Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Ik zag deze Seiko en vond hem wel enorm mooi eigenlijk. Ben wel op zoek om ergens dit jaar een degelijk horloge te kopen voor max €500, dus dit is wel een kanshebber. Kan ik ervanuit gaan dat Seiko altijd wel degelijk is of is zo'n automatisch horloge af te raden in deze prijsklasse?

Ik zag deze Seiko en vond hem wel enorm mooi eigenlijk. Ben wel op zoek om ergens dit jaar een degelijk horloge te kopen voor max €500, dus dit is wel een kanshebber. Kan ik ervanuit gaan dat Seiko altijd wel degelijk is of is zo'n automatisch horloge af te raden in deze prijsklasse?
Ja en nee. Die Seiko 5's zijn in de basis wel vrij degelijk, maar hebben vaak wel mindere stalen banden en mineraalglas wat wat minder "premium" is.

En toch al vaak gelezen over slechtere QA wat zich dan uit in een bezel niet recht staat, of een relatief onnauwkeurig uurwerk.

Voor =<€500 heb je nog wel wat keuze als je een deftig automatisch duikhorloge wil.

Wat trekt je precies aan aan deze Seiko?

Btw, voor Seiko's geldt over het algemeen: nooit stickerprijs betalen - dat zijn ze over het algemeen niet waard. Als je wat zoekt op het modelnummer vind je ze voor ~400.

Ja en nee. Die Seiko 5's zijn in de basis wel vrij degelijk, maar hebben vaak wel mindere stalen banden en mineraalglas wat wat minder "premium" is.

En toch al vaak gelezen over slechtere QA wat zich dan uit in een bezel niet recht staat, of een relatief onnauwkeurig uurwerk.

Voor =<€500 heb je nog wel wat keuze als je een deftig automatisch duikhorloge wil.

Wat trekt je precies aan aan deze Seiko?

Btw, voor Seiko's geldt over het algemeen: nooit stickerprijs betalen - dat zijn ze over het algemeen niet waard. Als je wat zoekt op het modelnummer vind je ze voor ~400.
Merci voor de informatie. Ik vind het wel een mooi horloge, dat is de enige reden. Niet per se opzoek naar een automatisch horloge, dus suggesties qua merken tot €500 mag altijd.

Ik heb de SSK003, heel tevreden van. Aanrader.

Ik blijf het toch raar vinden dat mensen zo hard mee blijven gaan in die artificieel gecreëerde schaarste van Rolex.
Waarbij de prijs zeer zwaar opgepompt wordt en speculatie welig tiert.
Ik zei dit in 2023 en er is nog niks verandert.

Zoveel anderen premium merken waarbij je een net zo degelijk horloge kan kopen.
Waarbij je niet heel lang moet wachten, en waarbij je iets unieker in uw bezit hebt.
Goh, dat is wat jij er op plakt. Ik wou geen Rolex omdat dat "schaars" is. Ik wou eentje omdat het design me oprecht gewoon meer deed.
Als je dan 1 van die merken noemt die voor minder veel beter en uniekere stukken maken, dan springt Grand Seiko bij me naar boven als perfect voorbeeld. Ik heb ook een Grand Seiko, en ik draag die heel graag, maar het is toch niet hetzelfde.

Lijkt me hetzelfde gelijk een Porsche 911, eigenlijk zijn die niet zeldzaam, maar mensen willen net dat ene voorbeeld, niet iets anders en uniekers.

Ik heb de batman variant (SSK003) en ben er wel tevreden van! Enkel had die wat nauwkeuriger gemogen maar dat hoort ook bij de pricerange vermoed ik.
Ik heb wel 2 andere bandjes bijgekocht:
- Oyster bracelet van Strapcode (https://www.strapcode.com/collectio...strapcode-watch-bands-metal-ss-bcl20-b118-gmt): want ik vond de Jubilee bracelet iets te bling, de Oyster vind ik veel beter passen (persoonlijk)

- End link rubber strap in matching kleur van Clockwork Republic (https://clockworkrepublic.com/colle...rap-for-seiko-5-sports?variant=40566327672983): geeft een sportievere look aan het horloge, ziet er zo uit:

Merci voor de informatie. Ik vind het wel een mooi horloge, dat is de enige reden. Niet per se opzoek naar een automatisch horloge, dus suggesties qua merken tot €500 mag altijd.
Als ik denk/kijk naar groen en duikhorloge, dan denk ik dat nog leuk is:
  • Orient Kamasu (RA-AA0004E19B)
  • Ratio FreeDiver (RTB205)
  • Citizen Promaster (NY0100-50X)
  • Mogelijks een Certina DS Action, maar dan tweedehands.

