Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Vandaag een mail van Fortis dat mijn nieuwe debitkaart met de post verzonden is. Alle info in de mail klopt, geen link om op te klikken ofzo, alleen vervallen mijn visa en bancontact kaart helemaal :thinking:. Zogezegd verzonden op 23/12.
denk dat dat gene scam is. onlangs heeft fortis beslist om alle kaarten te vervangen naar visa debet kaarten of dergelijke.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...de-nieuwe-visa-debetkaart-maar-wat-is-het-ve/

zonder link is het hoogstwss gene scam.

Ik was ook aan eerder geen scam aan het denken. Maar als je wakker wordt en je hebt snachts zo'n mail gekregen, dat vind ik altijd louche.
Ze kunnen ook de slechte service van bpost gebruiken om er voor te zorgen dat ik begin terug te mailen. Een mens begint al ver te denken 🙈. Want ja, waar is men kaart...

Heb die mail ook gehad en 10 dagen later de kaart (Bpost is niet van de snelsten).... maar alles wat met geld of je rekening etc ... te maken heeft moet je tegenwoordig louche vinden

Spam in het FR, iets ivm een dagvaarding van DGGN.
Maar even opgezocht, is dus wel degelijk scam.
Zit een pdf bij die men onder geen beding mag openen.
Komt van een .es afzender.

Zouden er nog mensen zijn die hierin trappen? Deze is alleszins om u een breuk te lachen :laugh:

Ik ben Theodor "Theo" Albrecht Jr., een Duitse miljardair-zakenman, de eigenaar van Trader Joe's en Aldi Nord, en de zoon van de mede-oprichter van Aldi. Sinds de dood van mijn enige broer Berthold Albrecht in 2012 ben ik de enige erfgenaam van het fortuin van mijn familie.

Je kunt meer over mij weten via de onderstaande link; https://en.wikipedia.org/wiki/Theo_Albrecht_Jr.

Ter nagedachtenis aan het overlijden van mijn broer en voor het harde werk van mijn vader, zal ik willekeurig actieve e-mailadressen van internet selecteren om het bedrag van € 1.200.000,- te ontvangen. Als u deze e-mail ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk te reageren met uw volledige officiële naam die in aanmerking komt voor het ontvangen van het geld en het WhatsApp-nummer.

Reageer voor een snelle reactie: [email protected]

Theo Albrecht Jr.

ca.2022

Zouden er nog mensen zijn die hierin trappen? Deze is alleszins om u een breuk te lachen :laugh:

Ik ben Theodor "Theo" Albrecht Jr., een Duitse miljardair-zakenman, de eigenaar van Trader Joe's en Aldi Nord, en de zoon van de mede-oprichter van Aldi. Sinds de dood van mijn enige broer Berthold Albrecht in 2012 ben ik de enige erfgenaam van het fortuin van mijn familie.

Je kunt meer over mij weten via de onderstaande link; https://en.wikipedia.org/wiki/Theo_Albrecht_Jr.

Ter nagedachtenis aan het overlijden van mijn broer en voor het harde werk van mijn vader, zal ik willekeurig actieve e-mailadressen van internet selecteren om het bedrag van € 1.200.000,- te ontvangen. Als u deze e-mail ontvangt, verzoeken wij u vriendelijk te reageren met uw volledige officiële naam die in aanmerking komt voor het ontvangen van het geld en het WhatsApp-nummer.

Theo Albrecht Jr.

ca.2022
‘ALDI, altijd slim’
:)

Mail van payconic om 2 staps authenticatie te activeren .
Blijkbaar een app om betalingen mee te doen maar heb dat dus nog nooit gebruikt gehad

Netflix gaat abonnement opschorten omdat betaling niet in orde zou zijn …dienst loopt wel nog verder tot einde geldende looptijd ….
Heb geen Netflix dus .
Hé&ding stond wel proximus vermeld als afzender . ;)

Netflix gaat abonnement opschorten omdat betaling niet in orde zou zijn …dienst loopt wel nog verder tot einde geldende looptijd ….
Heb geen Netflix dus .
Hé&ding stond wel proximus vermeld als afzender . ;)
Ik heb dezelfde mail een paar dagen terug gekregen.
Ook hier geen netflix.
Idd een @proximus.be mailadres.

Ook een bericht van Belfiüs, met ¨ op de u.

Gisteren een sms gekregen.
(Post.nl) Uw pakket heeft ons sorteercentrum bereikt. gelieve eenmalige kosten te voldoen via bom.so.
Ik heb voor de fun een sms gestuurd en gebeld. Het was een antwoordapparaat. For english press 1, ....

M'n privé e-mail is blijkbaar compromised.

Sinds gisteren krijg ik van zowel Colruyt, Ici Paris XL en nog vele anderen een mail in het NL of FR: 'proficiat! je bent uitgekozen tot winnaar blablabla'.

