hoogte brandverzekering

sfxdumbo

Member
Goedeavond,

heb vraagje over brandverzekering. Wil deze laten herzien, en hierbij gaat het om
- heropbouwwaarde woonst 320K
- verzekerd kapitaal inhoud 80K
- verzekerd kapitaal diefstal 32K

Krijg iet of wat raar mailtje van verzekeraar , waar ik meen uit af te leiden, dat verzekerd kapitaal inhoud altijd 1/4 van de waarde van de woonst moet zijn.(nagekeken, is ABEX).
Klopt het dat ik die VK inhoud niet kan aanpassen zonder de heropbouwwaarde van de woonst tbv 320K "aan te tasten "?

Bij VK Diefstal 32K, kan ik toch, gezien ouderdom van de roerende items (tv, tafels, stoelen, tapijten was installaties etc), dit verlagen zonder meer ?

Of misschien zie ik dat ook gewoon verkeerd ?
Wie kan hier licht in de duisternis werpen ?

dank u !
 
Ik vermoed dat wat je verzekeraar bedoelt is dat je minimum 1/4e van de waarde van het gebouw als inboedel dient te nemen om in eerste risico gedekt te zijn of om doorbreking van de verzekerde kapitalen te hebben (dat je onder dit bedrag dus geen eerste risicodekking hebt en er dus een evenredigheidsregel kan toegepast worden in geval van schade).

Voor je inboedel dien je zelf geen rekening te houden met ouderdom en slijtage toe te passen, je inboedel is altijd in nieuwwaarde verzekerd. Dit net om een jaarlijkse aanpassing/afschrijving tegen te moeten gaan. Maw koop je dit jaar een tafel voor 1.000 EUR dan zal je over 10 jaar (in geval er bvb. een brand is) de dan geldende nieuwprijs krijgen voor een gelijkaardige tafel, lees, (minimum) 1.000 EUR.

Je kan trouwens wel je verzekerde kapitaal inboedel laten verlagen, hier heb je natuurlijk vrije keuze in. Tip, als je verzekeraar het aanbiedt, laat je woning verzekeren op basis van het aantal ruimtes van de woning. Dan heb je sowieso afschaffing van de evenredigheidsregel alsook doorbreking van de verzekerde kapitalen. Als je momenteel voor je gebouw bvb. in eerste risico gedekt bent, dan zal je ook maximaal 320K gedekt zijn + 10%. Blijkt dat je 400K nodig zou hebben om je woning in dezelfde kwaliteit te heropbouwen, dan heb je pech, je krijgt maximaal 320K + 10%. Bij doorbreking van de kapitalen dan krijg je dus gewoon die 400K.
 
Terug
Bovenaan