Goh, dat is wat jij er op plakt. Ik wou geen Rolex omdat dat "schaars" is. Ik wou eentje omdat het design me oprecht gewoon meer deed.
Als je dan 1 van die merken noemt die voor minder veel beter en uniekere stukken maken, dan springt Grand Seiko bij me naar boven als perfect voorbeeld. Ik heb ook een Grand Seiko, en ik draag die heel graag, maar het is toch niet hetzelfde.

Lijkt me hetzelfde gelijk een Porsche 911, eigenlijk zijn die niet zeldzaam, maar mensen willen net dat ene voorbeeld, niet iets anders en uniekers.

Ik denk dan direct aan een omega, een panerai, een chopard, IWC of een jaegher.

Toch allemaal horloges met een eigen smoel, maar een stuk interessanter dan de doorsnee Rolex. Een horloge die vragen oproept, waar mensen getriggerd worden als ze hem aan uw pols zien.

Als ik denk/kijk naar groen en duikhorloge, dan denk ik dat nog leuk is:
  • Orient Kamasu (RA-AA0004E19B)
  • Ratio FreeDiver (RTB205)
  • Citizen Promaster (NY0100-50X)
  • Mogelijks een Certina DS Action, maar dan tweedehands.
Merci voor de tips! Zijn zeker niet verkeerd, maar het moet niet per se groen zijn. Was eerder dat ik die Seiko zag liggen in de vitrine en hem mooi vond. Heb tot nu toe altijd goedkope horloges gehad met een blauwe wijzerplaat en bruin bandje. Nu wil ik iets "degelijks" dat ik vooral ook mooi vind (in eender welke kleur) en zowel casual als op een kostuum kan dragen.

Ik heb de batman variant (SSK003) en ben er wel tevreden van! Enkel had die wat nauwkeuriger gemogen maar dat hoort ook bij de pricerange vermoed ik.
Ik heb wel 2 andere bandjes bijgekocht:
- Oyster bracelet van Strapcode (https://www.strapcode.com/collectio...strapcode-watch-bands-metal-ss-bcl20-b118-gmt): want ik vond de Jubilee bracelet iets te bling, de Oyster vind ik veel beter passen (persoonlijk)

- End link rubber strap in matching kleur van Clockwork Republic (https://clockworkrepublic.com/colle...rap-for-seiko-5-sports?variant=40566327672983): geeft een sportievere look aan het horloge, ziet er zo uit:
Die is ook wel mooi, zeker ook met dat blauwe bandje. Het overwegen waard. Merci.

Ik denk dan direct aan een omega, een panerai, een chopard, IWC of een jaegher.

Toch allemaal horloges met een eigen smoel, maar een stuk interessanter dan de doorsnee Rolex. Een horloge die vragen oproept, waar mensen getriggerd worden als ze hem aan uw pols zien.

AL&S! :cool:

Nuja, de gustibus coloribusque... Ik kan me ook niet warm maken voor een Rolex; eerder Omega & IWC hier, de Calatrava van Patek of effectief een Datagraph van AL&S, maar dat is dan weer een compleet andere prijscategorie.

Al snap ik de vergelijking met Porsche wel; ook dat is een design dat mij helemaal niet trekt, terwijl een Aston mij heerlijk lijkt en dat voor velen dan weer niet sis.

Snap ik allemaal hierboven.
Maar toch zal de volgende een Rolex worden. Past mooi in het rijtje van Breitling - Omega - Rolex

Het is toch een klasse hoger kwa gevoel tov Breitling en Omega, de sluiting sluit juist dat soepeler. De verhoudingen en gewicht zijn toch wel beter dan Omega, de speling van bezel is juist dat beter dan Breitling. Dat waren mijn persoonlijke indrukken na een paar maand een Rolex te leen.

Maar prijs-kwaliteit is niet meer in proportie. Te duur maar toch...

Snap ik allemaal hierboven.
Maar toch zal de volgende een Rolex worden. Past mooi in het rijtje van Breitling - Omega - Rolex

Het is toch een klasse hoger kwa gevoel tov Breitling en Omega, de sluiting sluit juist dat soepeler. De verhoudingen en gewicht zijn toch wel beter dan Omega, de speling van bezel is juist dat beter dan Breitling. Dat waren mijn persoonlijke indrukken na een paar maand een Rolex te leen.

