Hoe zou jij de begroting in orde brengen?

Besparen of belastingen?

• Besparingen

• Belastingen

• Besparingen en belastingen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Verschil tussen werken en niet werken zou op zen minst 1000EUR netto/m moeten zijn.
Weg met het verschil tussen bediende/arbeider. Weg met alle bepamering van sociale voordelen.
Het minimumloon is 2029 bruto per maand, of ongeveer 1950 netto. Dus zieken zouden niet meer dan 950 euro netto per maand mogen krijgen?

Het minimumloon is 2029 bruto per maand, of ongeveer 1950 netto. Dus zieken zouden niet meer dan 950 euro netto per maand mogen krijgen?
Ja, dat zou een goed begin zijn, gezien het gros van hun medisch kosten (en onderwijs en allerlei andere kosten) al vergoed zijn. Een heel deel van die langdurig werklozen zijn jonge mensen (onder de 30) met "mentale problemen" (burn out, depressies, ...). Het gaat niet om mensen die wegkwijnen van fysieke ziektes zoals een handicap of een vorm van kanker. Op die eerste groep kan nog veel bespaard worden, het is net de bedoeling dat ze geactiveerd worden en niet gedeactiveerd worden een royale ziekte-uitkering.

Een zieke werknemer krijgt een gewaarborgd loon de eerste periode valt nadien op de ziekte uitkering. Als de lonen zouden stijgen, stijgt uw ziekte uitkering ook.

Ambtenarenpensioenen cappen. Dat niemand daar ooit is opgekomen! Ho wacht, dan gaan politici in hun eigen vel snijden, zal niet gebeuren dus.
Hoewel er dus echt wel iets voor te zeggen valt. Onderwijs, politie, leger, infrastructuur, magistraten...en dan met name de groep die tijdens hun carrière ook al heel goed hebben verdiend en zo'n hoog pensioen totaal niet meer nodig hebben.

Ambtenarenpensioenen cappen. Dat niemand daar ooit is opgekomen! Ho wacht, dan gaan politici in hun eigen vel snijden, zal niet gebeuren dus.
Hoewel er dus echt wel iets voor te zeggen valt. Onderwijs, politie, leger, infrastructuur, magistraten...en dan met name de groep die tijdens hun carrière ook al heel goed hebben verdiend en zo'n hoog pensioen totaal niet meer nodig hebben.
Daar is men nu toch gewoon mee bezig?

Overigens zijn politici toch geen ambtenaars?

Daar is men nu toch gewoon mee bezig?

Mee bezig ja, voor de toekomstige gepensioneerden. Ik heb het over een cap voor de bestaande gepensioneerden met exorbitante pensioenen.
Ken genoeg voorbeelden van 60'ers die het nog gerust 2-3 decennia kunnen 'volhouden'

Neen, nog erger, hun pensioenprivileges zijn nl. nog uitgebreider.

Hmmm, laat mensen eventueel de keuze.

We verlagen de huidige maximum pensioenen voor iedereen, ook mensen die het reeds ontvangen.
Maar mensen kunnen kiezen voor een opt-out en het huidige hogere pensioen blijven ontvangen. Indien men hiervoor kiest zal men echter onderworpen zijn aan hogere schenkingskosten en erfgenamen zullen hogere erfenisbelasting tarieven krijgen.

Mee bezig ja, voor de toekomstige gepensioneerden. Ik heb het over een cap voor de bestaande gepensioneerden met exorbitante pensioenen.
Ken genoeg voorbeelden van 60'ers die het nog gerust 2-3 decennia kunnen 'volhouden'

Ik werk in een vzw waarin je kan kiezen in welk statuut je valt. Zo goed als elke ambtenaar in het begin of midden van hun loopbaan is ondertussen overgeschakeld naar privé statuut.

Als ambtenaar zou ik :
-bruto 1000 euro minder hebben want ik zit vast in een systeem op anciënniteit ipv merits :
- mijn bedrijfswagen afgeven zonder compensatie ( lease van 800 euro + tankkaart)
- mijn cafetariaplan van 2000 euro per jaar kwijt zijn
- mijn 170 euro aan netto premies kwijt zijn
- mijn groepsverzekering van 6.5% kwijt zijn

Wat ik zou krijgen :

Ik zou een hoger pensioen krijgen en ietmoeilijker te ontslaan zijn.
Op het einde van mijn loopbaan mogelijks iets meer verdienen. Maar om aan die 1000 euro bruto van nu t komen heb ik nog minstens 10-15j ancieniteit nodig.

Dat groter pensioen is ook al een pak minder als je die groepsverzekering en lager brutoloon moet verrekenen.

No thanks.

Ik werk in een vzw waarin je kan kiezen in welk statuut je valt. Zo goed als elke ambtenaar in het begin of midden van hun loopbaan is ondertussen overgeschakeld naar privé statuut.

Als ambtenaar zou ik :
-bruto 1000 euro minder hebben want ik zit vast in een systeem op anciënniteit ipv merits :
- mijn bedrijfswagen afgeven zonder compensatie ( lease van 800 euro + tankkaart)
- mijn cafetariaplan van 2000 euro per jaar kwijt zijn
- mijn 170 euro aan netto premies kwijt zijn
- mijn groepsverzekering van 6.5% kwijt zijn

Wat ik zou krijgen :

Ik zou een hoger pensioen krijgen en ietmoeilijker te ontslaan zijn.
Op het einde van mijn loopbaan mogelijks iets meer verdienen. Maar om aan die 1000 euro bruto van nu t komen heb ik nog minstens 10-15j ancieniteit nodig.

Dat groter pensioen is ook al een pak minder als je die groepsverzekering en lager brutoloon moet verrekenen.

No thanks.

Behoudens je beschikt over een vrij hoog en gegeerd profiel zou ik nu niet meteen stellen dat:
  • groepsverzekeringen van 6,5% "de standaard" zijn
  • 170 € netto premies "de standaard" zijn
  • Bedrijfswagen 800 € met aanvullend cafetariaplan van 2000 € "de standaard" zijn
Bovenstaande zijn imo al zaken die voor een behoorlijk selecte groep werknemers zijn weggelegd - of ben ik het gevoel met de realiteit compleet kwijt?

Kan je even wat toelichting geven bij die 1000 € bruto?

Behoudens je beschikt over een vrij hoog en gegeerd profiel zou ik nu niet meteen stellen dat:
  • groepsverzekeringen van 6,5% "de standaard" zijn
  • 170 € netto premies "de standaard" zijn
  • Bedrijfswagen 800 € met aanvullend cafetariaplan van 2000 € "de standaard" zijn
Bovenstaande zijn imo al zaken die voor een behoorlijk selecte groep werknemers zijn weggelegd - of ben ik het gevoel met de realiteit compleet kwijt?

Kan je even wat toelichting geven bij die 1000 € bruto?
Ik heb nu 4750 bruto. Als ambtenaar op niveau b zou ik ergens landen tussen de 3 en 4k met 8j ervaring als iter. Die zitten doorgaans in een hogere schaal als adm medewerkers.

Die voordelen zijn trouwens voor iedereen, enkel de bedrijfswagen is voor hogere profielen. Netto premie is thuiswerk vergoeding + 20 euro voor internet. En in mijn geval nog 15 euro voor de carwash.

Groepsverzekering tussen de 6 en 7%
Cafetariaplan vast bedrag dat niet geïndexeerd wordt voor iedere werknemer.

Ik heb nu 4750 bruto. Als ambtenaar op niveau b zou ik ergens landen tussen de 3 en 4k met 8j ervaring als iter. Die zitten doorgaans in een hogere schaal als adm medewerkers.

Die voordelen zijn trouwens voor iedereen, enkel de bedrijfswagen is voor hogere profielen.

