To be fair, hoewel de gin na een werkdag misschien te ver gezocht is, zou ik toch echt eens kritischer durven kijken naar de huidige generatie ouders in dit verhaal rond de daling van ons onderwijsniveau.
Iets waar ik toch vaak aan denk, maar wat natuurlijk moeilijk hard te maken is, is de invloed van het feit dat ouders tegenwoordig vaker zélf hebben verder gestudeerd, op hun kijk naar enerzijds de waarde van de mening van leerkrachten en anderzijds de betekenis van cijfers:
- oh, die leerkracht heeft maar een bachelor diploma (wat klopt voor het lager onderwijs t.e.m. de eerste graad van het secundair onderwijs) en ik heb een master in de blablabla en nog een PhD ook! dus mijn mening is zeker beter... dat gebrek aan respect van oudersdie tegenwoordig vaker hogere studies gedaan hebben dan de leerkracht zelf sijpelt door naar hun kinderen.
- bovendien en dat is iets waar velen niet bij stilstaan en ik ook niet tot ik eens een boek over wiskunde didactiek in het lager onderwijs opendeed: de manier waarop je kinderen leert rekenen is niet meer de manier waarop je vaak zelf rekent nadat je zelf afstudeert uit het middelbaar. Eénmaal je hebt geleerd te denken in termen van onbekenden in vergelijkingen leer je dat niet zo eenvoudig af, maar een lagere school kind rekent zo niet.
...
- ooit eens mijn examen chemie moeten verdedigen tegen een papa die zelf chemicus was, en die zijn zoon hoogstpersoonlijk had helpen studeren bij het examen, dus hij kon toch echt niet vatten hoe zijn zoon gebuisd was... wel ik heb zijn zoon gebuisd, kon mijn examen (op voorhand reeds genummerd met leerplandoelstellingen) en aangeboden remediëring staven waar zoonlief nooit op inging. Papa vond de leerstof ook wel heel moeilijk voor het 4e aso... tja, sorry, maar ik heb het leerplan niet geschreven, maar desondanks vond ik redoxreacties en zuurbase reacties nu niet bepaald te hoog gegrepen voor die leeftijd, de grote meerderheid van een klas op dat niveau slaagt daar wel in hoor.
...