(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Echt man, hoe over the top reageer jij hier eigenlijk op. Moeten we echt kinderen gaan straffen voor het beleid in scholen.

Als je kinderen straft door geen proclamaties te organiseren, waarom zijn alle kinderen in het verleden dan telkens "gestraft" volgens jou?

En dan nog zo'n belachelijke vergelijking maken.
Als je de vergelijking juist wil maken zou het zijn dat jij als burger niet op vakantie mag vertrekken omdat er een nationale crisis is. En de burgemeester moet verder doen met u te wijzen op uw verantwoordelijkheden als burger.

Care to elaborate?

Maar neen: o 5 jarigen hebben plezier terwijl dat het onderwijsniveau daalt. DE SCHANDE. Echt man, nog triester dan ik dacht.

Plezier. Het modewoordje van pedagogen waardoor ons onderwijsniveau gekelderd is. Jij maakt deel uit van het probleem.

Ik stel voor dat we de discussie verleggen van waarom het onderwijsniveau daalt en wat eraan kan gedaan worden naar welke events toegelaten zijn in deze context, kwestie van toch een symbooldossier te hebben om over te leuteren. We zijn uiteindelijk Belgen hé.

Ok.

Het onderwijsniveau daalt omdat alles moet draaien rond "plezier". Exact ook de insteek van die leuke feel-good proclamatiefeestjes.

Enfin, behalve dan voor dat ene kindje die daar de ganse middag met lege handen en zonder toga moet toekijken hoe zijn klasgenootjes bejubeld worden. Een gegeven waar, bizar genoeg, nog steeds niemand op reageert.

@mac-bc het onderwijs schreewt om gemotiveerde en gepassioneerde leerkrachten, zeker in technisch-wetenschappelijke vakken. Je kan zelf het onderwijsniveau eigenhandig komen opkrikken en je burn-out vermijden.
Wees wel niet teleurgesteld als je na een tijd vaststelt dat er inderdaad een probleem is (dat zal niemand ontkennen) maar dat het heel wat genuanceerder ligt dan de populistische slogans die je uitbraakt. Ja, je maakt er een grotere tekst rond zodat het geen one-liner is, maar verder dan wat populistisch gezwets kom je niet.
Het onderwijsniveau daalt omdat alles moet draaien rond "plezier".
Dit is klinkklare bullshit. Het riedeltje van de pretpedagogie is al enige tijd niet meer van toepassing in het onderwijs.

Genoeg feitelijke oorzaken hoor, maar die los je niet op door de proclamatie af te schaffen.

Als je kinderen straft door geen proclamaties te organiseren, waarom zijn alle kinderen in het verleden dan telkens "gestraft" volgens jou?
Ik heb het al gevraagd, wat is het verschil met vroeger toen je op het einde van het schooljaar de schoonbanken mocht uitruimen en voor de rest van de dag op de speelplaats spelen onder toeziend oog van rokende leerkrachten die met elkaar aan het praten waren.
Care to elaborate?
Wel jij zegt dat het is als een minister die het schip verlaat tijdens een nationale crisis. Je vergeet hierbij wel dat de kinderen geen enkel verantwoordelijkheid dragen tot de problematiek van de verlaging van het niveau. De leerkrachten vergelijk is dan met burgemeesters, die hebben ook wel iets in de pap te brokken maar het is ook maar een miniem aandeel. Ze hebben te doen wat de leerplannen zeggen en uit te voeren.
Plezier. Het modewoordje van pedagogen waardoor ons onderwijsniveau gekelderd is. Jij maakt deel uit van het probleem.
Ik ben blij dat je mij kan aanzien als zondebok. Waarvan notie.

Ja, dat verdient een "Goed zo jongen, je mag naar het eerste leerjaar volgend jaar! Ga nu maar wat spelen."

Kijk eens aan, fantastisch. En dat klasgenootje stond daar dan met pruillip en tranen in de ogen te kijken naar de "proclamatie" van al haar andere klasgenootjes, waarvan sommige onderwijzers en pedagogen het o zo nodig vonden om dat eens goed in de verf te zetten. Terwijl één kleutertje aan de kant moest blijven zitten in zijn/haar gewone kleren. Gefaald. Niet slim genoeg. Buiten de groep. Op het laagste schavotje. Trauma voor het leven. Goed gedaan, onderwijs. Maar hey, die hebben 5 jaar pedagogie gestudeerd dus die zullen het wel beter weten. "Ah, daar hadden we nog niet aan gedacht mac-bc, dat dat een tweesnijdend zwaard was."