Het is je uiteraard gegund, maar sta me toe te zeggen dat de vermelde voordelen imo kunnen wedijveren met de allerbeste sectoren in ons land. Je vermeld niveau b- dus ik vermoed bachelor. IT is uiteraard wel een gegeerd profiel - maar imo is dit een absoluut top -pakket.

En dat voor een vzw. Ik zeg het al lang; bij de gesubsidieerde vzws zitten enorme excessen waar geen overzicht op is.
Ik kan morgen freelancer worden en het dubbele verdienen.

Is ook 100+ man die hier werkt met mij als enige iter.

Ergens bij een msp aankloppen zou pakken duurder uitkomen :p

Ik doe trouwens wel het merk van een Master, maar ze betalen u als ambtenaar volgens diploma. Op a niveau zou ik wel een klein beetje meer verdienen.

Even na een halve of hele loopbaan zeggen: "oeps ja het pensioen zal wat minder zijn". Mja, klinkt toch vooral als iets dat leuk is bij een ander. Geen idee wat je bedoelt met dat volhouden, dat die mensen tot hun 90ste kunnen werken? Ja, voor enkele happy few misschien, maar daar kan je toch geen systeem op baseren?

Op een bepaald punt is het ook gewoon competitiviteit natuurlijk. Er zijn best wat profielen die ook in de privé een serieus pensioenplan hebben.
Inderdaad. Maar dan is het dus niet in eigen vel snijden. Wel in het vel van de halve bevolking, want we hebben gewoon allemaal goed geprofiteerd van die systemen en nu het onhoudbaar wordt wil iedereen de zwarte piet doorschuiven.

Geen idee wat je bedoelt met dat volhouden, dat die mensen tot hun 90ste kunnen werken?
Dat sloeg op jonggepensioneerden met een exorbitant pensioen die nog 20-30j. kunnen leven
Er zijn best wat profielen die ook in de privé een serieus pensioenplan hebben.

Klopt, maar daar hebben ze dan ook zelf voor gespaard. Van de eerste wettelijke pensioenpijler zal het niet komen.
we hebben gewoon allemaal goed geprofiteerd van die systemen

Hoezo 'we'?
De boomers zeker wel, Gen X gedeeltelijk, maar alles wat daarna komt toch niet (iedereen die nu nog niet op pensioen is of in 1 of andere pre-pensioenformule zit).
Verworven rechten zijn wat mij betreft niet heilig. Maar ik besef ook wel dat de kans klein is dat deze ooit op de schop gaan in het huidige politieke systeem.

Ik kan morgen freelancer worden en het dubbele verdienen.

Is ook 100+ man die hier werkt met mij als enige iter.

Ergens bij een msp aankloppen zou pakken duurder uitkomen :p

Ik doe trouwens wel het merk van een Master, maar ze betalen u als ambtenaar volgens diploma. Op a niveau zou ik wel een klein beetje meer verdienen.
Ja maar dat doet toch niet ter zake?
Het gaat erover dat het vreemd is dat bij een VZW er een loon dat gewoon top is wordt uitgekeerd. Binnen een VZW moet er niet gratis gewerkt worden, maar bij de beste betaler zijn is ook vreemd.

Ja maar dat doet toch niet ter zake?
Het gaat erover dat het vreemd is dat bij een VZW er een loon dat gewoon top is wordt uitgekeerd. Binnen een VZW moet er niet gratis gewerkt worden, maar bij de beste betaler zijn is ook vreemd.
Anders vinden ze gewoon niemand die functie in te vullen . Je kan daar geen starters opzetten . Je bent ciso , system engineer, manager, cloud, netwerk engineer, … heel de reutemeteut tegelijk . Je moet alles wel wat kunnen of gedaan hebben.

Veel volk die dat kunnen zijn al freelancer of nog dikker betaald ergens anders. al mijn vrienden doen ook it en ze verdienen allemaal meer.

Ik ben letterlijk de enige die toen afkwam op die vacature.
En dat is zowat het grote probleem bij alle hogere profielen bij de overheid .

Bij een managed service provider , zelf degenen die raamcontracten hebben lopen , ben je het dubbele van mijn jaarloon kwijt.

