Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

  • Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

  • Oef, de bank betaalt (toch) terug...

  • No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

  • Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

  • Life savings hangen er aan...

  • De bank schuift de schuld af...

  • Internet bankieren is altijd een risico..


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
4 berichtjes op de smartphone van ons moeder.

* 2x cardstop. Haar rekeningen zijn geplunderd !!! Gelieve hun zo snel mogelijk te contacteren.
Ik vraag mij af waarom? Het geld is reeds weg?
* 1x een lieve vriendelijk dame (van de bank) ivm verdachte (trans)acties. Ze bedoelt seks of wat ???
* 1x een mooie prijs gewonnen. 800€ met de lotto. Om te claimen moest ge ne toets indrukken.
Raar want het was maar 8€ met Euromillions. Een komma verkeerd?
 
Regelmatig oproep van anoniem nummer.
Als ik tijd heb neem ik op, altijd zelfde bandje:

"Cardstop, druk 1 om betaling te herkennen, druk 9 om met medewerker in verbinding te komen."
Ik druk altijd 9 en krijg altijd iemand aan de lijn.

Wel onder de indruk van de persoon die aan de lijn is dan, altijd aangename professionele stem.

Ik probeer het spel steeds mee te spelen maar na x aantal tijd val ik steeds door de mand en hangen ze zelf op.

Zonet nog naar "google" moeten surfen en instructies moeten volgen om iets in te geven.
Ik deed alsof ik het niet begreep en steeds iets verkeerd typte.
Zegt die man "waarom doet u nu zo onnozel" en hangt op.
Heel lang duurde het niet, terwijl ik echt oprecht probeerde te zijn...
 
Ik merk dat als ik hier te vaak kom lezen, ik bij elke sms genre 'er staat een betaalverzoek voor u klaar van verzekeraar x' denk: SCAAAAAM. En dat ik dan toch even ga kijken en denk: ohja, die verzekering moest ik nog betalen, juist.
 
Wat is dat ding met Tim Verheyden en Pierre Wunsch in Terzake? Ik kreeg een HLN-artikel in mijn feed dat ging over een foutgelopen Terzake waarin een AI-platform werd gepromoot om te handelen. Minimuminleg 275€.

Ik vond het gewoon zeer vreemd dat dat op HLN was. Ofwel heb ik te veel aan de Mojito gezeten...
 
Wat is dat ding met Tim Verheyden en Pierre Wunsch in Terzake? Ik kreeg een HLN-artikel in mijn feed dat ging over een foutgelopen Terzake waarin een AI-platform werd gepromoot om te handelen. Minimuminleg 275€.

Ik vond het gewoon zeer vreemd dat dat op HLN was. Ofwel heb ik te veel aan de Mojito gezeten...
Zeker da het HLN was? Gewoon al google:
BcxOBeU.png


Eerste hit is de factcheck:

Ook al hebben de 2 volgende hits het HLN logo, kijk eens naar het domein :P
 
Zeker da het HLN was? Gewoon al google:
BcxOBeU.png


Eerste hit is de factcheck:

Ook al hebben de 2 volgende hits het HLN logo, kijk eens naar het domein :P
Kwam idd op mijn smartphonefeed op Google: HLN, daar zie je geen domeinnaam in eerste instantie. Maar idd, was het dan gaan opzoeken en dan kreeg ik de hits die jij toonde.
 
Hier heb ik dat ook eens voor gehad.

Ipv op HLN zat ik plots op een lookalike site na een typo te maken bij het surfen

Ineens was er een artikel van Gert Verhulst die promotie voerde voor een of ander aandeel. Toen had ik al door dat er iets niet klopte. Want Gert promoot nooit zo'n zaken online.
 