Neen, stop met excuses te verzinnen. Gewoon minder kak aan hangen, en dat geldt in beide richtingen:
- Geslaagd? Goed zo!
- Niet geslaagd? Jammer, probeer volgend jaar nog eens. De wereld vergaat niet.

Als die ouders hun kind kennen, nemen die het uiteraard niet mee naar de proclamatie die doorgaans buiten de schooluren plaatsvindt, dan moet er geen pruillip zijn. Ik heb dit jaar een (achter)nichtje dat haar jaar zal moeten overdoen, niet leuk, soms helaas wel de beste keuze.

Was dat vroeger overigens beter denk je?
Ik heb nog meegemaakt in mijn middelbaar dat de namen van de geslaagden werden voorgelezen, ... en (minstens) één jaargenoot meemaakte dat z'n naam er niet tussen zat... qua rotervaring kan dat ook tellen hoor.

Ik heb in de voorlaatste jaren dat ik lesgaf (tso/aso) echter ouders mogen bellen om te waarschuwen dat zoon/dochter een C-attest zou krijgen, een absolute rottaak als leerkracht maar wel een stuk gepaster dan hoe mijn middelbare school als tiener dat aanpakte, holy f*ck denk je daar dan achteraf van, één van de grootste rotklussen die ik ooit in mijn professionele leven heb moeten doen (wat relatief nog meevalt natuurlijk, ik bedoel uiteindelijk zijn er dokters/verpleegkundigen/ambulanciers die mensen dood moeten verklaren) maar beter zo denk ik dan, dan het gewoon als een "verrassing" te brengen. Niet alle tradities zijn positief...

En voor je het weet is een idiote "proclamatie" voor 5-jarige kleuters niet belachelijk, maar wel diegene die het aandurft om daar vragen bij te stellen. What a time to be alive.

Nog één poging: die potsierlijke, over-het-paard-getilde proclamatiefeestjes voor kleuters zijn het symbool van een gebrek aan ernstigheid, realiteitszin en sense of urgency.

Nog een poging tot vergelijking: Als eerste minister ga je ook niet met veel misbaar naar een decadent feest met champagne à volonté op het moment dat uw land in nationale crisis verkeert.
- Is dat decadent feest de oorzaak van die nationale crisis? Neen.
- Is de nationale crisis opgelost wanneer dat decadent feest niet georganiseerd wordt? Neen, of slechts in heel beperkte mate.
- Maar hopelijk zijn we het erover eens dat de eerste minister wel beter dat feestje cancelt en dat hij beter stelt dat er momenteel geen reden is om te feesten, en dat hij in plaats daarvan een crisisberaad houdt om de mensen te helpen. Zal die 3 uur crisisberaad vroeger of later, hét grote verschil maken? Wellicht niet. Maar ook al helpt het al een klein beetje; het helpt tenminste. En vooral: je geeft een duidelijk signaal dat je de situatie ernstig neemt.

Ik verwacht feestje, proclamaties, ... bij grote verwezenlijkingen. Maar ik constateer momenteel:
- De verwezenlijkingen worden kleiner (dalend onderwijsniveau)
- De feestjes worden groter (proclamaties, diploma'tjes, ... zelfs voor de kleuterklas)

Dat contrast mag je maken, maar ik stel nogmaals vast:
  • dat je op een incorrecte manier de schuld voor het dalende onderwijsniveau wel te veel bij leerkrachten hebt gelegd. Kijk eerst maar richting de ouders en beleidsmensen.
  • dat je secundaire functies van zo'n feestjes, met name de ondermaatste financiering van kleuter- en lager onderwijs toch nog wat ondersteunen negeert.
  • als je argumentatie is dat alle beetjes helpen... wel je gaat ook niet afvallen door op de jaarlijkse barbecue met de familie een salade te eten en geen vlees/pasta. Je valt af door de rest van het jaar minder kcal te consumeren en wat meer te sporten. Je hebt in deze je pijlen echt op het foute moment gericht.
    • sterker nog, je mag al blij zijn dat de laatste week van het schooljaar bepaalde leerlingen nog aanwezig zijn, want luxeverzuim voor goedkoper/vlugger op vakantie te vertrekken is er nog steeds en dat is nu eens 100% de schuld van de ouders, en de politiek is te laf om in te grijpen want ze zouden zich er aardig onpopulair mee maken.