We hebben die piste bekeken toen ik een tijdje geleden van Job wou veranderen. Maar kort daarna kwam er een kind en ik en toen eigenlijk beseft dat ik heel goed zit en de situatie eigenlijk heel goed gaat met een kind .

Maarja dit is eerder voor het brutoloon topic. We zijn een beetje offtopic aan het gaan.

Laatst bewerkt:
Dat sloeg op jonggepensioneerden met een exorbitant pensioen die nog 20-30j. kunnen leven
Dat onze effectieve pensioenleeftijd een pak lager ligt dan de wettelijke is algemeen zo hoor, daarvoor moet je geen ambtenaar zijn. Dat de pensioenregeling voor statutairen gul is heeft ook zijn redenen, zie hieronder. Dat het hele systeem niet houdbaar is, is ook iets dat men al 30+ jaar weet uiteindelijk. 30+ jaar waarin men allerhande cadeaus is blijven uitdelen aan de bevolking.
Klopt, maar daar hebben ze dan ook zelf voor gespaard. Van de eerste wettelijke pensioenpijler zal het niet komen.
Dat is naast de kwestie, het gaat over competitiviteit. Die mensen die volgens jou al goed hebben verdiend tijdens hun carrière zouden dat in de privé ook doen, voor sommige profielen zelfs een pak meer. Het kan ook niet de bedoeling zijn om de ambtenarij enkel te vullen met wie elders niet aan de bak raakte natuurlijk. Probeer eens iemand met een STEM-diploma voor een klas te krijgen, of een deftige IT'er op een overheidsdienst.
Hoezo 'we'?
De boomers zeker wel, Gen X gedeeltelijk, maar alles wat daarna komt toch niet (iedereen die nu nog niet op pensioen is of in 1 of andere pre-pensioenformule zit).
Verworven rechten zijn wat mij betreft niet heilig. Maar ik besef ook wel dat de kans klein is dat deze ooit op de schop gaan in het huidige politieke systeem.
Ik vind die huidige "hippe" mentaliteit van al de schuld bij de vorige generaties te leggen gewoon nogal gemakkelijk. Alsof er ergens in geboortejaren plots een grens is tussen zelfbediening en altruïsme, en alsof we allemaal van 0 zijn begonnen. Ik heb bv. voordeel gehad aan het feit dat mijn vader als politie-agent goed verdiende en schandalig vroeg op pensioen ging hoor. Het is zoals heel die discussie over onze dure overheid, terwijl bij elke scheet "de overheid zijn verantwoordelijkheid moet nemen".

We zijn als bevolking gewoon een bende hebberige kinderen, en iedereen staat met zijn handen open vanaf er wat te krijgen valt, en als er zoals nu besparingen aankomen moet men het vooral elders gaan zoeken. Zie zowat elke thread hier. Vanuit dat opzicht ben ik wel tevreden dat zoiets als een "pensioencap" er niet zal komen, want zo heeft de groep met de zwakste lobby/minste invloed op de huidige regering altijd de bonen gefret.

Laatst bewerkt:
Het kan ook niet de bedoeling zijn om de ambtenarij enkel te vullen met wie elders niet aan de bak raakte natuurlijk. Probeer eens iemand met een STEM-diploma voor een klas te krijgen, of een deftige IT'er op een overheidsdienst.

Die deftige IT'ers zou geen probleem mogen zijn gezien er best veel freelancers actief zijn waarvan een deel aan de hoogste tarieven die in ons land worden betaald. Al heb ik bij bepaalde platformen van de overheid als gebruiker niet de indruk dat er daar deftige IT'ers aan gewerkt hebben - al kan dat ook aan de gebruiker liggen.

Die echt gegeerde en zeldzame profielen in het onderwijs, ja - deels een roeping maar we kunnen niet ontkennen dat de gelijkheid van verloning daar ook speelt, maar ook elders heeft men daar de nodige problemen mee hoor.

Terug
Bovenaan