Op 7 oktober vroeg mijn moeder een kleedje te kopen voor haar, via haar eigen laptop. Ik heb er zelf niet bij stilgestaan op dat moment (het was namelijk niet voor mijzelf en ik was niet thuis maar bij mijn moeder op haar laptop) en ik heb de aankoop een beetje blindelings uitgevoerd. Achteraf bleek het natuurlijk om een scam / fake webwinkel te gaan (
www.wvbfa.com). De website bestaat dan ook niet meer. Op het eerste zicht alvast geen probleem, ik heb een chargeback gedaan op 31 oktober en mijn moeder heeft haar geld teruggekregen.
Vandaag kreeg ze plots een mailtje van de kredietkaartmaatschappij dat de verkoper een tegenreactie heeft doorgestuurd waardoor de chargeback komt te vervallen tenzij tegenreactie van de koper (mijn moeder). Als bewijs sturen ze mijn moeder een (random) trackingnummer op van DPD (het artikel zou héél toevallig verstuurd zijn 1 dag nadat de chargeback is uitgevoerd, namelijk op 1 november), alsook de hoofdsite van de verkoper (dyobenefits). Als ik die site door de scam online tool haal, krijg ik alvast 'scam alert - very bad rating - 1%'
Via parcel tracking vond ik het trackingnummer terug (via DPD zelf was het niet meer traceerbaar), en ik zie dat de ontvanger van de zending, doodleuk een persoon is, die zich in Courcelle bevindt, terwijl mijn moeder in Heist op den berg woont.
Toch vreemd dit. Ik had altijd gedacht dat men meestal werkt met geldezels, ik heb nog nooit gehoord dat een scammer doodleuk een tegenreactie / claim doorstuurt. Maar dat is nu dus wel gebeurd. Sinds wanneer reageert een scammer / scam organisatie eigenhandig op chargebacks ??? Is dit een poging in de hoop dat ik hierop geen tegenreactie verstuur, zodat de scammer toch zijn geld nog krijgt?

Ik vermoed dat men zo alsnog veel extra geld kan stelen.
---
Voila een email met extra bewijzen is doorgestuurd naar de fraudedienst van Mastercard. De meesten die mij al kennen vanwege mijn zaak tegen Mega, weten nu al, dat de scammer heel hard gaat mogen vechten voor zijn of haar onterecht geclaimde centen. (dewelke de scammer momenteel dus niet meer in zijn/haar bezit heeft)