Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik schrik van niks meer.

Ik kreeg onlangs een email van mijn manager met de vraag om hem te contacteren via zijn nieuw whatsapp nummer.
Als ik rechtstreeks reageerde op zijn email, dan reageerde dus gewoon de echte manager.
(Maar hij had dit dus niet zelf gestuurd naar mij en dat whatsapp nummer was van een scammer / fraudeur)

Ze waren er dus gewoon in geslaagd, via zijn email mij een mail te sturen. Geen idee hoe dit werkt.
Zijn account gehackt zeker?

Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.

Een e-mail adres faken is zowat het makkelijkst wat je kan (kon?) doen. Uiteindelijk draait dat allemaal op clear text communicatie - toch de mails die over het internet gaan.

Ik ben er wel al even niet zo intensief meer mee bezig, dus er zullen wel verbeteringen zijn ondertussen. In Gmail krijg je bvb een waarschuwing als het domain van de mail afzender niet overeen komt met de server vanwaar het komt.

Maar op zich houdt niets je tegen om een mail af te droppen op de smtp server van Telenet om maar iets te zeggen met als afzender [email protected].

Voor de zoveelste keer iemand die mij via Facebook Marketplace probeert te scammen. Is echter wel de eerste keer dat dit met een echt profiel gebeurt. Profielnaam is zuiver Vlaams, met 200+ vrienden, en ook geregeld wat posts van hem. De berichten in Messenger zijn echter van dat typisch gebrekkig Nederlands en rode vlag is zoals steeds dat ze zelf wel voor de verzending gaan zorgen (deze keer Mondial Relay). Gegarandeerd hacken ze dus ook gewone accounts om van daaruit toe te slaan.

Ben er voor de eerste keer ook verder op ingegaan om te zien hoe ze aan het werk gaan. Via Whatsapp word ik dan ineens gecontacteerd door zogezegd Mondial Relay, die eerst checkt of ik diegene ben die iets via Facebook verkocht. Vervolgens claimen ze dat ze een betaling ontvangen heb, die ik dan naar mijn rek. kan laten overmaken. Daarvoor vragen ze mijn naam, bankkaartnummer, vervaldatum en bank. Heb wat fake gegevens gegeven, maar nu blijft het stil, dus mogelijk kunnen ze op voorhand al checken of dit bruikbare gegevens zijn. Had eigenlijk gehoopt van een phishing URL te krijgen en dat pas bij de bank-authenticatie de gegevens waardeloos zouden blijken.

Vorige week 2 spam mails van 'bpost' in mijn inbox gehad. Dat was jaren geleden dat Gmail nog eens een steek liet vallen.

Bij mij gebeurt dat het laatste jaar of zo frequent met GMail. Zijn ook telkens dezelfde soort mails, met een bestelwagentje op de foto. Soms Bpost, soms ook andere. Altijd dat er zogezegd een pakketje voor me is. Ik neem overigens aan dat dat effectief phishing is en geen spam (=reclame). Het blijft me een raadsel waarom ze telkens door de Gmail filters geraken want aan de Subject alleen al valt het enorm op dat het fake is. Ik rapporteer ze in GMail ook altijd als Phishing mails maar of het helpt ?

Bij mij gebeurt dat het laatste jaar of zo frequent met GMail. Zijn ook telkens dezelfde soort mails, met een bestelwagentje op de foto. Soms Bpost, soms ook andere. Altijd dat er zogezegd een pakketje voor me is. Ik neem overigens aan dat dat effectief phishing is en geen spam (=reclame). Het blijft me een raadsel waarom ze telkens door de Gmail filters geraken want aan de Subject alleen al valt het enorm op dat het fake is. Ik rapporteer ze in GMail ook altijd als Phishing mails maar of het helpt ?
Bij mij komen die er normaal nooit door. Ik denk dat deze 2 er door waren geraakt omdat er enkel een afbeelding in de mail zat. Alsof ze de mail hadden opgesteld en dan een screenshot hadden genomen om de spam filter te misleiden.

Beste klant,

Met ingang van 27 maart 2023 gaan wij van start met de introductie van de
nieuwe kaartlezer. De nieuwe kaartlezer is de opvolger van de huidige
kaartlezer die u momenteel bezit. Wij bieden onze klanten een veilige
virtuele omgeving aan om bankzaken te doen met maximaal gebruiksgemak.

Uw huidige kaartlezer zal per 27 maart 2023 gedeactiveerd worden. U kunt
dan geen gebruik meer maken van uw huidige kaartlezer. De nieuwe
kaartlezer is geheel gratis. Na 27 maart zullen wij 14,95 EUR in rekening
brengen.

Met vriendelijke groeten,
Belfíus Bank

Weer een rekening waar ik niets van wist, misschien staat er een paar 100.000 € geparkeerd en weet ik het niet meer? ;)
Das een speciale gratis die ik nog niet kende.

Ik krijg net een mail op mijn (oud) hotmail adres die ik nog amper gebruik dat mijn email gehackt is en dat ze naaktfoto's van mij gevonden hebben en om het te verifiëren hebben ze mijn wachtwoord erbij geplaatst (Wat eigenlijk mijn oude wachtwoord was) en dat ik 900dollar aan Bitcoins moet betalen en dat ze dan al mijn gegevens die ze hebben van mij gaan wissen ofwel alles openbaar gaan gooien.
Ik heb direct mijn recente activiteiten bekeken en er is 10min aan een stuk uit 11 verschillende landen geprobeerd in mijn email te geraken.
Direct mijn WW gewijzigd natuurlijk.
Gelukkig weet ik genoeg dat ik nog nooit naaktfoto's van mezelf heb gemaakt en dat het wachtwoord die zij gaven mijn oude was.
Maar toch beangstigend dat ze er op 1 of andere manier zijn achtergekomen aan dat oude paswoord.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230327_95801853

hmm hier zou ik ook wel intrappen denk ik.
Als je thuis bent geen probleem. Dan kan je de zending direct terugsturen als je jezelf er van gewist dat naam en adres totaal niet kloppen maar mensen met een pakketbrievenbus gaan ietsje beter moeten opletten. Als er dan zo een jong dingske aan u deur staat met meneer.. ik heb het verkeerde adres opgeschreven dan moet ge zeggen... pech.. .ik stuur het terug.. Daa-aag... sluit de deur....

Als je thuis bent geen probleem. Dan kan je de zending direct terugsturen als je jezelf er van gewist dat naam en adres totaal niet kloppen maar mensen met een pakketbrievenbus gaan ietsje beter moeten opletten. Als er dan zo een jong dingske aan u deur staat met meneer.. ik heb het verkeerde adres opgeschreven dan moet ge zeggen... pech.. .ik stuur het terug.. Daa-aag... sluit de deur....
Het is natuurlijk wel zo dat die diensten op adres en niet op naam leveren. Meestal is die koerier al weg nog voor je hebt kunnen denken.

Wel goed om in de gaten te houden.

Goed om te weten idd, zou ik anders ook wel niet bij stil staan.
Gewoon vragen dat ze de bestelling en betaling tonen.
Indien niet, pech.

Waarschijnlijk uit één van de hacks ergens, misschien je paswoord ook ergens anders voor gebruikt met dat e-mail als login?
Klopt. In der tijd overal hetzelfde paswoord gebruikt en echt jaren aan een stuk. Het was dit paswoord dat ze vermeld hadden. Als ik nu in mijn spam kijk zie ik dat er al meerdere dezelfde berichten staan tot 10 dagen terug. En ze gingen maar 3 dagen wachten tot ze al mijn naaktfoto's online gingen gooien. 😅🫣

Zal wel aan mij liggen maar ik quote uit het artikel van het Nieuwsblad/

/quote

“Pakketfraude”, wordt het in politiekringen genoemd. Het zit zo, klinkt het bij de politie van de zone Zennevallei: oplichters bestellen iets bij een webshop. In het bestelproces kiezen ze ervoor om de aankoop achteraf te betalen. Hij of zij doet dat met een nepprofiel en geeft jouw adres op.

/Unquote

Als jij (verkeerdelijk) dat pakket krijgt aangeboden dan vraagt die koerier toch om betaling of zie ik dat verkeerd?
(vroeger noemde dit levereing tegen rembours) Als de koerier het achterlaat zonder ontvangstbewijs kan je ontkennen dat je ooit iets gehad hebt, in het ergste geval heeft de echte besteller het al meegenomen zonder dat je ooit gezien hebt.
Heb iets gelijkaardig voorgehad en mijn enigste vraag aan die webshop was : toon mij een document met mijn handtekening (die ze niet hadden) nooit meer iets gehoord. Een jurische bijstandsverzekering helpt u op zo een moment enorm.