Deze avond kreeg ik ineens rond de 150 spam-mails binnen. Allemaal 'verificatiecodes' van verschillende websites. Ik verwijder die allemaal, en de allereerste mail die ik kreeg is van Bol: "Bedankt voor je bestelling" van 2x100€ kadokaarten :-o
Ik log in op mijn account van bol, inderdaad, bestelling geplaatst om te worden geleverd op een adres in centrum Antwerpen waar ik niets mee te maken heb.
Bestelling proberen annuleren, lukte niet meer, ze is inmiddels toch verzonden.

Ik heb mijn wachtwoord van bol al gewijzigd, 2 factor identificatie aangezet, dat adres uit 'mijn adressen' gewijzigd, mijn visakaart verwijderd uit de betalingsmogelijkheden.
Bol gecontacteerd, ze proberen de levering nog tegen te houden maar zal moeilijk zijn.

Het heel erg vreemde is: die cadeaukaarten zijn al betaald, via debetkaart.
Dus wat voor rare oplichting is dat dan? Hoopten 'ze' dat ik het niet zou zien en zouden ze dan een grotere bestelling plaatsen via 'achteraf betalen'? Maar waarom dan niet meteen doen?
Waren al die spam-mails dan om me af te leiden van die bestelling die gebeurd is?
Voelt wel vies, nu komt morgen waarschijnlijk dat pakketje aan met mijn naam erop op een adres waar ik niets mee te maken heb...

Online precies niets te vinden van gelijkaardige scams.
 
Deze avond kreeg ik ineens rond de 150 spam-mails binnen. Allemaal 'verificatiecodes' van verschillende websites. Ik verwijder die allemaal, en de allereerste mail die ik kreeg is van Bol: "Bedankt voor je bestelling" van 2x100€ kadokaarten :-o
Ik log in op mijn account van bol, inderdaad, bestelling geplaatst om te worden geleverd op een adres in centrum Antwerpen waar ik niets mee te maken heb.
Bestelling proberen annuleren, lukte niet meer, ze is inmiddels toch verzonden.

Ik heb mijn wachtwoord van bol al gewijzigd, 2 factor identificatie aangezet, dat adres uit 'mijn adressen' gewijzigd, mijn visakaart verwijderd uit de betalingsmogelijkheden.
Bol gecontacteerd, ze proberen de levering nog tegen te houden maar zal moeilijk zijn.

Het heel erg vreemde is: die cadeaukaarten zijn al betaald, via debetkaart.
Dus wat voor rare oplichting is dat dan? Hoopten 'ze' dat ik het niet zou zien en zouden ze dan een grotere bestelling plaatsen via 'achteraf betalen'? Maar waarom dan niet meteen doen?
Waren al die spam-mails dan om me af te leiden van die bestelling die gebeurd is?
Voelt wel vies, nu komt morgen waarschijnlijk dat pakketje aan met mijn naam erop op een adres waar ik niets mee te maken heb...

Online precies niets te vinden van gelijkaardige scams.
Ooit ook eens zoiets voorgehad bij Amazon. Stond toen ook al 2FA op. Vast ergens toch een sessie laten openstaan ofzo. Geen idee wat de bedoeling was.
 
Ja, echt vreemd he!
Die kon gewoon 'achteraf betalen' gedaan hebben zoals ik altijd doe maar nee, heeft betaald met een debetkaart blijkbaar.
Dus, je accounts zijn gecompromitteerd (al zeker e-mail & bol). Dat is geen scam. Die 150 verificatiecodes zijn waarschijnlijk tal van accounts die ze met jouw e-mail adres en andere gegevens aangemaakt hebben of toegang tot hebben nu.

Dan heeft men een verrichting gedaan, onder jouw naam, met waarschijnlijk een gestolen debitkaart zoals @Green Mamba al aankaart. Ook dat is geen scam want ze doen u niks doen, ze doen enkel aan identiteitsdiefstal.

Niet alles is een scam hé, jij (allez, jouw e-mail & jouw gegevens) zijn waarschijnlijk gewoon 1 schakel in een diefstal...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan