Hoe vaak ga jij op reis?

Hoevaak ga jij op reis?

• Totaal aantal stemmers
    81
Uhm, define "reizen".
Ik doe gemiddeld zo'n 3 keer op een jaar een citytrip (met het vliegtuig) van zo'n 4-5 dagen. Ga meestal ook een week op skivakantie. En dan ook nog eens een langere reis van minstens enkele weken ergens in de winter. Dus ik zou zeggen zo'n 5 keer per jaar?

Ik schrik er toch van hoeveel mensen nooit of amper reizen doen. Reizen is imo één van de weinige zaken die het leven zo leuk maken.

Uhm, define "reizen".
Ik doe gemiddeld zo'n 3 keer op een jaar een citytrip (met het vliegtuig) van zo'n 4-5 dagen. Ga meestal ook een week op skivakantie. En dan ook nog eens een langere reis van minstens enkele weken ergens in de winter. Dus ik zou zeggen zo'n 5 keer per jaar?
"Op reis" kan gaan van die ene korte citytrip naar Gent tot een heuse levensgebeurtenis zoals de snow man trek in Bhutan.

Je kan ook hautain doen en zeggen dat je een reiziger (of zelfs avonturier!) bent en geen toerist of vakantieganger.

"Op reis" kan gaan van die ene korte citytrip naar Gent tot een heuse levensgebeurtenis zoals de snow man trek in Bhutan.

Je kan ook hautain doen en zeggen dat je een reiziger (of zelfs avonturier!) bent en geen toerist of vakantieganger.

En wat is dan het verschil tussen op vakantie gaan en reizen?
Voor heel wat Belgen is 2 weken aan de Belgische kust zitten hun jaarlijkse vakantie (not for me, mag er niet aan denken), maar is dat ook een reis? :hurrr:

Voor heel wat Belgen is 2 weken aan de Belgische kust zitten hun jaarlijkse vakantie (not for me, mag er niet aan denken), maar is dat ook een reis? :hurrr:
Goh ja, "ergens heen gaan" is ook al reizen maar dat is wel een heel brede interpretatie.

Ik beschouw "op reis gaan" toch ook eerder de backpackreizen in ZO Azië dan een week op uw gat gaan liggen aan een of ander zwembad. Of misschien abstracter: de "ontdekkingsbestemmingen" tegenover de "bakken en braden"-bestemmingen.

Reizen:
Roadtrip bv of met de rugzak ergens heen trekken.
Bekendste voorbeeld dat ik me voor de geest haal: Michael van Peel met de motor naar Afrika

Vakantie: vliegtuig pakken, hotel inchecken en liggen

In definitie is natuurlijk elke verplaatsing een "reis".
Maar als ik tel "vanaf dat ik een hotel neem"

- Vliegries naar Malta (was maar 4 dagen)
- Met de motor naar het Zwarte woud (5 dagen)
- Weekend Rome (3 dagen), vliegtuig
- Motor weekend Luxemburg (3 dagen)
- Motor Noord-Italie (10 dagen)
- Paar dagen Spanje (huis van een vriend, dus "geen" kosten)
- Eind dit jaar met vrienden nog een paar dagen Polen ofzo

Eigenlijk allemaal redelijk schappelijke dingen waar of vliegtickets enorm goedkoop waren (Malta was €49 heen en terug) en/of hotels gratis/goedkoop waren. Die 10 dagen Italië heeft me ook "maar" 700 gekost qua hotel. En dat was al met eten bij.

En dan nog 2 keer voor het werk naar Zwitserland en binnenkort Midden-Oosten. Nog nooit in Dubai geweest, dus daar plak ik ook 3 dagen extra tegen. Zie je dat dan echt als reis? Idk.

Moet wel zeggen dat ik vroeger praktisch nooit op reis ging. Maar sinds ik begin dit jaar minder dan een meter van de dood was, is er toch iets geklikt.

vind dit een vrij nutteloze thread.
Wat is op reis gaan?

Een weekendje weg, is dat ook op reis gaan?
En wat met een dag uitstap naar het buitenland...

Ooit een collega gehad, en die vond een 5 daagse city trip "te min", die zei dat dit niet echt op reis gaan is :wtf:

Ik ga gemiddeld 2 a 3 keer per jaar 'écht op reis'.

Afgelopen jaar was dit 23 nachten in de USA met de partner, en dan nog eens een 7-tal nachten in Zuid-Spanje doorgebracht met vrienden.
Maar ik ben ook wel voor 5 dagen in Porto geweest voor een muziekfestival, 4 nachten in Friesland bij een vriend op zijn boot blijven slapen en heb een weekendje Rotterdam met vrienden gedaan. Een weekendje Amsterdam zit er ook nog aan te komen. Als ik dit zo allemaal op een hoopje zie en lees dat sommige mensen jaarlijks slechts 1 keer naar het buitenland gaan vind ik het wel een beetje genant. Het was wel absoluut een uitzonderlijk jaar. Het jaar daarvoor ben ik enkel 2 weken naar Italië geweest met de partner en een weekje naar Zuid-Frankrijk met vrienden.

Goh ja, "ergens heen gaan" is ook al reizen maar dat is wel een heel brede interpretatie.

Ik beschouw "op reis gaan" toch ook eerder de backpackreizen in ZO Azië dan een week op uw gat gaan liggen aan een of ander zwembad. Of misschien abstracter: de "ontdekkingsbestemmingen" tegenover de "bakken en braden"-bestemmingen.
Nooit fan geweest of zelfs begrepen waarom mensen van die all-in resorts pakken en dat beschouwen als hun ultieme vakantie van het jaar. Alsof er niks te zien valt in de wereld buiten een stel (meestal zatte) bekrompen toeristen die om ter meeste zuipen en fretten, als een stel schapen achter elkaar lopen langs het buffet om toch maar het mooiste stukje vlees te bemachtigen. Nee bedankt 😅

Nooit fan geweest of zelfs begrepen waarom mensen van die all-in resorts pakken en dat beschouwen als hun ultieme vakantie van het jaar. Alsof er niks te zien valt in de wereld buiten een stel (meestal zatte) bekrompen toeristen die om ter meeste zuipen en fretten, als een stel schapen achter elkaar lopen langs het buffet om toch maar het mooiste stukje vlees te bemachtigen. Nee bedankt 😅
Zatte toeristen en sprintjes 'om-ter-snelst-handdoek-leggen' daargelaten, heb ik geen probleem met een deftig hotel die u helemaal ontzorgt, gewoon relaxen, verstand op nul en tot rust komen. En liefst ook buiten de grote vakanties, maar dat is enkel een optie als je geen kids hebt.

Langer als een paar dagen moet dat ook niet duren maar het moet nu ook niet constant van het ene museum naar het andere zijn, de zoveelste ruine bezoeken, een opgegraven pispot van de romeinen gaan bekijken of uw half lam lopen om toch maar die ene bergtop te bereiken.

Zatte toeristen en sprintjes 'om-ter-snelst-handdoek-leggen' daargelaten, heb ik geen probleem met een deftig hotel die u helemaal ontzorgt, gewoon relaxen, verstand op nul en tot rust komen. En liefst ook buiten de grote vakanties, maar dat is enkel een optie als je geen kids hebt.

Langer als een paar dagen moet dat ook niet duren maar het moet nu ook niet constant van het ene museum naar het andere zijn, de zoveelste ruine bezoeken, een opgegraven pispot van de romeinen gaan bekijken of uw half lam lopen om toch maar die ene bergtop te bereiken.
1. Zeg niet kids maar kinderen.
2. Je kan kinderen ook gewoon bij oma en opa laten en met twee naar een adults only hotel gaan. Al is dat niet voor iedereen evident.

Ik steek er al mijn tijd en geld in, dus wel redelijk wat. Ik probeer elk jaar toch wel één verre reis, één trekking en één citytrip te doen. Totnogtoe sla ik daar vrij goed in als ik dat de laatste drie jaren bekijk: Australië, Noorwegen, Krakau, Nieuw-Zeeland, Pakistan (K2 en Gondogoro La trekking), Peru en Bolivië, Costa Rica, Praag, Namibië en Botswana, Istanbul, Alta Via 1 trekking in de Dolomieten, een weekje Jordan Trail tussen Dana en Petra, Dingle Way in Ierland met ook een bezoek aan Dublin, diverse trekkings in België en Luxemburg (Müllerthal Trail, Eislek Trail), de Elzas in Frankrijk en Mexico. Eind dit jaar volgt nog een weekje Egypte.

Ik steek er al mijn tijd en geld in, dus wel redelijk wat. Ik probeer elk jaar toch wel één verre reis, één trekking en één citytrip te doen. Totnogtoe sla ik daar vrij goed in als ik dat de laatste drie jaren bekijk: Australië, Noorwegen, Krakau, Nieuw-Zeeland, Pakistan (K2 en Gondogoro La trekking), Peru en Bolivië, Costa Rica, Praag, Namibië en Botswana, Istanbul, Alta Via 1 trekking in de Dolomieten, een weekje Jordan Trail tussen Dana en Petra, Dingle Way in Ierland met ook een bezoek aan Dublin, diverse trekkings in België en Luxemburg (Müllerthal Trail, Eislek Trail), de Elzas in Frankrijk en Mexico. Eind dit jaar volgt nog een weekje Egypte.
Damn, ik dacht dat ik al veel weg was, gelijk heb je kerel!
Ben je leerkracht ofzo? 😄

Damn, ik dacht dat ik al veel weg was, gelijk heb je kerel!
Ben je leerkracht ofzo? 😄

Nah, ik werk als freelancer in de IT sector. Toen ik mijn contract tekende zei men dat ik maximum 220 dagen per jaar mag factureren. Geen probleem zei ik! Over een minimum aantal dagen hebben ze nooit iets gezegd.

Terug
Bovenaan