Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Collega kreeg eergisteren telefoon van cardstop. Aan de telefoon zei een persoon dat collega vandaag haar bankkaart gebruikt had op plaats x, wat klopt. Ze moest dan natuurlijk haar pincode geven. 2 collega's die bij haar waren zeiden meermaals om dat niet te doen omdat het een scam is. Zij geloofde het toch omdat ze wisten waar ze die dag geld afgehaald had. 5 min later was haar zichtrekening leeg.

Why!!????
Dus het was met een skimmer device? Anders kan men met enkel een pin toch geen geld overschrijven of afhalen?
Hoe kon men het telefoonnummer achterhalen? Via een familielid op fb of staat die zn nr. ergens publiek te pronken?
Zoiets is toch doelgericht?

Dus het was met een skimmer device? Anders kan men met enkel een pin toch geen geld overschrijven of afhalen?
Hoe kon men het telefoonnummer achterhalen? Via een familielid op fb of staat die zn nr. ergens publiek te pronken?

Er zijn allerlei databases te koop op de zwarte markt met allerlei gegevens, die weer verrijkt worden met gegevens van andere databases..

Lijkt me sterk dat het zo ingewikkeld uitgevoerd werd. Meestal wordt er iets gesuggereerd waardoor het slachtoffer dan de rest invuld. Genre 'er werd daarnet een betaling gedaan door u'. En het slachtoffer die dan denkt/zegt "ja, ik heb net een broodje gekocht bij de slager'.
En voila, het vertrouwen is gewonnen

Maar leg me dan eens uit hoe ze een overschrijving kunnen doen zonder de kaart? Ze vroegen toch de pincode van de kaart?

Lijkt me sterk dat het zo ingewikkeld uitgevoerd werd. Meestal wordt er iets gesuggereerd waardoor het slachtoffer dan de rest invuld. Genre 'er werd daarnet een betaling gedaan door u'. En het slachtoffer die dan denkt/zegt "ja, ik heb net een broodje gekocht bij de slager'.
En voila, het vertrouwen is gewonnen
Ze zeiden u heeft vandaag geld afgehaald op plaats x, wat correct is. Die info wisten ze en was 100% juist. Mijn collega heeft zelf niks aangevuld.

Daar gingen we ook vanuit maar de bank heeft hun automaat nagekeken en er is geen device gevonden.

Ik vermoed dat ze waarschijnlijk al x dagen op voorhand ergens op geklikt gaat hebben waar ze haar info van haar bankkaart, naam, gsmnr ingevuld gaat hebben.

Ze zeiden u heeft vandaag geld afgehaald op plaats x, was correct is. Die info wisten ze en was 100% juist.
Het is niet dat ik u niet geloof. En het kan zeker zo zijn. Maar dat zou toch eerder uitzonderlijk zijn.

Het zou niet het eerste slachtoffer zijn die zich schaamt en wat de waarheid verdraaid.

Ze zeiden u heeft vandaag geld afgehaald op plaats x, wat correct is. Die info wisten ze en was 100% juist. Mijn collega heeft zelf niks aangevuld.

Daar gingen we ook vanuit maar de bank heeft hun automaat nagekeken en er is geen device gevonden.
Heeft ze haar kaart nog? Enige logische dat ik kan bedenken is dat ze zakgerold (ofzo) is toen ze die winkel buiten ging.

Anders denk ik toch ook dat er hier en daar een detail mist in haar verhaal.

Het is niet dat ik u niet geloof. En het kan zeker zo zijn. Maar dat zou toch eerder uitzonderlijk zijn.

Het zou niet het eerste slachtoffer zijn die zich schaamt en wat de waarheid verdraaid.
Er zaten collega's langs haar in de eetzaal toen ze gebeld werd... Die hebben dat gesprek gehoord en haar gewaarschuwd.

Ik vermoed dat ze op voorhand online ook wel iets doms gedaan heeft anders kunnen ze volgens mij niets met haar pincode doen.

Voor online transacties wordt de pincode van de kaart toch in geval van bepaalde banken met een kaartlezer toch gevraagd en is daar de fysieke kaart voor nodig? Enkel op basis van kaartnr. kan je online toch niks kopen zonder met een kaartlezer te bevestigen? Idem als je cash gaat afhalen.

Dat kan zeker zonder bankkaart.
Bij de typische phishing verhalen hebben ze uw fysieke bankkaart ook niet nodig om heel uw rekening leeg te halen.

