Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
ligt het aan mij of zijn er laatste tijd enorm veel phishing/spam emails? Allemaal van Norton, zelfs gewoon in mijn email en niet in spam folder
Hier hetzelfde, ik krijg zelfs geen verzend adres te zien, enkel "this message is from a trusted sender".
Toch zitten die telkens in mijn spam folder.

Heh, ik ben echt gescammed. Op een webshop een leuke "smart bloempot" gekocht. "Happy Fiona".
Enkele dagen later webshop foetsjie.

Daarna dit gevonden: https://newsmonkey.be/nieuwe-smart-plant-pot-lua-de-tamagotchi-voor-je-plantenpot/

Gefaald kickstarter-project waarvan die webshop de productfoto's had genomen, snelle cash grab gedaan, en verdwenen.
Is jammer genoeg nog vaak voorkomend. Die draaien wat reclame op Instagram / Facebook, etc. met gestolen foto’s en verdwijnen dan met de noorderzon.

Waar heb je de fake webshop gevonden?

Heb je toevallig met VISA betaald? Want dan kan je een refund aanvragen. Linkie

Is jammer genoeg nog vaak voorkomend. Die draaien wat reclame op Instagram / Facebook, etc. met gestolen foto’s en verdwijnen dan met de noorderzon.

Waar heb je de fake webshop gevonden?

Werd gelinkt door kennis. Maar geen verwijt ofzo, letterlijk de eerste keer dat ik een impulse buy doe, niet genoeg onderzocht. En het gaat ook niet om massaal veel geld.

Heb je toevallig met VISA betaald? Want dan kan je een refund aanvragen. Linkie

Met Mastercard via Paypal. Komt wel goed denk ik.

Werd gelinkt door kennis. Maar geen verwijt ofzo, letterlijk de eerste keer dat ik een impulse buy doe, niet genoeg onderzocht. En het gaat ook niet om massaal veel geld.

Met Mastercard via Paypal. Komt wel goed denk ik.
Bijna 100 Euro is niet massaal veel geld, maar gewoon veel geld. Dat is een serieus bedrag om "gestolen" te worden.

Hier nog steeds oproepen uit Antwerpen. Ik denk dat ik al bijna niet meer op 2 handen kan tellen hoeveel ik er zo al heb geblokkeerd.

Nog nooit zoveel (Franstalige) spam gekregen als dz laatste week.
Franstalig dat niet, bij mij Engels of Nederlands.
Maar op Facebook krijg ik de laatste tijd dan weer wel een hele hoop Franstalige zaken in mijn newsfeed en ik zou echt niet weten waardoor dat de laatste weken ineens die richting uit is gegaan.

Weer een verkeersboete, ditmaal 15km/u te snel gereden, totaal van de boete nu al 435€.
Straf toch hoe ze eraan komen, een boete sturen zonder enig bewijs van de overtreding.
Ze falen natuurlijk wel hard, een zogezegd Belgisch instituut als afzender, omtrent een boete opgelopen in Nederland en inning via een incassobureau.

Hier nog steeds oproepen uit Antwerpen. Ik denk dat ik al bijna niet meer op 2 handen kan tellen hoeveel ik er zo al heb geblokkeerd.
Hier zijn ze ook weer begonnen. Begin april een periode gehad met veel van die telefoontjes, dan een periode stil en nu de laatste 10 dagen weer van 6 verschillende nummers telefoon gehad. Ik pak gewoon niet meer op als ik de nummer niet ken, pech voor de telenet's en eneco's van deze wereld.

Sms: {FOD} Beste, De federale belastingsdienst heeft beslist dat een terugbetaling ontvangt van €278,95. Bezoek: (link website)

Ik zit nu wel met wat vragen.
Op 2dehands biedt er iemand een GoPro hero10 aan voor 245€.
Ik zend bericht dat ik er in geïnteresseerd ben en krijg dit bericht:

Hallo de GoPro Hero 10 is
beschikbaar voor minimaal 245,-
mag u het komen halen

Iets zegt me dat dit nogal raar geschreven is en ik ben op mijn hoede. Die prijs is ook te laag imo.
Zou gaan over een toestel dat maar een paar keer gebruikt is en waar de factuur nog bij zit.

Update: Natuurlijk was het te mooi. Geen antwoord meer vanaf ik zei dat ik er om kwam. Ik had even hoop.

Laatst bewerkt:
We zijn al enkele maanden overgestapt naar Google Suite op het werk, komende van Office 365. De hoeveelheid spam (gelukkig in de spam-folder) is wel frappant. Bomvol klassiekers. Zijn er nog altijd mensen die daar intrappen?

Genre:

Attn:

Your ATM Card of $5.5 Million is ready for shipment. Urgently
reconfirm your Name, Delivery address and your direct phone number
immediately

Stephen O Onasanya
Group Managing Director
First Bank

Attention:
This is Mr & Mrs Frances & Patrick Connolly, we live in Moira,
Northern Ireland, we are the successful winner of £115m Euro Millions
win, and we have decided to choose you as one of the 50 lucky winners
to receive this month of July, 2022 donation which happen to be
£925,000. Kindly respond to my email for more information and how to
receive your donation : [email protected] . Congratulations
from my desk once again..

Wat een buitenkansen.

Hier twijfel ik..

Ik krijg plots onderstaande mail van contact[at]afilio.de
Guten Tag,
herzlich willkommen bei Afilio! Wir freuen uns, dass Sie bei uns sind.

Als letzten Schritt Ihrer Anmeldung bestätigen Sie bitte Ihre E-Mail-Adresse durch Klick auf das grüne Feld:
Jetzt E-Mail Adresse bestätigen
Alternativ können Sie auch auf den folgenden Link klicken, um Ihre E-Mail-Adresse zu bestätigen: link

Damit stellen wir sicher, dass Ihre angegebenen Daten korrekt sind und wir die richtige Person anschreiben. Sie erhalten von uns in Zukunft per Mail wichtige Informationen zu Vorsorgedokumenten, sowie Neuigkeiten rund um das Thema Vorsorge und Finanzen.

Unsere Auswahl an digitalen Vorsorge-Angeboten wird ständig ausgebaut und weiterentwickelt, um Ihnen in allen Lebenslagen zur Seite stehen zu können. Lehnen Sie sich einfach zurück - wir informieren Sie als Erstes, wenn es etwas Neues gibt.

Sollten Sie zukünftig keine E-Mails mehr von uns wünschen, können Sie sich jederzeit am Ende jeder E-Mail abmelden.
Herzliche Grüße aus Berlin
Ihr Afilio-Team

En tot op de minuit een uur later:
Guten Tag,

kürzlich waren Sie auf Afilio unterwegs und haben damit begonnen, Ihre Patientenverfügung zu erstellen. Damit sorgen Sie nicht nur für den Erhalt Ihrer Selbstbestimmung, Sie tragen auch dazu bei, dass Ihre Angehörigen in einer schwierigen Situation entlastet werden.

Da Sie die Erstellung Ihrer Patientenverfügung vorzeitig verlassen haben, möchten wir Sie an dieser Stelle darauf hinweisen, dass Sie Ihr Dokument hier fertigstellen und anschließend als PDF oder per Post erhalten können.

Sollten Sie keine Patientenverfügung mehr über Afilio erhalten wollen, würden wir uns freuen, wenn Sie uns den Grund hierfür mitteilen:
Ihre Antwort erfolgt anonym
- Ich wollte nur ein Formular zum Ankreuzen, nichts zum online erstellen
- Ich habe die Befürchtung, dass es am Ende Geld kostet
- Ich mache mir Sorgen, was mit meinen Daten passiert
- Anderer Grund

Reden dat ik twijfel:
- het ziet er effectief een verzekeringskantoor uit na wat snel gegoogle
- ik wacht op geld na een ongeval met een Duitser (die wel bij een andere verzekeringsmaatschappij zit. Klik

Hoe kan ik eigenlijk iets doen aan al die spam mails?
De laatste tijd is het eigenlijk wat te ver aan het gaan.
Massa's spam mails zoals :
-pakket in behandeling met allemaal rare tekens
-mcafee deals
-norton verloopt vandaag
-mails met zo'n dhl bestelbuske: gefeliciteeerd, nalevering, etc etc
-bestelling in afwachting
-dhl express

Er gaan er al heel wat rechtstreeks naar ongewenst maar toch nog enkele daags die in de inbox geraken.
Wil er eigenlijk eens komaf met maken maar geen idee hoe.

-mcafee deals
-norton verloopt vandaag
-dhl express

Er gaan er al heel wat rechtstreeks naar ongewenst maar toch nog enkele daags die in de inbox geraken.
Komaf mee maken zal moeilijk zijn, vrees ik. Overal waar je met je mailadres eens geregistreerd hebt is een mogelijke verdachte. En vandaar die data doorverkocht aan een andere en nog een andere...

Een oplossing, maar dat is dan voor toekomstige mails en gaat niet voor alle websites, is voor sites waar je zonodig moet registreren voor iets onnozels een tijdelijke mailservice gebruiken zoals Guerillamail oid. Ik gebruik dat voor VTM Go, VRT+ en al zulke zaken.

-mcafee deals
-norton verloopt vandaag
-dhl express

Ja het is de laatste week echt erg met die spam. De afgelopen dagen was het een beetje minder, maar vandaag opnieuw heel wat mails zag ik.
Ik heb er zeker 10 van norton ....
En dan die afzenders, vaak zo belachelijk dat je direct door hebt dat al vals zijn.

Maar het mag stilaan wel eens ophouden, ik heb er echt wel genoeg van.

Laatst bewerkt:
Ja het is de laatste week echt erg met die spam. De afgelopen dagen was het een beetje minder, maar vandaag opnieuw heel wat mails zag ik.
Ik heb er zeker 10 van norton ....
En dan die afzenders, vaak zo belachelijk dat je direct door hebt dat al vals zijn.

Maar het mag stilaan wel eens ophouden, ik heb er echt wel genoeg van.
Correctie, 20 stuks van Norton, of zogezegd van Norton.
En ook voor de zoveelste keer een mail ivm de e-ID van de provincie Oost-Vlaanderen, om een of andere reden is dat altijd van Oost-Vlaanderen.

Het mag toch wel eens gaan ophouden, ik ben het echt wel beu aan het worden.

Terug
Bovenaan