Reageert er trouwens nog iemand op de impact van dergelijke potsierlijke proclamatiefeestjes op dat ene kindje die daar de ganse middag met lege handen en zonder toga moet toekijken hoe zijn klasgenootjes bejubeld worden? Of moet ik eerst pedagoog worden vooraleer ik mij daar vragen mag bij stellen?

Bij deze gereageerd, ik zou een kind daar idd niet mee naar toe nemen, maar als er een sporter de eindmeet niet haalt, worden degenen die daar wel in slaagden desondanks ook nog "gevierd".

Laatst bewerkt:
Ok.

Het onderwijsniveau daalt omdat alles moet draaien rond "plezier". Exact ook de insteek van die leuke feel-good proclamatiefeestjes.

Enfin, behalve dan voor dat ene kindje die daar de ganse middag met lege handen en zonder toga moet toekijken hoe zijn klasgenootjes bejubeld worden. Een gegeven waar, bizar genoeg, nog steeds niemand op reageert.

Met dat laatste ben je gewoon random argumenten aan het verzinnen om je gelijk te krijgen.

Sinds wanneer ben juist jij voorstander van dingen wel of niet te doen omwille van een kleine groep die eronder leid ?

Anders moeten we verjaardagsfeestjes verbieden omwille van de kinderen waarvan de ouders die die niet willen vieren/geen geld aan willen uitgeven.

Je andere argument (het onderwijs is brak dus er valt niks te vieren) volg ik nog een klein beetje. Maar dat is ook zo een gigantische veralgemening. Ik ben eigenlijk best tevreden van onze kleuterklas, ik voel die teloorgang van het onderwijs er toch nog totaal niet. Dus ze verdienen zeker een feestje :p.

Plus niks meer vieren omdat het slecht gaat is ook een gigantische zwarte levensvisie. Te meer als we het over kleuters hebben 🙃

Ik hou vooral mij hart dan vast als we zo zouden moeten reageren. Kijk papa, mijn cadeautje voor vaderdag: "trekt op geen kloten, ge moet niet te trots zijn want het niveau van het onderwijs daalt, ga u maar met wat nuttigere zaken bezig houden ipv een fotokader uit papier-mache te maken". Lijkt mij wel leuk voor de kinderen :sarcastic:

Deel van mijn opdracht aan de faculteit is trajectbegeleiding, en de kindjes hebben opnieuw hun punten gekregen. Die gemiddelde slaagcijfers worden dus echt elk jaar slechter en slechter. 1e bach, 4 vakken met een slaagcijfer van +- 25%. Die vakken zijn qua inhoud niet gewijzigd en staan al jarenlang dezelfde proffen op, en jaar na jaar zie je dat cijfer dalen.

Ik snap echt niet waarom er geen werk kan gemaakt worden van bindende toelatingsproeven, er zijn zoveel studenten die echt gewoon niet op hun plaats zitten. Bij een aantal valt er natuurlijk wat recht te trekken: te weinig gedaan, slechte studiemethode of een bepaalde (medische) situatie, slechte planning,... Maar bij heel wat studenten merk ik toch dat ze gewoon niet op hun plaats zitten. Waarom bv studenten met een BSO diploma vrij kunnen inschrijven in een richting Handelsingenieur is beyond me... Die zouden toch tegen zichzelf moeten beschermd worden.

Meest frappante gesprek deze ochtend: studente met 10 herexamens. Ik wou met haar bekijken welke vakken ze eventueel kon uitstellen naar volgend jaar, want 10 herexamens is teveel voor 1 zittijd. Vak Y bouwt voort op vak X, dus dat best wel meedoen,...

Reactie van de studente: "oei, dat is niet wat ik wou weten. Ik wou gewoon weten of ik al de vakken kan uitstellen want ik heb een rondreis in Indonesië gepland deze zomer, en ik kan dus aan geen enkel herexamen deelnemen".

:unsure:

Deel van mijn opdracht aan de faculteit is trajectbegeleiding, en de kindjes hebben opnieuw hun punten gekregen. Die gemiddelde slaagcijfers worden dus echt elk jaar slechter en slechter. 1e bach, 4 vakken met een slaagcijfer van +- 25%. Die vakken zijn qua inhoud niet gewijzigd en staan al jarenlang dezelfde proffen op, en jaar na jaar zie je dat cijfer dalen.