Wel degelijk echt : op niets geclicked maar rechtstreeks naar MS site gegaan zelfde verwittiging na inlog..

Er is iets ongewoons gedetecteerd met betrekking tot een recente aanmelding bij het Microsoft-account *****[email protected].

Details voor aanmelden
Land/regio: Turkije
IP-adres: 88.248.20.201
Datum: 3-7-2025 19:02 (GMT)
Platform: Windows
Browser: Microsoft Edge

Ga naar de pagina met recente activiteiten en laat ons weten of u deze activiteiten hebt uitgevoerd. Als u dit niet hebt gedaan, wordt u geholpen uw account te beveiligen. Als u dit wel hebt gedaan, worden deze activiteiten in de toekomst vertrouwd.

Recente activiteiten controleren https://accountmicrosoft.be/activity.

Klik hier https://account..live/SecurityNotifications/Update om je af te melden voor beveiligingsmeldingen of aan te passen waar je deze meldingen wilt ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Het Microsoft-accountteam
Privacyverklaring: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=533839
Microsoft Corporation, One Microsoft Way, Redmond, WA 98052

Voor online transacties wordt de pincode van de kaart toch in geval van bepaalde banken met een kaartlezer toch gevraagd en is daar de fysieke kaart voor nodig? Enkel op basis van kaartnr. kan je online toch niks kopen zonder met een kaartlezer te bevestigen? Idem als je cash gaat afhalen.
Blijkbaar kan je via Itsme een overschrijving uitvoeren tot € 20.000 in één keer . ;)
Gevonden toen ik eens ben gaan zoeken om mijn limiet te verhogen om een grote betaling te kunnen uitvoeren .
Dus het kan wel dat ze ineens uw rekening leeghalen . ;)
Vroeg het mij ook af want hier is het ook een limiet wekelijks en daglimiet en als je boven een bedrag gaat inderdaad met het kaste van de bank (of Itsme . )

Blijkbaar kan je via Itsme een overschrijving uitvoeren tot € 20.000 in één keer . ;)
Als ik iets koop via itsme moet ik hier nog altijd een (itsme) pincode ingeven. Zo is dat hier toch ingesteld.
Dat is dan wel niet de pincode van mijn kaart maar een aparte pincode.

Als ik iets koop via itsme moet ik hier nog altijd een (itsme) pincode ingeven. Zo is dat hier toch ingesteld.
Dat is dan wel niet de pincode van mijn kaart maar een aparte pincode.
Ja , akkoord dat het dan moeilijker gaat maar als ze u dan zo een link opsturen of qr code waar je toestemming geeft voor een betaling via itsme ….dan duwt gij uw code in of scant de qr code en zo geef jij toestemming voor een overschrijving van €20.000….denk dat het zo werkt . ;)

In Sinterklaas en de kerstman geloven we niet meer en al helemaal niet in de Belgische staat die cadeaus geeft , deze is HILARISCH :biglaugh: :rofl::rofl:

Controleer uw situatie: extra pensioenbedrag beschikbaar deze zomer...

Van : Jan Maes – Administratief Adviseur MyPension <[email protected]>

Beste mevrouw/heer,

U komt in aanmerking voor de zomer pensioenbonus, een extra voordeel voor wie actief blijft na de ingang zomertijd.

In uw pensioenoverzicht vindt u de geschatte bonusbedragen en bijkomende voorwaarden.
Gelieve uw aanvraag tijdig in te dienen om van deze bonus te genieten.

Let op: deze bonus wordt niet automatisch toegekend. U dient zelf een aanvraag in te dienen om dit voordeel te activeren.

Met vriendelijke groet,
Jan Maes – Administratief Adviseur

( Er was nog een knopje om op te klikken maar heb ik niet mee gekopieerd, extra pensioenbedrag voor wie ACTIEF blijft na ingang zomertijd?
Wie zou dit geloven?

De watergroep (hier is't Pidpa) en federale politie zijn ook weer erg actief, 't is vakantie zeker??

Laatst bewerkt:
Tis hier weer een spamm/phishing festijn op een ouder email adres die ik decennia geleden had gebruikt voor een account op 9lives.
En ik gebruik dat email adres nog altijd voor een aantal belangerijke zaken dus het schrappen is geen oplossing.

En als ik zoek op been pawned krijg ik maar 1 breach... zucht.

Schermafbeelding-2025-07-15-135929.png

Terug
Bovenaan