Hoe zien jullie je toekomst (op financiëel gebied)

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Lang getwijfeld om die topic in het "economie & recht " te posten, al is het geen zuivere "spaarvermogen" thread, want die bestaat al.
dus eigenlijk hoort deze eerder hier thuis denk ik.


concreet: hoe leef jij op financiëel gebied toe in je leven?

Ben je een grote spaarder, of kan je dit amper?
Vind je sparen belangrijk, of vind je goed leven belangrijk?
Naar later hoe, denk je dat je financiëel gezond je pensioen in gaat, of zal je je moeten reppen?
Als je kinderen hebt, vind je het belangrijk ze een (grote) som mee te geven later, of moeten ze het ook maar van 0 af aan op bouwen?


Om de spits af te bijten, ikzelf ben geen grote spaarder (meer).
Vroeger nogtans echt wel. Maar heb in mijn 20er jaren misschien meer gelaten dan leeftijdsgenoten, omdat ik per sé een huis wou (laten) bouwen, en financiëel onafhankelijk van niemand wou zijn.
Dit is me nu gelukt, maar sindsdien leef ik dubbel en dik en goed. Erg veel aan de kant zetten voor later doe ik niet. Ik heb maar 1 zus, en ik ga er van uit dat ik met mijn pensioen wel zal kunnen overleven, + tegen dan de erfenissen van mn ouders zal kunnen verdelen met mn zus, waardoor ik tegen dan niets meer te kort zal komen.
Concreet nu (ben nog maar 38) spaar ik enkel wat voor onvoorziene kosten (als auto zou per total zijn, dat ik een nieuwe kan kopen. als opeens de frigo het begeeft..)

Ik vroeg me gewoon ook af hoe andere (leeftijdsgenoten?) ook zo redeneren?
Het lijkt mij toch helemaal gek om met pakken geld op je rekening te staan tegen je pensioen, en dan opeens komt er één van je ouders te sterven, zit je met een erfenis, en kan je opeens alles opdoen dat je maar wil, maar ben je 70 jaar, en ben je misschien al kreupel.
 
Ik ben geen numbercruncher die alles angstvallig bijhoudt, maar ik zie het relatief positief in. Mijn vrouw en ik hebben nog een veilige buffer om onvoorziene kosten op te vangen en we hebben nog de ruimte om de voorziene kosten te betalen. We sparen wel wat en met vakantiegeld, 13de maand en het terugtrekken van de belastingen hebben we het comfortabel.

Tijdelijke bottlenecks:
- kost van de crèche (maar dat is weer voorbij zodra onze dochter naar school gaat)
- extra lening aangegaan voor renovatie (nog 4 jaar af te betalen)

We gaan vanaf eind april ook een tweede wagen leasen omdat dit praktisch zeer welkom is. Een Toyota Yaris met de hele baby-inboedel is onpraktisch als je een weekend weg wil. Dus dat is wat inboeten op mijn maandloon, al zie ik binnen mijn bedrijf wel mogelijkheden om mijn loon te verhogen door meer verantwoordelijkheden op te nemen.

De zwaarste renovatiekosten die dringend waren zijn gelukkig bijna achter de rug, het huis zelf is zo goed als klaar. Enkel kelderrenovatie en verdere afwerking van onze zolder nog, maar dat geld hebben we opzij staan. Zonnepanelen gaan we nog bekijken. De tuin gaat nog wel een serieus werkske zijn. Nieuwe oprit (klinkers hebben we wel, maar de huidige staat van de oprit is zeer schabouwelijk), een terras, algemene reorganisatie van het tuinplan, ... Dat zijn geen zéér dringende zaken, maar tussen nu en 5 jaar willen we dat toch aangepakt hebben.

Mijn persoonlijke uitdaging is ervoor zorgen dat ik niet teveel uitgeef aan foliekes. Fotografie is een dure hobby als je topmateriaal wil en ik moet leren content te zijn met wat ik heb. :p

Na die 5 jaar - wegvallen crèche en extra lening en als de investeringen achter de rug zijn - zal het wat rustiger worden, al is dat relatief. Een huis is nooit af en je hebt altijd een reden om geld uit te geven. Maar alles wat dan komt zijn eerder surplussen dan must-haves zoals een nieuwe keuken of badkamer, isolatie om de verwarmingskosten te drukken, een nieuwe CV, nieuwe leidingen ... Het enige waar ik aan denk is hoogrendementsglas, maar we hebben zeer veel (gewoon dubbel) glas en dat zou een zeer grote kost zijn. Dat is eentje voor "ooit".

Qua pensioen: ik spaar ca. 960 euro per jaar voor het belastingsvoordeel en we hebben via ons werk een groepsverzekering.
 
Ik werk als freelancer en dat brengt ups en downs met zich mee wanneer ik wel of geen opdracht heb. Netto heb ik 2500 euro waarvan ongeveer 600-800 euro maandelijks er afgaat om sociale lasten te betalen. Dan spaar ik iedere maand nog eens minimaal 500 euro via VAPZ, pensioensparen en lange termijnsparen voor mijn pensioen omdat het legale pensioen voor een zelfstandige belachelijk weinig is. Blijft er dus 1200 tot 1400 euro over om al de rest te bekostigen.

Daarvan zet ik een stevig deel (noodzakelijk) opzij omdat de betalingsplichten van een zelfstandige totaal niet transparant zijn voor mij, misschien ook wel mijn eigen fout. Zo had ik 2018 twee extra maandlonen laten uitkeren wat betekende dat ik in 2020 bijna 20k mocht betalen aan vadertje staat: 8500 euro sociale lasten voor die twee extra maandlonen, sociale lasten rond 10k en belastingbrief zelf ook nog eens bijna 2k. Gelukkig kon ik in 2020 bijna geen geld uitgeven...

Winsten die ik behaal met mijn vennootschap laat ik staan op de rekening en gebruik ik als bufferperiode om mezelf een salaris uit te keren wanneer ik geen opdracht heb of om later uit te keren wanneer ik stop met mijn vennootschap. Dus in principe kan ik me wel een hoger inkomen veroorloven door een dividend uit te keren, maar doe ik dat niet om toch een financiële buffer te hebben.

De grootste geplande uitgaven, zijn vakanties. Er staan echt nog een heleboel landen op het lijstje die ik wil bezoeken: Nieuw-Zeeland, Peru, Bolivia, Noorwegen, Oeganda, Kenia, Tanzania, ... Ik doe ook graag trekkings en daar wil ik ook nog een heleboel van doen: GR20, Torres del Paine Circuit, Rwenzorigebergte, Milford Track, Routeburn Track, Laugavegur, Annapurna Circuit, Wadi Rum, Incatrail en zo kan ik ook nog een tijdje doorgaan. Grootste belemmering hier is het aantal dagen dat ik weg ben aangezien dat dit een opportuniteitskost is waarop ik die dagen geen inkomen heb.
 
topic heeft weinig succes merk ik.

snap ergens ook wel dat velen niet met hun financiële cijfers willen te koop lopen. Misschien verkeerde inschatting van mij.

Wat mij betreft mag topic gesloten of verwijderd worden..
 
Terug
Bovenaan