Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Op het werk voor de 2e keer in vrij korte tijd een scam mail gekregen van een klant hun invoicing. Da's dus invoice@[klant].ext en een PDF in bijlage met als body in de mail dat we 12500 gaan ontvangen. Da's ook de enige zin dus daar is het duidelijk fake.

We hebben echter ook 2 keer op 2 weken een zéér overtuigende mail gekregen, ook naar het bedrijf, van zogezegd een incasso die zegt dat we nog moeten betalen voor lozen van water. De mail is qua layout en taalgebruik eigenlijk niet te onderscheiden van een echte. Echt goed geschreven. Na eens te zoeken op Google zag ik wel scam alerts.

-Kan niet rechtstreeks overgedragen worden aan het OM, dat is voor strafvorderingen of na veroordelingen via de rechter.
-In gijzeling nemen is zelfs voor de politie strafbaar popol :crazy:
-In België kan een advocatenkantoor/GDW kantoor alvast niet bestaan. Het is een advocatenkantoor of de studie van een GDW

Heel wat rode vlaggen maar dan vooral de complete afwezigheid van rechtstreekse contactgegevens (tel/mail) die het afmaken.

Snap wel dat er veel mensen bij de eerste keer kijken wel bamboozled kunnen raken.

Net een mail binnen gehad zogezegd van Vlaamse Overheid - Burgerprofiel met de melding dat er een nieuw document zou zijn van FOD Financiën. Ziet er m.i. vrij geloofwaardig uit dus op de link geklikt naar het document maar als die URL begon te laden net op tijd browser kunnen afsluiten. Nu voor de zekerheid virusscan aan het doen.

Heb de mail even vergeleken met een echte mail van Burgerprofiel. Toch venijnig vind ik. Kleine verschillen maar. Zou er niet van verschieten dat dit bij sommigen wel werkt.

De valse:
nJkd2W2.jpg

Een originele:
DMEIbok.jpg
Mijn alarmbel zou al rinkelen bij het onderwerp: “Een nieuwe document”. Gebrekkig nederlands is een weggever bij scammers.

-Kan niet rechtstreeks overgedragen worden aan het OM, dat is voor strafvorderingen of na veroordelingen via de rechter.
-In gijzeling nemen is zelfs voor de politie strafbaar popol :crazy:
-In België kan een advocatenkantoor/GDW kantoor alvast niet bestaan. Het is een advocatenkantoor of de studie van een GDW

Heel wat rode vlaggen maar dan vooral de complete afwezigheid van rechtstreekse contactgegevens (tel/mail) die het afmaken.

Snap wel dat er veel mensen bij de eerste keer kijken wel bamboozled kunnen raken.
Ja ik weet het, als je de details leest (zeker de gijzeling) dan vallen ze door de mand. Maar op zich vond ik hem wel goed opgesteld.

Net een mail binnen gehad zogezegd van Vlaamse Overheid - Burgerprofiel met de melding dat er een nieuw document zou zijn van FOD Financiën. Ziet er m.i. vrij geloofwaardig uit dus op de link geklikt naar het document maar als die URL begon te laden net op tijd browser kunnen afsluiten. Nu voor de zekerheid virusscan aan het doen.

Heb de mail even vergeleken met een echte mail van Burgerprofiel. Toch venijnig vind ik. Kleine verschillen maar. Zou er niet van verschieten dat dit bij sommigen wel werkt.

De valse:
nJkd2W2.jpg

Een originele:
DMEIbok.jpg
Ik vind zelfs die originele verdacht, want bij alle mails doe ik al van de overheid gekregen heb word ik aangesproken met mijn naam en niet met "Beste".

Wel ironisch. Heb die mail van 'burgerprofiel' doorgestuurd naar Safeonweb. En dat automatisch antwoord om te bedanken van Safeonweb komt in mijn spamfolder terecht :laugh:.
Ik heb vorig jaar, toen ik op korte tijd heel wat van die mails kreeg en die allemaal doorstuurde naar safeonweb na een kleine week een bericht terug gekregen dat het geen zin had om dat iedere keer door te sturen.
Toen ik terug stuurde dat ik dacht dat dat toch de bedoeling was, kwam het antwoord dat die mails toch allemaal on de prullenbak belanden, want dat ze geen tijd hebben op dat allemaal te onderzoeken.
Tot zover het nut van safeonweb.

Laatst bewerkt:
vandaag al 2 oproepen gehad en een engelstalige stemcomputer die zegt "this is regarding irregularities with your social security number, before your arrest warrant will be activated, please press 1 to talk to federal police"

wel benieuwd wat die 1 doet, wss doorsturen naar een peperduur betaalnummer. Maar kan dat wel als je een oproep opneemt en niks zelf vormt?

I went on the internet and I found this:

De Fraudehelpdesk ontvangt meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden namens de “National Police”, ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden) en “Ministry of Justice”. Als zij opnemen krijgen zij een Engels gesproken bandje te horen.

De telefoontjes lijken van een willekeurig Nederlands mobiel nummer te komen, of van de Hoge Raad of de Rijksoverheid. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’. De meeste mobiele nummers zijn van particulieren die er niets mee te maken hebben.

Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:

• Uw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
  • Er loopt een arrestatiebevel tegen u, of:
  • U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen.
Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een agent. De agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit raden wij uiteraard af. Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dit raden wij af aangezien u dit geld dan kwijt bent.

vandaag al 2 oproepen gehad en een engelstalige stemcomputer die zegt "this is regarding irregularities with your social security number, before your arrest warrant will be activated, please press 1 to talk to federal police"

wel benieuwd wat die 1 doet, wss doorsturen naar een peperduur betaalnummer. Maar kan dat wel als je een oproep opneemt en niks zelf vormt?
Welke nummer?

Moeder heeft hetzelfde voor, ook al 2-3x deze ochtend.

Ha, ik kwam dit net posten. Gelukkig niet de enige

Hier die telefoonoproep vandaag ook al twee keer gehad, 1 x rechtstreeks en 1 x via voicemail.

Hopelijk blijft het daar bij want aan het nummer merkt ge niets op aan het een gewoon gsm-nr is.

Terug
Bovenaan