Zal wel aan mij liggen maar ik quote uit het artikel van het Nieuwsblad/

/quote

“Pakketfraude”, wordt het in politiekringen genoemd. Het zit zo, klinkt het bij de politie van de zone Zennevallei: oplichters bestellen iets bij een webshop. In het bestelproces kiezen ze ervoor om de aankoop achteraf te betalen. Hij of zij doet dat met een nepprofiel en geeft jouw adres op.

/Unquote

Als jij (verkeerdelijk) dat pakket krijgt aangeboden dan vraagt die koerier toch om betaling of zie ik dat verkeerd?
(vroeger noemde dit levereing tegen rembours) Als de koerier het achterlaat zonder ontvangstbewijs kan je ontkennen dat je ooit iets gehad hebt, in het ergste geval heeft de echte besteller het al meegenomen zonder dat je ooit gezien hebt.
Heb iets gelijkaardig voorgehad en mijn enigste vraag aan die webshop was : toon mij een document met mijn handtekening (die ze niet hadden) nooit meer iets gehoord. Een jurische bijstandsverzekering helpt u op zo een moment enorm.
Nee hoor, bij Bol kan je ook gewoon achteraf betalen, binnen de 30 dagen overschrijven dus.

Voor de zoveelste keer iemand die mij via Facebook Marketplace probeert te scammen. Is echter wel de eerste keer dat dit met een echt profiel gebeurt. Profielnaam is zuiver Vlaams, met 200+ vrienden, en ook geregeld wat posts van hem. De berichten in Messenger zijn echter van dat typisch gebrekkig Nederlands en rode vlag is zoals steeds dat ze zelf wel voor de verzending gaan zorgen (deze keer Mondial Relay). Gegarandeerd hacken ze dus ook gewone accounts om van daaruit toe te slaan.
Hoe geraakt zo iemand aan 200+ vrienden? Ik vermoed een echt account dat ze gehackt hebben?
Of spannen zo'n hackers samen en kom je zo aan 200+ hackers die allemaal mee in het complot zitten?

Ik zou die scam wel door hebben maar ik wil wel eens weten welke trukken ze allemaal toepassen tegenwoordig. Ze worden natuurlijk steeds vindingrijker.

Hoe geraakt zo iemand aan 200+ vrienden? Ik vermoed een echt account dat ze gehackt hebben?
Of spannen zo'n hackers samen en kom je zo aan 200+ hackers die allemaal mee in het complot zitten?

Ik zou die scam wel door hebben maar ik wil wel eens weten welke trukken ze allemaal toepassen tegenwoordig. Ze worden natuurlijk steeds vindingrijker.
Ge kunt heel simpel vrienden/likes op fb, volgers op Instagram, views op YouTube kopen voor een paar euro.

Maar toch beangstigend dat ze er op 1 of andere manier zijn achtergekomen aan dat oude paswoord.
Toen een tijdje geleden, op het nieuws kwam dat er een groot datalek was en ze heel veel data hadden gehackt, kreeg ik de week erna ook zo'n mailtje waarin effectief mijn oud wachtwoord mee in stond. En dat ze inderdaad naakfoto's van mij hadden en blah blah blah.

Dus een datalek (van een grote website of organisatie waar je klant bent) kan ook al voldoende zijn. Dat hoeft niet altijd een persoonlijke account hack te zijn he.

Dus stel je bent niet thuis. De koerier is roekeloos, belt aan, je doet niet open en vindt er niets beter op dan het pakje aan de voordeur te leggen.
(Dus open en bloot zodat elke vreemde persoon dit kan meenemen)
De fraudeur merkt dat het pakje toekomt, rijdt er naartoe en nog voor je thuis komt, is dat pakje dus 'verdwenen'.

Maar er wordt dus nooit betaald, dus men poogt dan het geld te innen bij het slachtoffer.

Wat dan? Het lijkt me dan toch sterk dat als je voor de rechter gedaagd wordt, voor een pakje met een valse of géén handtekening op EN waarbij ook nog eens de naam foutief is (en dus totaal niet matcht met deze van uzelf) .. dat je die zaak zou verliezen.

Maar ik zou mij wel meteen goed voorbereiden. Want ik zag hier deze week nog een zaak, waarbij de rechter de koerier geloofde boven de ontvanger en de rechter doodleuk de ontvanger in zijn ongelijk stelde. Never say never ..

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan