Hoe kleren écht proper houden?

Zomer

Member
Om met de deur in huis te vallen: ik heb zelden het gevoel dat mijn kleren fris zijn.

"Maar Zomer, was uw kleren dan toch!", is wellicht het eerste dat je denkt. En jawel hoor, dat doe ik :fingerguns: Toch ruiken ze zelden echt fris en zie ik dat ze niet volledig proper zijn. Om een minder smakelijk voorbeeld te geven; bij het strijken van tshirts wilt het wel eens gebeuren dat ik de gecumuleerde zweetgeur van elk moment waarop ik het kledingsstuk droeg, mij verwelkomt.

Op internet zijn er veel tips terug te vinden, bvb bicarbonaat gebruiken, wel/niet wasverzachter te gebruiken, okselplekken vooraf apart in te smeren met wasmiddel, ... Niks wilt echter baten, hou houden jullie toch in godsnaam jullie kleren zo proper?! Ik hou van het gevoel van nieuwe kleren, echter heb ik het gevoel dat deze soms vuiler uit de wasmachine komen dan dat ze er ingestoken werden.

Waar het eventueel aan kan liggen is het feit dat mijn wasmachine een eerder klein (waardoor hij al redelijk snel vol zit) en zeer goedkoop model is. Ook gebruik ik steeds een goedkoop wasmiddel. Is het de moeite om te investeren in een duurdere wasmachine? Waar moet ik dan op letten? Idem voor wasmiddel?

Verder gebruiken wij geen droogmachine maar worden ze steeds op een droogrek gehangen (tot ze echt door en door droog zijn, ze worden dus niet vochtig opgeplooid etc).

Deel uw wijsheid!
 
Wordt jouw wasmachine regelmatig gereinigd tegen vetluis? Sodakristallen in de trommel smijten en in het bakje voor waspoeder en lang programma op 90 graden laten draaien.

Qua wasmiddel gebruik ik witte reus, staat regelmatig in promo in Albert Heijn.
Maar wat gebruik je? Poeder of caps? Want ook dat maakt verschil:
Ik gebruik pods voor donkere was en poeder voor bleke was.

Ik had vroeger ook een Zanussi wasmachine en nu een duurder merk, merk daarin eigenlijk geen verschil. Maar je moet wel nog een vuist ruimte boven je lading hebben zodat alles goed kan draaien.
 
Laatst bewerkt:
Na veel testen heb ik een, voor mij, ideaal proces gevonden. Ik heb drie programma's voor 30 graden wassen: normaal eco (2u30), verkorte versie hiervan (60 min), snel (15 min). Van die 15 minuten blijf ik sowieso weg.
Ik was mijn kleren drie keer achter elkaar op 60 minuten. Eén keer met enkel wasmiddel (vloeibaar zonder parfum en andere stoffen), een tweede keer met enkel een grote scheut azijn en een derde keer met een beetje wasmiddel en een beetje wasverzachter. Daarna drogen op een rek.

Het is een heel gedoe, maar ik ben best een zweter en dit is de enige manier om het fris te houden :unsure:. Sowieso koop ik vaker nieuwe kledij dan de gemiddelde mens hierdoor.

Daarnaast ook zeker je machine goed onderhouden en niet te vol laden, zoals Mulan zegt.

Kijk ook eens naar de stoffen waaruit je kleding is gemaakt. Synthetische stoffen houden geur wat harder vast.
 
Gebruik je waspoeder of een vloeibaar wasmiddel?
Indien je een vloeibaar wasmiddel gebruikt, gewoon een doos met waspoeder kopen en dat wasmiddel zo laten.
Je gaat merken dat je was heerlijk fris geurt ipv van muf te ruiken.
 
Miele Twindos, by far het beste systeem omdat ze twee verschillende wasmiddelen gebruiken in een cyclus en de automatische dosering zorgt ook dat er geen te veel aan wasmiddel in de trommel komt, wat in feite al een grote oorzaak is van muffe kledij. Tis dus fout om te denken oei ruikt muf, ga er wat extra bijdoen. Je maakt het zo erger en erger. Enige nadeel is dus dat je een (dure) Miele Twindos moet aankopen en ook hun wasmiddelen aankopen. Een scheutje azijn als wasverzachter is ook wel goed tegen bepaalde geuren, maar meer en meer merken raden dit af omdat het rubbers zou kunnen aantasten.
 
