Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Komende van <[email protected]> :rofl:

Geachte relatie,

Onlangs hebben wij u een brief gestuurd naar aanleiding van een mislukte incasso van uw rekening. Hierin verzochten wij u om uw rekening opnieuw bij ons te koppelen. Ondanks dit verzoek hebben wij tot op heden nog geen koppeling van u ontvangen. U heeft 48 uur om dit alsnog te corrigeren.

Wij vragen u om uw rekening zo spoedig mogelijk te koppelen via de aangegeven link. Na het afronden van uw koppeling ontvangt u van ons binnen 24 uur een bevestigingsmail.

Via hier kunt u uw koppeling voltooien.

Met vriendelijke groet,

Administratie TeIenet

vandaag al 2 oproepen gehad en een engelstalige stemcomputer die zegt "this is regarding irregularities with your social security number, before your arrest warrant will be activated, please press 1 to talk to federal police"

wel benieuwd wat die 1 doet, wss doorsturen naar een peperduur betaalnummer. Maar kan dat wel als je een oproep opneemt en niks zelf vormt?

Net deze ook gehad. Weird :)

Screenshot_20220216-223236.jpg

Maar eerlijk: hoe weet je nu echt zeker dat het een scam is?

Screenshot_20220216-223236.jpg

Maar eerlijk: hoe weet je nu echt zeker dat het een scam is?

De gouden raad bij zulke zaken blijft toch gewoon om rechtstreeks even naar het platform in kwestie te surfen (dus niét via de link in de mail) en dan gewoon in te loggen. Als er iets mis zou zijn met uw account ofzo, zult ge daar vervolgens wel melding van krijgen bij het inloggen.

In principe beschouw ik zulke berichten automatisch al als scam (tenzij de meldingen van Google of FB over inlogpogingen waar ik zelf ook al van op de hoogte was)

Daarnaast zijn er in bovenstaand bericht nog wel alarmbellen zoals de url in kwestie, of het feit dat zo'n grote dienst plots met een gewoon gsm-nummer zou smsen (in sommige gevallen komt een gewoon gsm-nr juist authentiek over, in dit geval maakt het het bericht echter al meteen verdacht).

Maar bon, gij en ik zullen dat nog wel snappen. Mensen die niet zo vertrouwd zijn met de digitale wereld, zullen zich bij zulke berichten natuurlijk al vlugger laten vangen.

vandaag al 2 oproepen gehad en een engelstalige stemcomputer die zegt "this is regarding irregularities with your social security number, before your arrest warrant will be activated, please press 1 to talk to federal police"

wel benieuwd wat die 1 doet, wss doorsturen naar een peperduur betaalnummer. Maar kan dat wel als je een oproep opneemt en niks zelf vormt?

Indien Google-adressen gebruikt worden om op externe platformen/tools spam-accounts aan te maken, is er dan eigenlijk een mogelijkheid om via Google te melden dat die Google-accounts voor verdachte zaken gebruikt worden?
(ik heb het dus niet over spam/phishing die binnenkomt in de Gmail Inbox, want daar weet ik dat er mogelijkheid is om die mails te melden)

Deze ochtend mijn grootmoeder gaan helpen om een draagbare telefoon te installeren en letterlijk na 15 sec dat het toestel voldoende geladen was om te werken belt er zo een Indische scammer vanuit het “Windows Callcenter”.

Ik liet hem even zijn uitleg doen over dat er virussen op mijn Windows pc stonden, waarna ik droog zei “That is weird, I have a Mac?”. Kerel droog terug “I understand, have a good day sir”. 😂

Verschillende mails, zogezegd van het FOD.
Eerst omtrent een covid-19 booster, je bent te laat, die ik al heb laten zetten in Januari.
Dan weer omtrent belastingen.
Telkens niks te vinden bij doccle/ebox.

Call van +34474305777

Iets met een nummer die geblokkeerd zou zijn en dat ik op 1 zou moeten drukken voor meer info. Not gonna happen.

Ik heb afgelopen nacht iets gelijkaardigs gekregen, maar dan van de Franse politie.
En het emailadres was Spaans ".es"
Hoeveel moest jij betalen om die info over jou uit het syteem te wissen?
1 bitcoin vond ik nog wel een faire prijs maar nu twijfel ik weer of ik niet "in't zak gezet" ben door te veel te betalen...

Ze horen dat ge op een toets drukt en dan krijgt ge vermoedelijk iemand doorgestuurd van de 'helpdesk'.

Ik heb afgelopen nacht iets gelijkaardigs gekregen, maar dan van de Franse politie.
En het emailadres was Spaans ".es"
Dit is een voorbeeld van het bericht dat ik kreeg
CONV_1644413682_.jpg

Hoeveel moest jij betalen om die info over jou uit het syteem te wissen?
1 bitcoin vond ik nog wel een faire prijs maar nu twijfel ik weer of ik niet "in't zak gezet" ben door te veel te betalen...
Van iets betalen was er bij mij geen sprake.

Terug
Bovenaan