Houten poort in bangkirai

SharkyXTS

Active member
Wij zijn al even aan het uitkijken voor een houten poort te plaatsen voor onze carport.

Toevallig zagen we dit weekend dat er in de Makro ook houten poorten in bangkirai worden verwacht. De prijzen hiervan (750 EUR excl. palen) zijn verrassend goedkoop in vergelijking met die verschillende aannemers die we hebben gecontacteerd (5.000 EUR is al snel het minimum). Wat opzoekingswerk op het internet leverde onder andere deze thread op met quotes als
Ik zou u deze aankoop zeer hard afraden. Bankiria is een houtsoort die enorm hard trekt en torst. Na een tijdje gaat de poort minder goed sluiten, de 2 vleugels gaan niet goed meer tegen elkaar komen, afhangen, ...

Bangkirai is een goede houtsoort voor terassen, omdat deze op voldoende plaatsen bevestigd is. Een poort hangt maar aan 2 scharnieren, de rest is los....
...

het is inderdaad een groot prijsverschil, maar de kwaliteit is zeker niet te vergelijken met een duurzame, duurdere poort.

Zijn er hier mensen die dit kunnen bevestigen of ontkennen? Sowieso moet het prijsverschil ergens vandaan komen, maar anderzijds vragen we ons ook wel af in hoeverre dit soort problemen zouden opgelost kunnen zijn door deftig beslag (ijzerwerk) te gebruiken ipv wat er is meegeleverd.
 
Ik zou het ook niet aanraden, padouk is dan véél beter maar ook véél duurder.
Let wel op, padouk blijft niet rood van kleur maar wordt langzaamaan grijs, behandelen met beits of zo is echter niet nodig.
Eik wordt soms ook gebruikt, is goedkoper.
 
Zoals je zelf aangeeft, het zit hem wel ergens he.

Prijs/kwaliteit is dat een prima poortje. De grote eyecatcher zal het echter niet worden he. Zeker niet na verloop van tijd.

Zoek je gewoon 'een poort' die open en toe kan en enkele jaren (tot zelfs 10-15j) dienst moet doen, perfect.
 
Ik zou het ook niet aanraden, padouk is dan véél beter maar ook véél duurder.
Let wel op, padouk blijft niet rood van kleur maar wordt langzaamaan grijs, behandelen met beits of zo is echter niet nodig.
Eik wordt soms ook gebruikt, is goedkoper.
Zo langzaam vond ik dat niet, gebruikt als buitenbekleding voor de vorige woning en na 1j was dat al grijs. Na 10j eens met de hogedrukreinigers erover gegaan en dat was het enige qua onderhoud, ziet er nog steeds uit als toen die er na 1j op zat. 😇
 
Zo langzaam vond ik dat niet, gebruikt als buitenbekleding voor de vorige woning en na 1j was dat al grijs. Na 10j eens met de hogedrukreinigers erover gegaan en dat was het enige qua onderhoud, ziet er nog steeds uit als toen die er na 1j op zat. 😇
Elke houtsoort vergrijst. Wil je dat niet dan moet je jaarlijks onderhouden.
 
🤔 Ik zeg nergens dat dat een probleem is, toch? Gewoon dat ik dat niet "langzaam" vond gaan
Ik moet leren begrijpend lezen. Ik las dat je met de hogedrukreiniger het hout gereinigd had en dat het er 10 jaar later nog als nieuw uitzag. :p
 
Ik zou voor staal gaan met hout bekleed. Maar je doet natuurlijk wat je wilt...
Precies. Wij wilden ook eerst een houten poort maar na opzoekwerk hebben we toch voor onderhoudsvriendelijk en duurzame staal / aluminium poort met afstandsbediening gekozen.

Houten poorten vergrijzen, werken en dienen op regelmatige basis verduurzaamd te worden. De kost van al die producten krijg je pas later te zien.

Onze buren hadden ook zelf een houten poort gefabriceerd van geimpregneerde latten en na 3 jaar was dat al om af te breken. Waste of money.
 
Zo langzaam vond ik dat niet, gebruikt als buitenbekleding voor de vorige woning en na 1j was dat al grijs. Na 10j eens met de hogedrukreinigers erover gegaan en dat was het enige qua onderhoud, ziet er nog steeds uit als toen die er na 1j op zat. 😇
Altijd oppassen met een hogedrukreiniger op hout te gebruiken, je riskeert beschadiging van de houtvezels.
 
Zoals je zelf aangeeft, het zit hem wel ergens he.

Zoek je gewoon 'een poort' die open en toe kan en enkele jaren (tot zelfs 10-15j) dienst moet doen, perfect.

Welja, als een poort in bankirai 15 jaar meegaat, zonder scheeftrekken en te klemmen, dan vind ik dat wel een faire prijs. Als ze echter na een jaar al scheeftrekt of rot is het natuurlijk een ander verhaal....
 
Terug
Bovenaan