Daarnet voor het eerst een mail gekregen waarvan ik toch echt even aan het twijfelen was of het nu phishing of écht was en de nodige zaken ging dubbelchecken.

Het ging om een mail van Sendinblue (een van de grotere marketing automation tools) op het info@ adres van het werk om te melden dat onze account geblokkeerd zou zijn omdat er verdachte activiteiten werden vastgesteld.
Qua layout echt niets opvallends aan de mail, lijkt 100% echt.

Afzender was ook [email protected] , vaak is het alleen aan de afzender al duidelijk dat het fake is.

Link die zichtbaar is in de mail en waar op gevraagd wordt om te kikken ziet er ook écht uit:

sendinblue.zendesk.com/hc/requests/xxxxxx

De achterliggende url ziet er dan echter al wat verdachter uit:

De werkwijze doet dan echter toch wel een alarmbel rinkelen:

Your account has been disabled because it appears to be fraudulent.
If the account is not fraudulent you must reply to this request

(sendinblue.zendesk.com/hc/requests/xxxxxx). with -

• Photo/scan (front and back) of your credit card on file, hiding all but the name and the last 6 digits
  • Photo/scan (front and back) of your Government-issued photo ID
Dat ze bovendien ook naar ons info-adres stuurden terwijl we een ander e-mailadres gebruiken voor ons account, is natuurlijk ook een extra alarmbel.

Alhoewel ik er niet intrapte, toch wel chapeau voor de makers er van dat ze me even aan het twijfelen hebben gekregen en ik het toch moest gaan checken, want normaal gezien merk ik metéén aan zo veel zaken al op dat het om phishing gaat.
Het lijkt er op dat ze op B2B-niveau toch wel wat meer moeite doen om het heel realistisch te laten lijken dan wanneer ze naar Marcel of Maria mailen.
Altijd onthouden dat enkel het laatste voor de .com of .be etc het domein is. Iets wat men eigenlijk de mensen op school zou moeten leren. In dit voorbeeld is huepfburg-hochzeit het domein. De rest is subdomain.
Zelf (ook) voorlopig nog niet voor een scam gevallen. De moeilijkste vind ik die die van klanten komen. Ik vraag me dan wel altijd af hoe het mogelijk is dat dit kan in grote bedrijven. Ik laat wel ook altijd iets weten.

Wij hadden een matras online gekocht (voor logeerbed) bij een verkoper op bol.com.
Dat ding komt toe en bij het uitpakken zie ik dat de vacuüm verpakking gescheurd is.
Die matras moet je na uitpakken 2 dagen tijd geven om volledig uit te zetten.
Maar dat was dus al gebeurd door de gescheurde verpakking.
ipv 15cm dik, 5cm en ipv 1m90 maar 1m70.
Mail gestuurd met foto's etc.
Ik had 2 opties, ofwel terugsturen en mijn geld terug of de matras houden en 70% korting op mijn volgende aankoop...
o_O
Heb dan retour ticket gevraagd.
Bleek dat dan uiteindelijk toch niet mogelijk te zijn wegens het milieu niet te willen belasten...
Ik kreeg mijn geld terug maar ik moet wel zelf die matras weg krijgen.

Wij hadden een matras online gekocht (voor logeerbed) bij een verkoper op bol.com.
Dat ding komt toe en bij het uitpakken zie ik dat de vacuüm verpakking gescheurd is.
Die matras moet je na uitpakken 2 dagen tijd geven om volledig uit te zetten.
Maar dat was dus al gebeurd door de gescheurde verpakking.
ipv 15cm dik, 5cm en ipv 1m90 maar 1m70.
Mail gestuurd met foto's etc.
Ik had 2 opties, ofwel terugsturen en mijn geld terug of de matras houden en 70% korting op mijn volgende aankoop...
o_O
Heb dan retour ticket gevraagd.
Bleek dat dan uiteindelijk toch niet mogelijk te zijn wegens het milieu niet te willen belasten...
Ik kreeg mijn geld terug maar ik moet wel zelf die matras weg krijgen.
Ik zie niet echt in hoe ze je hier proberen te scammen. Je hebt je geld toch terug?

Zet dat ding in een of andere gratis groep en ze komen dat wel halen.

Theo Albrecht Jr.

ca.2022
Zijn broer is Karl Albrecht (overleden in 2014). Hijzelf is reeds overleden in 2010. Een beetje vreemd dat hij u dan een mailtje stuurt vanuit de hemelpoorten :unsure: Of zijn overlijden is een hoax en mirakuleus is hij nog steeds in leven om geld te delen met U. Money money money! (NOT) :tongue:

Een zakelijk voorstel van ene Wing Ying.
Voor wat? Aandelen in kung pow chicken ofzo?

Terug
Bovenaan