Steek je uw machine niet te vol? Als die kleren op elkaar gepropt zitten en geen ruimte hebben om rond te zwieren, kunnen die nooit goed gewassen zijn.
Probeer keer de helft van wat je er nu in steekt, als het dan beter is, is dat je oplossing.
 
Als het nat muf ruikt: de grove middelen en een fles azijn erbij gieten als de machine zich vult voor een lege was op 90 graden. Laat je wasmachine niet exclusief lage temperaturen draaien. Check of de machine nog effectief het water verwarmt.

Als de machine zelf proper is, ben je vermoedelijk gewoon een zweter.
- Als het niet per se okselplekken zijn maar overal zweet, kan je je machine al 1-2 keer extra laten voorspoelen en zien wat dat geeft.
- okselvijvers of echte vlekken: weken, behandelen met ossengalzeep (het echte old school stuk zeep)

Ik ben getriggerd om een keer je was te draaien nu. Not a pervert, i swear :biglaugh:
 
Ja, ik kan eigenlijk gewoon bevestigen wat anderen zeggen. De was heeft hier ook een tijdje muf geroken. Dit hebben we veranderd:
- veel minder was per lading (blijkt dat ook nog eens toffer zijn om op te hangen, een kleinere was!)
- minder wasmiddel
- geen wasverzachter, wel sodakristallen
- was buiten drogen (indien dat kan hé, nu zou ik het niet aanraden, maar ik zet het alsnog voor de open achterdeur)
- wasmachine regelmatig schoonmaken zoals Mulan zegt (allez, dat hebben we niet veranderd, dat doe ik altijd al)
 
Ik had hetzelfde probleem, maar met mijn handdoeken. Dacht eerst dat het ging opgelost zijn door altijd via een wasbol te wassen ipv wasmiddel in het laatje te gieten, maar dit was van korte duur. Vanmorgen heb ik voor het eerst dit product extra bij mijn was gedaan. (Dus gewoon wasmiddel gebruiken + 2 dopjes hiervan in je wasverzachterlaatje gieten.) Ruikt niet alleen veel frisser, maar is ook écht properder omdat het de bacteriën doodt.
Is volgens de info wel enkel geschikt voor lakens, handdoeken & co, ondergoed en sportkledij, dus niet voor "gewone" kledij.

En sowieso regelmatig reinigen op 90 °C met azijn of sodakristallen in de trommel of regelmatig een was doen op 60 °C.
 
@Coolguy : Ze roepen om uw expertise.

Ik kan enkel maar bevestigen wat hierboven reeds gezegd is, vat niet te vol, niet te veel wasmiddel (wij vullen af en toe aan met sodakristallen) en regelmatig eens leeg draaien op 90°, eventueel met azijn om de zeepresten te verwijderen.
 
Als de huidige wasmachine nog een model jaren 70-80 is zoals diegene die nog in een woning stond die ik kocht, zal je er niet dezelfde waskwaliteit uithalen als een recent degelijk model. In mijn geval, zelfde wasmiddel, zelfde kledij, maar toch minder proper resultaat versus onze 'normale' machine.
 
Om met de deur in huis te vallen: ik heb zelden het gevoel dat mijn kleren fris zijn.

"Maar Zomer, was uw kleren dan toch!", is wellicht het eerste dat je denkt. En jawel hoor, dat doe ik :fingerguns: Toch ruiken ze zelden echt fris en zie ik dat ze niet volledig proper zijn. Om een minder smakelijk voorbeeld te geven; bij het strijken van tshirts wilt het wel eens gebeuren dat ik de gecumuleerde zweetgeur van elk moment waarop ik het kledingsstuk droeg, mij verwelkomt.

Op internet zijn er veel tips terug te vinden, bvb bicarbonaat gebruiken, wel/niet wasverzachter te gebruiken, okselplekken vooraf apart in te smeren met wasmiddel, ... Niks wilt echter baten, hou houden jullie toch in godsnaam jullie kleren zo proper?! Ik hou van het gevoel van nieuwe kleren, echter heb ik het gevoel dat deze soms vuiler uit de wasmachine komen dan dat ze er ingestoken werden.

Waar het eventueel aan kan liggen is het feit dat mijn wasmachine een eerder klein (waardoor hij al redelijk snel vol zit) en zeer goedkoop model is. Ook gebruik ik steeds een goedkoop wasmiddel. Is het de moeite om te investeren in een duurdere wasmachine? Waar moet ik dan op letten? Idem voor wasmiddel?

Verder gebruiken wij geen droogmachine maar worden ze steeds op een droogrek gehangen (tot ze echt door en door droog zijn, ze worden dus niet vochtig opgeplooid etc).

