daarna iets "gerichter" tewerk gaan. ERA had wss gehoopt dat die honderden pagina's toch duidelijk genoeg gingen zijn maar dan nog kunnen leken de mist in gaan.
Mij lijkt dat eerder een gebrek aan voorbereiding. Ze moeten enkel in't weekend werken. Dan hou je er je de rest van de week 's avonds toch even mee bezig wat filmpjes en ander naslagmateriaal te bekijken? Als je die map pas ter plaatse opendoet als je eraan begint, tjah...

Hier ook enorm veel zelf gedaan met een ander DIY bouwpakket. De documentatie, icm hun onlinefilmpjes, wat youtube en logisch verstand hebben me een heel eind ver gebracht.

Iemand die het volledige artikel kan lezen en wat meer context kan geven? Ik herinner me eerlijk gezegd niet dat zij ooit een referentie gemaakt hebben naar hun werkgever/job?

Iemand die het volledige artikel kan lezen en wat meer context kan geven? Ik herinner me eerlijk gezegd niet dat zij ooit een referentie gemaakt hebben naar hun werkgever/job?
Ze reden eens naar huis met een boot op een aanhangwagen en de gepersonaliseerde nummerplaat daarop was de bedrijfsnaam van hun werkgever. Voor de rest ook niks opgemerkt.

Terug
Bovenaan