Hoogbegaafdheid

Is dat een spel met een opgaveboek waarin achterin de oplossingen staan? Ik moffelde het boek weg en maakte een foto van de opgave met mijn mobiel.

Dat is dus ook zoiets typisch voor slimmerds: ze kienen precies uit welke minimale moeite ergens voor nodig is om het net wel te halen (wat dus ook faliekant mis gaat op momenten). Van die slimmerds die erop mikken om steeds net een voldoende te halen. En dan geen buffer hebben op het moment je uitgemakzucht dacht dat alleen opletten in de les voldoende zou zijn en de toets toch meer over stof in het boek gaat, een flinke onvoldoende haalt en alsnog blijft zitten.
Story of my life :scream:
behalve dan dat ik net voldoende haalde (~63% in het 6de middelbaar) en nooit ben blijven zitten.
Op de Unif wel wat andere stoten gedaan :')

Is dat een spel met een opgaveboek waarin achterin de oplossingen staan? Ik moffelde het boek weg en maakte een foto van de opgave met mijn mobiel.

Dat is dus ook zoiets typisch voor slimmerds: ze kienen precies uit welke minimale moeite ergens voor nodig is om het net wel te halen (wat dus ook faliekant mis gaat op momenten). Van die slimmerds die erop mikken om steeds net een voldoende te halen. En dan geen buffer hebben op het moment je uitgemakzucht dacht dat alleen opletten in de les voldoende zou zijn en de toets toch meer over stof in het boek gaat, een flinke onvoldoende haalt en alsnog blijft zitten.

Ik denk dat toch iedereen de gemakkelijkste manier probeert te zoeken. Ik ga ook liever bestaande code kopiëren en aanpassen dan iets from scratch te gaan schrijven uit gemakzucht, maar je leert er wel weinig mee uiteindelijk.
En als je dan iets totaal nieuw moet leren en er echt tijd in investeren is het precies een muur waar je tegenop kijkt.

Story of my life :scream:
behalve dan dat ik net voldoende haalde (~63% in het 6de middelbaar) en nooit ben blijven zitten.
Op de Unif wel wat andere stoten gedaan :')

Is op zich een perfect normaal gedrag van ieder mens. Best het werk van Daniel Kahneman eens nakijken of als je de kans hebt een lezing/vorming te volgen van weareDaniel

Kort gezegd je hebt 2 soorten breinen. 1 brein dat je gebruikt voor de dingen gemakkelijk gaan, gaat over zaken die er ingebakken zitten. het andere brein dat je moet gebruiken als het er niet ingebakken zit en een uitdaging vormt.

Bij personen met een hoogbegaafdheid zitten dingen sneller in het eerste stukje brein, waardoor ze niet leren om je 2de brein te gebruiken. Waardoor ze juist falen op momenten dat ze dat brein moeten gebruiken. Maar ook dat ze heel ver geraken met enkel hun 1ste brein te gebruiken.

Dus bij bepaalde uitdagingen leren we dat de oplossing gewoon op het einde van de boek zit. Waarom brein 2 moe maken als we ons antwoord vinden door brein 1 te gebruiken.

Is op zich een perfect normaal gedrag van ieder mens. Best het werk van Daniel Kahneman eens nakijken of als je de kans hebt een lezing/vorming te volgen van weareDaniel
Heb je het over het korte termijn geheugen versus het lange termijn geheugen? Of linker brein denkers versus rechter? Dat is niet wat ik bedoel.

Ik bedoel te zeggen dat je bij slimmerds ziet dat ze liever lui dan moe zijn, wat op zich niet heel bijzonder is ware het niet op een aparte manier. Daarmee presteren ze vreselijk onder, zodanig dat men (bijv school) twijfelt of ze slim zijn. Want als je zo slim bent is leren het punt niet zo zeer. Aan de ene kant hebt je een mogelijkheid aan een gebrek aan vaardigheden en aan de andere een soort “beat the system”. Dat laatste gaat dan over uitkienen met welk cijfer je nog net voldoende staat en dan net genoeg moeite doet om dat cijfer te halen. Niet iedereen in mijn klas deed dat. Een deel leerde hard in de hoop een goed degelijk cijfer te halen en klein deel ging eerst uitrekenen wat er nodig was om naar boven afgerond (onze school rondde naar boven af vanaf 0,5) voldoende te staan. In de eerste jaren van school kom je ermee weg maar later wordt dat moeilijker en je hebt kans dat het mis gaat. Een soort strategie om de verveling Op school spannend te maken, lui en slim zijn en het systeem voor je te laten werken.

Heb je het over het korte termijn geheugen versus het lange termijn geheugen? Of linker brein denkers versus rechter? Dat is niet wat ik bedoel.

Ik bedoel te zeggen dat je bij slimmerds ziet dat ze liever lui dan moe zijn, wat op zich niet heel bijzonder is ware het niet op een aparte manier. Daarmee presteren ze vreselijk onder, zodanig dat men (bijv school) twijfelt of ze slim zijn. Want als je zo slim bent is leren het punt niet zo zeer. Aan de ene kant hebt je een mogelijkheid aan een gebrek aan vaardigheden en aan de andere een soort “beat the system”. Dat laatste gaat dan over uitkienen met welk cijfer je nog net voldoende staat en dan net genoeg moeite doet om dat cijfer te halen. Niet iedereen in mijn klas deed dat. Een deel leerde hard in de hoop een goed degelijk cijfer te halen en klein deel ging eerst uitrekenen wat er nodig was om naar boven afgerond (onze school rondde naar boven af vanaf 0,5) voldoende te staan. In de eerste jaren van school kom je ermee weg maar later wordt dat moeilijker en je hebt kans dat het mis gaat. Een soort strategie om de verveling Op school spannend te maken, lui en slim zijn en het systeem voor je te laten werken.
De theorie gaat eigenlijk over hoe mensen beslissingen nemen. En als dit automatisch kan, dan doen we dit op die manier omdat dit ons geen energie kost. vb probeer het volgende in je hoofd niet te berekenen: 1+1.

Je gaat zien dat je automatisch het antwoord geeft, ook al wil je het zelf niet doen. Wanneer we een vraag krijgen die moeilijker is, gaan we eerst kijken of het toch niet kunnen oplossen vanuit ons automatisch stukje van ons brein vb 125 x 12. Als dit niet opgeslaan en je moet bereken kan je eerst er een gewoon een 0 achter zetten en zit je ongeveer juist, want we hebben geautomatiseerd dat x 10 gewoon vanachter een 0 toevoegen is. En dan vragen we ons af of dit goed genoeg is of het toch nodig is om de rest op te lossen.

Maar eerst uitrekenen kan ook liggen aan (gebrek) zelfvertrouwen/faalangst en perfectionisme. Als je de vragen overloopt en je maakt enkel gebruik van hetgeen geautomatiseerd is en je dan berekend of je dan een voldoende haalt, heb je hetgeen gedaan wat gevraagd wordt en moet je helemaal geen moeite doen om een inspanning te doen.

Kinderen/ personen met een hoogbegaafdheid falen dan omdat ze iets moeten doen wat ze nog nooit nodig hebben gehad. Terwijl personen die minder snel informatie verwerken juist al heel vroeg geleerd hebben om hun "werk"brein te activeren en ondervonden hebben dat ze hierdoor de oplossing kunnen vinden.

De theorie gaat eigenlijk over hoe mensen beslissingen nemen. En als dit automatisch kan, dan doen we dit op die manier omdat dit ons geen energie kost. vb probeer het volgende in je hoofd niet te berekenen: 1+1.

Je gaat zien dat je automatisch het antwoord geeft, ook al wil je het zelf niet doen. Wanneer we een vraag krijgen die moeilijker is, gaan we eerst kijken of het toch niet kunnen oplossen vanuit ons automatisch stukje van ons brein vb 125 x 12. Als dit niet opgeslaan en je moet bereken kan je eerst er een gewoon een 0 achter zetten en zit je ongeveer juist, want we hebben geautomatiseerd dat x 10 gewoon vanachter een 0 toevoegen is. En dan vragen we ons af of dit goed genoeg is of het toch nodig is om de rest op te lossen.

Maar eerst uitrekenen kan ook liggen aan (gebrek) zelfvertrouwen/faalangst en perfectionisme. Als je de vragen overloopt en je maakt enkel gebruik van hetgeen geautomatiseerd is en je dan berekend of je dan een voldoende haalt, heb je hetgeen gedaan wat gevraagd wordt en moet je helemaal geen moeite doen om een inspanning te doen.

Kinderen/ personen met een hoogbegaafdheid falen dan omdat ze iets moeten doen wat ze nog nooit nodig hebben gehad. Terwijl personen die minder snel informatie verwerken juist al heel vroeg geleerd hebben om hun "werk"brein te activeren en ondervonden hebben dat ze hierdoor de oplossing kunnen vinden.

Het gaat om uitrekenen welk cijfer je moet halen om nog net (afgerond) een voldoende te staan. Vóórafgaand aan het leren, niet op de toets zelf. Als je onzeker bent, ga je juist heel hard leren, volgens mij.

Ik denk dat je het over je lange versus korte termijngeheugen hebt. Je leert alles eerst via het korte (werkgeheugen) en met herhaling en oefening gaat die kennis naar het lange termijngeheugen: wat je met automatiseren doet (zoals het voorbeeld met de tafels). Als je een groot korte termijn geheugen hebt (een waarmee je complexe zaken kan uitrekenen/nagaan) hoef je je (midden) lange termijn geheugen niet te gebruiken. Op de lagere school is dat sneller (je hoeft geen moeite te doen om de tafels te automatiseren) maar als student kost het je meer tijd en dan kom je er achter dat je oeroude strategie niet volstaat. Had je nu toch maar die tafels geautomatiseerd, toen.

Automatiseren is een leerstrategie die past bij executieve functies. Een zo’n functie kan bijvoorbeeld zijn: hoe begin ik? wat moet ik leren/weten en hoe ga ik dat doen? Hoe controleer ik dat ze geautomatiseerd zijn? Dat is nog best lastig bij jonge kinderen die het inzicht niet hebben dat automatiseren iets goeds is ondanks dat ze veel bewondering oogsten voor hun truukje.

Edit: overigens kan het best een goede strategie zijn om een toets te maken; alle vragen beantwoorden waarvan je het antwoord meteen weet om wat meer tijd over te houden voor de vragen waarbij je wat langer moet stilstaan. Een iqtest moet je zo maken want de kans dat je ‘m daarmee ook afrondt is groter en je krijgt brownie points als ‘m afgerond hebt.

Laatst bewerkt:
Het gaat om uitrekenen welk cijfer je moet halen om nog net (afgerond) een voldoende staat, vóórafgaand aan het leren, niet de toets zelf. Als je onzeker bent, ga je juist heel hard leren, volgens mij.
iemand die onzeker is en faalangst heeft gaat dit niet doen, want als hij dan slechte punten is het omdat hij niet heeft geleerd, de angst dat hij leert en het dan niet kan is veel groter.

in zijn ogen kan hij het toch niet of hij nu leert of niet, waarom dan leren?
Ik denk dat je het over je lange versus korte termijngeheugen hebt. Je leert alles eerst via het korte (werkgeheugen) en met herhaling en oefening gaat die kennis naar het lange termijngeheugen: wat je met automatiseren doet (zoals het voorbeeld met de tafels). Als je een groot korte termijn geheugen hebt (een waarmee je complexe zaken kan uitrekenen/nagaan) hoef je je (midden) lange termijn geheugen niet te gebruiken. Op de lagere school is dat sneller (je hoeft geen moeite te doen om de tafels te automatiseren) maar als student kost het je meer tijd en dan kom je er achter dat je oeroude strategie niet volstaat.

je geeft met je antwoord het perfecte voorbeeld wat ik bedoel. Ik geeft je een link naar een persoon met een bepaalde theorie die ik probeer uit te leggen. Ipv eerst die theorie op te zoeken, zoek je in je automatisch brein naar antwoorden wat volgens jou goed genoeg is (onbewust) en geeft mij hierop een antwoord.

Je zou ook eerst de theorie kunnen opzoeken en dan mijn theorie hieraan koppelen en hierop reageren. Echter kost dit veel meer moeite dan gebruik maken van informatie die je al hebt.

Niets persoonlijk, we doen dit allemaal. En worden hier constant op gepakt door reclame/marketing...
Had je nu toch maar die tafels geautomatiseerd, toen. Automatiseren is een leerstrategie die past bij executieve functies. Een zo’n functie kan bijvoorbeeld zijn: hoe begin ik? wat moet ik leren/weten en hoe ga ik dat doen? Hoe controleer ik dat ze geautomatiseerd zijn. Dat is nog best lastig bij jonge kinderen die het inzicht niet hebben dat automatiseren iets goeds is ondanks dat ze veel bewondering oogsten voor hun truukje.
Het probleem is dat jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong stappen overslaan om tot de oplossing te komen en hiervoor bepaalde vaardigheden niet leren omdat ze die nu niet nodig hebben, maar later in de problemen komen omdat ze die dan wel nodig hebben om bepaalde dingen te kunnen doen. Ze moeten dan eigenlijk op latere leeftijd een stap terug zetten om vooruit te geraken, terwijl andere kinderen die dit wel kunnen dit niet moeten doen.

iemand die onzeker is en faalangst heeft gaat dit niet doen, want als hij dan slechte punten is het omdat hij niet heeft geleerd, de angst dat hij leert en het dan niet kan is veel groter.

in zijn ogen kan hij het toch niet of hij nu leert of niet, waarom dan leren?
Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien geldt het voor een deel van de mensen? faalangst kan natuurlijk leiden tot desinteresse maar dat is heel wat anders.
je geeft met je antwoord het perfecte voorbeeld wat ik bedoel. Ik geeft je een link naar een persoon met een bepaalde theorie die ik probeer uit te leggen. Ipv eerst die theorie op te zoeken, zoek je in je automatisch brein naar antwoorden wat volgens jou goed genoeg is (onbewust) en geeft mij hierop een antwoord.

Je zou ook eerst de theorie kunnen opzoeken en dan mijn theorie hieraan koppelen en hierop reageren. Echter kost dit veel meer moeite dan gebruik maken van informatie die je al hebt.
nou, nee. Ik ben begonnen met het googelen van de naam om zo wat te weten te komen wat voor een persoon het was. Daarna ben ik gaan zoeken op YouTube. Ik vond wel wat op YouTube maar niet precies in de lijn waar jij hebt over hebt. Eerlijk gezegd ging het mij wat langzaam, het eerst filmpje (interview) dus ik switchte over naar een filmpje dat ging de doorneem toegekende Nobelprijs. Was het ook niet helemaal (hoewel ik wel zag dat stress/angst en automatische respons met elkaarvte maken hebben (zoals jij ook refereerde).

Dus, welk filmpje bedoel je?

Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien geldt het voor een deel van de mensen? faalangst kan natuurlijk leiden tot desinteresse maar dat is heel wat anders.
self forfilling prophecy. Ik kan iets niet, dus moet ik het ook niet studeren, resultaat slechte punten, dus zie je wel dat ik het niet kan.

Mensen die onzeker zijn, maar geleerd hebben om dit te copen door alles te leren zodat ze niet kunnen gepakt worden op hun onzekerheid en hierin bevestigd worden gaan inderdaad meer hun best doen. Maar zij hebben de link wel gelegd met studeren/ werken loont.
nou, nee. Ik ben begonnen met het googelen van de naam om zo wat te weten te komen wat voor een persoon het was. Daarna ben ik gaan zoeken op YouTube. Ik vond wel wat op YouTube maar niet precies in de lijn waar jij hebt over hebt. Eerlijk gezegd ging het mij wat langzaam, het eerst filmpje (interview) dus ik switchte over naar een filmpje dat ging de doorneem toegekende Nobelprijs. Was het ook niet helemaal (hoewel ik wel zag dat stress/angst en automatische respons met elkaarvte maken hebben (zoals jij ook refereerde).

zoeken naar koen thewissen (van wearedaniel) op youtube

hij beschrijft de theorie in een reclame/marketing omgeving maar beschrijft perfect hoe wij beslissingen nemen

Je kan ook "ons feilbaar denken" lezen.
Een heel boek over die theorie.

self forfilling prophecy. Ik kan iets niet, dus moet ik het ook niet studeren, resultaat slechte punten, dus zie je wel dat ik het niet kan.

Mensen die onzeker zijn, maar geleerd hebben om dit te copen door alles te leren zodat ze niet kunnen gepakt worden op hun onzekerheid en hierin bevestigd worden gaan inderdaad meer hun best doen. Maar zij hebben de link wel gelegd met studeren/ werken loont.

zoeken naar koen thewissen (van wearedaniel) op youtube

hij beschrijft de theorie in een reclame/marketing omgeving maar beschrijft perfect hoe wij beslissingen nemen
Zal ik zo doen. Ik had in eerste instantie gedacht dat WeAreDaniel een correctie van Daniel (Kahneman) was oid. Ik bekijk BG met behulp van mijn mobiel en merk dat bij het tiepen soms namen of afkortingen van mijn adresboek er doorsijpelen. Maar jij hebt dat waarschijnlijk uitstaan. Maar had er daarom geen aandacht aan besteed.

Je hebt geen specifiek filmpje? Ik moet nu dus maar gissen wat je bedoelt en dat is eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld.

Zal ik zo doen. Ik had in eerste instantie gedacht dat WeAreDaniel een correctie van Daniel (Kahneman) was oid. Ik bekijk BG met behulp van mijn mobiel en merk dat bij het tiepen soms namen of afkortingen van mijn adresboek er doorsijpelen. Maar jij hebt dat waarschijnlijk uitstaan. Maar had er daarom geen aandacht aan besteed.

Je hebt geen specifiek filmpje? Ik moet nu dus maar gissen wat je bedoelt en dat is eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld.

Het gaat hier over milieu maar hij legt uit wat ik bedoel

Hier een zoon van 7j in het 2de leerjaar. We denken niet dat hij hoogbegaafd is, maar kan wel heel goed mee en moet eigenlijk geen moeite doen. En net daarover maak ik me wat zorgen.

Heeft qua leesniveau al alles gehaald van de lagere school. Ook wiskunde gaat moeiteloos. Maaltafels, deeltafels, ruimtelijk inzicht, ... . Dat is iets dat al jaren heel vlot gaat. Maakt puzzels van 1000 stukken met weinig tot geen hulp van ons. WO moet hij niets voor leren, pikt alle leerstof gewoon in de klas op.

Hij geeft af en toe aan dat het saai is op school, maar gaat voorlopig nog wel heel graag. 1x per week gaat hij naar een uitbreidingsgroepje op school waar ze wat uitdagender werk krijgen. Hij krijgt hier ook werkbundels mee waarin hij tijdens de les mag werken terwijl de rest van de klas de algemene leerstof ziet.

We zijn op zoek naar spelletjes of dergelijke die hem wat meer uitdaging kunnen geven en waarbij hij wel nog moet nadenken 😄. We hebben nu al het spel Turing Tumble, wat hij wel fijn vindt. Hebben jullie toevallig tips? Mogen ook computerspelletjes of dergelijke zijn.

Hier een zoon van 7j in het 2de leerjaar. We denken niet dat hij hoogbegaafd is, maar kan wel heel goed mee en moet eigenlijk geen moeite doen. En net daarover maak ik me wat zorgen.

Heeft qua leesniveau al alles gehaald van de lagere school. Ook wiskunde gaat moeiteloos. Maaltafels, deeltafels, ruimtelijk inzicht, ... . Dat is iets dat al jaren heel vlot gaat. Maakt puzzels van 1000 stukken met weinig tot geen hulp van ons. WO moet hij niets voor leren, pikt alle leerstof gewoon in de klas op.

Hij geeft af en toe aan dat het saai is op school, maar gaat voorlopig nog wel heel graag. 1x per week gaat hij naar een uitbreidingsgroepje op school waar ze wat uitdagender werk krijgen. Hij krijgt hier ook werkbundels mee waarin hij tijdens de les mag werken terwijl de rest van de klas de algemene leerstof ziet.

We zijn op zoek naar spelletjes of dergelijke die hem wat meer uitdaging kunnen geven en waarbij hij wel nog moet nadenken 😄. We hebben nu al het spel Turing Tumble, wat hij wel fijn vindt. Hebben jullie toevallig tips? Mogen ook computerspelletjes of dergelijke zijn.
Schaken? Spellen van Smart Games,...

Heeft hij specifieke interesses? Van daaruit gaan bekijken wat er mogelijk is.

De hoogbegaafde waarvan de IQ-test te laag uitkwam om onder de noemer hoogbegaafd te vallen. Maar we hebben toch het etiket geplakt.

Zwijgt, het kan nog altijd erger.

Lore (41) ontdekte pas laat dat ze hoogbegaafd is: “Tranen met tuiten heb ik gehuild, omdat ik eindelijk wist wat er ‘scheelde’”​

Waarol voel ik me toch zo anders dan de rest?” Heel haar leven stelde Lore (41) zich die vraag. Tot ze ontdekte dat ze hoogbegaafd is. Dat gaat gepaard met een hoog IQ, maar nog zó veel meer. Faalangst, overprikkeling, een grote hekel aan vergaderen, andere mensen die je zien als een betweter ...

"Mijn laatste jaren van het middelbaar haalde ik maar rond de 60 procent."

“Ik was zeker niet altijd de uitblinker op school. In mijn eerste twee jaren aan de universiteit – ik koos voor pedagogie – had ik zelfs herexamens.

