Hoe leer jij nieuwe muziek kennen en/of waar haal jij je muzieknieuws?

Hoe ontdek jij nieuwe muziek?

  • Actief: nieuwswebsites, persoonlijke feeds, ... afschuimen

    Stemmen: 8 42,1%
  • Passief: recommendation-lijstjes obv huidige luistergewoonten

    Stemmen: 14 73,7%

  • Totaal aantal stemmers
    19

LessThanJake

Well-known member
Crowdfunder FE
Effe tot het begin teruggegaan, maar ik zie toch geen topique die dit ter harte neemt.

Tot enkele jaren geleden was ik zelf altijd actief bezig met muziek ontdekken - dat ging van het beluisteren van de Luisterpaal op 3voor12, checken welke artiesten naar Botanique/AB kwamen, festivals, tot zelfs Pitchfork (brr) en andere nieuwswebsites. Uren spenderen aan het beluisteren van tientallen albums om hopelijk één goed album te ontdekken en te koesteren.

Ik merk dat ik mij tegenwoordig meer de muziek tot mij laat komen en ik mij op een passieve manier muziek laat recommenden via onder andere discover weekly/daily-lijstjes. Als ware het advertenties, gebaseerd op de vergaarbak aan luistergewoonten die ik zelf ben. Mijn eigen muzikale echo chamber, zeg maar.

Ik wil graag die controle terugnemen. Muziek is namelijk mijn grootste liefde, of zo maak ik mezelf toch wijs. Het ontbreekt mij denk ik aan tijd om die paar interessante bomen nog te kunnen ontdekken in dat soms toch wel lelijke bos.
De laatste 2 jaar verbaast het mij hoe weinig ik ken uit de eindejaarlijstjes op de diverse muziekfora waar ik vertoef, en dat is confronterend. Ben ik officieel nen boomer? Ben ik niet meer hip?

Benieuwd dus waar Het Forum Van De Goede Smaak zijn muzieknieuws haalt!

@Kid_C : voel u gerust vrij opties toe te voegen in de poll (en/of hem verder te verfijnen)!
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben je gewoon wat een luie zaddy geworden en laat je mij en @Kid_C het zware werk doen? :unsure:
Tbf ik ben ook blij dat anderen hier het zware werk doen. Dan kan ik achteroverleunen en meesurfen op de forum hypes hier 😁

Het onderscheid tussen actief en passief lijkt me ook wat arbitrair eigenlijk. Ik doe niet mee met automatische playlists, maar laat me tegenwoordig wel leiden door reviews, forum aanraders of zelfs soms tips in de platenzaak.
 
Tbf ik ben ook blij dat anderen hier het zware werk doen. Dan kan ik achteroverleunen en meesurfen op de forum hypes hier 😁

Het onderscheid tussen actief en passief lijkt me ook wat arbitrair eigenlijk. Ik doe niet mee met automatische playlists, maar laat me tegenwoordig wel leiden door reviews, forum aanraders of zelfs soms tips in de platenzaak.

Het was uiteraard vooral een humoristische uitspraak want uiteindelijk, zelfs de leden die hier met de nieuwste nieuwtjes afkomen, halen dat ook maar van andere sites. Een nieuwe artiest heet van de naald vinden, zonder dat er ook maar iemand iets over geschreven heeft, is zeer zeer moeilijk.

Hoe ik het meestal doe:

  • Websites zoals Pitchfork, Dansende beren, Enola, The Guardian, TheNeedleDrop, Knack Wokus :)unsure:)... Het interesseert me eigenlijk niet wat ze te zeggen hebben over een album maar het fungeert gewoon als een "release radar".
  • Winkels: Nieuwsbrieven van HHV en vooral Norman zijn een goudmijn
  • Reddit: veel genre gebonden subreddits, de ene al actiever dan de andere
  • Labels & Artiesten: Deze volg ik meestal op de socials, de enige reden waarom ik nog actief ben op Facebook. Nieuwsbrieven in mindere mate, mailbox zit al vol genoeg.
  • Misschien nog een tweede reden waarom ik nog op facebook zit, alle ultra hippe super obscure platen worden eerst gedeeld met @Kid_C :D
  • En uiteraard dit prachtige forum :coolbrows:
Alle releases die me zijn bij gebleven, noteer ik in een exceletje zodat ik in december nog weet wat er is uitgekomen.
 