Maar prijs-kwaliteit is niet meer in proportie. Te duur maar toch...
Dan maak je u toch gewoon dingen wijs?
Sluiting die net iets beter sluit enzo. Toch heel erg straf in vergelijking met een omega.

Marketing en schaarste doet veel met de beleving van een mens natuurlijk.

Ik voel wel degelijk een verschil tussen de band van de dssd en m'n seamaster. Die van de dssd gaat zo natuurlijk en vlot, die van de omega zit juist dat klein beetje speling op. Ook het gevoel van de band van de dssd is totaal anders. Iets meer doordacht, minder bully, minder zwaar, ook minieme minder speling,...
Zeker tov de Breitling, daar zo overal speling op. De bezel kan je licht bewegen tov de kast, de kroon gaat juist iets anders,... Mijn indruk was toch dat de verschillen minimaal zijn maar toch wel een beetje. En dat beetje is zeker niet het grote prijsverschil waard, dat is zeker.

Heb enkel maar paar Rolex'en te leen gehad voor paar maanden (Batman, dssd en een vintage Daytona) maar dat viel me wel op.

Dan maak je u toch gewoon dingen wijs?
Sluiting die net iets beter sluit enzo. Toch heel erg straf in vergelijking met een omega.

Marketing en schaarste doet veel met de beleving van een mens natuurlijk.
Als de bracelet van van men OP naast die van een aqua terra leg bijvoorbeeld weet je wel wat kiezen. De comfortlink zier er netter uit en is gewoon handiger. Dat spleetje gezien bij omega, wat ze nu ook in de nieuwe railmaster zwieren?
Zo zou ik zeer graag een Globemaster hebben maar de band heeft geen zelfs geen half links, fijnafstelling,..

Natuurlijk is rolex een marketingkanon en creeeren ze de schaarste zelf. Het is ergerlijk en daar heb je gelijk in.
Ik kan wel zeggen dat na best al veel horloges gehad te hebben ik verschillende segmenten Rolex zijn prijzen concurrentieel zijn en het gewoon kwaliteit steengoede horloges zijn. Er zijn uiteraard genoeg kwaliteitsvolle horloges op de markt maar rolex heeft zijn naam en faam niet gestolen of gemaakt met hun aanpak van verkoop.

Als de bracelet van van men OP naast die van een aqua terra leg bijvoorbeeld weet je wel wat kiezen. De comfortlink zier er netter uit en is gewoon handiger. Dat spleetje gezien bij omega, wat ze nu ook in de nieuwe railmaster zwieren?
Zo zou ik zeer graag een Globemaster hebben maar de band heeft geen zelfs geen half links, fijnafstelling,..

Natuurlijk is rolex een marketingkanon en creeeren ze de schaarste zelf. Het is ergerlijk en daar heb je gelijk in.
Ik kan wel zeggen dat na best al veel horloges gehad te hebben ik verschillende segmenten Rolex zijn prijzen concurrentieel zijn en het gewoon kwaliteit steengoede horloges zijn. Er zijn uiteraard genoeg kwaliteitsvolle horloges op de markt maar rolex heeft zijn naam en faam niet gestolen of gemaakt met hun aanpak van verkoop.
Kom kom, MrKendl54l heeft toch gewoon 100% gelijk. Je zit in een bepaalde klasse te shoppen waar de verschillen zo minimaal zijn dat ze verwaarloosbaar zijn.
De één zal idd een iets betere band hebben, de andere zijn bezel zal juist iets fijner zijn maar in de grand scheme of things middelen die elkaar gewoon uit, beetje dezelfde discussie als het over Audi, Mercedes & BMW gaat.

Zit toch serieus wat copium bij sommige om de wachttijden/mark-ups op AD prijzen van Rolex te verantwoorden. Als je echt significante verschillen wilt beginnen zien ga je een klasse hoger moeten gaan en dan beginnen de dominishing returns nog harder door te wegen.

Laatst bewerkt:
Als je met auto's vergelijkt, zou Porsche dan Rolex zijn? BMW, Audi, Mercedes allemaal top en luxere segment maar een Porsche is toch net dat tikkeltje meer? Het kan gevoel zijn, het kan de emotie zijn, het kan...

Maar bij een mooie autocollectie hoort een dikke Porsche Carrera mooi naast een BMW M3 en Mercedes G AMG 😎😅

Alle gekheid op een stokje, alle merken zijn ver overprijst en niet meer in verhouding met hun kwaliteit vind ik.
De seamaster veel te duur voor wat het is, eender welke Breitling ver overprijst, deze week nog langs IWC geweest. Een Ingenieur is al 12k 😲

Terug
Bovenaan