Dan ben ik hyperdehyperhoogbegaafd.

en dan erna:

Zelf misschien hoogbegaafd?

Zelf misschien hoogbegaafd?​

Dit zijn 5 veelvoorkomende kenmerken​

• Je bent analytisch en denkt snel.
  • Je legt de lat altijd heel hoog en doet alles graag zo goed mogelijk.
  • Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
  • Je bent kritisch en stelt veel in vraag.
  • Je voelt je omgeving en anderen goed aan.

yep megahyperhoogbegaafd. Maar soms voel ik me hoogbegaaid.

*knip*

Ik dacht altijd dat dat vijfde punt net een moeilijkheid was voor hoogbegaafden. :unsure:
Punt vier past tegenwoordig dan weer voor mensen die denken dat ze het zijn.

Lore (41) ontdekte pas laat dat ze hoogbegaafd is: “Tranen met tuiten heb ik gehuild, omdat ik eindelijk wist wat er ‘scheelde’”​

Waarol voel ik me toch zo anders dan de rest?” Heel haar leven stelde Lore (41) zich die vraag. Tot ze ontdekte dat ze hoogbegaafd is. Dat gaat gepaard met een hoog IQ, maar nog zó veel meer. Faalangst, overprikkeling, een grote hekel aan vergaderen, andere mensen die je zien als een betweter ...

“Ik was zeker niet altijd de uitblinker op school. In mijn eerste twee jaren aan de universiteit – ik koos voor pedagogie – had ik zelfs herexamens.

en dan erna:

Zelf misschien hoogbegaafd?

Half België ondertussen:

"Zie, ziedet, ik wist het eh. Ik voldoe volledig aan die voorwaarden."

Toen ik nog een tiener was had ik bij een IQ-test 140 (echter het blijft een momentopname vind ik).
Maar als dat elk jaar een puntje gezakt is dan schiet er niet veel meer van over. ;)

Ik koop er niks mee. In tegendeel. Ik heb er meer nadelen van ondervonden dan voordelen (zonder in detail te treden).
Het is finaal ook maar een nummertje. Who cares. Zolang je maar geen IQ van 80 hebt of zo.

Mijn vrienden en collega's kennen mijn (vroegere) IQ zelfs niet. Ik praat er publiekelijk nooit over.
Alleen mijn moeder weet het (ah ja want ze heeft de test verkregen).

ik weet dat ik die ooit op school een iq-test (*) heb moeten doen en ik scoorde toen 130, maar toch beschouw ik me zelf helemaal niet als begaafd. Ik haalde op school geen goede punten, ben ook heel verward en mijn langetermijn geheugen heeft nooit gewerkt. Daarboven ook nog introvert waardoor mijn hersenen bij elke normale conversatie gewoon in shutdown gaan. Zo heb ik al regelmatig een verkeerd gsm-nummer of emailadres doorgegeven gewoon omdat mijn hersenen in paniek modus gaan als iemand plots info van mij vraagt. En dan kom ik thuis en dan beseffen mijn hersenen dat ze weeral de mist zijn ingegaan en mag ik die mensen opbellen of mailen om hen de juiste info door te geven. Ik zou eigenlijk beter doen alsof dat ik niet kan spreken zodat ik gewoon een kaartje kan geven met info.
Soms denk ik dat ik mijn hele leven al half dement ben. Same trouwens met mensen herkennen. Ik kan bijv. op een huwelijksfeest een avond met nieuwe mensen aan tafel zitten en die de volgende week tegenkomen en totaal niet meer herkennen. Heb dat zelf al op een busreis naar Italië gehad (enkele rit van 19u), waarbij het klikte met de mensen achter ons. Na de reis geen contact meer gehad en dan na een paar maand tegengekomen en ik had geen idee meer wie dat het was. Mijn hersenen zijn gewoon een zeef. Maar ik ben goed in analyseren, (hoofd)rekenen en ruimtelijk inzicht, dus ik scoor goed op die tests.

(*): hoogstwaarschijnlijk ook maar een beperkte iq-test voor te zien wat je aankan.

Het is tegenintuïtief maar hoogbegaafden doen het vaak slecht op school (wat dan geinterpeteerd wordt als desinteresse, schoolmoeheid, luiheid en er net niet gebeurd wat zou moeten gebeuren: uitdaging bieden).

Terug
Bovenaan