Deel uw wijsheid!

De meeste wijsheden zijn hierboven al gedeeld:

- laat genoeg ruimte in de machine zodat de was goed kan spoelen
- te veel wasmiddel gebruiken is de grootste fout

=> in tegenstelling wat velen denken zorgt wasmiddel er niet voor dat uw kleren 'proper' worden - het is het water dat het vuil wegspoelt - het wasmiddel faciliteert gewoon de vlotte 'doorspoeling' van het water doorheen de stof

- zoals hierboven gezegd: liever meerdere keren spoelen dan te weinig of anders riskeer je ook nog eens dat al het wasmiddel niet weg is wat een vettig gevoel zal geven aan je kleren
- kuis je wasmachine: spoelbakjes demonteren en kuisen, idem met rubberen binnenband van de wasmachine
- laat het wasmachine leeg draaien op de warmste stand met een flinke scheut azijn in de bakjes en het machine en weeral zoveel mogelijk spoelen

- als je van jezelf weet dat je een 'zweetstinker' bent - sproei dan voordat je was wegsmijt de grootste zweetplekken in met een combinatie van 1/2 azijn 1/2 gedestilleerd water
- luchtdrogen en kleren nooit nat wegleggen

Dat je een zweetwalm ruikt (waarschijnlijk vnl. onder de oksels) bij opwarming kan er ook op duiden dat het zweet gefixeerd is op bepaalde plaatsen.
Een praktisch voorbeeld hiervan is een duidelijk zichtbare deovlek. Het zweet en bacteriën zitten hier 'gevangen' in een harde laag waardoor je deze eerst moet 'breken' voordat je deze kan verwijderen.
Een combinatie azijn/oxy en schrobben met een klerenborstel + weken in oxy voor het wassen kan wonderen doen.

Nog een geweldige tip van hierboven: koop u kilo's sodakristallen en voeg altijd een kleine dosis toe aan de voorwas.
Niet-agressief voor uw kleren en helpt enorm om alle soorten vuiligheid uit je kleren te krijgen.

Geen stinkend gewassen kleren meer hier sinds ik al het bovenstaande toepas. :woohoo:
 
Ik heb vooral een probleem met donkere kleding waarin de muffe geur blijft gangen :( Al alles aan de kant van de wasmachine gedaan (alle filters gekuist, 90 graden met azijn, 90 graden met soda, rubber zoveel mogelijk uitgekuist,... Maar de geur blijft wel duidelijk in de kleding hangen. Iemand daar tips voor?

Ik vind vooral verklaring ervoor (te lage temperatuur, te veel of te weinig wasmiddel (......),...), door de vezels in donkere kleding,...), maar niet meteen hoe je het achteraf nog kan herstellen. De geur blijft er ook inhangen na het drogen (wasrek).
 
Laatst bewerkt:
Haal je je was snel genoeg uit de machine? Ik merk wel vaak dat ze muf gaan ruiken als ze te lang blijven steken nadat ze gewassen zijn.
 
Haal je je was snel genoeg uit de machine? Ik merk wel vaak dat ze muf gaan ruiken als ze te lang blijven steken nadat ze gewassen zijn.
Wat is snel? We wassen voorlopig meestal 's nachts met uitgesteld programma om nachttarief te gebruiken, dus soms kan het er wel nog een paar uur inliggen.
Maar veel van die kleding is ervoor ook gewoon gewassen geweest overdag en er meteen uitgehaald. Daar merk ik eigenlijk geen verschil in.
 
Wat is snel? We wassen voorlopig meestal 's nachts met uitgesteld programma om nachttarief te gebruiken, dus soms kan het er wel nog een paar uur inliggen.
Maar veel van die kleding is ervoor ook gewoon gewassen geweest overdag en er meteen uitgehaald. Daar merk ik eigenlijk geen verschil in.
Gebruik je vloeibaar wasproduct? Eventueel speciaal voor donkere kleding proberen? 🤷‍♀️
 
Wat is snel? We wassen voorlopig meestal 's nachts met uitgesteld programma om nachttarief te gebruiken, dus soms kan het er wel nog een paar uur inliggen.
Maar veel van die kleding is ervoor ook gewoon gewassen geweest overdag en er meteen uitgehaald. Daar merk ik eigenlijk geen verschil in.
Een paar uurtjes zou niets uit moeten maken. Ik weet dat sommige mensen het bijna 24 uur laten liggen en dan kan je het wel eens merken.
 
Terug
Bovenaan