Ik snap echt niet waarom er geen werk kan gemaakt worden van bindende toelatingsproeven, er zijn zoveel studenten die echt gewoon niet op hun plaats zitten. Bij een aantal valt er natuurlijk wat recht te trekken: te weinig gedaan, slechte studiemethode of een bepaalde (medische) situatie, slechte planning,... Maar bij heel wat studenten merk ik toch dat ze gewoon niet op hun plaats zitten. Waarom bv studenten met een BSO diploma vrij kunnen inschrijven in een richting Handelsingenieur is beyond me... Die zouden toch tegen zichzelf moeten beschermd worden.

Meest frappante gesprek deze ochtend: studente met 10 herexamens. Ik wou met haar bekijken welke vakken ze eventueel kon uitstellen naar volgend jaar, want 10 herexamens is teveel voor 1 zittijd. Vak Y bouwt voort op vak X, dus dat best wel meedoen,...

Reactie van de studente: "oei, dat is niet wat ik wou weten. Ik wou gewoon weten of ik al de vakken kan uitstellen want ik heb een rondreis in Indonesië gepland deze zomer, en ik kan dus aan geen enkel herexamen deelnemen".

tis allemaal om zeep...

Kijk eens aan, fantastisch. En dat klasgenootje stond daar dan met pruillip en tranen in de ogen te kijken naar de "proclamatie" van al haar andere klasgenootjes, waarvan sommige onderwijzers en pedagogen het o zo nodig vonden om dat eens goed in de verf te zetten. Terwijl één kleutertje aan de kant moest blijven zitten in zijn/haar gewone kleren. Gefaald. Niet slim genoeg. Buiten de groep. Op het laagste schavotje. Trauma voor het leven. Goed gedaan, onderwijs. Maar hey, die hebben 5 jaar pedagogie gestudeerd dus die zullen het wel beter weten. "Ah, daar hadden we nog niet aan gedacht mac-bc, dat dat een tweesnijdend zwaard was."
Ja, ze hebben hem op de eerste gezet vorig jaar om eens goed te zien hoe blij de kindjes zijn die wel over mogen zodat em dit jaar zeker z'n best zou doen :sarcastic:
Je moet niet denken dat kleuters nu meer moeten kunnen dan 30 jaar geleden want dat is niet zo. Waarschijnlijk denk je dat jij dat vroeger allemaal niet moest kunnen, dat jij gewoon mocht "spelen" tot je naar het lager ging maar de realiteit is dat dat "spelen" niet zomaar random spelen was maar dat daar ook wel bepaalde prikkels mee gegeven werden naar motorische vaardigheden etc. Dat is nu nog hetzelfde, het verschil is dat het onderwijspersoneel nu elke scheet moet bijhouden in een agenda en rapporten die voor een maand uitgebreider zijn dan al mijn rapporteren uit het middelbaar samen...
Maar dat gebeurt ook nog via spel en daar bovenop een pak gestructureerd werk. Akkoord dat ook de leerkracht een hoop extra werk heeft dat misschien niet altijd even nuttig is of beter gedaan kan worden door iemand anders.
Nee, da's gewoon een ritueel om het afscheid van de school, een deel van de vriendjes en en de overgang naar nieuwe school te vieren.
Het is een beloning na een jaar "hard werk". En ja, ik weet het hard werk is relatief in de kleuterklas. Daarom ook de quotes.

Zoals altijd kan ik uw rant nog wel snappen. Want het loopt niet goed met ons onderwijs. Maar ge schiet in een kramp over wat gij als symptoom ziet van dat verval. In plaats van het over de echte oorzaken (en bij uitbreiding symptomen) hebt.

Genoeg feitelijke oorzaken hoor, maar die los je niet op door de proclamatie af te schaffen.

Maar een deel van de oorzaken zijn denk ik wel even gemakkelijk aan te pakken. Smijt die invulboekjes buiten. Pas de eindtermen terug aan (laat leerlingen terug abstract werken), en vooral, verbied die friggin smartphone op school. Volwassenen kunnen er achter het stuur al geen afstand van nemen, laat staan pubers!

Maar een deel van de oorzaken zijn denk ik wel even gemakkelijk aan te pakken. Smijt die invulboekjes buiten. Pas de eindtermen terug aan (laat leerlingen terug abstract werken), en vooral, verbied die friggin smartphone op school. Volwassenen kunnen er achter het stuur al geen afstand van nemen, laat staan pubers!
Die invulboekjes worden al redelijk lang als probleem aangehaald, maar het is me niet duidelijk of er enige actie in die richting is?

Ik ben mogelijk gewoon een oude zak, maar als ik dan zie hoe in sommige scholen men met tablets werkt, begrijp ik daar ook niet echt de meerwaarde van. Ja, akkoord, je kan beter (3D) visualiseren voor bijvoorbeeld meetkunde, maar bij veel vakken lijkt me dat geen meerwaarde.

Deels eens maar dat heeft niets met de rant van mac-bc te maken.
Over die invulboeken: collega's willen er graag van afstappen maar kijk eens bij de grote uitgevers wat we aangeboden wordt? Veel keuze is er niet, met de modernisering (en de modernisering na de vernietiging ervan) ben je niet meer veel met handboeken die inhoudelijk niet meer stroken met de eindtermen en tout court niet meer verkrijgbaar zijn.
Ik heb een eigen cursus gemaakt omdat ik zeker ben dat ik de vakken die ik geef nog een hele tijd ga geven en dat de inhoud voor en na modernisering min of meer gelijk blijft, maar hoeveel collega's hebben die tijd of luxe?

Ik heb een eigen cursus gemaakt omdat ik zeker ben dat ik de vakken die ik geef nog een hele tijd ga geven en dat de inhoud voor en na modernisering min of meer gelijk blijft, maar hoeveel collega's hebben die tijd of luxe?
Veel 30 plussers zullen ooit wel eens les gekregen hebben van een leerkracht die gewoon zijn eigen cursus had, zo ook hier: Fysica - gewoon 1 eenvoudig gebonden boek met stuk theorie, gevolgd door héél veel vraagstukken en sterretjes */**/*** die de moeilijkheidsgraad aanduiden. Niet zelden gehaat en vervloekt - maar jaren later pas de waarde ingezien tijdens de kandidaturen - samen met 5 anderen dezelfde studies aangevat en alle 6 bij top -performers fysica. Die mens (inmiddels overleden) kon écht wel een cursus schrijven die bijdroeg tot het verwerven van inzichten.

Maar zoals je aangeeft - die vrijheden zijn er niet meer, als die er wel zijn en je treft het goed heb je een dijk van een cursus - maar voor hetzelfde gelde tref je het niet en heb je gewoon een flut -cursus.

Dit gaat veranderen. Wie 7de jaar bso af heeft krijgt nu diploma secundair onderwijs. Er is een wet hangende dat dit niet meer het geval is

Ik denk dat Mac-Bc zijn betoog vooral gericht is op het feit dat we afgezwakt zijn tot een "snel-tevreden-cultuur" en dat mensen zichzelf of hun kinderen veel sneller belonen en dat bijkomend alles zo leuk mogelijk moet zijn, ook de meest essentiële zaken.

Je ziet dat fenomeen overal, daar waar er vroeger een stricte afscheiding was tussen werkweek( werken en sober leven) en weekend( ontspanning), loopt dat nu veel meer door elkaar. Toen ik kind was werden er nooit chips gegeten in de week, nooit frisdrank gedronken in de week, mijn ouders gingen geen alcohol drinken op weekdagen of op café gaan. Nu wordt er veel meer aan zelfbeloning gedaan, het is woensdag, we hebben 3 dagen gewerkt, dat moet beloond worden met een gin-tonic. Die snel-tevreden cultuur vinden we ook terug in het onderwijs, ouders zijn al vrij snel tevreden anno 2023 over de prestaties van hun kinderen.

De onderwijsprestaties daarentegen zijn fel verzwakt (want het niveau ligt pakken lager dan 20 jaar terug), de ophemeling/beloning is sterk gestegen. Combinatie van beiden maakt een zwakkere lichting studenten die nu afstuderen.

Ik zie dat bij ons aan de hogeschool ook, afstuderen in een professionele bachelor en dat uitsmeren op Linkedin alsof ze aan Harvard zijn afgestudeerd. De hogescholen gaan ook gewoon mee in dat verhaal met steeds exclusievere proclamaties.

Is dat leuk, tuurlijk is dat leuk en het trekt studenten,maar het draagt niet echt bij tot kwalitatief beter onderwijs. In die zin begrijp ik Mac-Bc zijn post wel.

Toen ik kind was werden er nooit chips gegeten in de week, nooit frisdrank gedronken in de week, mijn ouders gingen geen alcohol drinken op weekdagen of op café gaan. Nu wordt er veel meer aan zelfbeloning gedaan, het is woensdag, we hebben 3 dagen gewerkt, dat moet beloond worden met een gin-tonic. Die snel-tevreden cultuur vinden we ook terug in het onderwijs, ouders zijn al vrij snel tevreden anno 2023 over de prestaties van hun kinderen.
Akkoord dat die 'het is OK, je hebt je best gedaan' cultuur wat te ver aan het gaan is, maar ik zie hoegenaamd niet in wat een gin-tonic drinken op een woensdag te maken heeft met het dalende niveau van het onderwijs. Ik weet nie hoe oud jij bent (en hoe oud jouw ouders dus zijn) maar ik zie in mijn generatie (eind 20, begin 30) toch veel minder mensen die dagelijks aan de alcohol zitten dan in de oudere generaties, waar een pint of drie, vier na het werk (ofwel aan de toog ofwel bij de maaltijd) als heel normaal worden/werden bekeken. OK, het is anekdotisch, maar cijfers over het dalende aantal bezoekers in van die typische bruine kroegen waar men dan na het werk pinten ging drinken ondersteunen dat toch ook wel deels.

Toch nogal een hoog 'jongeren moeten minder avocado eten en dan zullen ze wel een huis kunnen kopen' gehalte vind ik, dat gedeelte van je comment.

Om nog maar te zwijgen van de cultuur onder docenten die daar gewoon zitten voor de vaste benoeming en na hun uren nog zoveel mogelijk willen bijverdienen ipv zich toe te leggen op hun job als docent en die zo goed mogelijk proberen uit te voeren.

Ik denk dat Mac-Bc zijn betoog vooral gericht is op het feit dat we afgezwakt zijn tot een "snel-tevreden-cultuur" en dat mensen zichzelf of hun kinderen veel sneller belonen en dat bijkomend alles zo leuk mogelijk moet zijn, ook de meest essentiële zaken.

Je ziet dat fenomeen overal, daar waar er vroeger een stricte afscheiding was tussen werkweek( werken en sober leven) en weekend( ontspanning), loopt dat nu veel meer door elkaar. Toen ik kind was werden er nooit chips gegeten in de week, nooit frisdrank gedronken in de week, mijn ouders gingen geen alcohol drinken op weekdagen of op café gaan. Nu wordt er veel meer aan zelfbeloning gedaan, het is woensdag, we hebben 3 dagen gewerkt, dat moet beloond worden met een gin-tonic. Die snel-tevreden cultuur vinden we ook terug in het onderwijs, ouders zijn al vrij snel tevreden anno 2023 over de prestaties van hun kinderen.

De onderwijsprestaties daarentegen zijn fel verzwakt (want het niveau ligt pakken lager dan 20 jaar terug), de ophemeling/beloning is sterk gestegen. Combinatie van beiden maakt een zwakkere lichting studenten die nu afstuderen.

Ik zie dat bij ons aan de hogeschool ook, afstuderen in een professionele bachelor en dat uitsmeren op Linkedin alsof ze aan Harvard zijn afgestudeerd. De hogescholen gaan ook gewoon mee in dat verhaal met steeds exclusievere proclamaties.

Is dat leuk, tuurlijk is dat leuk en het trekt studenten,maar het draagt niet echt bij tot kwalitatief beter onderwijs. In die zin begrijp ik Mac-Bc zijn post wel.
Man man. Wat heeft dit ermee te maken. Als ik ga werken en ik heb dinsdag of woensdag zin om met kameraden op café een voetbalmatch te gaan kijken, dan doe ik dat. Wat dat ermee te maken zie ik echt niet in. Ge moogt toch wel leven als ge uw werk goed doet.

Vroeger had je overal café's, hier in mijn gemeente 12 (uhu) rond het station.

Maar vroeger leefden de mensen als paters tijdens de week hoor. Wat vroeger wel zo was is dat als Jef van Leontin van neffest de coiffeur na zijn hoger middelbaar nog twee jaar ging studeren dat ne vree slimme mens moest zijn.

Terug
Bovenaan