Herkenbaar, ik luister ook te veel naar die daily mix shit van spotify. Ik las vroeger ook wel eens p4k maar dat trekt nu wel echt op de ballen tegenwoordig. The needle drop is voor mij de grootste externe input die ik heb om eens een plaat op te zetten van een artiest waar ik nog nooit van gehoord heb. Is ook fijn omdat het heel divers is, kan evengoed Charlie XCX zijn of Daughters, moedigt u ook aan om een beetje uit uw comfort zone te treden.
 
De meeste nieuwe ontdekkingen doe ik op Youtube (suggesties), Spotify (Daily mix), dit prachtige forum en websites zoals Addergebroed. Op Facebook volg ik een aantal bands die soms wel interessante muziek delen. En festivals zoals Desertfest zijn ook interessant om een nieuwe band te leren kennen, maar ik ben de afgelopen twee jaar niet meer naar een concert geweest. Radio beluister ik niet zoveel, maar als ik daar ontdekkingen doe is het enkel via Klara. StuBru draait behoorlijk vaak commerciële, generische muziek die niet zo interessant is, en op zenders zoals MNM, Joe en Q-Music valt er helemaal niets te ontdekken.

Het is dus eerder een mix tussen actief ontdekken (de suggesties op Youtube, websites, dit forum) en passief ondergaan (daily mix of radio). Ik heb op dit moment niet het gevoel dat ik "vast zit" en ontdek nog altijd nieuwe bands. Nieuwe genres is wat anders, maar vroeg of laat heb je toch je genrepallet samengesteld en ben je daar content mee. Dat wil niet zeggen dat je niet meer open staat voor nieuwe muziek, maar ik geloof dat ik genoeg mogelijkheden gebruik om buiten mijn comfortzone muziek te ontdekken. Een tijdje geleden dropte @de Waaslandwolf de naam Abu Obaida Hassan en dat is wel graaf.
 
Ik vond mijn nieuwe bands meestal via festivalline-ups. Niet gewoon de festivals waar ik naartoe ging, maar ook van andere, minder bekende festivals. Volg de meeste fests via facebook en instagram, zowel binnenlands als buitenlands.
 
Heb een paar vaste forums, waaronder BG. Sinds vorig jaar ook wat Discord groepen ontdekt voor wat rariteiten waar ik al jaren op aan het jagen was zoals de bijna volledig absurde grote catalogus van het geweldig SATANICPORNOCULTSHOP die Boards of Canada prachtige album titel "Music Has the Right to Children" tot in vele extremen interpreteren.

Een facebook account enkel voor evenementen en waar de newsfeed van alle grote voornamelijk electronische muziek vertegenwoordigers hun promo's op delen(mixmag, RA, xlr8 etc etc) alsook alle labels en artiesten die ik een beetje volg.

Spotify, Bandcamp en Youtube als het moderne radio supplement. Sound en Mixcloud voor dj sets. Maar het is bijna onmogelijk om nog echt mee te blijven, volume aan content is absurd de laatste 10+ jaar. Het "diggen" naar iets uitzonderlijk is eigenlijk wel volledig terug van weggeweest. Geschift goede dingen als een SOPHIE en een Girl Talk(kudos to @utred) zijn me destijds compleet ontglipt terwijl ik toch dacht een beetje mee te zijn.
 
De aut9matische playlist zijn in mijn ogen geen manier om nieuwe muziek te ontdekken. Zelfs de spotify release radar is gewoonweg een manier om dezelfde muziek te herontdekken.

persoonlijk had ik een obscure Russische site die mij veel 9ntdekkingen heeft doen maken in het experimental electronica, beats en jazz. die is onlangs opgedoekt. (maar niet helemaal ;) )
 
Spotify's release radar speelt hier elke vrijdag zodat ik wat mee ben met de nieuwe releases van bands die ik al ken. Sommige daarvan heb ik ook op facebook zodat ik ook daar wat kan zien of er iets nieuws uitkomt.
Op facebook heb ik ook 2 vrienden zitten die veel tijd (en geld) steken in vinyl en bandcamp en daar ook graag over posten dus zo leer ik wel vaak nieuwe zaken kennen.
Voor de rest maak ik er een zaak van om elke band op de affiches van de festivals die ik wil bezoeken op te zoeken om te horen of het mijn ding is. Zo leer ik ook wel nieuwe zaken kennen.
Net zoals in de eindejaarslijstjes op dit forum en op de socials.
En om de zoveel weken ga ik bij een kameraad old school gewijs pinten drinken en naar zijn nieuwe cd's luisteren (voor we beschonken AC/DC en Motörhead voor de 95000e keer opleggen)

Maar het wordt dringend tijd dat er terug concerten gaan doorgaan zodat ik terug heel België kan afrijden om obscure dingen te gaan zien in vuile zaaltjes :)
 
Heb het hier al eens gezegd maar ik heb nog altijd de indruk dat er veel goeie muziek automatisch boven komt zonder al te hard er achter te zoeken, door gewoon wat meer dan gemiddeld met muziek bezig te zijn. Ik beroep me op enkele reviewsites en mailinglists voor te weten wat uitkomt en volg wat fora of lees wat op bepaalde subs op reddit om een idee te hebben wat de algemene mening er over is. Artikels of reviews lezen op muzieksites doe ik eigenlijk niet echt meer, op The Quietus na. Voor mij hebben die een goeie balans tussen bekende en minder bekende muziek en ze behandelen veel verschillende genres. Vroeger, toen ik pas into muziek was, las ik Pitchfork ook veel en ik heb daar heel veel goeie muziek door leren kennen, maar ik ben gewoon niet meer het doelpubliek ervoor. Sinds ik hier zit ga ik ook wel wat op aanbevelingen van een hoop leden af.

Ik heb ook al niet meer het gevoel dat ik per se met alles mee moet zijn. Daarom dat ik de eindejaarslijstjes gebruik om releases te vinden die ik door het jaar gemist heb. Een paar van mijn favoriete bands heb ik vroeg in hun carrière leren kennen en het is leuk om die doorheen de jaren te blijven volgen. Maar ik heb ook al bands die een tijdje bezig waren pas bij hun 4de plaat ofzo leren kennen, dan is het ook tof om ineens een hele hoop muziek ineens te vinden om te checken.

Een ander luxeprobleem waar ik wel mee kamp, is dat ik sommige nieuwe platen niet meer zoveel tijd gun om te groeien dan vroeger het geval geweest zou zijn. Nu dat er zo ongelofelijk veel muziek beschikbaar is en ik van elk jaar wel een grote zak vol favorieten heb die ik allemaal nog geregeld wil herbeluisteren, is het soms moeilijk de balans te vinden tussen oudere en nieuwere muziek. Ik heb dit jaar een achttal nieuwe platen gehoord, allemaal niet slecht tot vrij goed maar niks dat me onmiddellijk bij de keel greep. Al die albums heb ik voorlopig maar een of twee keer beluisterd. Vroeger gaf ik elke plaat toch zeker een luisterbeurt of 5-6 voor ik een oordeel er over had, maar nu komen er deze week weer nieuwe dingen uit die ik wil checken waardoor ik waarschijnlijk niet echt veel ga terugkeren naar die andere platen.
 
Één woord: internet, en vooral YouTube, zo in de jaren 2008-2009.

Ik was als tiener een echt asociale eenzaat (o wacht...) en gebruikte het meeste van mijn vrije tijd om naar nieuwe muziek op zoek te gaan; meestal via YouTube.
Ik regelmatig video's toegestuurd van "vrienden". (Good times...) Het begon met verdiepen in de bekendere hardrock en heavy/thrash metal, maar uiteindelijk ben ik steeds dieper beginnen graven in vooral stoner & doom, maar ook progressive rock.
Later zou mijn eerste vriend mij nog meer muziek leren kennen: een hele schat aan Krautrock Kosmische Musik, prog, (hard) psychedelic, stoner & doom, nog meer proto metal, blues rock,...
Veel muziek die ik de dag van vandaag nog steeds graag draai en volgens mij altijd graag zal blijven draaien.
Er zijn ook bekendere bands bij waarvan ik mij in hun eerste en onbekendere albums heb verdiept en deze mij duidelijk veel meer aanspreken. (Scorpions is daar een heel mooi voorbeeld van.)

Tijdens mijn eerste jaar op Last.fm heb ik dankzij de recommendations ook een aantal bands ontdekt.

Op dit moment neus ik hier graag rond in "De Bandronde" omdat de drempel om zo nieuwe bands te leren kennen duidelijk veel kleiner is dan bijvoorbeeld via een album van de week. ( :unsure: )

Ik ben hoe dan ook het internet heel dankbaar. Zonder denk ik niet dat ik al deze geweldige muziek en veel (onbekende en) onbeminde pareltjes ooit had ontdekt!
 
Heb het hier al eens gezegd maar ik heb nog altijd de indruk dat er veel goeie muziek automatisch boven komt zonder al te hard er achter te zoeken, door gewoon wat meer dan gemiddeld met muziek bezig te zijn. Ik beroep me op enkele reviewsites en mailinglists voor te weten wat uitkomt en volg wat fora of lees wat op bepaalde subs op reddit om een idee te hebben wat de algemene mening er over is. Artikels of reviews lezen op muzieksites doe ik eigenlijk niet echt meer, op The Quietus na. Voor mij hebben die een goeie balans tussen bekende en minder bekende muziek en ze behandelen veel verschillende genres. Vroeger, toen ik pas into muziek was, las ik Pitchfork ook veel en ik heb daar heel veel goeie muziek door leren kennen, maar ik ben gewoon niet meer het doelpubliek ervoor. Sinds ik hier zit ga ik ook wel wat op aanbevelingen van een hoop leden af.

Ik heb ook al niet meer het gevoel dat ik per se met alles mee moet zijn. Daarom dat ik de eindejaarslijstjes gebruik om releases te vinden die ik door het jaar gemist heb. Een paar van mijn favoriete bands heb ik vroeg in hun carrière leren kennen en het is leuk om die doorheen de jaren te blijven volgen. Maar ik heb ook al bands die een tijdje bezig waren pas bij hun 4de plaat ofzo leren kennen, dan is het ook tof om ineens een hele hoop muziek ineens te vinden om te checken.

Een ander luxeprobleem waar ik wel mee kamp, is dat ik sommige nieuwe platen niet meer zoveel tijd gun om te groeien dan vroeger het geval geweest zou zijn. Nu dat er zo ongelofelijk veel muziek beschikbaar is en ik van elk jaar wel een grote zak vol favorieten heb die ik allemaal nog geregeld wil herbeluisteren, is het soms moeilijk de balans te vinden tussen oudere en nieuwere muziek. Ik heb dit jaar een achttal nieuwe platen gehoord, allemaal niet slecht tot vrij goed maar niks dat me onmiddellijk bij de keel greep. Al die albums heb ik voorlopig maar een of twee keer beluisterd. Vroeger gaf ik elke plaat toch zeker een luisterbeurt of 5-6 voor ik een oordeel er over had, maar nu komen er deze week weer nieuwe dingen uit die ik wil checken waardoor ik waarschijnlijk niet echt veel ga terugkeren naar die andere platen.
Ik probeer al lang niet meer exhaustief te zijn. Ik luister naar wat mijn pad passeert en probeer me niet teveel druk te maken dat ik veel andere toppers mis. Dat gaat sowieso altijd zo zijn...

Ik probeer ook wel albums meerdere kansen te geven. Ik verdiep me liever 10+ keer in hetzelfde album, dan dat ik vluchtig de vele releases zou willen bijbenen. Dan zou er sowieso niet veel blijven hangen.

Mijn voornaamste bronnen voor aanraders en ontdekkingen :

RA
Dit forum
Watmm new releases forum
Pitchfork om de zoveel tijd, maar hier ook veel verminderd
De wekelijkse focus knack

Music mania newsletter, zeker voor Belgische releases die Internationaal minder of niet aan bod komen
Boomkat
Hardwax

Vele mixes en podcasts. Op YouTube en Soundcloud heb je er oneindig veel

En dan stoemelings op iets vallen en vervolgens een deepdive op Wikipedia en allerhande blogs doen op de betreffende artiest of album.
 
Ik bekijk de RYM charts soms (en filter op wat ik wil horen). Verder zorgen de algoritmes of het vinden nieuwen van nieuwe afspeellijsten op Spotify ook wel voor nieuwe muziek (zeker als je op een term, vibe, land, genre zoekt). Ik volg ook bepaalde last.fm gebruikers met een smaak die vergelijkbaar is met die van mij, en dan vind ik soms ook nieuwe artiesten die ik eens wil checken. Met sommige mensen online praat ik ook soms over muziek, dus kom je op die manier nieuwe inzichten en tips te weten. Via musicmeter, hier of een FM-forum kom ik soms ook in aanraking met nieuwe muziek, maar meestal hebben die niet echt dezelfde smaak als mij dus veel is dat ook niet.

Bepaalde gebruikers op Spotify die ik volg hebben goede afspeellijsten, zo volg ik o.m. het spotify-account van yeule maar ook van de artiest achter mijn AOTW sonhos tomam conta (lua op spotify). En sommige mensen wiens last.fm ik volg, heb ik op Spotify of met wie ik discussier heb ik ook op Spotify. Ik ben ook actief in yeulecord (een actieve discord met 1000+ gebruikers), dus daar wordt ook wel veel muziek uitgewisseld.

Als ik een album wil luisteren en geen tijd heb (of zin) sla ik dat even op in een priveafspeellijst om later eens te luisteren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan