Hoe omgaan met ongepaste schoonfamilie?

Chauffagist

Well-known member
Hoe ga je om met "speciale" schoonfamilie?

Een schoonbroer die drugs gebruikt.
Een schoonbroer die een vat bier steelt van een jeugbeweging.
Een schoonbroer die zeer impulsief is in zijn handelingen: Aankomst op kerstfeest, smijt nonchalant z'n gsm op tafel tussen de borden.
Een schoonbroer die op het taartmoment van je zoon bij aankomst direct achter bier vraagt, terwijl het 15u is en koffie en taart is.
Een schoonbroer waarvan al deze zaken goed gepraat gepraat worden. Het ligt zogenaamd aan zijn karakter, hij kan er zogenaamd niet aan doen.

Ik heb het zeer moeilijk met al deze zaken, maar alles wordt goed gepraat door mijn vrouw en schoonmoeder. En 2 keer raden: ik ben de onverdraagzame viezekloot..
 
Haha, het ligt aan zijn karakter dus hij kan er niets aan doen... daarmee praat je toch elke vorm van slecht gedrag goed. :ROFLMAO:

Ik kan je helaas geen goed advies geven, maar je kan misschien je vrouw en schoonmoeder eens vragen wat ze zouden doen als jij zo'n gedrag zou stellen? Omdat jij een beter karakter hebt gaan ze jou aan een hogere standaard houden dan? :thinking: Ik zou het sowieso niet nadoen en idd zoveel mogelijk negeren. Zij zijn dat gedrag misschien al jaren gewoon en zien dus misschien ook effectief geen ruimte voor verbetering en zijn blij dat het niet erger is?

Allez, drugs doen en biervaten stelen van een jeugdbeweging zijn wel van een andere categorie natuurlijk dan je gsm boertig op tafel smijten of bier drinken om 15h bij een verjaardagsfeestje (dat is nog niet de grootste ramp, bij een feestje in de namiddag in de zomer zijn er wel meer mensen die dan al iets alcoholisch drinken).

Hou oud is die gast overigens? Misschien is het een overjaarse puber en groeit dat er nog uit?
 
Idd, tenzij je er zelf zware hinder van ondervindt (en nee, zware hinder is niet het feit dat iemand achter andere drank dan koffie vraagt in de namiddag), zie ik niet in waarom je daar mee bezig zou moeten zijn.

Tegen je schoonmoeder kan je dat wel 1 keer laten vallen dat je drugs/diefstal laakbaar gedrag vindt, verder hou je je daar vanaf.
 
Ik zou het sowieso niet nadoen en idd zoveel mogelijk negeren. Zij zijn dat gedrag misschien al jaren gewoon en zien dus misschien ook effectief geen ruimte voor verbetering en zijn blij dat het niet erger is?

Allez, drugs doen en biervaten stelen van een jeugdbeweging zijn wel van een andere categorie natuurlijk dan je gsm boertig op tafel smijten of bier drinken om 15h bij een verjaardagsfeestje (dat is nog niet de grootste ramp, bij een feestje in de namiddag in de zomer zijn er wel meer mensen die dan al iets alcoholisch drinken).

Hou oud is die gast overigens? Misschien is het een overjaarse puber en groeit dat er nog uit.
Langs een kant kan je zeggen, voor die paar keer per jaar dat ik hem moet zien, maar overigens is het wel altijd iets dat je met hem "tegenkomt" of dat hij stelt van ongepast gedrag. Hij is 28 jaar oud.
Tegen je schoonmoeder kan je dat wel 1 keer laten vallen dat je drugs/diefstal laakbaar gedrag vindt, verder hou je je daar vanaf.

Dat is nu net het punt. In hun ogen is "overdragen" minstens even erg. Maar je hebt gelijk, beter laten voor wat het is. Het is mijn taak niet om hem op te voeden...
 
Als ik met mijn schoonpa op restaurant ga val je soms ook wel in schaamte maar ik heb geleerd van het mij niet aan te trekken 😜
 
Hoe ga je om met "speciale" schoonfamilie?

Een schoonbroer die drugs gebruikt.
Spreken we dan over eens een joint in het weekend of 1 keer in de maand eens een lijn pakken als hij op stap gaat? Of echt problematisch gedrag waar hij wekelijks lijnen zit te pakken en stoned op de familiefeestjes aankomt?

Een schoonbroer die een vat bier steelt van een jeugbeweging.
Valt uiteraard niet goed te praten. Spreken we hier over een kwajongensstreek op een zatte zaterdag nacht toen hij 19 was of een recent, geplande activiteit?

Een schoonbroer die zeer impulsief is in zijn handelingen: Aankomst op kerstfeest, smijt nonchalant z'n gsm op tafel tussen de borden.
Tgoh, fatsoenlijk is het natuurlijk niet. Maar dit lijkt me weer zoiets dat je in perspectief moet kunnen plaatsen. Voor hem is het misschien normaal gedraag terwijl jij je er aan stoort. Is het werkelijk gooien dat de glazen vallen en het bestek aan de kant vliegt of gewoon van kleine afstand op tafel gooien? Want dat laatste durf ik soms ook wel eens te doen.

Een schoonbroer die op het taartmoment van je zoon bij aankomst direct achter bier vraagt, terwijl het 15u is en koffie en taart is.
Zoals ik eerder aanhaalde, daar is op zich toch niets mis mee? Om op een zaterdag namiddag tijdens een verjaardagsfeestje een pintje te drinken? Mij moeten ze ook geen koffie voorschotelen want dat drink ik niet.

Een schoonbroer waarvan al deze zaken goed gepraat gepraat worden. Het ligt zogenaamd aan zijn karakter, hij kan er zogenaamd niet aan doen.

Ik heb het zeer moeilijk met al deze zaken, maar alles wordt goed gepraat door mijn vrouw en schoonmoeder. En 2 keer raden: ik ben de onverdraagzame viezekloot..
Eigen kind, schoon kind.
 
Klinkt als het zwart schaap van de familie. Zo lang je er zelf geen last van hebt (en naar bier vragen lijkt me daar niet onder te vallen) is dat toch gewoon een geval van leven en laten leven. Die ouders zullen wel genoeg afzien met een clown als kind, die moeten dat niet horen van een schoonzoon.
 
Heb ook zo een schoonbroer (40 jaar).

Gelukkig is mijn vrouw dezelfde mening toe gedaan en hebben we een excuus gevonden om hem zo veel mogelijk buiten te houden: zijn hond.

Hij wilt die nooit alleen thuis laten en wilt die eigenlijk overal mee naar toe nemen. De kinderen hebben een panische angst van die hond, in huis lopende konijnen en geen hondenproof tuin. Hierdoor komt hij max een halfuur binnen, terwijl de hond in de auto blijft.

Heb vooral medelijden met die kerel. Die is volgens mij echt niet gelukkig, maar daar valt niet over te praten. Het zijn altijd de andere, nooit hij.
 
Een schoonbroer die drugs gebruikt.
Een schoonbroer die een vat bier steelt van een jeugbeweging.
Een schoonbroer die zeer impulsief is in zijn handelingen: Aankomst op kerstfeest, smijt nonchalant z'n gsm op tafel tussen de borden.
Een schoonbroer die op het taartmoment van je zoon bij aankomst direct achter bier vraagt, terwijl het 15u is en koffie en taart is.
Een schoonbroer waarvan al deze zaken goed gepraat gepraat worden. Het ligt zogenaamd aan zijn karakter, hij kan er zogenaamd niet aan doen.
Alleen dat bier stelen vind ik not done, omdat hij hier anderen mee in betrekt.

Al het overige? (In de veronderstellling dat hij mijn schoonbroer zou zijn)

Dat hij softdrugs gebruikt in de privésfeer is zijn zaak, zolang hij mij maar niet ermee lastig valt, hopelijk is zijn 1000€ dure GSM nu stuk en heeft hij een chronische maag en darmontsteking van al dat bier (Het zal hem leren)

Helaas is mijn schoonbroer net zoals uw schoonbroer. Mijn vrouw wenst niet meer met haar broer te spreken, en ze is het al jaren beu, dat hun vader (mijn schoonvader) zijn gedrag nog altijd 'gewoon' goedpraat. Ik heb zelf géén contact meer met hem.
 
Laatst bewerkt:
beste raad lijkt mij uzelf een beetje verdraagzamer opstellen.
Kzou zeggen drinkt mee, maar als ge u aan zulke dingen al ergert daje moet drinken zijde wss in no time nen alcholieker.
 
Terug
Bovenaan